Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Hallo iedereen,

Na mijn solex volledig te laten reviseren & een 500 km rijplezier verder ondervind ik nu pas een probleem.

Het probleem is dat hij soms gedurende 2 to 5 seconden geheel inhoudt, er lijkt geen verbranding meer plaats te vinden, en hij vertraagt meteen. Als ik dan bijna stilsta pakt hij het meestal weer op en komt weer op gang. Dit gebeurt enkel als ik al een 5 tal minuten onderweg ben, eerder niet.
Ik heb momenteel nog niets bekeken of aan gewerkt. Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe dit op te lossen valt?

Met vriendelijke groet,
Jens Goverde

Last edited by JensGoverde; 10/05/20 01:03 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Meestal is dit een brandstoftoevoer probleem.
Dus waarschijnlijk je pompje, leidingen, aansluiting, lekkage, membraan, membraanplaatje ....

Kijk maar eens of er benzine retour stroomt als hij afslaat.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja ik heb zo ook een 5000 die dat doet, eerst een ander membraan, geen respijt daarna bovenste kogeltje van pomp vervangen wederom geen respijt daarna andere pomp erop niet helemaal over. tussen door ook sproeier nog eens doorgestoken
Waarom niet in 1 keer opgelost zou je zeggen, nou 90% van de gevallen gaat hij als een speer en dan na stoppen en weer starten dan krijgt hij ineens die Hic steeds als hij dan dood valt gas even dicht, dan weer open en pakt hij op en na ca 2 km gaat hij weer zonder mankeren als de brandweer Ik krijg sterk de indruk dat op één of andere manier er ergens een kogeltje blijft kleven want inderdaad door de doorzichtige retour zie ik niet echt veel benzine gaan hoewel dat bij sommige solexen zo mooi verdeeld is dat het als een film langs de wand omlaag komt en zie je alleen bij de overgang slang naar tankpijpje uitsteeksel iets dat op stroming lijkt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Omdat je Solex gewoon goed loopt kun je vaak lang zoeken.
Ook deze, was ik al weer haast vergeten:

Ik heb hetzelfde eens meegemaakt bij een Solex en alles afgezocht, bleek het carterdeksel behoorlijk los te zitten.
Na aandraaien van de 8 boutjes was het euvel verholpen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Ik durf het bijna niet te vragen maar doe het toch omdat ik het hier nog niet gelezen heb:

Heb je al geprobeerd zonder benzinedop te rijden?


Groet, Tim
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by zeezout
Ik durf het bijna niet te vragen maar doe het toch omdat ik het hier nog niet gelezen heb:

Heb je al geprobeerd zonder benzinedop te rijden?
mijn benzine dop is opgevoerd ik gebruik een plastic tank en de dop is uit elkaar gehaald er zit een dekseltje in de dop en in het dekseltje een soort "bekertje met rand" met nog eens een pen staande in het midden van de beker. de pen drukt in een uitstulping van de dop, daar waar het gaatje naar buiten gaat, die uitstulping heeft twee gleufjes en daar valt het bekertje over, de lucht moet via allerlei toeren daar doorheen zien te komen en toch ziet de benzine kant om naar boven te sputteren. Draad M5 in de dop enkel tappen met tap nr 2 van de set van 3 dus NIET na tappen met de derde tap , stelschroef M5 in dat draad en daar weer een benzine slang overheen , bekertje weglaten en onderste dekseltje weer terug monteren ( met soldeerbout vast smelten) belucht als nooit tevoren en lekt niet retour loopt nu ook beter terug in plaats van af en toe vol te schuimen ( bij heel volle tank )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Originally Posted by Joan
ja ik heb zo ook een 5000 die dat doet, eerst een ander membraan, geen respijt daarna bovenste kogeltje van pomp vervangen wederom geen respijt daarna andere pomp erop niet helemaal over. tussen door ook sproeier nog eens doorgestoken
Waarom niet in 1 keer opgelost zou je zeggen, nou 90% van de gevallen gaat hij als een speer en dan na stoppen en weer starten dan krijgt hij ineens die Hic steeds als hij dan dood valt gas even dicht, dan weer open en pakt hij op en na ca 2 km gaat hij weer zonder mankeren als de brandweer Ik krijg sterk de indruk dat op ��n of andere manier er ergens een kogeltje blijft kleven want inderdaad door de doorzichtige retour zie ik niet echt veel benzine gaan hoewel dat bij sommige solexen zo mooi verdeeld is dat het als een film langs de wand omlaag komt en zie je alleen bij de overgang slang naar tankpijpje uitsteeksel iets dat op stroming lijkt


Ik evenaar hier precies wat je verwoord, overigens rij ik ook met een 5000, eerste 10/15 minuten gaat hij echt als een speer.
Vervolgens loopt ik steeds met dit hic probleem & krijg ik het niet echt opgelost. Alles volledig gekuist en verschoont, sproeier doorstoken,... Toch een nieuwe benzinepomp kopen dan...?

Last edited by JensGoverde; 15/06/20 12:59 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
mijn 5000 met dat HIC probleem heeft een stalen tank met onderaanzuiging, filter was vervilt ( niet eens zo zeer vervuilt) , na grondig kuizen is het probleem over, hij had dus aanzuigproblemen dat vooral met warm weer goed boven water komt omdat je dan de benzine tot damp zuigt en dat moet er eerst uit want damp is niet te zuigen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Hé Joan,

Ik begrijp wat je bedoelt! Maar moeder de vrouw is daarmee niet akkoord. Zij heeft toch lekker een zuigende dampkap in de keuken. Niet? : smile smile

Doei,
Andrajo

Last edited by Andrajo; 21/06/20 11:45 AM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Andrajo
Hé Joan,

Ik begrijp wat je bedoelt! Maar moeder de vrouw is daarmee niet akkoord. Zij heeft toch lekker een zuigende dampkap in de keuken. Niet? : smile smile

Doei,
Andrajo
heeft moeder de vrouw inderdaad een punt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 117 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.033s Queries: 36 (0.010s) Memory: 1.0085 MB (Peak: 1.1879 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 01:56:30 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS