Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#135731 28/01/20 06:50 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ik heb nu een solex onderhanden die aangebracht werd omdat hij door zijn remmen heen ging, de beckson aan gruis en van de voorrem blijkt de buiten kabel door het gat, waar hij op moet leunen in het handvat, er dwars doorheen getrokken. Gevolg geen rem en hendel komt niet terug want die leunt tegen de buitenkabel

Bij deze solex ook EFFE kijken wat er is want omdat de beckson naaf niet meer remt en het tandwiel is vastgeslagen is de ketting door geknipt en er is gevraagd dit te repareren, nou je komt wat tegen. En dat laatste had ik nou niet moeten schrijven want hij heeft meegekeken Mijn enthousiasme dat het nog wel meeviel in de loop van de dag aardig getemperd. Ik voelde wat speling en verwachtte dat het drijfstanglager ( oud glijlager) wat aan het opspelen was.
Boel schoonmaken blijkt er een chineesche cilinder (HD) op te zitten en het krukas lager volkomen los in het carter, met 0.05 mm voelerlint weer vastgezet.
Ook bleken de afdichtringen achter het lager verkeerd om te zitten. de pomp een volkomen verkeerde pomp plaat en er zaten geen opvulringen bij de motor rubbers ( is pas in een ander topic ook behandeld>> dus speling want niet aan te draaien

en verder heel veel los

Attached Images
zuigerpenslotje.jpg (157.93 KB, 217 downloads)
ringen.jpg (309.64 KB, 222 downloads)
carterlager a.jpg (347.34 KB, 220 downloads)
condensator.jpg (167.42 KB, 216 downloads)
pompplaat.jpg (270.43 KB, 204 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Tja, een Chinese cilinder hoeft geen probleem te zijn, ik heb er legio. Maar als ik de zuiger zie, het borgveertje, de condensator noemmaarop, voor mij zou dat een gevalletje zijn van alle oude troep eruit en nieuw/oud maar goed en juiste type erin. Zowel van lang stilstaan maar ook van versleutelen krijg je dit soort wanhoop gevallen


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Horror! cry


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by Joan
Ik heb nu een solex onderhanden die aangebracht werd omdat hij door zijn remmen heen ging, de beckson aan gruis en van de voorrem blijkt de buiten kabel door het gat, waar hij op moet leunen in het handvat, er dwars doorheen getrokken. Gevolg geen rem en hendel komt niet terug want die leunt tegen de buitenkabel

Bij deze solex ook EFFE kijken wat er is want omdat de beckson naaf niet meer remt en het tandwiel is vastgeslagen is de ketting door geknipt en er is gevraagd dit te repareren, nou je komt wat tegen. En dat laatste had ik nou niet moeten schrijven want hij heeft meegekeken Mijn enthousiasme dat het nog wel meeviel in de loop van de dag aardig getemperd. Ik voelde wat speling en verwachtte dat het drijfstanglager ( oud glijlager) wat aan het opspelen was.
Boel schoonmaken blijkt er een chineesche cilinder (HD) op te zitten en het krukas lager volkomen los in het carter, met 0.05 mm voelerlint weer vastgezet.
Ook bleken de afdichtringen achter het lager verkeerd om te zitten. de pomp een volkomen verkeerde pomp plaat en er zaten geen opvulringen bij de motor rubbers ( is pas in een ander topic ook behandeld>> dus speling want niet aan te draaien

en verder heel veel los



Labirint er uit kering er in heb je ook geen lekkage meer.

[Linked Image]


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Lijkt wel of er 2 borgveertjes inzitten. Maar dat kan toch niet.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Berth
Lijkt wel of er 2 borgveertjes inzitten. Maar dat kan toch niet.
nee het veertje ( waarschijnlijk ook Chinees net als die HD cilinder) was ingeveerd en niet terug geveerd , was gaan rond draaien en daarmee de gleuf uitgehakt. Hij was dus EN kleiner en ligt dieper, vervangen door een veertje van materiaal dat WEL spanning houdt bij monteren en bedoeld is voor een Mobylette, die hebben pen 13 mm


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Roelof


Labirint er uit kering er in heb je ook geen lekkage meer.

[Linked Image]
zal eens oefenen heb dit type carter zat los liggen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Roelof


Labirint er uit kering er in heb je ook geen lekkage meer.

[Linked Image]
zal eens oefenen heb dit type carter zat los liggen


Kering met stoflip 20x30x7 past net en draait de rol net vrij


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Roelof


Kering met stoflip 20x30x7 past net en draait de rol net vrij


Dank, heb ik zelfs nog een serie van liggen want ik had ooit INA IR inwendig 17 uitwendig 20 en vond die iets te dun ben toen verder gegaan met inwendig 17 en uitwendig 21


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een bus van 17x20 krijg je niet stuk in een Oto motor en de keerringen van 20x30 zijn gangbaarder (en goedkoper) dan keerringen van 21x30.
Ik gebruik de originele bus en draai die terug naar 20- , gaan al jaren mee zonder problemen en mochten er problemen komen, zoals slijtage, dan is deze alsnog te vervangen door een geharde bus.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 25 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.033s Queries: 37 (0.011s) Memory: 1.0106 MB (Peak: 1.1972 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 13:56:38 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS