Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#134921 07/11/19 09:18 AM
Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
Goedendag allen,

Ik heb recent een solex voor elkaar gemaakt. Deze liep mooi en heb ik laten keuren bij het RDW (duur grapje trouwens). Nu heb ik er een paar rondjes mee gereden maar merkte dat de solex af en toe begon te "misfiren". Het laatste rondje dat ik reed wou de solex al helemaal niet goed starten en het resultaat was dat ik terug kon fietsen naar huis. Niet echt grappig natuurlijk, zo soepel fiets een solex nou ook weer niet. Nu heb ik al even de brandstof leidingen los gehad en doorgeblazen maar kwam hier geen gekke dingen tegen, benzine filter lijkt ook nog schoon te zijn, sproeier zie ik ook niets geks in en de decompressieklep zou in theorie niet kunnen verlopen omdat hier het veertje doorheen loopt. Ik heb ook al even gekeken naar de timing door een vloeitje tussen de contactpuntjes te doen. als ik het motortje dan rond draai laat het vloeitje los op het moment dat de markeringen tegenover elkaar staan dus dit zou naar mijn inzien ook goed moeten zijn. Iemand nog een tip waar ik het zou moeten zoeken?

Groeten,
Albertoo

Joined: Apr 2015
Posts: 38
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2015
Posts: 38
"Misfiring" is redelijk multi interpretabel.
Wat je systematisch nog kan checken is de condensator (als hij nog draait, zie je dan veel vonken bij de contactpuntjes? zo ja vervangen.
Verstopt uitlaatspruitstuk of uitlaat?

Waar ik ook wel eens heel lang naar heb lopen zoeken is een koppakking die ietsies, zeg onmerkbaar, lekte. dan doet hij het ook slecht tot niet (geen compressie).


Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx
Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx
Koga op spierkracht.
Spartamet voor erbij

Octrooi specialist, imker,
Brandmeester.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
eerst maar eens vertellen wat voor type solex je hebt en binnen dit type de details ervan dat stuurt wat makkelijker een oplossing aan Mogelijk ook wat foto's


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
Hallo, bedankt voor het meedenken alvast. ik heb 2 foto's toegevoegd van de betreffende solex. er zit net een nieuwe condensator op dus lijkt me dat deze goed zou moeten zijn. de solex loopt inmiddels niet meer dus kan de contact puntjes niet meer checken maar laatste keer wel netjes schoon geschuurd en zijn nog originele dus die zouden nog goed moeten zijn mijn inziens. hoe controleer ik of de uitlaat verstopt zit, ik zag namelijk bij het inhouden wel dat er op het knie gewricht van de uitlaat wat blauwe vlammen tussen de koppeling uit kwamen, wel echt alleen met "misfiren" voor mijn gevoel. ik moet er wel bij zeggen dat er een net nieuwe einddemper op zit. bedankt alvast.

Groeten,
Albert

Attached Images
solex 1.jpg (773.99 KB, 435 downloads)
solex 2.jpg (770.75 KB, 424 downloads)
Last edited by Albertoo; 10/11/19 03:34 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
net een nieuwe eind demper ? probeer het dan eens zonder , er zijn er waar een fout in zit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik zou ook nog wel controleren of het elektrisch gedeelte wel in orde is.
Als je met een multimeter om kunt gaan :
meet de weerstand tussen massa , b.v. carter en het uiteinde van de bougiekabel.
Je moet dan een weerstand meten van een paar honderd Ohm.
Exakte waarde kan ik niet geven, verschillende spoelen hebben verschillende waarden.
Meet je geen weerstand, dan is er een onderbreking in spoel of kabel.
Een tweede meting :
meet de weerstand tussen massa en de contactpunt,
bij gesloten punten is de weertand nagenoeg nul (0) Ohm, soms een paar tiende , dat is de weerstand van de meetkabeltjes.
(Als je voor de meting de meetpennen tegen elkaar houd, weet je de weertand van de meetkabels )
Bij geopende punten kan je tussen de 1 en 5 Ohm meten, ook hier, verschillende spoelen, verschillende waarden.
Blijft de meter op "0"staan met geopende punten, dan heb je ergens kortsluiting.
Het gebeurt wel eens dat je "0"meet met geopende punten, op de beweegbare punt (hefboom) zit een fiber blokje gemonteerd met 2 inimini klinknageltjes en wanneer het het fiber wat versleten is make de klinknageltjes sluiting met de nok van het vliegwiel .
Deze 2e meting kan met of zonder vliegwiel erop ( met de hand punten openen) en controleer of alle schroeven, zeker ook van de bewegende punt, goed vastzitten en de spoeldraad naar condensator niet bschadigd ergens tegen massa aan kan komen/ liggen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
Dat klinkt alsof ik er wat mee kan, ik ga er vanavond eens mee aan de slag als ik er aan toe kom. ik ga ook even proberen te rijden zonder uitlaat maar hij liep er eerder prima op en lijkt me stug dat in nog geen 50 km de uitlaat al verstop zou zitten eigenlijk.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Albertoo
Dat klinkt alsof ik er wat mee kan, ik ga er vanavond eens mee aan de slag als ik er aan toe kom. ik ga ook even proberen te rijden zonder uitlaat maar hij liep er eerder prima op en lijkt me stug dat in nog geen 50 km de uitlaat al verstop zou zitten eigenlijk.
heb ik wel eens gehad, was er een stukje demperstaalwol los gekomen ( geen idee waarom ze dat erin doen vroeger was het zeer grof, nu zeer fijn en dat werkt niet ) en dat was gaan tollen, verworden tot een "tumbleweed" en in het eindpijpje blijven steken. Je zoekt je rot voor je daar achter bent


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Heb het ook gehad, vanalles vernieuwd, later liep het blokje weer, zonder de nieuwe "sport-uitlaat".

Joined: May 2017
Posts: 6
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2017
Posts: 6
Hallo allemaal, ik zit dit net te lezen en heb er een vraagje over: ik heb dus ook zo'n nieuwe uitlaat gekocht en dat ging eigenlijk prima. Een tijdje geleden hoorde ik een soort van knallen ergens uit het blokje kopen. Leek op af en toe een kleinen ontploffing of zo. Toen sloeg de motor af, maar kreeg hem wel weer aan. Ben er heel langzaam (want harder ging ie niet) mee naar huis gereden. Nu start ie elke keer meteen, maar heeft weinig kracht en gaat na een tijdje stotteren en erg naar benzine stinken. Zou dit ook aan die uitlaat kunnen liggen? Alvast bedankt voor het meedenken. Groet, Laurens

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Laurens1978
Hallo allemaal, ik zit dit net te lezen en heb er een vraagje over: ik heb dus ook zo'n nieuwe uitlaat gekocht en dat ging eigenlijk prima. Een tijdje geleden hoorde ik een soort van knallen ergens uit het blokje kopen. Leek op af en toe een kleinen ontploffing of zo. Toen sloeg de motor af, maar kreeg hem wel weer aan. Ben er heel langzaam (want harder ging ie niet) mee naar huis gereden. Nu start ie elke keer meteen, maar heeft weinig kracht en gaat na een tijdje stotteren en erg naar benzine stinken. Zou dit ook aan die uitlaat kunnen liggen? Alvast bedankt voor het meedenken. Groet, Laurens
J a dat wordt even zoeken en dan beginnen we weer met de vraag "welk type" is het.

en dan nog een recentere vraag "wat tank je" zeker als je "gewoon" naar de pomp loopt om te tanken gaat dat betekenen dat je voortaan gewoon naar de pomp "loopt".

Los van deze ( niet zo ) gekheid op een stokje, het kan echt van alles wezen van een uitgelopen en/of kromme drijfstang tot een gescheurd carter of foute ontsteking, versleten drijfdelen zoals zuiger en zuigerveren, een geknapte rol of ( als je een koppeling hebt) een los of vastgeslagen koppeling . Op problemen draait dit forum al menige jaren, denk dat we al enige jubilea hebben laten lopen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
hallo, ben even aan het meten en testen geweest en kwam er snel achter dat ik geen vonk heb. al een nieuwe bougie ingezet en nog steeds geen vonk. de contactpuntjes maken wel contact. iemand een methode om te meten of de spoel/condentator doen wat ze moeten doen. ik zou balen als die stuk zijn gezien ik die er ook nieuw op heb gezet paar km terug maar vooruit.

Joined: May 2017
Posts: 6
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2017
Posts: 6
Hoi JOAN, dank voor je reactie. Het is een Van Heem met zo'n zwanenhalsje en volgens mij een OTO motortje dus met koppeling. De ontsteking is nagekeken en er is een nieuwe condensator ingezet zodat ie het weer deed........maar dus niet voor heel lang :-( Hij gaat dus altijd meteen lopen, maar ik krijg hem nauwelijks op hoge toeren ook niet met het motortje van het voorwiel. Als ik hem dan wel op hoge toeren krijgen en ik ga daarna rijden dat lukt het direct niet meer. Ik tank altijd mengsmering van de pomp in Utrecht.......dat is volgens mij 1:50

Attached Images
download (2).png (106.98 KB, 335 downloads)
Last edited by Laurens1978; 17/11/19 05:18 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
dan is de vraag nog maar hoe origineel alles is want ik zie een carburateur met kleine uitloop ( en ook geen draaigas) en wel een 3800 type luchtfilter.

met wat pech is hier de onderbouw er nog eentje met een drijfstang met bronzen bus en die vinden 1: 50 heel niet lekker ( wel om zo snel mogelijk met pensioen te gaan) en de carters neigen er ook nog al naar om te gaan scheuren op de plaatsen waar de borgboutjes uitsparingen voor het lager zitten heb nooit kunnen vast stellen of "mager" smeren daar het scheuren versneld maar kan daar wel een bepaald scenario bij verzinnen ( zoals minder inwendige demping van trillingen door oliefilm )

Last edited by Joan; 17/11/19 08:57 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Zo te zien hangt je gasspaak los, daar kun je dus geen gas mee regelen. Als het veertje van de gasschuif ook ribbedebie is dan verklaart dat al waarom je hem niet op toeren krijgt...

Ik kan door de lage resolutie niet beoordelen of dit nou een dikke of een dunne retourleiding is, en dit model is juist de overgang dus beide is mogelijk.

Het is sowieso koffiedik kijken op basis van de informatie.
Een videootje van de slechtlopende motor en enkele close up foto’s maken het probleem voor ons iets duidelijker.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Albertoo
hallo, ben even aan het meten en testen geweest en kwam er snel achter dat ik geen vonk heb. al een nieuwe bougie ingezet en nog steeds geen vonk. de contactpuntjes maken wel contact. iemand een methode om te meten of de spoel/condentator doen wat ze moeten doen. ik zou balen als die stuk zijn gezien ik die er ook nieuw op heb gezet paar km terug maar vooruit.

Mag ik hieruit opmaken dat je ook de spoel primair en secundair en ook de bougiekabel hebt doorgemeten ??
En er is ook geen kortsluitinng ?
Zie ook hierboven mijn bericht van 10-11 hoe de spoel door te meten.

Last edited by FFAnders; 18/11/19 03:10 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
Hallo Allen,

Bedankt voor alle suggesties. Na lang zoeken ben ik er achter wat het probleem was. Het waren er meerdere. Het eerste probleem was dat de kabel van de condensator en spoel tegen het vliegwiel aanliepen. Hierdoor maakte die kortsluiting toen het vliegwiel erop zat maar niet toen het vliegwiel eraf was en ik aan het meten was. Dit opgelost en toen kwam het tweede probleem. De spie in het vliegwiel is eruit gebroken. Heeft deze spie een functie naast het uitlijnen van het vliegwiel? en heeft er iemand een idee of dit te repareren is of moet ik gewoon een nieuw vliegwiel op de kop zien te tikken? Het laatste probleem waar ik mee zit is dat ik gister een rondje reed maar de solex niet lekker trok. Het was niet of er iets continue doorslipte: het toerental ging wel omhoog maar de snelheid niet. Kan dit te maken hebben met dat de banden vrij nat zijn en het een beetje regende of moet ik het in de koppeling zoeken? Ik hoor het graag.

Groeten,
Albert

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Albertoo
Hallo Allen,

Bedankt voor alle suggesties. Na lang zoeken ben ik er achter wat het probleem was. Het waren er meerdere. Het eerste probleem was dat de kabel van de condensator en spoel tegen het vliegwiel aanliepen. Hierdoor maakte die kortsluiting toen het vliegwiel erop zat maar niet toen het vliegwiel eraf was en ik aan het meten was. Dit opgelost en toen kwam het tweede probleem. De spie in het vliegwiel is eruit gebrokenjammer. Zorg dat je de vliegwielmoer voldoende vast aandraait voordat je de motor start. . Heeft deze spie een functie naast het uitlijnen van het vliegwiel?nee, als je goed mikt dan kun je zonder. en heeft er iemand een idee of dit te repareren is of moet ik gewoon een nieuw vliegwiel op de kop zien te tikken? kun je bij Ad van Heerbeek een nieuwe spiebaan in laten maken. Het laatste probleem waar ik mee zit is dat ik gister een rondje reed maar de solex niet lekker trok. Het was niet of er iets continue doorslipte: het toerental ging wel omhoog maar de snelheid niet. Kan dit te maken hebben met dat de banden vrij nat zijn en het een beetje regende of moet ik het in de koppeling zoeken? Ik hoor het graag.kan met de regen te maken hebben. Eerst op een droog wegdek rijden om te zien of het daar aan ligt. Slipt hij nog steeds duw dan de motorlifter eens naar voren. Blijft hij slippen dan is je koppeling mogelijk vettig

Groeten,
Albert


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
Het was inderdaad de koppeling die bleef slippen, deze even los gehaald, goed ontvet, lichtjes opgeschuurd en nu doet ie t best aardig. Nu heb ik nog 1 probleempje, hij loopt nog niet zo heel geweldig lekker. Hij start wel met even op gang trappen, motor op t wiel en dan gaat ie snel aan. Echter, zodra ie een beetje warm wordt en ik de ? choke? wat ga verstellen hoeft ie niet zo heel veel verder dan "11 uur" zeg maar. Dat betekend volgens mij dat ie maar een heel klein beetje extra lucht nodig heeft. Als ik het goed begrijp kan er dus nog meer lucht bij en dus meer benzine en zou ie iets beter moeten gaan lopen. Nu loopt ie namelijk tussen de 20 en 30 km/u hier op de dijk afhankelijk van of ik wind mee of tegen heb (bij veel wind nog minder en moet ik aardig meetrappen). Ligt dit aan de timing (hij start nu wel heel soepel dus vraag het me een beetje af en zo ja hoe kan ik dat het beste zonder gereedschap testen) of ligt dit aan dat de sproeier wel iets groter mag/pomp iets harder mag pompen. Ik hoor het graag.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Kijk eens vanaf de voorkant, onder het spatbordje links van de rol.
Als het daar vettig is dan heb je een carterlekkage en dat kost vermogen.
Is de compressie goed ?? met een versleten zuiger/cilinder heb je ook minder vermogen en tot slot,
weet je zeker dat de ontsteking goed afgesteld is ??
Als de ontsteking te laat staat scheelt dat ook in vermogen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
Zuiger/cilinder is goed, daar heb ik een nieuwe op gezet omdat toen ik m kreeg bleek dat er een hoekje van de zuiger was afgebroken en die langs de cilinderwand een paar dikke krassen had getrokken en dat gewoon klaar was. Onder het spatbord links naast de rol lijkt het iets vettig te zijn idd hoewel er ook gewoon een bult zooi zit. Ik ga het schoonmaken en dan kijken wat er gebeurd als ik een rondje ga rijden. Stel het is het carter wat lekt, wat moet ik daaraan doen?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en hoe heb je dat met het vliegwiel opgelost ? als je de bougie demonteert een schuifmaat erin steekt en deze door de zuiger omhoog laat drukken zodat je kunt meten wat de afstand is van rand bougiegat naar bovenkant zuiger is, daar dan 2 mm extra bij doet en dan met schuifmaat op die stand weer de zuiger omhoog ( vliegwiel met de klok meedraaien zoals hij normaal ook draait) als de zuiger dan de schuifmaat net aan tikt daar moeten de punten open gaan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Op de foto’s zie ik geen leiding naar de carburateur, dat zal er inmiddels wel op zitten, maar het lijkt een hoge moer op je bougie? Deze veroorzaakt mogelijk kortsluiting naar je luchtfilterkap


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
Ik weet niet zeker of het een hoge moer bougie is, de schroefdraad steekt ongeveer 1 mm boven de "moer" uit (de originele solex moer, niet dat pennetje wat normaal op de bougie zit voor in een bougie dop). Is dat te veel en zal ik die 1e mm eraf schuren/slijpen/zagen?

Last edited by Albertoo; 13/05/20 04:00 PM.
Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
Na een poos zoeken heb ik uiteindelijk een ander vliegwiel gevonden waar nog een spie in zat. Daarbij bleek ook gelijk dat bij het vliegwiel dat ik had het gat was uitgelubberd, het nieuwe vliegwiel loopt namelijk niet aan tegen de grondplaat. Misschien dat ik dat andere vliegwiel nog afdraai en een spiebaan in laat persen maar voor nu was het maken van een verse spiebaan goedkoper als dit vliegwiel met spie en goed gat dus voor nu even makkelijker. Hoe kan ik het beste meten of de contactpunten open gaan? Zag op internet met een lampje met klemmetjes maar daar ben ik nog niet van in bezit. Een andere oplossing was een sigaretten vloeitje tussen de contactpunten maar ik rook niet en heb die dus niet op voorraad. Als dat een goeie oplossing is zal ik even een paar halen.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Albertoo
Ik weet niet zeker of het een hoge moer bougie is, de schroefdraad steekt ongeveer 1 mm boven de "moer" uit (de originele solex moer, niet dat pennetje wat normaal op de bougie zit voor in een bougie dop). Is dat te veel en zal ik die 1e mm eraf schuren/slijpen/zagen?


Als de moer korter is dan de schroefdraad op de bougie dan hoef je niks te doen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Hoe kan ik het beste meten of de contactpunten open gaan?

Met een vloeitje is een goede methode. Een pakje vloeitjes en je kunt aan de slag


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Hoe kan ik het beste meten of de contactpunten open gaan?

Met een vloeitje is een goede methode. Een pakje vloeitjes en je kunt aan de slag
ik kijk cool heb geen vloeitje nodig ( die blijft toch vaak plakken kijk naar de advertentie "rolt beter, plakt beter, brand beter" ) door het vliegwiel achteruit te draaien ( tegen de klok in ) zie ik waar ze sluiten draai je dan weer de goede kant op ( met de klok mee) gaan ze weer open Raar he !


en toch nog maar even met de schuifmaat de voorontsteking controleren er zijn verschillen in vliegwielen

Last edited by Joan; 13/05/20 06:17 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Verbindingstester op de multimeter?


Salut!
Mark
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Joan
Originally Posted by John Meisters
Hoe kan ik het beste meten of de contactpunten open gaan?

Met een vloeitje is een goede methode. Een pakje vloeitjes en je kunt aan de slag
ik kijk cool heb geen vloeitje nodig ( die blijft toch vaak plakken kijk naar de advertentie "rolt beter, plakt beter, brand beter" ) door het vliegwiel achteruit te draaien ( tegen de klok in ) zie ik waar ze sluiten draai je dan weer de goede kant op ( met de klok mee) gaan ze weer open Raar he !


en toch nog maar even met de schuifmaat de voorontsteking controleren er zijn verschillen in vliegwielen


Klopt Joan, ik heb het ook niet nodig maar voor ons is het dagelijkse kost wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by MarkN
Verbindingstester op de multimeter?
Moeilijk want de spoel zit er ook nog aan vast en die is maar een paar ohm, maar met de juiste instelling kan het zeker Hoe kom je er bij ? met het vliegwiel erop Lukt zeker als je ooit een "kortsluitdraad" naar buiten hebt gebracht om hem electrisch uit te zetten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
Het is gelukt met het vloeitje, hij loopt nu ongeveer 29 a 30 km/u. Nu zou ik het fijn vinden als ie nog net ietsjes vlotter loopt, zeg 33 dat ie met tegenwind gewoon net wat beter trekt. Wat zou de kortste slag zijn om dat te behalen? Het hoeft verder voor mij geen racemonster te worden en heb ook niet de intentie er overal hard mee te rijden maar zou t fijn vinden als ie gewoon iets vlotter optrekt en iets makkelijker tegen een bultje op gaat/ tegen de wind in.

Nog een ander vraagje, het choke hendeltje rammelt aardig heen en weer. Met andere woorden, als ik een beetje een hobbel pad heb blijf ik aan het afstellen. Zijn hier nog fixes voor?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Qua snelheid:
Begin sowieso met alles na te lopen wat betreft lekkages, valse lucht, ontsteking (controle met stroboscoop is exacter dan het vloeitje) voordat je gaat vijlen aan poorten en zuiger want dat werkt alleen maar averechts als je motortje niet voor de rest tiptop in orde is.

De chokehendel kun je iets verbuigen zodat deze tegen het rechte stukje van je luchtfilter aanloopt. Als je geluk hebt blijft hij dan beter staan.
Anders zou je nog een ring kunnen maken van een stuk binnenband en die strak over je luchtfilterkap trekken. Helpt wel maar het verzetten van de hendel is wat lastiger.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Joan
Originally Posted by MarkN
Verbindingstester op de multimeter?
Moeilijk want de spoel zit er ook nog aan vast en die is maar een paar ohm, maar met de juiste instelling kan het zeker Hoe kom je er bij ? met het vliegwiel erop Lukt zeker als je ooit een "kortsluitdraad" naar buiten hebt gebracht om hem electrisch uit te zetten


Normaal gesproken meet je daarmee continuïteit, of er in een printbaan geen onderbrekingen zijn, ik gebruik hem ook op de contactpuntje, met een krokodillenklemmetje klem ik hem eenzijdig erop, andere kant aan de massa en zoemen maar. Als de puntjes net opengaan stopt het zoemertje.


Salut!
Mark
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by John Meisters
Qua snelheid:
De chokehendel kun je iets verbuigen zodat deze tegen het rechte stukje van je luchtfilter aanloopt. Als je geluk hebt blijft hij dan beter staan.
Anders zou je nog een ring kunnen maken van een stuk binnenband en die strak over je luchtfilterkap trekken. Helpt wel maar het verzetten van de hendel is wat lastiger.


Ik heb op het uiteinde (dus het asje waar de veer met het klemringetje overheen zit) M4 draad getapt, met beleid dan gaat dat goed. Vervolgens het veertje en het plaatje er weer op gevolgd door een zelfborgend moertje. Zo vast aandraaien dat de hendel niet meer heen en weer vliegt tijdens het rijden.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Albertoo
Het is gelukt met het vloeitje, hij loopt nu ongeveer 29 a 30 km/u. Nu zou ik het fijn vinden als ie nog net ietsjes vlotter loopt, zeg 33 dat ie met tegenwind gewoon net wat beter trekt. Wat zou de kortste slag zijn om dat te behalen? Het hoeft verder voor mij geen racemonster te worden en heb ook niet de intentie er overal hard mee te rijden maar zou t fijn vinden als ie gewoon iets vlotter optrekt en iets makkelijker tegen een bultje op gaat/ tegen de wind in.

Nog een ander vraagje, het choke hendeltje rammelt aardig heen en weer. Met andere woorden, als ik een beetje een hobbel pad heb blijf ik aan het afstellen. Zijn hier nog fixes voor?
beter trekken: meet eens de lengte van je zuiger ( laatst ook al beschreven in een ander topic) als deze 51 mm meet ( meet vanaf de zijkanten niet met de bolle kant mee) terug brengen naar 46 mm. vaak zit er onderaan een "ril" in de zuiger onder deze ril blijft dan ca 2 mm

wat de choke betreft ik heb ook het veertje wel eens vervangen door een stukje (kunst) rubberen slang dat veert maar heel ietsjes en inderdaad de methode met het moertje heb ik ook al gedaan . in beide gevallen monteer ik dan eerst deze onderdelen steek dan het hulsje door de carburateur en steek dan get heveltje erop waarvan ik vooraf de U opening ook al maximaal heb toegebogen daar zit ook vaak erg veel ruimte op


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
Goedendag,

Ik heb al even gezocht maar kon het nog niet vinden. Met wat voor moment trekt men het vliegwiel aan zodat het gat niet uitlubberd maar de spie ook niet afbreekt? Heb namelijk al 2 vliegwielen waar de spie uit is gebroken en 1 waar het gat is uitgelubberd terwijl er volgens mij niet zo heel veel verschil zat in aanhaalmoment.
Bedankt,
Albert

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
dat is lastig te zeggen want de meeste solexen hebben al een heel lange ( vaak beroerde) voor geschiedenis . hoe goed is de conus nog, hoe goed is het draad ( M10x1,25 mm) nog, zijn de vliegwielen vroeger als eens over de kop geholpen, gebruik je vet/olie bij montage op de conus ?

in principe hoor je de standaard aanhaalmomenten te gebruiken die bij de betreffende draadsoort horen, gebruik de tabellen voor laagsterkte staal dus niet 8.8 en hoger advies is om die 7% lager te gebruiken

Last edited by Joan; 04/06/20 06:27 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
n principe hoor je de standaard aanhaalmomenten te gebruiken die bij de betreffende draadsoort horen, gebruik de tabellen voor laagsterkte staal dus niet 8.8 en hoger advies is om die 7% lager te gebruiken

Bij het vliegwiel zou ik voorzichtig zijn met de momentsleutel, want welke materiaalsoort moet je hier aanhouden...?
de mijne blijft in de kist.

Ik houd het vliegwiel met de hand tegen en draai dan met de andere hand de moer aan. Normaal draai je het zo niet te vast want dan hou je het vliegwiel niet meer. Blokkeren van de krukas is meestal de oorzaak van te vast draaien.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
Dat heb ik de vorige keer ook gedaan maar toen was 50 km later de spie uit het vliegwiel gebroken. Nu zag ik wel dat op de breuklijn een bubbel zat in het gietwerk maar dat was voor mij toch een indicatie dat het wel een beetje vaster moest. Vandaar dat ik benieuwd was hoe vast het ongeveer moest en een moment is dan wel een universelere eenheid dan "best wel vast" of andere vage termen die voor iedereen anders zijn.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Wat John zegt, de Solex is een rechtsom draaiende motor, en de moer draai je er ook rechtsom op vast, met de hand het vliegwiel vasthouden en met een steekring sleutel aanzetten tot het vliegwiel door je handen slipt. Vaster hoeft echt niet want die moer draait er niet zomaar meer af.

Het is een gegoten vliegwiel die ze met duizenden tegelijk goten, daar kan dus best een gietfoutje insluipen, dan heb je nog geluk gehad dat pas na 50 jaar de spie eruit knalt. Anders opsturen naar Marcel vd Ven die steekt voor een paar euro een nieuwe spiebaan.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by MarkN
Wat John zegt, de Solex is een rechtsom draaiende motor, en de moer draai je er ook rechtsom op vast, met de hand het vliegwiel vasthouden Mijn handen redden dat niet ik gebruik een universele haaksleutel met een trek en duwarm , scharnierend aan elkaar verbonden, en een "usag" ringsleutel14/15. de "14" kant deze sleutels hebben de goede knik van steel naar kop lopen goed vrij van de koelribben en zijn dunner dan "Gedore" passen daarmee beter op de moer en dan gaat hij "armvast" ( mijn arm dan) en dat is best wel stevig en met een steekring sleutel aanzetten tot het vliegwiel door je handen slipt. Vaster hoeft echt niet want die moer draait er niet zomaar meer af.

Het is een gegoten vliegwiel die ze met duizenden tegelijk goten, daar kan dus best een gietfoutje insluipen, dan heb je nog geluk gehad dat pas na 50 jaar de spie eruit knalt. Anders opsturen naar Marcel vd Ven die steekt voor een paar euro een nieuwe spiebaan.
Ik monteer het vliegwiel altijd met gedemonteerde moer, dus die trekkerplaat verwijderen want ik heb gemerkt dat als men dat niet doet de kans er is dat het vlieg wiel als "vast" aangemerkt wordt terwijl de spie niet eens .. ( vaak half) in zijn groef zit want dat voel je dan niet goed en dat draai je wel in model door maar aan die moer te sleuren

Last edited by Joan; 05/06/20 08:47 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
Ander vraagje nog, wat is de inhoud van een kunststof tankje (https://www.solex-onderdelen-limburg.nl/nl/01-brandstoftank-solex-grijs-met-beugel.html)? Heb even geen maatbeker beschikbaar waar ik benzine en olie in kan gooien. Kan ik even een beetje bijhouden wat het verbruik is van de solex.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
zo uit mijn hoofd iets van 1.2 liter MAAR ik gooi ze nooit vol want vanwege trillingen zie je bij volle tank de benzine uit alle gaten eruit komen en vooral de retour heeft bij mij te lijden en dan weet de retour ook niet meer waar hij zijn brandstof moet laten .

Veel rijden>>> reserve voorraad mee


en dat van die "Geen maatbeker" in relatie met je opmerking over verbruik snap ik in dit verband dan even niet

Last edited by Joan; 23/06/20 01:10 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Joan



en dat van die "Geen maatbeker" in relatie met je opmerking over verbruik snap ik in dit verband dan even niet


Tank vol en dan gaan rijden totdat de tank leeg is.
En als je dan weet hoeveel kilometer je gereden hebt kan je het verbruik van die rit berekenen.

Ik dacht dat er 1,4 liter in het tankje ging.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
Het ging me even om een maatbeker om te kijken hoeveel benzine de tank ingaat als deze leeg is. Bedankt voor de antwoorden. Ik was idd aan het rijden geweest tot deze leeg was maar wist niet hoeveel er nou in moest om m weer vol te krijgen. Vandaar.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Albertoo
Het ging me even om een maatbeker om te kijken hoeveel benzine de tank ingaat als deze leeg is. Bedankt voor de antwoorden. Ik was idd aan het rijden geweest tot deze leeg was maar wist niet hoeveel er nou in moest om m weer vol te krijgen. Vandaar.
even bij de super markt twee flessen wasbenzine halen deze zijn 1 liter, dan wat streepjes op de zijkant zetten ( als hulpje zitten er al rillen in de flessen . lege tank giet je dat erin. dan weet je hoeveel er in gaat. haal je de tank weer leeg heb je een leuk voorraadje om eens wat aan de solex schoon te maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.059s Queries: 113 (0.018s) Memory: 1.3871 MB (Peak: 1.9028 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 12:44:28 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS