Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#141470 11/11/21 08:12 PM
Joined: Jul 2007
Posts: 29
P
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Jul 2007
Posts: 29
Wie weet het? In het blokje van een 660 zit er naast de cilinder een langwerpige opening. Ik heb hier een plaatje metaal op maat voor gemaakt en hierin gezet. Waar dient dit voor en kan ik dit ongestraft afdichten.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Als ik het goede type voor ogen heb ( want ik denk nederlands en dan denk ik 50 cc kamzuiger) : origineel hoort daar ook een plaatje dat gat was nodig om de gietmal te kunnen plaatsen en na gieten te verwijderen, in dat gat zitten diverse (onnodige) kanalen die na het gieten opengeboord moesten worden ( en daarna met een plugje weer afgedicht) oa als overblijfsel van wat vroeger bij de peperbus een smeerpotje bovenop het carter was, die kanalen zijn lucht en smeerkanalen. na het boren en afpluggen komt er een plaatje op want anders spuit de modder die opgeworpen wordt door de rol uit het carter omhoog. wel controleren of de plugjes nog in het gat zitten anders heb je cartercompressie lekkage . in het carter linksboven achter de krukwang hoort ook een plugje want daar zit een kamertje dat verbinding heeft met de kanalen. later hebben ze al dat gedoe achterwege gelaten zonde van de tijd en de moeite

Attached Images
plaatjes.jpg (143.46 KB, 78 downloads)
Last edited by Joan; 12/11/21 10:25 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2007
Posts: 29
P
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Jul 2007
Posts: 29
Bedankt Joan voor het antwoord, precies zoals op uw foto. Ik zie nu ook dat de zijkanten het plaatje moeten borgen en afdicht proppen zitten er goed in dus afdichten maar.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
beste is een plaatje te maken dat een streepje te lang is, de kopse kant zo af te schuinen dat 1 kant ( wordt onderkant plaatje) iets uitsteekt ten opzichte van de andere kant ( wordt bovenkant) zorg dat aan beide kanten dit "uitsteken" aan dezelfde kant zit, dit wordt de onderkant. dan het plaatje iets bol buigen omhoog, wordt hij korter van. dan met de bolle kant naar boven in het gat leggen en plat drukken, vreten de scherpe buitenranden zich vast in het zachte metaal van het carter. zo deed vd Heem dat ( wel een klapje na maar dat hoefde niet echt) goed gezien op de foto . de fransen gaven slechts een klap op het carter zodat zich dat omkrulde over het plaatje heen, is het plaatje weg is waarschijnlijk die "omkrul" verdwenen dat is maar een eenmalige methode. ik gebruik de plaatjes met scherpe rand en bolling die ik plat maak ( beetje methode van nieuwe "vriesplaten" in een motorblok plaatsen) https://www.dedieseldokter.nl/c-4226664/vriesdop-verwijderen-en-monteren/........https://www.techniekwebshop.nl/voertuig/motordelen/koeling/vriesplaten-en-vriescups/

Last edited by Joan; 13/11/21 09:47 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2007
Posts: 29
P
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Jul 2007
Posts: 29
Ik heb hem door, bedankt voor het uitgebreide antwoord TOP. Ga mij ook verdiepen in die doppen om een dommeltje te zoeken voor mijn ander blokje, deze is te beschadigt.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
als je een peperbus blok hebt waar het dommetjes van is beschadigt netjes namaken uit een stuk massief staf, geen enkel nut om daar een hol ding op te zetten. ze waren er in staal en in aluminium , die van staal waren makkelijk te verwijderen, blok heet maken en ze zaten los. die van aluminium wat moeilijker meestal met een ouderwetse houtschroef van messing in het boutgat en dan met een blok hout op het blok en een klauwhamer trekken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.031s Queries: 29 (0.010s) Memory: 0.9673 MB (Peak: 1.1180 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 14:46:31 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS