Solex forum
Posted By: Jan Testen ontstekingsspoel - 14/01/10 11:24 PM
Hier zie je hoe je heeeeel simpel, en heel kort door de bocht een onstekingsspoel kunt testen.
Het zegt nog niets over de conditie van de spoel, maar als je op deze manier een "vonk" hebt, zou hij moeten lopen als verder alles in orde is. Zeker ook het "tijdstip", als het tijdstip veel "te" vroeg of "te" laat staat heb je geen vonk, dus let hier op!!!


Het is bijna niet te zien, maar het vonkje is er met een 9V baterij.


Posted By: Joan Re: Testen ontstekingsspoel - 15/01/10 06:07 AM
Orgineel bericht geplaatst door: Jan
Hier zie je hoe je heeeeel simpel, en heel kort door de bocht een onstekingsspoel kunt testen.
Het zegt nog niets over de conditie van de spoel, maar als je op deze manier een "vonk" hebt, zou hij moeten lopen als verder alles in orde is. Zeker ook het "tijdstip", als het tijdstip veel "te" vroeg of "te" laat staat heb je geen vonk, dus let hier op!!!


Het is bijna niet te zien, maar het vonkje is er met een 9V baterij.


<object width="445" height="364"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/hS1YDSY2YPI&hl=nl_NL&fs=1&rel=0&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/hS1YDSY2YPI&hl=nl_NL&fs=1&rel=0&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="445" height="364"></embed></object>


Laat dat "bijna" maar weg. Ik zie niks ( inmiddels is het filmpje wel weer zichtbaar geworden, weet niet waarom hij bleef hangen, ik zag aanvankelijk alleen maar een wit veld)

Bedoel je Dit filmpje ?

Overigens zou je dit met maar 6 volt moeten testen want dat is zo ongeveer de spanning die de solex opwekt, met 9 volt en dezelfde wikkelverhouding krijg je dus een 1.5 keer zo hoge secundaire spanning en dat vonkt sowieso makkelijker.
Nadeel van de 9 volt batterij is wel dat zijn stroom levering maar beprkt is daarme heb je dan weer een minder sterk magnetisch veld, dus wat precies de efficientie is van de spanning/stroom in de primaire wikkeling ten opzichte van de secundaire wikkeling ik weet het niet.

Wel aardig om zo even te spelen natuurlijk, kun je ook doen met een auto accu en dan een gloeilamp van bijvoorbeeld 15 watt opnemen in je draadje die je aan de aarde van de spoel aansluit
Posted By: Jan Re: Testen ontstekingsspoel - 15/01/10 03:16 PM
Ik moet hoognodig eens aan een betere camera, met het mobieltje kun je niet zoveel.
Er zijn vele manieren om een testkastje te bouwen, maar dit was het simpelste.
Posted By: Joan Re: Testen ontstekingsspoel - 20/01/10 10:06 PM
Nu je toch zo lekker met electriciteit op een spoeltje bezig bent en ook naar aanleiding van het andere topic waar we ontstekingen behandelen, het kan ook anders.

Wat ik deed om brommers sneller te maken, was het verwijderen van het vliegwiel van de nok, die liet ik alleen zitten om de punten open en dicht te laten gaan.
Dan een 6 volt accu in serie zetten met de punten en in plaats van de spoel een losse bobine plaatsen ( als je echt wilt kun je de eigen spoel gebruiken).
Ze liepen dan meteen als een racer ( zeker vanaf stationair) zo snel kwamen ze op toeren want dat vliegwiel hoefde niet meer mee. echt harder liepen ze niet.

( dus heb je nog een kapot solex vliegwiel en een Accu?!)

Helemaal nieuw blijkt dat idee niet te zijn want bijvoorbeeld ook Hans Welp haalde 50 jaar geleden zijn spoelen al uit het vliegwiel en deed ook een accu bobine ontsteking erin, dit om de weerstand van het magnetisch veld via de spoelen niet meer te hebben
Posted By: Jan Re: Testen ontstekingsspoel - 20/01/10 10:27 PM
Er reden wat belge mee vroeger op de motocross, meestal met een Flandria en die hadden dat allemaal.

reageert wel lekker snel op je gashandvat.

Hier het schema, maar hier word de lichtspoel als voeding gebruikt, deze moet dan vervangen worden door een accu.

Attached picture Ontsteking1.jpg
Posted By: Jan Re: Testen ontstekingsspoel - 20/01/10 10:49 PM
Staat nu een leuke oude testkast voor o.a ontstekingsspoelen en condensators op marktplaats.

http://link.marktplaats.nl/313654383
Posted By: Joan Re: Testen ontstekingsspoel - 21/01/10 06:34 AM
Orgineel bericht geplaatst door: Jan
Er reden wat belge mee vroeger op de motocross, meestal met een Flandria en die hadden dat allemaal.

reageert wel lekker snel op je gashandvat.

Hier het schema, maar hier word de lichtspoel als voeding gebruikt, deze moet dan vervangen worden door een accu.


Er zijn volgens mij twee schakelschema's ( volgens mij oa door Bosch gebruikt) namelijk met de onderbreker parallel aan de spoel en met de onderbreker in serie met de spoel, ik heb een voorkeur voor de laatste omdat bij de eerste je een grote kortsluiting teweeg brengt van de voedingsbron, de voeding altijd stroom levert ( bij open punten afvloeiend door de spoel en bij gesloten punten afvloeiend door de punten terwijl bij het laatste systeem er alleen stroom geleverd word die afvloeit door de spoel als de punten dicht staan

Ik heb er wel eens een spoel mee opgeblazen, stonden de punten dicht en de accu nog eraan, compleet afgebrand dus dat is wel oppassen, het gaat wel goed als de motor loopt want doordat de punten relatief lang openstaan zakt de gemiddelde stroom drastisch en daar kan een spoel goed tegen ( alle autobobines hebben hetzelfde, blijven ook heel tijdens het lopen)
Posted By: John Meisters Re: Testen ontstekingsspoel - 21/01/10 06:41 AM
ik heb gisteren de ontsteking van een Solex als volgt getest:

9V batterij nemen, een pool direct op de vaste contactpunt, andere pool op de beweegbare punt zetten.
spontaan vonkte de bougie.
kort door de bocht: spoel / condensator lijken dan in orde. . ?

je zou het kunnen proberen met krokodillenklemmetjes, één op de vaste en één op de beweegbare. als je met de hand de puntjes opent zou de bougie moeten vonken.

ik ben theoretisch niet zo onderlegt maar in de praktijk werkt het wel.
Posted By: Joan Re: Testen ontstekingsspoel - 21/01/10 06:44 AM
Orgineel bericht geplaatst door: john meisters
ik heb gisteren de ontsteking van een Solex als volgt getest:

9V batterij nemen, een pool direct op de vaste contactpunt, andere pool op de beweegbare punt zetten.
spontaan vonkte de bougie.
kort door de bocht: spoel / condensator lijken dan in orde. . ?

je zou het kunnen proberen met krokodillenklemmetjes, één op de vaste en één op de beweegbare. als je met de hand de puntjes opent zou de bougie moeten vonken.

ik ben theoretisch niet zo onderlegt maar in de praktijk werkt het wel.


INderdaad, en als het dan toch niet werkt zitten dus de puntjes als eerste in de verdachtenbank.
Posted By: hanswelp Re: Testen ontstekingsspoel - 21/01/10 12:29 PM
Dat testen heb ik pas nog verteld bij dit item maar ik deed het toen met zo'n platte baterij met twee lippen een kort en een lang,m.i. geeft hij met 9volt wel een vonk en met die lagere spanning van die platte batterij niet vr gr Hans Welp
Posted By: Jan Re: Testen ontstekingsspoel - 21/01/10 06:34 PM
De batterij zal niet lang niet lang meegaan, je maak sluiting.
De weerstand primaire is maar een paar ohm. De kortsluitstroom bij een batterij is best hoog.

Als je dit meer wilt doen zo, kan je het beste zoals Joan zij, een kleine? 6 volt accu pakken en een lamp in serie.

Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Posted By: John Meisters Re: Testen ontstekingsspoel - 21/01/10 10:43 PM
Orgineel bericht geplaatst door: Joan
Nu je toch zo lekker met electriciteit op een spoeltje bezig bent en ook naar aanleiding van het andere topic waar we ontstekingen behandelen, het kan ook anders.

Wat ik deed om brommers sneller te maken, was het verwijderen van het vliegwiel van de nok, die liet ik alleen zitten om de punten open en dicht te laten gaan.
Dan een 6 volt accu in serie zetten met de punten en in plaats van de spoel een losse bobine plaatsen ( als je echt wilt kun je de eigen spoel gebruiken).
Ze liepen dan meteen als een racer ( zeker vanaf stationair) zo snel kwamen ze op toeren want dat vliegwiel hoefde niet meer mee. echt harder liepen ze niet.

( dus heb je nog een kapot solex vliegwiel en een Accu?!)

Helemaal nieuw blijkt dat idee niet te zijn want bijvoorbeeld ook Hans Welp haalde 50 jaar geleden zijn spoelen al uit het vliegwiel en deed ook een accu bobine ontsteking erin, dit om de weerstand van het magnetisch veld via de spoelen niet meer te hebben


bijkomend voordeel is dat je contactpunten kunt afstellen terwijl de motor loopt.
© Solex Forum