Solex forum
Posted By: JochemUK Ethanol uit brandstof halen? - 13/09/20 05:59 PM
In de UK halen veel klassieke motorfietsen het ethanol uit de loodvrije benzine. Ethanol word tegenwoordig in een steeds hoger percentage toegevoegd aan moderne loodvrije benzine. Ethanol trekt vocht aan en is ook slecht voor keer ringen en dergelijke.

Er is een simpele truc om zelf het ethanol er uit te halen: Op 17 liter benzine voeg je 2 liter water toe in een vat met aftap kraan en bij voorkeur licht of semi doorzichtig van kleur. Schud het mengsel heel goed en laat het vat dan met het aftap punt aan de onderzijde rusten voor minstens 5-10 uur. Ethanol bind zich aan het water en separeert over tijd. Je tapt het water aan de onderzijde dan af en houdt ethanol vrije benzine over. Als je meet hoeveel water exact er in ging en uit zal je zien dat je meer aftapt (water 2l + ethanol )

Video hier: https://www.youtube.com/watch?v=kSnE4MYwRzs&t=198s
Posted By: FFAnders Re: Ethanol uit brandstof halen? - 13/09/20 08:20 PM
Ja daar zijn mooie filmpjes over te vinden van hoe je de benzine weer kan zuiveren van ethanol.
Als je nog wat verder zoekt dan vind je het volgende filmpje wat laat zien wat het effect is van de ethanol toevoeging
en wat er gebeurt met een keerring van een 3800, de kunststof onderdelen van de brandstofpomp en de vuldop van een kunststof tank.

Helaas komt er nogal wat reclame voorbij maar de rest van het filmpje is de moeite van het kijken waard.

https://www.youtube.com/watch?v=UvS_D4_lF5U
Posted By: Alfons_Amuse Re: Ethanol uit brandstof halen? - 14/09/20 08:26 PM
Gewoon Shell 98 tanken. Geen ethanol erin.
Posted By: kok18 Re: Ethanol uit brandstof halen? - 14/09/20 08:33 PM
Weet je dat zeker Alphons?Ik heb het bij Shell na gevraagd en daar vertelde men dat alleen de V-Power geen ethanol bevat.
Ik zelf houd het op Aspen!
Groet Cor (kok18)
Posted By: Alfons_Amuse Re: Ethanol uit brandstof halen? - 15/09/20 05:08 PM
Die bedoel ik ook hoor. V-power.
Posted By: MarkN Re: Ethanol uit brandstof halen? - 15/09/20 09:07 PM
Of competion 102 of 100+ zoals het nu heet.
0 ethanol.
© Solex Forum