Solex forum
Posted By: malon meting onderdruk - 15/07/09 10:04 PM
hallo

Vele problemen bij solex is een ondicht carter, en dit is slechts te kontroleren door alles open te draaien en af te dichten.
Ik vraag me af of er geen methode bestaat om op een of andere manier te meten of een carter lekken heeft vb met een vaccuummeter of zoiets??

groetjes

Malon
Posted By: John Meisters Re: meting onderdruk - 16/07/09 08:41 AM
ik denk dat het moeilijk is om dit hiermee op te sporen. ook valse lucht van spruitstuk - carburateur - cilindervoet wordt allemaal meegemeten.
je zou kunnen zien dat er iets ondicht is maar kun je er dan achterkomen waar?

zelf een terugslagklepje/membraantje maken voor op de blokkeeropening en hier de meter opzetten, dat zou een indicatie kunnen geven.

ik verdenk ook enkele solexen van lekkages, meestal is de aansluiting carburateur/spruitstuk de boosdoener.
Posted By: malon Re: meting onderdruk - 16/07/09 11:34 AM
aan dat terugslagklepje/membraantje op de blokkeeropening had ik ook als eens gedacht,maar indien iemand hiermee ervaring zou hebben ??... meten is weten

Malon
Posted By: Roelof Re: meting onderdruk - 16/07/09 12:15 PM
Ik heb eens met zeepsop geexperimenteerd, spuitbus lekzoeker van Imal, voorwiel er uit en rond de rol...carterdeksel enz. in spuiten en voorzichtig een beetje druk op het carter zetten via het gaatje van de blokkeerstift, ik doe dit nooit meer want als het rond de rol enz. vet is weet ik genoeg.
Posted By: malon Re: meting onderdruk - 16/07/09 03:37 PM
Roelof

Inderdaad , aan zoiets had ik gedacht . ik heb zo een probleemsolex die niet echt lekker loopt , alles reeds nagekeken , staat niet vet rond de rol , onsteking , benzinevoorziening enz in orde. Ik heb een wel een vermoeden dat niet alles perfect dicht is, maar waar? carterdeksel, ventiel,cilindervoet,lagerdichting, koppakking,enz daarom zoek ik ergens een methode waarmee je kan zien waar het lek zich bevindt;
gr

Malon

Posted By: Johnnie Re: meting onderdruk - 16/07/09 04:00 PM
Gewoon helemaal vooraan beginnen! Nadat je een blokje helemaal hebt gedemonteerd.
Posted By: carl Re: meting onderdruk - 16/07/09 09:02 PM
Als je er dan helemaal zeker van wil zijn moet je op elke pakking die je plaatst insmeren aan bijde zijden met vloeibare pakking ( ik zou dit zelf niet doen, want als het blok nogmaals open moet heb je veel problemen met de pakking resten )

groeten Carl
Posted By: Roelof Re: meting onderdruk - 16/07/09 09:18 PM
In pakkingen zit veel verschil, ik heb pakkingen die ik bij een partijtje onderdelen heb gekregen en die blijven kurkdroog, moet nog uitzoeken waar die weg komen.

Heb ook pakkingen gezien die v Heerbeek weg komen en dat zijn net sponzen.
Posted By: Joan Re: meting onderdruk - 21/07/09 11:14 AM
Orgineel bericht geplaatst door: malon
Roelof

Inderdaad , aan zoiets had ik gedacht . ik heb zo een probleemsolex die niet echt lekker loopt , alles reeds nagekeken , staat niet vet rond de rol , onsteking , benzinevoorziening enz in orde. Ik heb een wel een vermoeden dat niet alles perfect dicht is, maar waar? carterdeksel, ventiel,cilindervoet,lagerdichting, koppakking,enz daarom zoek ik ergens een methode waarmee je kan zien waar het lek zich bevindt;
gr

Malon



Lekzoek spray, wat eigenlijk gewoon zeepwater is erop spuiten en anders haal je in de speelgoed winkel "bellenblaas" voor de kinderen en dat spuit je op je blok met een plantenspuit OID. ( wel tijdens het lopen of draaien met starter op vliegwiel want je moet wel je blok onder druk hebben,
Posted By: malon Re: meting onderdruk - 21/07/09 09:19 PM
Ga ik zeker eens proberen
Vandaag echter weer een probleem opgedoken; ben vandaag met mijn vriend gaan solexen en plots geeft de 3800 van mijn vriend enkele plofjes waarna hij plots op half vermogen rijdt ,voor de rest draait en start de motor goed, we zijn dan maar tegen 20 km/uur terug naar huis gereden , morgen gaat blokje open ,ik verwacht een doorgeslagen koppakking of moet ik iets anders verwachten??

groetjes

Malon
Posted By: Joan Re: meting onderdruk - 22/07/09 05:10 AM
Orgineel bericht geplaatst door: malon
Ga ik zeker eens proberen
Vandaag echter weer een probleem opgedoken; ben vandaag met mijn vriend gaan solexen en plots geeft de 3800 van mijn vriend enkele plofjes waarna hij plots op half vermogen rijdt ,voor de rest draait en start de motor goed, we zijn dan maar tegen 20 km/uur terug naar huis gereden , morgen gaat blokje open ,ik verwacht een doorgeslagen koppakking of moet ik iets anders verwachten??

groetjes

Malon


Lastig zo te zeggen, het kan net zo makkelijk een vuil brandstof systeem zijn of een vuil tussen de contactpunten danwel bij bougie .
Bij een doorgeslagen koppakking heb je door aan het vliegwiel te draaien geen gevoel meer of er wel tegenwerking van de compressie is.
Posted By: malon Re: meting onderdruk - 22/07/09 03:38 PM

WAT zie ik over het hoofd???
Ik heb volgend uitgevoerd echter met miniem resultaat:
-alle pakkingen vervangen (was trouwen niets abnormaals aan te zien) + chokeklep zuiver gemaakt, bougie ontstekingsspoel + bougiekabel vervangen,kontakten afgesteld (vloeitje), sproeier uitgeblazen , pomp lijkt me ok ik heb ruim overloop benzine naar tank; zuiger met ringen zijn ok ,
Hij wil enkel met matig vermogen rijden op hoger toerental , eenmaal op lage toeren of op een helling valt de motor gewoon stil en is moelijk weer aan de praat te krijgen;
Wat kan hier nog aan de hand zijn ??
gisteren liep hij nog lekker 30 km /uur en plots is ie vermogen kwijt

groetjes

Malon



Posted By: Roelof Re: meting onderdruk - 22/07/09 04:02 PM
Uitlaat Pakkingen vervangen zonder ze eerst bij te werken gaat vaak niet, meestal zitten de gaten van in en uitlaat niet goed tegenoverelkaar en/of zit een deel van de pakking er voor, met de dremel bijwerken.

Hoe is de compressie, slijp de decompressieklep eens opnieuw in de kop.
Posted By: malon Re: meting onderdruk - 22/07/09 04:20 PM
compressieklep heb ik bijgeslepen met kleppenpasta , alle pakkingen vernieuwd op zuiver vlak, compressie heb ik niet gemeten , maar als ik aanduw zonder de decompressieklep in te houden heb ik veel weerstand .

gr

Malon
Posted By: Jan Vennix Re: meting onderdruk - 22/07/09 04:59 PM
Een zeer veel voorkomede fout is dat er tijdens het rijden een stukje kool of iets dergelijks in het dunne pijpje is vast gaan zitten . Door de vele kilometers die wij als ervaring er op hebben zitten , was dit meestal het probleem
Posted By: malon Re: meting onderdruk - 22/07/09 05:33 PM
Jan

Bedoel je dat pijpje waar de decompressiestift in schuift?? Ik heb die geleiding zuiver geschuurd zodat de stift er licht door schuift .


groetjes
Malon
Posted By: malon Re: meting onderdruk - 22/07/09 05:50 PM
Hoi edgard

De uit en inlaat is allemaal heel zuiver , waar ik wel nog zit aan te denken is een kapotte condensator , wat zijn de symtomen van een kapotte condensator??? , ik heb er nog nooit een moeten vervangen

gr

Malon
Posted By: Roelof Re: meting onderdruk - 22/07/09 06:10 PM
Jan bedoeld het tailpijpje van de uitlaat, even doorsteken met een schroevendraaier.
Posted By: malon Re: meting onderdruk - 24/07/09 05:20 PM
Ik ben met mijn solex ten einde raad:
Ik heb ondertussen hetvolgende nog gedaan met nog steeds geen resultaat
-condensator vervangen + ontstekingtijdstip juist gezet met stroboscoop
-zonder uitlaat gereden ; geen verbetering
-carburateur vervangen, dichting vernieuwd
-carterafdichten + kop en voetpakking vernieuwd (met Curill-dichtingspasta)
-zuigerringen gekontroleerd, zijn in orde ,niets abnormaals te zien op zuiger of cilinderwanden.
-als de motor koud is bolt hij vrij goed , doch van het moment dat er vermogen gevraagd wordt valt hij gewoon stil, bergaf rijd hij normaal, motor loopt dan ook soepel.Hij mist gewoon trekkracht. dit is zeker geen slijtage , 2 dagen geleden bolde hij perfect.
Waar moet ik nu nog gaan zoeken ???

groetjes

Malon
Posted By: J.Rottiné Re: meting onderdruk - 26/07/09 11:36 AM
Reken er maar op dat je carter niet geheel luchtdicht meer is het zou kunnen dat het veertje van je krukaskeerring is afgelopen.
Zo word de boel flink ontregeld, de solex loopt dan nog wel maar lang geen 100%.
Posted By: malon Re: meting onderdruk - 26/07/09 04:24 PM
Ik ben ondertussen een stap verder , ik heb gemerkt dat het vliegwiel een halve mm axiale speling heeft , dit zal er op wijzen dat het krukaslager waarschijnlijk los zit waardoor valse lucht langs het lager
Motortje zal op de operatietafel moeten

groetjes
Posted By: malon Re: meting onderdruk - 07/08/09 02:50 PM
Eindelijk hersteld

Ik het het motortje volledig gedemonteerd en inderdaad ,het krukaslager zat helemaal los; Vastgelijmd + gedopperd, alles opnieuw van dichtingen voorzien, en onze jongen bolt weer zoals voorheen .
Bedankt aan iedereen van het forum voor de zeer nuttige tips

Malon
Posted By: carl Re: meting onderdruk - 12/08/09 09:51 PM
Mooi om tehoren dat alles weer in orde is en dat je solex weer goed draaid.

groeten Carl
© Solex Forum