Solex forum
Posted By: Hay Aandrijfrol opknappen - 31/12/23 10:17 AM
Ik heb hier een aandrijfrol liggen met slijtage en een paar gaatjes in het loopvlak.
Heeft er ooit iemand zelf zo'n rol weer opgevuld of weer bruikbaar gemaakt? Waar moet ik op letten?

Ik heb een twee-componenten pasta die we op het werk gebruiken om een harde en slijtvaste oppervlakte op aluminium te maken die ik wil gebruiken als lijm/draagstof voor fijne grit om de ingelopen oppervlakte op te vullen.
Ik wil eerst een proefplaatje maken om te kijken of de pasta en het grit goed verlijmen.

Er is zat goed spul te koop maar ik vind het leuk om hier zelf eens mee aan de slag te gaan.

Attached picture rol.jpg
Posted By: Joan Re: Aandrijfrol opknappen - 02/01/24 09:43 AM
vooral doen als het fout gaat je kunt je er geen buil aan vallen echter de rol loopt steeds in het zand en je moet echt wel heel hard materiaal hebben om het slijtvast te houden leuk om uit te proberen
Posted By: John Meisters Re: Aandrijfrol opknappen - 03/01/24 07:51 AM
Zoals Joan zegt, gewoon proberen.
Ik heb het al eens gedaan met 2K epoxielijm.
Dat houdt wel maar gaat sneller slijten dan origineel. Vrij snel stonden op de plaats van de groeven in de band twee verdikkingen over de hele rol.
Posted By: Hay Re: Aandrijfrol opknappen - 03/01/24 11:01 AM
Hoi John,

Die verdikking op de rol, was dat rubber van de band die op de rol achter beef?

Op de rol die ik ga oplappen zat ook rubber tussen de korrel. Heb de rol nu met een staalborstel schoon gemaakt en voelt nu al ruwer aan.
Posted By: John Meisters Re: Aandrijfrol opknappen - 03/01/24 01:31 PM
Nee dat was ingesleten, je kunt ook zeggen 2 kuilen…. Het reliëf van de band stond gewoon in de rol.
Posted By: Hay Re: Aandrijfrol opknappen - 06/01/24 02:49 PM
De rol is klaar.

Fijn grit tussen twee platen nog fijner geslagen en het stof en te fijn grit met een keukenzeef eruit gezeefd.
Rol goed schoon en vetvrij gemaakt, waar nodig twee componentenpasta aanbrengen en dan het grit er in drukken.
Het was een heel geknoei, maar zo durf ik hem wel in te zetten.

Het eindresultaat ziet er goed uit smile

Attached picture 20240106_151640 1.jpg
Posted By: John Meisters Re: Aandrijfrol opknappen - 06/01/24 06:09 PM
Niks te verliezen, hopelijk gaat hij een tijdje mee.
© Solex Forum