Solex forum
Posted By: Binkyboy Rupture t.o.v. BDP over maximaal vermogen - 30/12/23 10:57 PM
Dag aan U allen ;Een vraag betreffende het “BDP” en het merkteken “RUPTURE”, deze komen niet overeen.
Als ik het maximale vermogen uit het blokje wil halen, dan zou ik hem zeg op zo’n 7 graden vóór BDP afstellen dan presteert het blokje het beste m.i.!? IsRupture>> beslist dus ná-ontsteking als snelheidsbegrenzer bedoeld?? Zo heeft hij beslist minder trekkracht, een veel gehoorde/gelezen klacht lees ik (kan veel omvattend zijn) maar op het juiste moment ontsteking zo doe ik dat bij mijn oldtimer auto’s ook.
Wie heeft het juiste antwoord ?
Als de merktekens recht tegenover elkaar staan dan staat je zuiger op 1,8 mm vóór BDP.

Ik vraag me af waarom je denkt dat de Solex nà-ontsteking heeft?

Het vliegwiel draait rechtsom, voor alle duidelijkheid 😉
moge verklaring van mij: ik plaats een meetstift in het bougiegat en draai inderdaad ht vliegwiel rechtsom. Zie de stift bewegen tot BDP en daalt pas weer voorbij het merkteken Rupture op de Spoelplaat( streepje zelf geplaatst BDP op beweging van de stift) en ik heb hem dus zo afgesteld( iets voorontsteking) en slaat prompt aan met goede trekkracht vandaar mijn verhaal hier op het Forum.
leg me uit wat ik dus fout zie/ zou doen. Dat stifte en zijn beweging liegt niet. Een oude en beproefde methode
Wat wil je nu precies weten?
mijn verhaal niet duidelijk dus . Wanneer de stift omhooggaat in het bougiegat ( rechtsom draaien )>>stopt en dan heb je het BDP te pakken ja toch? >>ff zoeken>> dat komt niet overeen met rupture merkteken op het vliegwiel. is al voorbij het rupture teken op het vliegwiel dat bedoel ik dus met naontsteking lijkt mij als je hem op rupture afsteld pijltje op het plakkertje is BDP streepje vliegwil staat recht van BDP dat bedoel ik m.i. dus náontsteking als je rupture daarop afsteld.

Attached picture 20231231_131644.jpg
Zoals John al eerder aangaf:

Originally Posted by John Meisters
Als de merktekens recht tegenover elkaar staan dan staat je zuiger op 1,8 mm vóór BDP.

Rupture (ontbreken) is het punt dat de contactpunten openen . Het BDP zit, als ik het goed heb, een cm of 5 meer naar rechts, of te wel 1.8 mm afgesteld op je tool.
als laatste over dit onderwerp test zelfmaar en vertel wat jij dus ziet
vriendelijke groet en dank voor je respons Gert !
Sorry, lees je wat andere mensen typen. Ja ik heb het gemeten met een soort gelijk gereedschap die jij gebruikt.

Als ons verhaal niet klopt, wat je aangeeft, ben ik benieuwd of je de goede onderdelen hebt gebruikt.
zou de nok verschoven zijn ~of fout gemonteerd door een vorig eigenaar ?.ja ik lees het en zie het nu zelf ook. met jouw info OK!
Rupture moet voorontsteking zijn, laat het zo , loopt goed trekt vlot door maar heb nog twee blokjes en let er nu op
bedankt prettige jaarwisseling. de leerling hè nooit te oud om wat te leren, pas 73 hè
Fijne jaarwisseling Gert
Posted By: Joan Re: Rupture t.o.v. BDP over maximaal vermogen - 01/01/24 02:47 PM
ja, alles klopt. heb het meer meegemaakt dat mensen zelf hun streepjes trekken. Inderdaad heb je het carterpijltje gebruikt om je eigen BDP merkje op het plakband te zetten. dan weet ik waar ik naar kijken moeten want het bijbehorende originele streepje op het vliegwiel is dan al voorbij het carter streepje . Daar waar die twee bij elkaar komen dat is je ontstekingspunt hierboven is ergens beschreven dat bij BDP de twee originele streepjes een paar cm ( over de omtrek van vliegwiel gemeten ) uitelkaar staan wat gezien de grote diameter van het vliegwiel op ca 1.8- 2.0 mm van de slag neerkomt

Attached picture deuk.jpg
© Solex Forum