Solex forum
Posted By: Jan 24 uurs Solex race 2018 - 30/12/17 09:00 PM
Het is weer bijna 2018. Tijd voor nieuwe ontwikkelingen voor de 24 uurs solex race. smile




Een nieuwe ontstekings- spoel op de markt.
Omdat inmiddels veel race solexen op puch maxi ontstekingen lopen, bij deze smile
http://www.vecignitions.com/data/english/tv2e.html
Een vonkspoel die zonder contactpuntjes en condensator werkt. O.a voor Puch maxi.
En ze durven er zelfs 5 jaar garantie op te geven, zie website.

Word hier verkocht door JMPB


Posted By: dreke2 Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 07:51 AM
Kikkeding Jan
Maar hoe komt dit ding op een juiste ontstekingstijdstip, heb ik nog nooit begrepen.
En kun jij het ontstekingstijdstip zelf later of vroeger zetten.
Die het weet mag een poging doen om het uit te leggen
Alvast fijne jaarwisseling voor iedereen
Groet
ANdre
Posted By: Alfons_Amuse Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 12:28 PM
Klopt het Jan, dat je ook de grondplaat van Bosch hebt gebruikt.
Wel weer leuk om te zien dit hoor.
17 kV is misschien niet zo hoog maar als hij dat ook doet op hoge toeren is et niets aan de hand.
Overweeg je nu toch misschien een R bougie?
Posted By: Alfons_Amuse Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 12:34 PM
Hoi Dreke.
Kijk effe dit filmpje. Ik hoop dat dit je antwoord geeft.
Bedenk nu dat de trigger nu ook in de spoel zit.
https://youtu.be/nmB6_1c8XP8
Posted By: dreke2 Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 01:01 PM
Oke Alfons
En de trigger zou dan reageren op het nokje
waar normaal de punten over slepen.??
Groet
ANdre
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 01:02 PM
Deze reageren op wisseling van het magnetisch veld. laugh
Posted By: Alfons_Amuse Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 01:32 PM
Nee hoor Dreke, het bokje heeft geen functie meer.
Met een spoeltje wordt er een spanningkje opgebouwd, zoals Jan zegt, en deze stuurt de gate van de thyristor aan.
Normaal heb je een trigger blokje en een spoel.
Bij die van Jan zitten ze beide in de spoel. Ook de cdi zelf.
Dus 3 dingen in 1. Trigger, cdi (electronica) en de ontstelingsspoel.
Echt leuk bedacht dit.
Of het betrouwbaar is, moet nog blijken.
Heb geen idee.
1 ding weet ik zeker, zeer goed koelen.
Posted By: zeezout Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 02:09 PM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Nee hoor Dreke, het bokje heeft geen functie meer.

Dat heb je met die ouwe bokjes hè.. laugh
Posted By: dreke2 Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 02:21 PM
Dus mensen, is het heel belangrijk hoe de magneten in het vliegwiel zitten.
Is dit standaard altijd dezelfde positie???
Groet
ANdre
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 02:25 PM
Originally Posted by zeezout
Originally Posted by Alfons_Amuse
Nee hoor Dreke, het bokje heeft geen functie meer.

Dat heb je met die ouwe bokjes hè.. laugh


Was jij Neerlandicus ??
ik had er straal overheen gelezen.....
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 02:29 PM
Originally Posted by dreke2
Dus mensen, is het heel belangrijk hoe de magneten in het vliegwiel zitten.
Is dit standaard altijd dezelfde positie???
Groet
ANdre


Werkt hetzelfde als de elektronische ontsteling van de Black&Roll met het enige verschil dat bij die uitvoering de bobine (hoogspanning) apart/ ernaast is geplaatst, als los en vervangbaar onderdeel.
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 02:32 PM
Ze schrijven op hun site dat ze 5 jaar garantie geven, dan durf je wel.

Vec Ignitions
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 02:33 PM
Zou dit ook niet mooi zijn in solex uitvoering??
Posted By: zeezout Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 02:41 PM
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by zeezout
Originally Posted by Alfons_Amuse
Nee hoor Dreke, het bokje heeft geen functie meer.

Dat heb je met die ouwe bokjes hè.. laugh


Was jij Neerlandicus ??
ik had er straal overheen gelezen.....

Nee, slechts een simpel ex wiskunde leraartje. Maar ook een oud bokje dus vandaar....
Posted By: Johnnie Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 03:27 PM
Maar wat heb je dan pricies nodig om het op een solex de zetten? Die nieuwe spoel, de Bosch grondplaat en een vliegwiel....welke?
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 04:17 PM
Originally Posted by Johnnie
Maar wat heb je dan pricies nodig om het op een solex de zetten? Die nieuwe spoel, de Bosch grondplaat en een vliegwiel....welke?daar heb je nu ineens meer keuze want zonder puntjes hoef je er niet meer op te letten of hij linksom of rechtsom draait


nou daar gaat wel wat "verbouw" werk inzitten hoor, de basis van de solex dient afgedraaid te worden om een bosch plaat pas te maken en de conus van het vliegwiel moet aangepast worden ( kan me herinneren dat bij Jan zijn draaibank support vast stond op de goede hoek zoveel van die vliegwielen gingen er bij hem doorheen ). Peugeot vliegwielen hebben wel standaard de goede conus maar die hebben weer een andere diameter spoelen ( ontstekingen die ik graag gebruik.

moet nog eens kijken naar scooter ontstekingen want peugeot/puch en nog wat andere gebruiken allemaal een afgeleide van een peugeot 'FOX' blok eens zien wat daar van past hoewel veel ontstekingen komen met een vast stervormig blok waarop de diverse spoelen zitten en niet een grondplaat zoals we kennen met lijnvormige spoelen .
Posted By: Johnnie Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 04:28 PM
Phoeh, ik dacht ik besteld dat ff.... cool
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 09:37 PM
Ja daar zit de knoop...,
als je bij een Solex iets wilt veranderen dan moet je het vaak zelf maken of aanschaffen bij iemand die het al gemaakt heeft.
Posted By: Alfons_Amuse Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 10:51 PM
Hahaaha, nu zie ik het ook. Ik maak er nu bnokje van. Iedereen tevreden nu.
Posted By: dreke2 Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/12/17 11:52 PM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Johnnie
Maar wat heb je dan pricies nodig om het op een solex de zetten? Die nieuwe spoel, de Bosch grondplaat en een vliegwiel....welke?daar heb je nu ineens meer keuze want zonder puntjes hoef je er niet meer op te letten of hij linksom of rechtsom draait


nou daar gaat wel wat "verbouw" werk inzitten hoor, de basis van de solex dient afgedraaid te worden om een bosch plaat pas te maken en de conus van het vliegwiel moet aangepast worden ( kan me herinneren dat bij Jan zijn draaibank support vast stond op de goede hoek zoveel van die vliegwielen gingen er bij hem doorheen ). Peugeot vliegwielen hebben wel standaard de goede conus maar die hebben weer een andere diameter spoelen ( ontstekingen die ik graag gebruik.

moet nog eens kijken naar scooter ontstekingen want peugeot/puch en nog wat andere gebruiken allemaal een afgeleide van een peugeot 'FOX' blok eens zien wat daar van past hoewel veel ontstekingen komen met een vast stervormig blok waarop de diverse spoelen zitten en niet een grondplaat zoals we kennen met lijnvormige spoelen .

Dus alleen met stroboscoop af te stellen??
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 01/01/18 12:11 AM
Dat is bijna altijd zo André. smile
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 01/01/18 10:15 AM
Originally Posted by Jan
Dat is bijna altijd zo André. smile
ja met een stroboscoop, ik heb het geprobeerd met vloeitjes zoals bij de puntjes ontstekingen maar met meer toeren per minuut dan 10 kon ik het aansteken van die vloeitjes niet meer bij houden .
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 01/01/18 11:05 AM
Originally Posted by Jan
Dat is bijna altijd zo André. smile

En andersom,
met de testbank kan je met een verstelbare grondplaat de ontsteking afstellen op de hoogste snelheid
en daarna met de lamp kijken waar de ontsteking op staat .

En dat met die vloeitjes wordt een beetje een rommeltje crazy
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 01/01/18 04:43 PM
Ik heb ooit van Peter57 een blokje gekregen met Peugeot ontsteking. Vliegwiel past idd vanzelf en ontsteking omzetten is geen groot probleem.
Voor Bosch ontstekingen ligt dat anders, geen plug&play frown
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 01/01/18 08:19 PM
Heb jezelf geen draaibankje, dan ken je wellicht wel iemand.
Hierbij wat foto's.

Let goed op die maat van 90 mm, dat is de maat van de meeste bosch grondplaten.
Dus de steunen waar nu de solexspoelen opzitten, worden de steunen voor de bosch grondplaat, uitdraaien tot op de bodem.

Een stalen ring ring monteren, van binnenuit met verzonken schroeven op een plaats waar NIET de grondplaat vast gezet moet worden.
Die ring is van een dikwandige buis, 5 a 6 mm dik.

In het begin hebben we de hoogspanningskabel direct aan de bosch spoel gemaakt, maar als je dan deze moet vervangen is dat wat lastig.
Op deze manier gaat dat gemakkelijker, een pertinax plaatje en een epoxy printplaatje zorgen voor geen doorslag naar massa.

Dan moet je nog een vliegwiel hebben wat rechtsom draait, Puch maxi bijv. En passend maken op de conisch van solex, ook uitdraaien.
Spiebaan erin en klaar.



Attached picture spoelenplaat.jpg
Attached picture spoelenplaat2.jpg
Attached picture spoelenplaat3.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: 24 uurs Solex race 2018 - 01/01/18 10:49 PM
Echt super om dit weer allemaal te zien.
Wat een ideeën allemaal.
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 02/01/18 09:35 AM
Dan wat plaatjes hoe het bij mij begon eerst met peugeot, maar die had je dertig jaar geleden nog zat , daarvan heb ik over gehouden dat ik van solex EERST de 4 mm draadeinden doorboor met een boortje 2.8 mm tot ik aan de achter kant uitkom dan opboren met 3.2 mm en draad voledig doortappen, dan grondplaat kaal draaien maar de pootjes laten staan en zorgen dat tussen de pootjes OF een rand van 100 MM ( was de originele peugeot maat ) of 102 MM is de passing van solex. dan maak ik een bodemplaat van die 100 of 102 mm diameter en ik heb een boormal voor de diverse merken ontstekingen om gaten voor de boutjes van de punten, spoelen over te nemen. ik kan dan ook willekeurig welke ontsteking monteren condensator gaat nu naar buiten
foto 1 is van een oud raceblok dat ik nu reviseer ( ca 1985 editie) foto 2 is de grondplaat voor een electronische ontsteking ( hoef je de hele grondplaat van solex NIET voor te verbouwen) en foto 3 is van een solex die zomaar ergens in de hoek staat

Attached picture ontsteking 1.jpg
Attached picture ontsteking 2.jpg
Attached picture ontsteking 3.jpg
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 02/01/18 11:31 AM
Leuk al die info en foto's hier hebben heel veel mensen iets aan. Je moet echter nog steeds weten wat je moet doen en het goede gereedschap hebben. Gezien een kennis van mij met veel aan en met minibike's werkt heb ik naar die ontstekingen gekeken. Zal zoiets ook passend te maken zijn?
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 02/01/18 06:22 PM
Originally Posted by Ant_one
Leuk al die info en foto's hier hebben heel veel mensen iets aan. Je moet echter nog steeds weten wat je moet doen en het goede gereedschap hebben. Gezien een kennis van mij met veel aan en met minibike's werkt heb ik naar die ontstekingen gekeken. Zal zoiets ook passend te maken zijn?


Ja zeker, ik heb ook ca 15 jaar met minibike; gewerkt waarvan ca 9 jaar indoor geracet, plaatje twee van mijn vorige bericht is voor een minibike ontsteking echter niet zo heel geschikt voor de 24 uurs want je mist te veel vliegwiel werking.
ik haal om dat te compenseren de koppeling weg en plaats daar een stalen schijf voor in de plaats.
je hebt oa twee typen minibike ontstekingen, Met binnen rotor ( plaatje 1 van dit bericht) en met vliegwiel/starter combinatie met uitwendig enkele bobine spoel, hebbende chinezen zo gejat van Stihl en andere 'power unit" ( kettingzagen bosmaaiers ED) fabrikanten nadeel is dat de bobine aan de buitendiameter staat van het vliegwiel (Plaatjes 2 en 3) en dat bouwt voor solex te ver uit, moet je zelf een vliegwiel maken met supermagneten ( foto 4) in de kopse kant op de juiste plaats en dan je bobine VOOR het vliegwiel hangen * ruimte zat IVM de best wel hoge vliegwielen van solex EN je kunt de krukas inkorten want een stift van 10 mm is zat voor een ( nagemaakt) Minibike vliegwiel Polini en zijn klonen hebben standaard een 10 mm pen waarop de vliegwielen staan , helaas ligt de minibike onderdelen handel aardig op zijn gat

Attached picture ontsteking 4.jpg
Attached picture ontsteking 5a.jpg
Attached picture ontsteking 5b.jpg
Attached picture ontsteking 6.jpg
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 03/01/18 12:26 PM
oogst van 15 jaar minibike

Attached picture mini 1.jpg
Attached picture mini 2.jpg
Attached picture mini 3a.jpg
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 03/01/18 04:10 PM
Oei ik heb een oud snaartje geraakt :-) Dit heb je nu nog staan Joan? Mooie collectie.
Maarten Henderieckx, te vinden op mijn facebook pagina, is bijna full time bezig met zijn minibike 'hobby'
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 03/01/18 05:50 PM
Originally Posted by Ant_one
Oei ik heb een oud snaartje geraakt :-) Dit heb je nu nog staan Joan? Mooie collectie.
Maarten Henderieckx, te vinden op mijn facebook pagina, is bijna full time bezig met zijn minibike 'hobby'
nee hoor geen "Oei" gewoon een periode om trots op geweest te zijn, maar na jaren heb je het wel gezien en ga je weer wat anders doen ( tenminste ik wel) en aangezien ik een oude verzamelaar ben van alles waar benzine in gaat en herrie uitkomt en er veel ook eigenbouw bij zit blijft het lekker "museaal' staan . Zo heb ik de meeste van mijn crossers ook nog uit mijn "80 " (vorige eeuw) periode.
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 03/01/18 06:21 PM
Ik bedoelde eigenlijk dat ik een onderwerp aantikte waarvan je vrolijk word ;-) maar goed , weer terug naar ontstekingen en andere zaken die het 24 uur moeten vol kunnen houden.
Posted By: WT_deKleijn Re: 24 uurs Solex race 2018 - 03/01/18 06:29 PM
puur uit nieuwsgierigheid, mag men tijdens zo'n 24 uurs race bestuurders wisselen? of moet één persoon de heledag rijden?
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 03/01/18 07:18 PM
Originally Posted by Tim_d_K
puur uit nieuwsgierigheid, mag men tijdens zo'n 24 uurs race bestuurders wisselen? of moet één persoon de heledag rijden?


Je bent met een team van 3 coureurs en 1 monteur.
De coureurs wisselen zich af. Wij doen dat ieder uur, dan is het sowieso tijd om te tanken.

Maar iedereen is vrij om vaker of minder vaak te wisselen, al was ik zelf er na een uur echt wel aan toe pffffff . . . .
Posted By: WT_deKleijn Re: 24 uurs Solex race 2018 - 03/01/18 07:53 PM
oké, bedankt! Ik dacht al, de lol moet er wel een beetje aanblijfen!
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 03/01/18 10:16 PM
Originally Posted by Ant_one
Ik bedoelde eigenlijk dat ik een onderwerp aantikte waarvan je vrolijk word ;-) maar goed , weer terug naar ontstekingen en andere zaken die het 24 uur moeten vol kunnen houden.

ja ik ben hard aan het nadenken over alternatieve rollen, die geven ook nog wel eens de geest , om zomaar eens een onderdeel te noemen dat ook aandacht nodig heeft .
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 03/01/18 10:30 PM
Ook een mooi onderwerp Joan.
Laat de ideeën maar komen.
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 03/01/18 10:56 PM
De rol lijkt me nog het minste probleem.
We hebben 2 jaar met een rol (45mm), bekleed door Jan de Laat, gereden en zonder problemen of slijtage en zou nog een 24 uur mee kunnen.
Afgelopen race is er een rol van 42mm ingegaan om wat meer trekkracht te hebben.
Ook deze rol is nog prima te gebruiken voor een weekeindje Heeswijk Dinter.

Een groter probleem is om het stof uit de motor/cilinder te houden.
Ik heb de afgelopen jaren een aantal motoren zien afhaken met versleten zuigerveren
en cilinders die na een aantal uren rijden een grotere boring kregen. cry
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 03/01/18 11:32 PM
Originally Posted by FFAnders
De rol lijkt me nog het minste probleem.
We hebben 2 jaar met een rol (45mm), bekleed door Jan de Laat, gereden en zonder problemen of slijtage en zou nog een 24 uur mee kunnen.
Afgelopen race is er een rol van 42mm ingegaan om wat meer trekkracht te hebben.
Ook deze rol is nog prima te gebruiken voor een weekeindje Heeswijk Dinter.

Een groter probleem is om het stof uit de motor/cilinder te houden.
Ik heb de afgelopen jaren een aantal motoren zien afhaken met versleten zuigerveren
en cilinders die na een aantal uren rijden een grotere boring kregen. cry


Helemaal mee eens.
Rol geeft geen problemen, stof wel.

Oké, waar Joan op doelt is misschien dat we in 2016 problemen hebben gehad met de rol.
Reden was dat er zachte rubberen matten waren gelegd in het weiland en waar de solexen veel weerstand ondervonden.
En omdat we koppelingen gebruiken die op een later/hoger toerental aangrijpen, gaf dat problemen.
Maar als je als rijder hoort, merkt dat je motortje veel meer toeren maakt als in verhouding met je snelheid, moet je toch eens achter je oren krabben.
Dat werkt uitstekend uit de bocht, maar niet een heel weiland door.
Warmte van de trommel trekt door naar je rol en ........Klaar ben je.
Daarvoor zou JBWeld lijm misschien een oplossing zijn, deze hars kan wel een 300 graden aan, en dat is nu nog niet de helft.
Gelukkig geen rubberen matten meer.
Verder noooooit problemen met onze rollen gehad.
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 04/01/18 05:59 PM
klopt. Maar ik hou van experimenteren. Voor de race ( snelheidsraces dus) had ik rollen die oplopend waren met 1 mm en afhankelijk van het weer kon ik er snel 1 steken, (Geen koppeling )
datzelfde heb ik gebruikt voor de 24 uur nou dat hield het maar een paar uur uit. Na die ervaring voor de opvolgende jaren gewoon rollen gekocht, werkt goed zoals al gemeld, maar ja kopen is 1, maar maken vind ik spannender ..
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 15/01/18 10:42 PM
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 16/01/18 08:41 AM
Prachtig toch, nou is wel de grondplaat nog enigszins verstelbaar ( en moest Google translate gebruiken )
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 16/01/18 03:27 PM
https://www.puchshop.de/manual/VEC-ignition-EN.pdf
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 16/01/18 06:14 PM
zie je wel, verstelbare grondplaat
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 16/01/18 06:44 PM
Zal dit ook werkend te krijgen zijn bij een Solex of moet er dan veel aangepast worden?
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 16/01/18 10:13 PM
zou best kunnen, in feite heeft solex al zo een systeem alleen dan bestaande uit twee losse componenten waarbij ik sterk adviseer de kleine component BUITEN het vliegwiel te monteren. voor wat betreft die nieuwe spoel moet je je serieus afvragen of je het solex vliegwiel wil blijven gebruiken want de diameters van aangeboden spoel en solex vliegwiel klopt niet.
het is wel maar niet simpel 1 op 1 om te bouwen
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 17/01/18 03:45 PM
Er zullen heus wel wat mensen van alles gaan proberen de aankomende tijd :-)
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 17/01/18 07:40 PM
Originally Posted by Ant_one
Er zullen heus wel wat mensen van alles gaan proberen de aankomende tijd :-)

ik heb bijvoorbeeld een aantal super magneten besteld in China, alleen verzendkosten
Posted By: WilfredVW Re: 24 uurs Solex race 2018 - 17/01/18 09:04 PM
Ik heb m net besteld Jan, ga 'm gewoon testen op m'n 2e raceblok en zie wel of t iets is.
Je moet toch iets proberen voor de race.
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 18/01/18 08:34 PM
Daar kan je leuke dingen mee doen.

Een beetje voorzichtigheid is wel geboden, als je sterkere magneten gaat gebruiken voor je ontsteking.

Het hangt namelijk wel allemaal aan elkaar. De sterkte van de magneten, de grote van het weekijzer, en de daarbij behorende primaire wikkelingen.
Met veel sterkere magneten, zal het zaakje verbranden.
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 18/01/18 08:37 PM
Originally Posted by WilfredVW
Ik heb m net besteld Jan, ga 'm gewoon testen op m'n 2e raceblok en zie wel of t iets is.
Je moet toch iets proberen voor de race.


Ik denk ook dat het geen slecht spoeltje is, ben benieuwd naar jullie bevindingen. smile
Posted By: WilfredVW Re: 24 uurs Solex race 2018 - 18/01/18 09:59 PM
Ik kom na de carnaval wel n keer koffiedrinken, voorlopig weinig tijd en moet ook nog een vermogensrem maken om de raceblokken te testen.
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 18/01/18 11:23 PM
Waar je ook een heeel klein beetje mee kan winnen, is een vliegwiel maken wat een beetje verlaat.
Veeeeel kleine beetjes laugh



Attached picture puchvliegwiel.jpg
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/01/18 05:30 AM
[Linked Image]
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/01/18 12:20 PM
Sorry Jan, maar wil je niet zo'n mooie dingen op het forum plaatsen, dat kost ons allemaal weer veel geld :-)
Posted By: dreke2 Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/01/18 02:16 PM
Draait jou blok linksom Jan??
Groet
ANdre
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/01/18 05:56 PM
Originally Posted by Jan
Waar je ook een heeel klein beetje mee kan winnen, is een vliegwiel maken wat een beetje verlaat.
Veeeeel kleine beetjes laugh

ik ga over op een honda vliegwiel ( 4 takt) daar zit als snelheidsbegrenzer een verlaat systeem op, door het vliegwiel andersom te laten draaien ( Solex) word dat dan vanzelf een vervroeger
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/01/18 05:58 PM
Originally Posted by dreke2
Draait jou blok linksom Jan??
Groet
ANdre
het klopt echt wel, het vliegwiel ligt binnenste buiten en dan zie je, dat om te vervroegen, de armpjes het centrum echt de goede kant op duwen
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/01/18 06:05 PM
Het vliegwiel verlaat, maar je moet idd wel door redeneren whistle
Posted By: dreke2 Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/01/18 06:51 PM
Ja begrijp ik, maar de hefboompjes/gewichtjes staan happend ipv slepend, vandaar mijn vraag
Groet
ANdre
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/01/18 10:00 PM
Originally Posted by John Meisters
Het vliegwiel verlaat, maar je moet idd wel door redeneren whistle
daarom heb ik het maar steeds over vervroegen, vind ik leuker
Posted By: dreke2 Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/01/18 10:08 PM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by John Meisters
Het vliegwiel verlaat, maar je moet idd wel door redeneren whistle
daarom heb ik het maar steeds over vervroegen, vind ik leuker

Ik zou ook voor vervroegen kiezen, maar mogelijk heeft Jan een goed antwoord??
Groet
ANdre
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 20/01/18 12:22 AM
Theorie en praktijk zijn 2 verschillende dingen.
De eerste 24-uurs met eigen motor was afgesteld op 1,5 mm voorontsteking.
De motor had goede trekkracht en kwam ook goed op toeren.
De tweede race stond de ontsteking op 1,8mm en presteerde ook goed.
De derde race, de ontsteking afgesteld op de testbank op een zo hoog mogelijke eindsnelheid,
de trekkracht was wel wat minder en de eindsnelheid werd nagenoeg niet gehaald door te korte stukken rechte weg.
Dit alles met een en dezelfde cilinder maar die is nu aan vervanging toe, die heeft al 3 jaar hard moeten werken en mag nu met pensioen.

Ben benieuwd hoe het vliegwiel presteert met een duurtest.
Wat gebeurt er als je tijdens de arbeidsslag, vallen de gewichtjes dan weer terug in ruststand ? en kan je me
t b.v. een stroboscoop de positie van de kern , die vastzit op de as, en het vliegwiel de verplaatsing zien ?
Posted By: Huub Re: 24 uurs Solex race 2018 - 20/01/18 02:28 AM
Volgens mij is het een vliegwiel van een MKHZ ontsteking van Bosch bedoeld voor een kreidler of zundapp en dan draait ie de verkeerde kant op voor een Solex
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 20/01/18 04:18 AM
Het plaatje heet 'puchvliegwiel.jpg'
Posted By: dreke2 Re: 24 uurs Solex race 2018 - 20/01/18 05:12 AM
Er zijn toch ook elektronische ontstekingen waarbij je per toerental de vervroeging/verlating kunt programmeren
Groet
ANdre
Posted By: Huub Re: 24 uurs Solex race 2018 - 20/01/18 11:34 AM
Dat klopt Dre maar die beginnen pas bij 7000 rpm want dat is voor een racer niet intessant om vroeger te beginnen aan gezien de allersnelste Solexen er daar mee stoppen hebben die geen nut
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 20/01/18 11:39 AM
Originally Posted by dreke2
Er zijn toch ook elektronische ontstekingen waarbij je per toerental de vervroeging/verlating kunt programmeren
Groet
ANdre
klopt kijk maar eens bij HPI, hebben we veel gebruikt bij minibike blokken, kost een paar centen maar hep je ook wat ( en voor de viertakten gebruikten we OORacing, kijk maar eens naar de specificatiesspecificaties
Posted By: dreke2 Re: 24 uurs Solex race 2018 - 20/01/18 01:57 PM
Oke, thx duidelijk
Vliegwiel van Jan blijft wel un kikke ding
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 20/01/18 05:29 PM
Originally Posted by Jan
Daar kan je leuke dingen mee doen.

Een beetje voorzichtigheid is wel geboden, als je sterkere magneten gaat gebruiken voor je ontsteking.

.
de bedoeling is deze in te bedden in een aluminium schijf met een stalen schijf als "backing" en dan minibike/powertool/kettingzaag bobines te gaan gebruiken, die vonken ( net als die puch bobine) zodra ze een magneet zien. Dus niet standaard ontstekings componenten gebruiken
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 20/01/18 09:00 PM
Niet aan gedacht Joan, maar dat is een heel goed idee.

Makkelijk verstelbaar te maken, en keuze genoeg.

Keuze genoeg, bijv. deze.
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 24/01/18 05:02 PM
Originally Posted by Jan
Waar je ook een heeel klein beetje mee kan winnen, is een vliegwiel maken wat een beetje verlaat.
Veeeeel kleine beetjes laugh



Ik heb ook nog wat plaatjes, standaard bewerk ik de grondplaat tot bijna alles weg is, de pootjes iets laten staan en zoals al eerdere gemeld een "verdieping' erin , in mijn geval steeds gekozen als 3 mm zodat er tussen de opstandjes eeb ronde plaat van 100 mm kan ( oud type peugeot waar ik ooit mee begon) voor de nieuwer typen peugeot dien je zelf een rond 100 grondplaat te maken want ze hebben later de spoelen direct op het carter gezet , als je dan toch maakt kun je ook de gaten iets verzetten en zo een bosch spoel monteren.

door aangepaste platen te maken met steeds aan de achterkant een ril van rond 100 en 3 mm hoog kun je bijna elke ontsteking monteren die je wilt, soms wel de ziel van het vliegwiel nieuw aanmaken maar ja dit hele gedoe is toch al draaibankwerk

Attached picture gronplaat 100 mm.jpg
Attached picture peugeot oud type.jpg
Attached picture peugeot eigen grondplaat.jpg
Attached picture grondplaat divers 1.jpg
Attached picture vliegwiel aanpassen.jpg
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 24/01/18 05:45 PM
en uiteraard is er plaats voor bosch/Ducati ontstekingen >> grondplaat rond 90 mm die vallen in een verdieping die 2 mm diep is in de plaat ( voor de stijfheid grondplaat buiten diameter rond 120 mm, want dik is tie niet)

Attached picture puch ontsteking.jpg
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 24/01/18 06:17 PM
Ík zie in het vorige bericht op foto 3 en 4 verzonken gaten,
is er nog iets instelbaar behalve dan de contactpunt ??
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 24/01/18 10:23 PM
Originally Posted by FFAnders
Ík zie in het vorige bericht op foto 3 en 4 verzonken gaten,
is er nog iets instelbaar behalve dan de contactpunt ??


bij 3 niet, dat gaat door het spieloze vliegwiel te verstellen ( ook bij 2, dat is het systeem zoals dat bij peugeot werkt, twee streepjes eentje voor top en eentje voor de opening van de punten ) en 4 is een electronische ontsteking daar zit een vervroeging in de module ( als hij 1 keer op tijd staat ook met spieloos vliegwiel en ook met streepjes maar dan met 3, waarvan eentje de "T'' en twee voor de spreiding van "F" =fire=vonk)
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 25/01/18 06:40 PM
Originally Posted by Jan
Waar je ook een heeel klein beetje mee kan winnen, is een vliegwiel maken wat een beetje verlaat.
Veeeeel kleine beetjes laugh

hier en daar wat vragen over deze mooie constructie en of hij wel of niet de goede kant op swingt.
de linkse constructie vervroegt bij klokwijs draaien van het vliegwiel ( hij brengt de nok dus eerder bij hogere toerentallen, vergelijk hem maar met die constructie van Jan

Attached picture vervroeger.jpg
Attached picture puchvliegwiel.jpg
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/01/18 04:00 PM
hier en daar weer aan mijn testbank gewerkt, voorlopig is het testpaneel voorzien van wat ik denk dat nodig is, ruimte voor meer waarschijnlijk vloeistof kolom drukmeting als blijkt dat de gemonteerde meters niet nauwkeurig genoeg zijn .
En er is al een speciaal spruitstuk . speciale bougie nog in de maak

Attached picture spruitstuk.jpg
Attached picture testpaneel.jpg
Posted By: zeezout Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/01/18 05:23 PM
Ziet er indrukwekkend uit.
Soort Houston Control smile
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 02/02/18 11:18 PM
Originally Posted by zeezout
Ziet er indrukwekkend uit.
Soort Houston Control smile


laugh laugh ben benieuwd dit jaar. MIEP MIEP!!!!! laugh
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 03/02/18 09:28 PM
Hier nog een race tip!!!!! smile

Adres waar je de bussen kan kopen voor je crankstel.
Deze zijn lastig zelf te draaien, BSA draad, een kant linkse draad andere kant rechtse draad.
Dus ook met inlassen opletten, met de juiste schroefdraad aan de juiste kant
Deze las je zo in je solex, schroef er allerlei crank assen in.

Classic Cycle

Attached picture bus.jpg
Attached picture as.jpg
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 04/02/18 08:14 AM
Die link staat al maanden bij mijn favorieten Jan. Zodra je de bottom bracket shell gemonteerd heb, heb je heel veel keus qua brackets ed.
Dit was ook mijn bedoeling alleen 'moet' dit wel in 1 keer goed gaan. Je monteert het in een deel waar het nummer in is geslagen.
Dus mocht iemand zich hieraan gaan wagen.. hier is nog een persoon die dit graag in zijn frame gebouwd ziet worden.
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 04/02/18 08:29 AM
Originally Posted by Jan
Hier nog een race tip!!!!! smile

Adres waar je de bussen kan kopen voor je crankstel.
Deze zijn lastig zelf te draaien, BSA draad, een kant linkse draad andere kant rechtse draad.
Dus ook met inlassen opletten, met de juiste schroefdraad aan de juiste kant
Deze las je zo in je solex, schroef er allerlei crank assen in.

Classic Cycle


Dan nog een crackstel erbij en je bent klaar. Ik kijk geregeld op deze pagina: https://www.internet-bikes.com/tnzoeken/?search=crackstel
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 04/02/18 05:43 PM
en je hebt nog mooiere systemen dan die vierkante cranken.

ik heb internet bikes ook in mijn agenda staan oa schijfremmen ( mechanisch ) gekocht en veel remhandels ( van saccon,) ideaal op minibike racers en altijd reserve bij je hebben vanwege valschade
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 04/02/18 06:14 PM
Originally Posted by Jan
Hier nog een race tip!!!!! smile

Adres waar je de bussen kan kopen voor je crankstel.
Deze zijn lastig zelf te draaien, BSA draad, een kant linkse draad andere kant rechtse draad.
Dus ook met inlassen opletten, met de juiste schroefdraad aan de juiste kant
Deze las je zo in je solex, schroef er allerlei crank assen in.

Classic Cycle


ja gelijk gezocht en ze hebben meerdere soorten, handig, dit is een korte bus

he hij linkt niet meteen naar die bus: https://www.classic-cycle.de/rahmen...ahmenbauteil-tretlagergehaeuse-bsa-cromo, nu wel met kopiëren/plakken ik heb op hun site in het zoekveld "bracket" ingetiktt en dan kwam er van alles waaronder ook die bussen
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 09/02/18 10:20 AM
de eerste strubbelingen met de testbank zijn er, OTO blok met Ducati ontsteking en zwaar berini M21 vliegwiel ( bosch> rechtsom) . een JRT cylinder alles standaard,
3800 kop ( JRT zuiger valt 1,5 mm onder de rand dit ITT de standaard die boven komt) .
aandrijving boormachine test: carter compressie/onderdruk niet te meten, compressie slechts 4,5 bar ( al bekend dat dat niet het sterke punt is van solex)

dus wat testbank betreft even terug naar de tekentafel want wat je niet kan meten heeft geen zin om daar wat aan het blok te veranderen, anders dan de compressie meting maar dat weet ik inmiddels al met opgelaste en zelf gegoten koppen gelukkig voor de anderen er zijn ook CNC koppen

Attached picture compressie 1.jpg
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 09/02/18 03:49 PM
Originally Posted by Joan
he hij linkt niet meteen naar die bus: https://www.classic-cycle.de/rahmen...ahmenbauteil-tretlagergehaeuse-bsa-cromo, nu wel met kopi�ren/plakken ik heb op hun site in het zoekveld "bracket" ingetiktt en dan kwam er van alles waaronder ook die bussen


Aangezien meerdere mensen hier waarschijnlijk wel interesse in hebben.. is het iets om een groupsbuy te maken voor dit onderdeel bv?
Er worden bv 10 stuks besteld, waarbij maar 1 x verzendkosten betaald moeten worden.?!
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 09/02/18 08:20 PM
Ik doe mee
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 09/02/18 08:34 PM
Originally Posted by Joan

( JRT zuiger valt 1,5 mm onder de rand dit ITT de standaard die boven komt)= bekend probleem, ik heb al wat cilinders ingekort om deze zuiger te blijven gebruiken .
aandrijving boormachine test: carter compressie/onderdruk niet te meten, compressie slechts 4,5 bar ( al bekend dat dat niet het sterke punt is van solex)

dus wat testbank betreft even terug naar de tekentafel want wat je niet kan meten heeft geen zin om daar wat aan het blok te veranderen, anders dan de compressie meting maar dat weet ik inmiddels al met opgelaste en zelf gegoten koppen gelukkig voor de anderen er zijn ook CNC koppen

Carterdruk is inderdaad lastig te meten.
Het gaat mogelijk wel met een gevoelige drukmeter die vloeistofgedempt is, ( dit om de trillingen van de meterwijzer te dempen).
Heb het ook niet met de(elektronische) gasdrukmeter gemeten omdat de druksensor de snelle drukwisseling niet goed kan volgen.

Misschien op de ouderwetse manier met een waterkolommetje , zo werd vroeger de (gas)druk gemeten

Attached picture Waterkolom-U buis.png
Attached picture Waterkolom-U buis met slan.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: 24 uurs Solex race 2018 - 09/02/18 09:13 PM
Leuk je te volgen hiermee. Waarom wil je eigenlijk de druk van het carter weten?
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 09/02/18 09:56 PM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Leuk je te volgen hiermee. Waarom wil je eigenlijk de druk van het carter weten?

Voor de pompwerking.
Je kan met verschillende zuigerlengten(hemd) bepalen hoe lang de inlaat openstaat.
Alles is te berekenen maar als je ook kan (druk) meten heb je weer een manier om te bepalen wat de beste/betere inlaattijd is.
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 10/02/18 12:50 AM
Originally Posted by Jan
Ik doe mee


Ik ook
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 10/02/18 12:56 AM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Leuk je te volgen hiermee. Waarom wil je eigenlijk de druk van het carter weten?


Waar sluit je de meter aan, of verwijder je de carburateur? Er zijn een paar zijstraatjes dus boven de gasklep meten heeft geen zin...
Posted By: dreke2 Re: 24 uurs Solex race 2018 - 10/02/18 05:56 AM
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by Joan

( JRT zuiger valt 1,5 mm onder de rand dit ITT de standaard die boven komt)= bekend probleem, ik heb al wat cilinders ingekort om deze zuiger te blijven gebruiken .
aandrijving boormachine test: carter compressie/onderdruk niet te meten, compressie slechts 4,5 bar ( al bekend dat dat niet het sterke punt is van solex)

dus wat testbank betreft even terug naar de tekentafel want wat je niet kan meten heeft geen zin om daar wat aan het blok te veranderen, anders dan de compressie meting maar dat weet ik inmiddels al met opgelaste en zelf gegoten koppen gelukkig voor de anderen er zijn ook CNC koppen

Carterdruk is inderdaad lastig te meten.
Het gaat mogelijk wel met een gevoelige drukmeter die vloeistofgedempt is, ( dit om de trillingen van de meterwijzer te dempen).
Heb het ook niet met de(elektronische) gasdrukmeter gemeten omdat de druksensor de snelle drukwisseling niet goed kan volgen.

Misschien op de ouderwetse manier met een waterkolommetje , zo werd vroeger de (gas)druk gemeten


en als je de waterkolom onder 45 graden zet is de nauwkeurigheid 2 x zo groot en het bereik 2 x zo klein, dus eenvan 2 meter maken en op 22,5 graad leggen nauwkeurigheid 4 x bereik 4 x minder
groet
Andre
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 10/02/18 07:02 AM
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Jan
Ik doe mee


Ik ook


Ik heb een email verstuurd met de vraag of dit mogelijk is.
Posted By: Alfons_Amuse Re: 24 uurs Solex race 2018 - 10/02/18 07:18 AM
Ja dat begrijp ik. Misschien is te meten wanneer er een keerpunt is. MAW, een beetje langer hemd of korter, het niet meer uitmaakt.
Ik ben nog steeds aan het nadenken of we veel of weinig onderdruk moeten hebben in het carter. Hopelijk zal misschien Joan ons daarmee kunnen helpen adh van zijn metingen en ervaring. Ik ben benieuwd. Zelf heb ik nog geen goede uitleg hierover.
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 10/02/18 08:33 AM
ik ben inderdaad overgegaan op vloeistofmeting, die optie zat er altijd al in ( kom tenslotte uit een testomgeving) maar wilde eerst meten of het met relatief nauwkeurige meters ook ging, druk is dus precies niks gebruik nu voorvork olie SAE5 heeft SG van ca 0.8 is ook al nauwkeuriger als water en wat meten betreft; het gat voor de blokkeerbout is een prima gat.
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 10/02/18 08:38 AM
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Alfons_Amuse
Leuk je te volgen hiermee. Waarom wil je eigenlijk de druk van het carter weten?


Waar sluit je de meter aan, of verwijder je de carburateur? Er zijn een paar zijstraatjes dus boven de gasklep meten heeft geen zin...


Op het gaatje waar de "carterblokkeerbout" in zou moeten.
Een bewerkt boutje, zonder kop, met een gat erin en daar kan je een slangetje op aansluiten .
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 10/02/18 09:59 PM
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Alfons_Amuse
Leuk je te volgen hiermee. Waarom wil je eigenlijk de druk van het carter weten?


Waar sluit je de meter aan, of verwijder je de carburateur? Er zijn een paar zijstraatjes dus boven de gasklep meten heeft geen zin...


Op het gaatje waar de "carterblokkeerbout" in zou moeten.
Een bewerkt boutje, zonder kop, met een gat erin en daar kan je een slangetje op aansluiten .
nee een banjobout met een haakse slangpilaar zoals ook bij de peperbussen de benzine toevoer en bij motorfietsen de slangaansluiting voor de remmen , ik doe het wel netjes .

vraag je maar eens af hoe ik de compressie meet, OOK straks bij het lopen om zo de verbrandingsdruk mee te nemen
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 11/02/18 09:33 AM
Ben benieuwd Joan!
Gaatje voor blokkeerbout lijkt mij geen goede want dan meet je ook de overdruk.
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 11/02/18 11:18 AM
Originally Posted by John Meisters
Ben benieuwd Joan!
Gaatje voor blokkeerbout lijkt mij geen goede want dan meet je ook de overdruk.


meet ik ze toch lekker alle twee, das het handige van een banjobout, gewoon langer maken .

ik wil ook weten hoeveel een carburateur nou tegen houdt, dus met en zonder meten

Attached picture meting 2.jpg
Attached picture meting 1.jpg
Attached picture meting 3.jpg
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 11/02/18 10:00 PM
Vorig jaar was er wat gedoe met de transponders, dit jaar gaan we ook zelf onze ronde's tellen.

Na wat zoeken hebben we dit systeempje op de kop getikt.
Mochten er meer mensen zijn die dit gebruiken of gaan gebruiken, het is wel wenselijk dat er maar één baken op het circuit hangt.
De rijder kan nu ook zijn ronde tijden zien, en uiteraard in welke ronde we zitten. SUPER!!!!.

Attached picture IMG_3934.jpg
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 12/02/18 05:47 AM
Geweldig Jan, ik zie ze voor ca € 50,- op internet.
Het zou mooi zijn als je met dit systeem de stand live kunt volgen van de teams die zo’n transmitter hebben. Dan komt de droom eindelijk uit wink
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 12/02/18 06:24 PM
Originally Posted by Jan
Vorig jaar was er wat gedoe met de transponders, dit jaar gaan we ook zelf onze ronde's tellen.

Na wat zoeken hebben we dit systeempje op de kop getikt.
Mochten er meer mensen zijn die dit gebruiken of gaan gebruiken, het is wel wenselijk dat er maar één baken op het circuit hangt.
De rijder kan nu ook zijn ronde tijden zien, en uiteraard in welke ronde we zitten. SUPER!!!!.



ook bij de minibikes waren er een paar die een dergelijk systeem hadden, in die tijd nogal prijzig, en links en recht van de baan op een plek inderdaad een signaalgever te plaatsen
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 03/03/18 09:17 PM
Het zou ook mooi zijn als dit werkt,
er word in Heeswijk nogal wat lek gereden.
Inmiddels besteld, we gaan het zien.

Anti lek.

Attached picture banden.jpg
Posted By: Huub Re: 24 uurs Solex race 2018 - 04/03/18 01:24 AM
die had ik ook al gevonden Jan en ook besteld Ali express
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 04/03/18 10:01 AM
ik ben ook op zoek naar diverse wel of niet bruikbare dingen op ALI en GEEK. "rubber" en "puncture" kwam ik bij iets anders terecht,

uit mijn minibike periode had ik wel in deze "hit" vertrouwen, komt eraan 40 mm en als oplossing voor 39.5 kwam ik bij KTM SX50 terecht, chineesche cloon weliswaar komt er ook aan
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 04/03/18 06:24 PM
één experiment voor de 24 uur kan voorlopig vast in de ijskast ( komt hij feitelijk ook vandaan want de schuur was de afgelopen tijd wel erg koud) .
Ik had het idee om een simpele ontsteking te maken door een minibike ( kettingzaag) bobine te gebruiken en zelf een vliegwiel te maken met super magneten aan de zijkant ( in een aluminium schijf) na heel wat draaibank uurtjes blijk dit vooralsnog niet te vonken.

Het is ook zo veel extra werk dat je simpeler een Puch maxi ontsteking ombouwt en inbouwt.

Attached picture alternatieve ontsteking.jpg
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 04/03/18 06:35 PM
Het is toch wel gemakkelijk als je dingen zelf kunt maken. Ik heb genoeg ideeën alleen niet de skills (maar dat kan nog komen) en de tools.
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 07/03/18 10:59 PM
Reglement 2018 staat online..

Reglement 2018
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 08/03/18 03:40 PM
ik zie niet echt veranderingen behalve dan iets uitgebreider over kamperen, dat was verleden jaar bij menigeen een punt van discussie
Posted By: Huub Re: 24 uurs Solex race 2018 - 08/03/18 11:59 PM
Nog steeds die domme regel dat je geen wielen mag wisselen
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 10/03/18 10:41 AM
Volgens mij is het reglement bedoeld om de wedstrijd Solexen zo origineel mogelijk te houden zodat er meer gelijke kans is voor iedereen.
In het verleden zijn er nogal wat achterwielen met versnellingen, derailleurs/versnellingsnaven gebruikten dar wilden ze vanaf.
Zo ook de tandwielverhouding 36/16, daar werd ook nog wel eens mee geëxperimenteerd om de Solex wat harder op gang te fietsen.
Schijfremmen zijn wel toegestaan, dat dan weer wel maar ik denk dat remmen in een race minde de bedoeling is, dat haalt alleen de snelheid eruit.
Posted By: Huub Re: 24 uurs Solex race 2018 - 10/03/18 05:28 PM
Van orginele frames is allang geen sprake meer
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 10/03/18 06:13 PM
Originally Posted by FFAnders
Schijfremmen zijn wel toegestaan, dat dan weer wel maar ik denk dat remmen in een race minde de bedoeling is, dat haalt alleen de snelheid eruit.
gelukkig maar dat je andere remmen mag gebruiken en ook andere wielen, 36 spaken is zeer aan te bevelen. en of remmen nu wel of niet de bedoeling is tijdens het racen, het is handig als je meteen stil kan staan, twee jaar terug het panorama team over een gevallen rijder heen gestuitert, dat is toch echt handig als je dat kan voorkomen . Voor beide partijen
en elk jaar weer breken er voorvorken das ook handig die te verbeteren want je bent zo maar je voortanden kwijt . Het circuit is nou niet echt een route waar je op een warme zondag met je vriendin voor je plezier een toer ritje gaat maken. Veel stukken zijn goed bestraat maar om die stukken aan elkaar te lussen hebben ze wat truken uit moeten halen en daarbij is het gebruik van niet gezeefd gebroken puin geen aanrader
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 11/03/18 02:46 PM
Originally Posted by Jan
Vorig jaar was er wat gedoe met de transponders, dit jaar gaan we ook zelf onze ronde's tellen.

Na wat zoeken hebben we dit systeempje op de kop getikt.
Mochten er meer mensen zijn die dit gebruiken of gaan gebruiken, het is wel wenselijk dat er maar één baken op het circuit hangt.
De rijder kan nu ook zijn ronde tijden zien, en uiteraard in welke ronde we zitten. SUPER!!!!.





Hee Jan, ik zie bij aanbieders uit het verre oosten vergelijkbare systemen maar de vraag is natuurlijk of ze compatible zijn met deze... daarom bestel ik liefst dezelfde.

Ik zie dit systeem sowieso wel zitten en ik neem aan dat ik niet de enige ben. Om de twee uur op een a4-tje kijken is niet meer van deze tijd. Live de stand kunnen volgen, spannend!!!
2018 zouden we kunnen gebruiken om te testen.
Heb jij product- en leveranciersgegevens?
Posted By: WilfredVW Re: 24 uurs Solex race 2018 - 11/03/18 06:17 PM
We moeten gaan uitkijken dat alle transponders niet op elkaar gaan reageren, want wij gaan ook met een eigen systeem rijden.
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 11/03/18 06:28 PM
Hee Wilfred, het is belangrijk dat er maar één ontvanger hangt denk ik, anders weten we dadelijk allemaal niet meer waar we aan toe zijn.

Ik ben helaas niet zo goed thuis in deze materie, anderen hopelijk wel.
Hier op het forum lijkt mij een goede plek om goede afspraken te maken voordat iedereen zijn eigen dingetje heeft en het platgezegd een rommeltje wordt frown
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 11/03/18 07:03 PM
als de organisatie (MON) het goed georganiseerd heeft hoef je niet zelf aan de gang, de MON gebruikt het "mylaps" systeem en dat heeft een app zodat je van een evenement real time de resultaten op je smartphone kan zien, de APP vind je de gegevens van

wil je wat voor jezelf, er zijn diverse APP's voor je smartphone waarmee je GPS kan bedrijven, oa wandelaars en fietsers gebruiken ze om te zien hoe lang ze over een rondje doen
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 11/03/18 08:22 PM
John, ik heb ook geen idee van hoe of wat met dit spul, helaas.

Dit systeempje werkt op een infrarood baken, rij je voorbij dat baken dan kan alleen de rijder zien welke ronde, en zijn rondetijd die in het geheugen blijft.
Dus verder kan niemand iets zien, geen internet ding.
We gaan dat baken ergens langs de weg zetten, zodat de rijder het goed kan zien.

Dus als er mensen zijn die ook dit systeem gaan gebruiken, let op!! Er moet maar één baken op het circuit komen te hangen, en die gaan wij in overleg plaatsen.

Attached picture aim.jpg
Posted By: WilfredVW Re: 24 uurs Solex race 2018 - 11/03/18 10:34 PM
Ik zal even nagaan wat voor n systeem we hebben gekocht( weet wel dat Chinees is), en dan kom ik er op terug.
Posted By: Huub Re: 24 uurs Solex race 2018 - 11/03/18 10:36 PM
Ik heb geprobeerd vandaag in te schrijven word er om het kenteken gevraagt dat is toch afgeschaft volgens het regelement
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 12/03/18 06:25 PM
Originally Posted by WilfredVW
Ik zal even nagaan wat voor n systeem we hebben gekocht( weet wel dat Chinees is), en dan kom ik er op terug.
ik heb net een systeem gekocht dat volgens de chineeschen gebaseerd is op GPS gegevens, duurt ca 6 weken voordat het aankomt, ben benieuwd of het werkt
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 12/03/18 08:03 PM
Ben heel benieuwd jongens, mooi dat er dadelijk verschillende systemen getest worden.
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 12/03/18 08:57 PM
Originally Posted by Joan
als de organisatie (MON) het goed georganiseerd heeft hoef je niet zelf aan de gang, de MON gebruikt het "mylaps" systeem en dat heeft een app zodat je van een evenement real time de resultaten op je smartphone kan zien, de APP vind je de gegevens van

wil je wat voor jezelf, er zijn diverse APP's voor je smartphone waarmee je GPS kan bedrijven, oa wandelaars en fietsers gebruiken ze om te zien hoe lang ze over een rondje doen


Het lijkt mij allemaal niet zo ingewikkeld .
Als ik het allemaal zo eens doorlees heeft het Mylaps- systeem de mogelijkheid om de gegevens, die op een A-4tje afgedrukt worden, ook op een Monitor, real time aangegeven te kunnen worden .
Dat is iets wat de organisatie van de 24-uurs zou kunnen regelen bij degenen die over de tijdregistratie gaat.

Die andere meetsystemen werken met een baken welke langs de baan staat en een ontvanger die op de Solex zit ???
Dan heb je , als je langs de kant staat, toch geen gegevens ?? want die rijdt rond met een gemiddelde snelheid van 34km/uur .

Of is het toch ingewikkelder/ simpeler dan het lijkt ?
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 12/03/18 09:16 PM
Klopt Ronald, en normaal werkt het daar ook prima.
Maar laatst deden het een heleboel van die transponders niet meer, waarschijnlijk niet goed opgeladen.
Ook wij waren erbij, en dan moet je maar zien/hopen dat ze het weer kloppend krijgen.

Ik wil graag het aantal rondes weten, buiten hun om.
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 12/03/18 09:30 PM
Begrijp ik Jan.
Op de website van Mylaps staat ook dat de Oranje transponders op hun eindje zijn en dat ze nu een verbeterd model aanbieden,X2 .
https://mon.nl/product/x2-transponder-met-2-jarig-abonnement/

Hopelijk gebruiken ze dit jaar die nieuwe transponders anders herhaalt het probleem van afgelopen jaar zich weer.

Wat betreft de publicatie voor publiek, moet daar over vergaderd worden ?

Ik heb begrepen dat het afgelopen jaar nogal en probleem was om eren A-4tje af te drukken en op het bord te plakken en dat terwijl de mogelijkheid er is om de standen op een beeldscherm te laten zien.
Er zijn beeldschermen genoeg op het terrein, dussss...
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 12/03/18 09:40 PM
Publicatie is wel een jaar geweest, maar was geen succes. Geen idee waarom niet.
Je weet dat het internet daar erg slecht is, dat zal wel nodig zijn om hem op je smartfone te krijgen. Voor hun zeker dan denk ik.

Die gele dingen zijn veel geld waard, kijk maar op MP.
Ze maken die dingen open, en stoppen er een nieuwe accu in. klaar weer.
Geen abonnement.

Hoorde wel dat er misschien een glasvezel komt, dan kunnen ze veeel meer.
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 13/03/18 08:13 PM
Ja, de slechte internetverbinding werkt niet in het voordeel frown

Dit jaar zou dat verbeteren, maar of het dan ook op het scherm kan... ik heb daar vorig jaar flink mijn nek voor uitgestoken maar volgens de mensen van MON was dat met hun systeem onmogelijk.

Het enige dat ik voor elkaar heb gekregen is de uitslag ieder uur ophangen ipv om de twee uur.
Hopelijk komen we er dit jaar verder mee.
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 13/03/18 08:48 PM
Originally Posted by John Meisters
Ja, de slechte internetverbinding werkt niet in het voordeel frown

Dit jaar zou dat verbeteren, maar of het dan ook op het scherm kan... ik heb daar vorig jaar flink mijn nek voor uitgestoken maar volgens de mensen van MON was dat met hun systeem onmogelijk.

Het enige dat ik voor elkaar heb gekregen is de uitslag ieder uur ophangen ipv om de twee uur.
Hopelijk komen we er dit jaar verder mee.


Ik hoop het ook John, Meer info zijn heel fijn. Doe je best. smile
Posted By: flupke Re: 24 uurs Solex race 2018 - 14/03/18 07:02 PM
Glasvezel is er in augustus, ze zouden voor 1 maart klaar moeten zijn met graven. Helaas wat uitloop ivm de vorst. Ik heb gehoord dat de eerste woningen in Heeswijk-Dinther al op de glasvezel zitten dus de rest zal snel volgen!
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 14/03/18 11:18 PM
Originally Posted by flupke
Glasvezel is er in augustus, ze zouden voor 1 maart klaar moeten zijn met graven. Helaas wat uitloop ivm de vorst. Ik heb gehoord dat de eerste woningen in Heeswijk-Dinther al op de glasvezel zitten dus de rest zal snel volgen!


Laten we hopen Nikki.

Zouden wij het infrarood Baken in/bij jullie sleutelhonk mogen zetten, lijkt ons een zeer geschikte plaats laugh
Posted By: Huub Re: 24 uurs Solex race 2018 - 15/03/18 12:24 AM
Jan ik weet niet of je het weet maar infarood heeft een zichtverbinding nodig dat wil zeggen dat zender ontvanger elkaar moeten kunnen zien dus geen opstakels aan gezien het een lichtsigniaal is en geen radiogolven
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 15/03/18 09:36 AM
Originally Posted by Huub
Jan ik weet niet of je het weet maar infarood heeft een zichtverbinding nodig dat wil zeggen dat zender ontvanger elkaar moeten kunnen zien dus geen opstakels aan gezien het een lichtsigniaal is en geen radiogolven


Klopt Huub, het sleutelhok van Nikki ligt aan het circuit, en kunnen zo mooi dat ding daar aan de boom knopen. smile
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 15/03/18 01:43 PM
Originally Posted by Jan
Het zou ook mooi zijn als dit werkt,
er word in Heeswijk nogal wat lek gereden.
Inmiddels besteld, we gaan het zien.

Anti lek.







Geen aanrader jongens, wat een zoooi. cry
Posted By: Huub Re: 24 uurs Solex race 2018 - 15/03/18 04:28 PM
Waarom Jan werkt het niet of moeilijk te monteren wat is er mis mee want ik heb dat ook besteld
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 15/03/18 08:47 PM
Originally Posted by Huub
Waarom Jan werkt het niet of moeilijk te monteren wat is er mis mee want ik heb dat ook besteld


Je moet eerst de spijker oprapen Huub, de punt afronronden, dan gaat het wel. laugh

Je prikt er zo doorheen huub cry.
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 15/03/18 11:51 PM
Originally Posted by Jan
Originally Posted by Huub
Waarom Jan werkt het niet of moeilijk te monteren wat is er mis mee want ik heb dat ook besteld


Je moet eerst de spijker oprapen Huub, de punt afronronden, dan gaat het wel. laugh

Je prikt er zo doorheen huub cry.





Chinese uitvinding, waarschijnlijk getest met chinese spijkers.

Nee dan de Duitsers, die vinden pas uit! wink

Deze wil ik !!!
Posted By: Huub Re: 24 uurs Solex race 2018 - 16/03/18 12:35 AM
ha ha hebben ze die ook voor blikken ?
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 16/03/18 08:31 AM
Originally Posted by Huub
ha ha hebben ze die ook voor blikken ?
ja natuurlijk, dat heet 'schots" ofwel een vlakke plaat ijs, gewoon je blikjes bier er opzetten zakken ze er zelf in
Posted By: flupke Re: 24 uurs Solex race 2018 - 17/03/18 10:25 PM
Originally Posted by Jan
Originally Posted by flupke
Glasvezel is er in augustus, ze zouden voor 1 maart klaar moeten zijn met graven. Helaas wat uitloop ivm de vorst. Ik heb gehoord dat de eerste woningen in Heeswijk-Dinther al op de glasvezel zitten dus de rest zal snel volgen!


Laten we hopen Nikki.

Zouden wij het infrarood Baken in/bij jullie sleutelhonk mogen zetten, lijkt ons een zeer geschikte plaats laugh


Ik denk dat we wel een plekje kunnen vinden ðŸ‘
Kunnen wij het meteen testen met onze vele test kilometers 😜
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 20/03/18 10:12 PM
Originally Posted by flupke
Originally Posted by Jan
Originally Posted by flupke
Glasvezel is er in augustus, ze zouden voor 1 maart klaar moeten zijn met graven. Helaas wat uitloop ivm de vorst. Ik heb gehoord dat de eerste woningen in Heeswijk-Dinther al op de glasvezel zitten dus de rest zal snel volgen!


Laten we hopen Nikki.

Zouden wij het infrarood Baken in/bij jullie sleutelhonk mogen zetten, lijkt ons een zeer geschikte plaats laugh


Ik denk dat we wel een plekje kunnen vinden ðŸ‘
Kunnen wij het meteen testen met onze vele test kilometers 😜


Kei fijn, bedankt Nikki.
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 21/03/18 04:48 PM
ik weet niet hoe anderen het doen, vliegwiel aanpassen om de solex van een andere ontsteking te voorzien . Ik heb opstellingen gezien waar een vliegwiel gemonteerd was op een vliegwieltrekker die in de draaibank stond, maar qua centreren vertrouw ik dat niet zo. Ik maak elke keer een nieuwe opstelling door moeren uit te draaien op de buitendiameter van het vliegwiel dat aan de beurt is, die opstelling niet meer aan komen dan blijft hij centrisch zo gauw je hem uit de klauw haalt slingert dat weer een paar honderdsten tot zelfs tienden bij terugzetten. paar balkjes erover heen dat hij er niet uit valt en dan tiende voor tiende de inwendige conus op solex maat draaien . als drager gebruik ik een oude auto-wielas-flens

Attached picture vliegwiel conus aanpassen.jpg
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 21/03/18 05:35 PM
Ach ja, ieder z'n ding.
Ik zet het vliegwiel in de drieklauw, een (blauw) streepje voor als deze nog eens teruggeplaatst moet worden.
De drieklauw is een 125mm van HBM.

Attached picture DSC04991.,.jpg
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 25/05/18 10:18 PM
als je geen vliegwielen wil bewerken kom je bij Peugeot ontstekingen uit daar past het vliegwiel direct op de krukas , die ontstekingen hebben meestal geen grondplaat omdat alle componenten direct aan het carter zitten.

Wat er niet is moet je dus maken .

In het kader van "wat heb je vandaag aan je solex gedaan" ? dit dus ( grondplaten maken )

Attached picture grondplaten.jpg
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/05/18 05:46 AM
Eigenlijk moeten "we" iemand vinden die een aantal setje kan bouwen en leveren voor de liefhebbers en mensen die de technische kennis en of gereedschappen niet hebben. Dus een complete set, plug en play. Ik ga eens bekijken wat ik daarin kan betekenen.
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 30/05/18 12:03 PM
Vandaag nog FF aant puzzelen geweest om een nieuw filter te maken waarbij de filterolie niet uit het filter gespoeld kan worden bij het terugblazen vanuit de carburateur.
Toen het plaatje, wat tussen filter en het gat in het filterhuis zit, klaar was, zag ik het :

ik heb longen gemaakt, goed voor de ademhaling van de motor ...... wink

Attached picture Filter..jpg
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 30/05/18 09:55 PM
Originally Posted by FFAnders
Vandaag nog FF aant puzzelen geweest om een nieuw filter te maken waarbij de filterolie niet uit het filter gespoeld kan worden bij het terugblazen vanuit de carburateur.
Toen het plaatje, wat tussen filter en het gat in het filterhuis zit, klaar was, zag ik het :

ik heb longen gemaakt, goed voor de ademhaling van de motor ...... wink
nou meer het "ban de bom " teken
Posted By: Alfons_Amuse Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/05/18 05:33 AM
Wat is FF toch een vredig persoon he. laugh
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 09/06/18 09:12 PM
[Linked Image]
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/06/18 08:40 PM
Originally Posted by Jan
[Linked Image]
vandaag een rijwiel/blokje voor een damesteam ingeleverd. Ze wilden graag wat oefenen. gevraagd of ik het machien voor de 29e weer terug kan krijgen OF dat ze zelf interesse hebben om te rijden ( betaal je per rijder ? zo ja is dat voor een heel team 60 of betaal je per solex ? dan vallen de kosten nog mee)

Ik hoor het nog
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 27/06/18 07:28 AM
Staat op het plaatje : 20 euro/Solex wink
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 27/06/18 03:51 PM
Originally Posted by FFAnders
Staat op het plaatje : 20 euro/Solex wink
duidelijk, heb het bericht herplaatst want het team kon dit niet meer vinden
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 23/07/18 06:37 PM
Originally Posted by Jan
[Linked Image]



Hoeveel Solexen kunnen we as zondag verwachten in Veldhoven? Vorig jaar was het een goed bezochte ochtend. Hopelijk kan ik weer wat mooie foto's maken.
Posted By: ladiesontour Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/07/18 11:33 AM
Hallo, voor het testrijden aanstaande zondag in de landsard, moet je van te voren inschrijven of mag je daar naartoe gaan en ter plekke inschrijven en afrekenen? we horen het graag.
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/07/18 12:02 PM
Je hoeft niet van te voren in te schrijven, iedereen is welkom. smile
Schrik niet als er een paar solexen je met behoorlijke snelheid voorbij rijden, dit zijn racers met een ander reglement.
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/07/18 08:34 PM
o moet ik die dan ook meenemen ? word nog wel klaarmaken dan


's avonds al in da auto zetten en om 7:00 weg
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/07/18 10:22 PM
zou wel heel leuk zijn.
Race clubje uit Zeeland is, miep miep smile
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 27/07/18 06:49 AM
Jan, weet je of je op het circuit zelf foto's mag maken? Normaal moet je daar speciale toegang voor krijgen.
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 27/07/18 07:08 AM
Lijkt me geen probleem, we gaan het even vragen, maar ik denk dat je zo het circuit op mag.
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 27/07/18 02:21 PM
Ok, ik hoor het wel. Dichterbij=nog (iets) mooiere foto's :-)
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 28/07/18 08:45 PM
moet ik nog wat meenemen ? en vanaf welk tijdstip is het open ?
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 28/07/18 10:36 PM
8:30 mogen we de baan op, de meeste hoop ik dat ze er om 8;00 uur zijn.

Zie je morgen. smile
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/07/18 09:13 AM
Het was weer een leuke ochtend. De foto's komen vanavond of morgen.
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/07/18 10:44 AM
ja, gelukkig droog, iets stevige wind, wat lage opkomst, wel lekker gereden. Op een gegeven ogenblik zag de dame hoe ze het circuit het beste kon nemen, had ik mooi het nakijken . Dat mijn standaard hier en daar in het asfalt hakte mag daar geen excuus zijn.
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/07/18 03:57 PM
Hierbij de foto's die ik vandaag gemaakt heb.

Attached picture DSC_3273.JPG
Attached picture DSC_3274.JPG
Attached picture DSC_3275.JPG
Attached picture DSC_3276.JPG
Attached picture DSC_3278.JPG
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/07/18 04:01 PM
Deel II

Attached picture DSC_3279_01.JPG
Attached picture DSC_3281.JPG
Attached picture DSC_3282.JPG
Attached picture DSC_3283.JPG
Attached picture DSC_3284.JPG
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/07/18 04:02 PM
Deel III

Attached picture DSC_3285_01.JPG
Attached picture DSC_3286.JPG
Attached picture DSC_3287.JPG
Attached picture DSC_3288.JPG
Attached picture DSC_3289.JPG
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/07/18 04:03 PM
Deel IV

Attached picture DSC_3290.JPG
Attached picture DSC_3292.JPG
Attached picture DSC_3293.JPG
Attached picture DSC_3294.JPG
Attached picture DSC_3295.JPG
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/07/18 04:03 PM
Deel V

Attached picture DSC_3298.JPG
Attached picture DSC_3299.JPG
Attached picture DSC_3300.JPG
Attached picture DSC_3302.JPG
Attached picture DSC_3303.JPG
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/07/18 04:04 PM
Deel VI

Attached picture DSC_3304.JPG
Attached picture DSC_3305.JPG
Attached picture DSC_3306.JPG
Attached picture DSC_3308.JPG
Attached picture DSC_3313.JPG
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/07/18 04:05 PM
Deel VII

Attached picture DSC_3314.JPG
Attached picture DSC_3315.JPG
Attached picture DSC_3317.JPG
Attached picture DSC_3320.JPG
Attached picture DSC_3321.JPG
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/07/18 04:06 PM
en de laatste foto..

Attached picture DSC_3322.JPG
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/07/18 07:20 PM
met dank. Oranje jackje, dat ben ik
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/07/18 07:40 PM
Mooi weer Antoine. BEDANKT!! smile
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/07/18 07:55 PM
Jij ook bedankt Jan.
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 30/07/18 06:59 AM
Het was wel even leuk om op Landsard te rijden maar het was wel errug rustig wat betreft het aantal Solexen.
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 30/07/18 07:26 AM
Ik denk dat de 'lage' opkomst te maken heeft met het tijdstip. Vorig jaar was het later op de dag. Natuurlijk zijn er ook nog teams bezig met de opbouw van hun machine.
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 30/07/18 08:16 AM
Vakantie is ook nog een reden.
En daarna nog flink aan de slag, onze is nog lang niet klaar frown

[Linked Image]
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/07/18 06:18 PM
Ik zag een aantal Solexen met een aangepaste uitlaat. De eindpot is gemonteerd na de originele demper, waarom is dit gedaan? Moet volgens de reglementen, of maakt de uitlaat anders teveel geluid?
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/07/18 08:36 PM
Dat is gedaan omdat bij de originele demper het dunne tail-pijpje is weggehaald met als gevolg veel meer herrie.
Als je er vervolgens een extra demper achter plaatst is de herrie minder maar heb je wel een betere doorstroming door de uitlaat.
Posted By: Alfons_Amuse Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/07/18 08:50 PM
Zal ongetwijfeld met de snelheid te maken hebben.
Of het werkt, weet ik niet, maar zal wel.
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/07/18 09:06 PM
Ja, dat werkt.
Meer toeren > meer gassen door de uitlaat.
Een standaard uitlaat moet door een rietje afblazen en bij een hoger toerental is dat nadelig voor de snelheid.
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 31/07/18 10:58 PM
Originally Posted by FFAnders
Ja, dat werkt.
Meer toeren > meer gassen door de uitlaat.
Een standaard uitlaat moet door een rietje afblazen en bij een hoger toerental is dat nadelig voor de snelheid.


Zeker werkt dat. Wij hebben enkele jaren geleden zo’n uitlaat van Joan geleend. Scheelde bijna 10 km/u.
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 01/08/18 03:10 AM
Wat als je nu een dikke uitlaat pakt en daar de originele demper van verwijderd en meteen de eindpot monteerd, ik noemde ze vroeger compressie uitlaten. Gaat dit werken of heb je dan alleen een bak lawaai :-)
Posted By: Alfons_Amuse Re: 24 uurs Solex race 2018 - 01/08/18 06:49 AM
Ik weet niet precies wat het regelement voorschrijft.
Maar iedereen weet dat je met een uitlaat winst kan halen.
Ik heb wel eens een afbeelding gezien van een dikke vette expantie uitlaat op een solex. Wie heeft die afbeelding toevallig.
Zou dat mogen?
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 01/08/18 06:58 AM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Ik weet niet precies wat het regelement voorschrijft.
Maar iedereen weet dat je met een uitlaat winst kan halen.
Ik heb wel eens een afbeelding gezien van een dikke vette expantie uitlaat op een solex. Wie heeft die afbeelding toevallig.
Zou dat mogen?


Je ziet die vaker bij de specials, gecombineerd met membraan-inlaat op het carterdeksel en grote carburateur.

In Heeswijk moet de uitlaat voldoen aan de originele afmetingen, maar achter de originele uitlaat is het systeem vrij, dus zo’n extra demper is toegestaan.
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 01/08/18 07:44 AM
Oké dus dit is gedaan om aan het reglement te voldoen. De plannen die ik heb moet dus werken :-)
Posted By: Berth Re: 24 uurs Solex race 2018 - 01/08/18 09:19 AM
@Joan, waarom die hand op de lifter is dat meer of minder druk ?
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 01/08/18 10:24 AM
Motor een klein beetje liften zodat hij meer toeren kan maken., als ik he6 goed had begrepen.
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 02/08/18 07:33 AM
Originally Posted by Ant_one
Motor een klein beetje liften zodat hij meer toeren kan maken., als ik he6 goed had begrepen.
klopt helemaal, van heel veel solexen is de veerdruk veel te hoog en dat kost tot wel 5 kilometer ( en je lagerwerk) ik heb er veel toersolexen waar ik de veerdruk van verlaag, krijg ik meteen de complimenten "wat loopt hij een stuk rustiger" in dit geval geen toersolex maar een "toeren" solex en daar was ik aan het testen of ik de veerdruk goed ingesteld had, kan iets lichter. voor de race telt elke kilometer en zelfs het verschil in druk tussen een nieuwe band ( hogere druk) en een versleten band ( lager druk door lager profiel) merk je al. Lees ook dat verhaal van Jan eens over de ontstekingen, zelfs het weglaten van een spoel en ompolen magneet heeft al een effect op het ( toch al zo minimale ) vermogen van de solex
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 04/08/18 08:34 PM
ik krijg niet alleen verzoeken om 24 uurs racers te prepareren maar ook om "oudgedienden" weer op poten te krijgen zodat ze weer een ritje mee kunnen.

Heb er nu een die verleden jaar tegen het eind uitgevallen was, hij ging steeds langszamer rijden en het was ellende om hem aan de gang te houden.

Veel delen afgebroken en losgerammeld, afijn na ca vier dagen weer rijdenswaardig, maar lopen voor geen meter. toch alles gecontroleerd schoon van binnen en nauwelijks slijtage aan een standaard 3800 blok met standaard CFX 39,5 mm cilinder. Ik mocht daar niet aan tunen want deze rijders gaan niet voor het klassement ( om in tour de France termen te spreken) maar voor het deelnemen en de uitdaging.
Ontsteking bleek twee condensators nodig te hebben de vonken tussen de punten knetterden harder dan de bougie maar nog niet lopen.
Gaasje in het lucht filter verwijderd ( heel fijnmazig gaas kennelijk te veel weerstand) liep al iets beter. uitlaat(JAG) vervangen door net aangeschafte 18 mm ( via Marcel) liep al iets beter maar nog niet je dat.

Toch maar in de uitlaat gaan zoeken want dat leek de beste optie, uiteindelijk liep hij bij deze veranderingen het meeste beter al was het nog niet goed.
Ooit van Jan de Laat geleerd dat je het simpelst een uitlaat kan openen door er een rond luikje in te zagen ( ik gebruikte hardmetalen steen boor) en ja hoor daar kwam de boosdoener, deze uitlaten zijn in tegenstelling tot andere uitlaten gevuld met zeer fijn staal wol andere hebben grof gesponnen staalwol, dit wol is kennelijk gaan "ontspinnen" en er is veel materiaal los gekomen dat daarna weer door de luchtstromingen is gaan spinnen ( Tumble weeds ?) zo zat er eentje in het eindpijpje en ja dan spuugt de uitlaat niet meer. Jammer om uit te vallen op een bolletje wol als je je inschrijfgeld en de KIKA bijdrage hebt afgedragen.
Uitlaat bijgewerkt en voorzien van deksel, stel voor om dit te voorkomen door op de markeerplekken ( witte stippen) gaatjes van 4 mm door en door ( tot je in het potje zit) te boren als extra uitgang/bolletjes zeef, of ook dergelijke uitlaten opereren en leeghalen , zonde om zo te moeten uitvallen

de rem op het uitlaat gas heeft uiteindelijk ook een verkoling van het 15 mm pijpje aan de cilinder bewerkt, scchoongeragd ( is nog verzegeld ) en lopen weer als een tiet.

Attached picture wol 1.jpg
Attached picture wol 2.jpg
Attached picture wol 3.jpg
Attached picture wol 4.jpg
Attached picture wol 5.jpg
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 17/08/18 04:49 PM
Even voorstellen, team 29.
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 17/08/18 08:26 PM
Originally Posted by John Meisters


ik krijg een lege pagina, maar door op "bewerken" te drukken (als moderator kan dat) kwam ik de info tegen, door te googlen kwam ik hier terecht
https://roermond.nieuws.nl/nieuws/86110/drie-roermondenaren-strijden-24-uur-op-solex-kika/

Posted By: Alfons_Amuse Re: 24 uurs Solex race 2018 - 17/08/18 08:27 PM
Succes met de race.
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 17/08/18 10:48 PM
Originally Posted by John Meisters


Mooi bericht John, team 29 ?? BUURMAN wij staan hopelijk op 30 als de Solex de komende week doorkomt.

Text en uitleg :woensdag deze week bij toeval ontdekt dat de zuiger (afwijkend maatje, 39,8mm) gescheurd was, na ruim 400km inlopen.
Dus, als de sodemieter (is geen scheldwoord) een nieuwe zuiger afgedraaid en bewerkt, de motor loopt wel weer maar voor inlopen en testen is niet veel tijd meer over.

Attached picture zuiger met scheur..jpg
Posted By: Huub Re: 24 uurs Solex race 2018 - 18/08/18 12:01 AM
Staan we mooi kort bij elkaar nr 33
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 18/08/18 06:58 AM
Ik heb hier nog een 39,8 GOL nieuw in de doos liggen, voor de zekerheid neem ik hem mee voor de buurman laugh
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 18/08/18 07:06 AM
Originally Posted by John Meisters
Ik heb hier nog een 39,8 GOL nieuw in de doos liggen, voor de zekerheid neem ik hem mee voor de buurman laugh
vroeger noemden we GOL, dynamin en meteor "weekendzuigers" goed dat de 24 uur in het weekend gereden word, moet goed gaan
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 18/08/18 08:54 AM
Eindelijk heeft Ad Heerbeek heeft ze in het assortiment, smile
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 18/08/18 01:54 PM
Originally Posted by Jan
Eindelijk heeft Ad Heerbeek heeft ze in het assortiment, smile

Ja ik zie ze nu ook bij Ad op de website staan, ook geen verkeerde prijs..
En ik van het voorjaar al een zuigertje met de juiste conus aan het afdraaien geweest op 39,8
en afgelopen dagen nog maar eens om de gescheurde zuiger te vervangen.
Ik had er nog een van 40mm van Piet Van Lierop liggen, die waren wat duurder

Vandaag even een proefritje van 8km gedaan en de motor liep redelijk goed(46-47), de snelheid komt hopelijk tijdens de 24-uurs.
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 18/08/18 08:47 PM
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by Jan
Eindelijk heeft Ad Heerbeek heeft ze in het assortiment, smile

Ja ik zie ze nu ook bij Ad op de website staan, ook geen verkeerde prijs..
En ik van het voorjaar al een zuigertje met de juiste conus aan het afdraaien geweest op 39,8
en afgelopen dagen nog maar eens om de gescheurde zuiger te vervangen.
Ik had er nog een van 40mm van Piet Van Lierop liggen, die waren wat duurder

Vandaag even een proefritje van 8km gedaan en de motor liep redelijk goed(46-47), is al een mooie snelheid hoor, zullen er niet veel halen de snelheid komt hopelijk tijdens de 24-uurs.
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 18/08/18 10:53 PM
Het is weer bijna zover jongens nog een weekje, wat gaat de tijd snel.
46/47 is zeker niet verkeerd, en een compliment voor Ronald. 6,5 mm met een standaard krukje, probeer het maar.
Gelukkig zijn er goede tuners, o.a Joan heeft voor verschillende teams snelle blokjes gemaakt.
Zoals ik al eens eerder melde heb ik afscheid genomen van de aluminium cilinders.
2017 wel gewonnen, maar voor mijn gevoel wel met geluk, zondags middags liep ding voor je meter meer, cilindertje had het helemaal gehad.
Mijn belangrijkste team is de weer de 38 "de mannen van simone" Maar ook Rob onze brandweer man (31) rijd nu met ons gietijzer.
Ook Toontje Heerbeek de nummers 6 en 7 welke nog nooit een podium gezien hebben rijden met het oude gietijzer uit ons hok.
Team 37 en 60 idem.
Dames teams 41, en 79.
Super leuk evenement.
Succes allemaal!!!!
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/08/18 07:05 AM
Mooi, onze loopt ongeveer even hard, wordt een leuke strijd.

Om dat te halen hebben we een truukje van Joan geleend dat 6-7 km/u scheelde.

We hadden problemen met het trapstel, onze binken hebben met oefenen het originele, splinternieuwe Solex trapsetje volledig aan gort gestampt.
Met spoed de bus die we van Antoine hadden gemonteerd, geen klein klusje maar het loont de moeite.
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/08/18 07:12 AM
Uit de oude doos
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/08/18 07:27 AM
Mooi dat het nog op tijd gelukt is John!
Posted By: MarkN Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/08/18 08:37 AM
Originally Posted by John Meisters


Niet beschikbaar.....
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/08/18 08:41 AM
Geen vrienden met John op facebook, dan kan je de foto's niet bekijken.
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/08/18 09:23 AM
Is dat zo?
Ja, zal wel met al die privacy toestanden.
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/08/18 09:47 AM
De foto's zijn gedeelte met alleen vrienden, dus niemand anders kan ze zien. Je kan ze openbaar zetten dan ziet iedereen de foto's.
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/08/18 10:05 AM
Kijk nog eens... moeilijk te controleren door vrienden wink
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/08/18 02:12 PM
Originally Posted by John Meisters
Kijk nog eens... moeilijk te controleren door vrienden wink


Attached picture 2014.png
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 19/08/18 09:47 PM
We gaan aanstaande zaterdag en zondag een beetje Solexrijden maar op dit moment is er ook nog wat anders gaande :
Maarten van der Weijden RESPECT !!



https://www.youtube.com/watch?v=xFxjEl4gn5Y
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 20/08/18 04:50 AM
Erg knap, ik zal na een half uur al bekaf langs het water liggen.
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 20/08/18 05:57 PM
Indrukwekkend staaltje sport heeft Maarten getoond de afgelopen dagen. Diepe respect !!
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 21/08/18 08:44 PM
even terug naar de 24 uurs race; wie of hoe gaat er ergens de tussenstanden bijhouden zodat dat via internet is te bekijken ? Tuurlijk de bedoeling dat je langs komt, maar mijn oren trekken die decibels van de geluidsinstallatie niet meer, dus een paar uur lukt wel maar 24 uur ( 's nacht is die installatie wel even uit) is wat veel van het goede.
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 21/08/18 09:05 PM
Oordoppen...

Het ligt eraan hoe de internetverbinding dit jaar is, was in het verleden niet zo best
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 22/08/18 11:41 AM
Originally Posted by FFAnders
Oordoppen...

Het ligt eraan hoe de internetverbinding dit jaar is, was in het verleden niet zo best


We hebben dit een tijdje geleden nog besproken met de organisatie. Dit jaar zou er glasvezel komen.
Ook is de wens van iedereen om tussenstanden live te kunnen volgen, maar of dat gerealiseerd wordt is nog de vraag. Vorig jaar heb ik al veel moeite moeten doen om de tussenstanden frequenter (1x per uur ipv per 2 uur) op het bord te mogen hangen.

Vrijdag ben ik daar en klets ik bij met de organisatie.
Wordt vervolgd.
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 22/08/18 11:46 AM
Radio interview L1
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 22/08/18 02:18 PM
Leuk John :-)
Posted By: MarkN Re: 24 uurs Solex race 2018 - 22/08/18 09:32 PM
@ all Teams, allemaal veel succes en heel veel plezier gewenst en hopelijk kunnen jullie hem allemaal uitrijden.

Helaas kan ik niet komen kijken ivm andere verplichtingen, maar voor volgend jaar ga ik er zeker rekening mee houden.
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 24/08/18 09:03 AM
Iedereen veel plezier en succes gewenst. Dat het snelste team maar mag winnen, al zal dat niet het belangrijkste zijn.
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 24/08/18 12:47 PM
dames team goedgekeurd, nu nog drooghouden dat circuit
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 24/08/18 01:51 PM
Deze kwamen niet door de keuring, dan maar naar de brascross laugh

Attached picture 0342f082-a368-464e-b4a0-5b9094c3d9f0.jpg
Attached picture 3d6a9014-efc3-49d0-98bf-f49e1f7dac5d.jpg
Posted By: MarkN Re: 24 uurs Solex race 2018 - 24/08/18 05:20 PM
Zeker omdat die qwa breedte niet te passeren valt op dat krappe circuit grin
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 24/08/18 05:48 PM
Hij kan niet onder de brug door...
Wij, team 30, zijn ook weer door de keuring, nu nog door de race wink
Posted By: Roelof Re: 24 uurs Solex race 2018 - 24/08/18 06:46 PM
Handig zon lijst met namen en nummers.
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 24/08/18 07:51 PM
Met een beetje geluk komt er morgenmiddag om 6 een lijst met namen, nummers en tussenstanden .

Zoiets als deze, van afgelopen jaar :


[Linked Image]
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 24/08/18 07:55 PM
https://www.facebook.com/events/2080143915338608/
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 24/08/18 08:54 PM
als ik een beetje goed gekrabbeld heb op "Google earth" volgt het circuit ongeveer deze plattegrond ( vaak net naast de straat getekend want anders herken je het niet ) Weet niet of er circuit aanpassingen zijn ten opzichte van verleden jaar .

Attached picture circuit.jpg
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 24/08/18 09:41 PM
Klopt niet helemaal meer Joan, we hebben er een stukje bij gekregen.
We gaan een gedeelte over het brascross terrein, met een combocht, ook bij de stierenstal loopt de route anders.
Dus ronde tijde uit het verleden kloppen niet.

Lijkt me leuk als we samen eens de route gaan lopen tijdens de race.
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 24/08/18 11:51 PM
Team 29 is ook goedgekeurd.
L1 filmpje
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 25/08/18 06:40 AM
hier zwemmen de goudvissen inmiddels op het grasveld , hoe is het daar ?
Posted By: MarkN Re: 24 uurs Solex race 2018 - 25/08/18 08:37 AM
Originally Posted by John Meisters
Team 29 is ook goedgekeurd.
L1 filmpje


Gadverdamme John, wat jammer nou dat er niet iets van reclame in beeld komt blush
Leuke 'antieke' werkplaats heb je, heerlijk!
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 25/08/18 12:54 PM
net even gekeken of ik een jas aan moet, volgens de verwachting red ik het net zonder

Attached picture weersverwachting.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: 24 uurs Solex race 2018 - 25/08/18 01:51 PM
Leuk filmpje John. Succes met de race, en ik voel een 1ste plaats. laugh
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 25/08/18 04:23 PM
ik zie dat het spek glad is op die paar filmpjes die on-line staan
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 25/08/18 04:51 PM
jan de laat heeft wat op facebook gezet; https://www.facebook.com/photo.php?....2146589125603302&type=3&theater
Posted By: MarkN Re: 24 uurs Solex race 2018 - 25/08/18 05:04 PM
Originally Posted by Joan
ik zie dat het spek glad is op die paar filmpjes die on-line staan


Heb je linkjes JOAN?
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 25/08/18 05:05 PM
De vrouwen doen het goed Joan. https://www.facebook.com/Ladies-on-Tour-179239489493181/?ref=br_rs
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 25/08/18 06:14 PM
linkjes die stonden er al , zie andere inzendingen hier op dit forum , je komt dan bij de 24 uurs pagina https://www.facebook.com/24uursSolexrace/ en daar posten ze korte impressies
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 25/08/18 06:20 PM
Originally Posted by Ant_one
nog beter plaatsje gestegen zie weer de inzending van Jan de Laat https://www.facebook.com/photo.php?....2146631245599090&type=3&theater
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 25/08/18 06:30 PM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Ant_one
https://www.facebook.com/events/2080143915338608/ klik hier wel even op "discussie tonen"
linkjes die stonden er al , zie andere inzendingen hier op dit forum , je komt dan bij de 24 uurs pagina https://www.facebook.com/24uursSolexrace/ en daar posten ze korte impressies
Posted By: MarkN Re: 24 uurs Solex race 2018 - 25/08/18 06:32 PM
Gevonden, bedankt!
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 25/08/18 08:35 PM
tussenstand 3 net binnen https://24uurssolexrace.nl/wp-content/uploads/2018/08/Tussenstand-3.pdf dames iets ingezakt
Posted By: MarkN Re: 24 uurs Solex race 2018 - 25/08/18 08:52 PM
35, 8 km/h gemiddeld, niet mis hoor.
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/08/18 06:38 AM
Ons verhaal volgen? Like op faceboek Solex team Roermond en lees mee wink

Solex Team Roermond op facebook

Plaats 21 om 8 uur
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/08/18 07:02 AM
Goed terug gevochten John!
Posted By: MarkN Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/08/18 10:04 AM
Slaapt de organisatie soms? beetje een bummer dat er geen tussenstanden door de nacht worden gemaakt.
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/08/18 03:29 PM
Of de organisatie slaapt, ik denk van niet.
Ik (wij) zijn al vanaf 2010 aanwezig bij de 24-uurs race, eerst als bezoeker en later als monteur en rijder en je ziet het evenement ieder jaar groter worden.
Zo groot zelfs dat de "Solexrace" , waar het allemaal om begonnen is, op de achtergrond verdwenen is
en de feesten eromheen groter en massaler geworden zijn.
Overal op de terreinen lopen mensen die een eigen taak hebben in de beveiliging, toegangscontrole, voor het verkeer te regelen, voor de camping, sfeerbegeleiders, wedstrijdleiding, enzv..
Al met al zijn er heel veel mensen op de been om een enorme feestende mensenmassa een beetje in toom te houden.

Wat betreft ons team, wij hebben zo rond de klok van half een vannacht de handdoek in de ring moeten gooien.
De motor van de Solex heeft perfect gelopen en haalde op het eind zo rond 52km/uur op de rechte einden.
Helaas, zo rond half een ben ik naar "binnen" gegaan omdat de stand van de motor niet in orde was.
Met de motor op de band stond de motorlichter nagenoeg in de haak (??)
Na enig onderzoek bleek de voorvork net onder de valbeugel geknikt (links) en erger nog gescheurd, (rechts) !!
Gelukkig, net op tijd gestopt, de vork had bij de eerste-de-beste bult of kuil afgebroken,
in dit geval zou dat al bij het op of afrijden van het podium al gebeurd zijn.

Attached picture vork.jpg
Posted By: zeezout Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/08/18 03:49 PM
Super jammer Ronald! Domme pech terwijl het motortje nog pijlsnel liep.
Goed dat je het zag! En toch van harte gefeliciteerd met wat je bereikt hebt!
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/08/18 04:20 PM
Originally Posted by FFAnders
Na enig onderzoek bleek de voorvork net onder de valbeugel geknikt (links) en erger nog gescheurd, (rechts) !!
Gelukkig, net op tijd gestopt, de vork had bij de eerste-de-beste bult of kuil afgebroken,
in dit geval zou dat al bij het op of afrijden van het podium al gebeurd zijn.


Ja ik mistte je al, heb een rondje bekenden gedaan en bij John Meisters buurman trof ik een lege box, je staat niet alleen, damesteam ook uitgevallen trappend over de finish dat wel , raar probleem met de brandstof, wel starten maar niet willen lopen, van boortje 1 mm een sproeier ruimer gemaakt werkte wel iets maar niet goed genoeg om de rit tot aan 4 uur uit te rijden jammer, gisterenavond on 8 uur lagen ze nog 12e en ik heb veel rijders gesproken die ze hebben zien rijden en die vonden ze beregoed
Posted By: Alfons_Amuse Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/08/18 04:55 PM
Zo zeker net op tijd FF. Altijd link.
Zeker goed gedaan joh. Doe het maar zeg ik altijd.
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/08/18 05:11 PM
en de "mannen van simone" gefeliciteerd, hebben in de laatste rondes ook nog eens de snelste tijd weten neer te zetten en een ongelooflijke hoeveelheid rondjes neergelegd
uiteraard bij de dames "de boerinnekes" ook daar staan een respectabel aantal rondjes achter

https://24uurssolexrace.nl/wp-content/uploads/2018/08/Eindstand-heren.pdf
https://24uurssolexrace.nl/wp-content/uploads/2018/08/Eindstand-dames.pdf
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/08/18 05:16 PM
Originally Posted by FFAnders
Gelukkig, net op tijd gestopt, de vork had bij de eerste-de-beste bult of kuil afgebroken


Precies op tijd gestopt dus. Jammer dat jullie de 24 uur niet hebben kunnen uitrijden, maar je zal niet het eerste en zeker ook niet het laatste team zijn.
Voor volgend jaar weet je weer wat je te doen staat helaas.
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/08/18 05:20 PM
Joan, de dames hebben ook niet verkeerd gereden met als snelste ronde maar 28 sec langzamer dan de snelste heren ronde.
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/08/18 06:26 PM
De manne van Simone team 38


https://www.facebook.com/24uursSolexrace/videos/2253898754626793/
Posted By: MarkN Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/08/18 07:26 PM
Originally Posted by FFAnders

Zo groot zelfs dat de "Solexrace" , waar het allemaal om begonnen is, op de achtergrond verdwenen is
en de feesten eromheen groter en massaler geworden zijn.

Na enig onderzoek bleek de voorvork net onder de valbeugel geknikt (links) en erger nog gescheurd, (rechts) !!
Gelukkig, net op tijd gestopt, de vork had bij de eerste-de-beste bult of kuil afgebroken,
in dit geval zou dat al bij het op of afrijden van het podium al gebeurd zijn.


Jammer, en maar goed dat je het gezien/gevoeld hebt, ik had het niet graag anders gelezen.
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/08/18 08:18 PM
Eindstanden:

Bij de heren 26e maar er is 1 damesteam beter dan 26 dus zijn wij nr 27.
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/08/18 09:29 PM
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by FFAnders

Zo groot zelfs dat de "Solexrace" , waar het allemaal om begonnen is, op de achtergrond verdwenen is
en de feesten eromheen groter en massaler geworden zijn.

Na enig onderzoek bleek de voorvork net onder de valbeugel geknikt (links) en erger nog gescheurd, (rechts) !!
Gelukkig, net op tijd gestopt, de vork had bij de eerste-de-beste bult of kuil afgebroken,
in dit geval zou dat al bij het op of afrijden van het podium al gebeurd zijn.


Jammer, en maar goed dat je het gezien/gevoeld hebt, ik had het niet graag anders gelezen.


Je weet dat er wat mis is als de motor op de band staat en remluchthendel klem zit tussen het luchtfilter en verlengde vorkpoot
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 26/08/18 09:44 PM
Originally Posted by John Meisters
Eindstanden:

Bij de heren 26e maar er is 1 damesteam beter dan 26 dus zijn wij nr 27.

Super gedaan John en ook voor de nachtelijke hulp !! bedankt

Ook de complimenten aan onze andere buurman Rob en uiteraard :
De Mannen van Simone die ook geweldig gepresteerd hebben en waar ook de constructeursprijs bij had moeten zijn.

Ook respect voor alle mederijders die een zware start in regen een glad cirquit moesten ondergaan.
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 27/08/18 04:41 AM
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by John Meisters
Eindstanden:

Bij de heren 26e maar er is 1 damesteam beter dan 26 dus zijn wij nr 27.

Super gedaan John en ook voor de nachtelijke hulp !! bedankt

Ook de complimenten aan onze andere buurman Rob en uiteraard :
De Mannen van Simone die ook geweldig gepresteerd hebben en waar ook de constructeursprijs bij had moeten zijn.

Ook respect voor alle mederijders die een zware start in regen een glad cirquit moesten ondergaan.


Respect en dank is wederzijds Ronald!
Sjoerd heeft het ook vaak over jullie zij- aan zij race, we waren echt aan elkaar gewaagd, superleuk.
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 27/08/18 08:33 AM
https://www.facebook.com/24uursSolexrace/videos/271017723623442/
Posted By: Klaas35 Re: 24 uurs Solex race 2018 - 27/08/18 11:23 AM
de schetsplaat waar de motor aan zit die hield het nog op zijn plek anders had die gelijk geknapt..zuur dat je zo moet uitvallen..
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 27/08/18 12:10 PM
Originally Posted by Klaas35
de schetsplaat waar de motor aan zit die hield het nog op zijn plek anders had die gelijk geknapt..zuur dat je zo moet uitvallen..

Dat lijkt maar zo, de bovenste schetsplaatbout zit onder de breuk.
Op de foto de rechterkant, de vorkpoot is wat teruggedrukt op de originele plaats en dan zie je dat het flink heeft staan jutteren

Attached picture IMG_1201..jpg
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 27/08/18 01:25 PM
De eindstand op facebook gaf steeds error,
Eindelijk nu hier een link die zou moeten werken .........
Posted By: Alfons_Amuse Re: 24 uurs Solex race 2018 - 27/08/18 03:46 PM
Gefeliciteerd allemaal met jullir behaalde resultaat.
Ik vind het knap van jullie deze inzet.
Denk dat Kika gewonnen heeft.
Ik ben sponsor van Kika. Jullie ook?
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 28/08/18 08:27 PM
TV Brabant filmpje
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 28/08/18 08:41 PM
Originally Posted by John Meisters


Niet tot het einde kijken. cry
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 28/08/18 08:50 PM
Originally Posted by Jan
Originally Posted by John Meisters


Niet tot het einde kijken. cry
Ik moest wel, wilde graag zien of er nog ergens een solex in beeld kwam. cry
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 28/08/18 10:43 PM
Hier nog een verhaaltje " In den beginne.............."

http://www.thuisinhetnieuws.nl/artikel/2085/24-uurs-solexrace-uniek-gebeuren.html

Wij komen daar vanaf 2010 en dan merk je dat er in de loop der jaren wel wat veranderd is (behalve de toevoeging van de Stierenstal..)
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/08/18 11:09 AM
Zo iets wordt steeds groter en commerciëler en over een tijdje komen ze er achter dat ze beter terug naar hun roots kunnen gaan. Dan wordt het onbetaalbaar.
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/08/18 11:43 AM
Toegangskaarten en drankomzet leveren meer op dan die €15.000,- van de Solexracers.
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/08/18 12:13 PM
Ik heb ook zoiets van waar houdt het op?
Ieder jaar groeien...groeien en nog eens groeien.
Terugkijkend naar mijn eerste race in 2013 was het in elk geval op de camping rustiger en gemoedelijker.
Mensen die vroeg naar bed gingen werden door de jongens van wc experience op een serenaatje IN hun eigen tentje getrakteerd. Daarna bij hun eigen caravan ging het feest verder. Om een uur of 5 had iedereen de lagers eruit en gingen we naar bedje voor een half uur of zo.

Ach ja de goede oude tijd wink
Posted By: Antoine Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/08/18 02:42 PM
Gaat alles naar Kika, of 'profiteert' de organisatie er ook een beetje van?
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/08/18 03:21 PM
Originally Posted by Ant_one
Gaat alles naar Kika, of 'profiteert' de organisatie er ook een beetje van?


Die inkomsten gaan naar KIKA,daar vertrouw ik op.
Posted By: Klaas35 Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/08/18 06:12 PM
Natuurlijk niet dat geloof je zelf zeker misschien dat van het solex gebeuren maar de rest gaat in de grote verdien zak...het hele solex gebeuren sneeuwt onder lijkt meer op een zwarte cross onderhand wel jammer
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/08/18 06:35 PM
Originally Posted by Klaas35
Natuurlijk niet dat geloof je zelf zeker misschien dat van het solex gebeuren maar de rest gaat in de grote verdien zak...het hele solex gebeuren sneeuwt onder lijkt meer op een zwarte cross onderhand wel jammer


Er wordt geld opgehaald voor KIKA, dat bedrag wordt bekend gemaakt aan het einde van de race.
En zeker en wel degelijk gaat dat naar KIKA!

Dat aan de drank en de entree verdiend wordt is heel logisch, het is gewoon een festival en daar moet geld aan verdiend worden.
Na aftrek van de kosten voor huren van materiaal en terrein, beveiliging, transport, opbouw, muziek- en lichtinstallaties, dj's en bands en noem maar op, zal er heus nog wel wat overblijven, zeer gegund.

Organiseer het maar even. Respect voor degenen die dat toch maar weer steeds klaarspelen!

Dat het Solex gebeuren meer en meer verdrongen wordt vind ik ook jammer, maar het is en blijft een Solexrace, en wat voor een!

Zeker kan het anders, daar evalueren we binnenkort over. Positieve kritiek is welkom en neem ik mee naar de evaluatie.
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/08/18 09:42 PM
voor de veiligheid zou het beter zijn als het circuit verhard wordt met gezeefd puin in plaats van met die grote brokken. Dames team ook al een keer gevallen vanwege een groot brok steen
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 29/08/18 10:27 PM
Originally Posted by Joan
voor de veiligheid zou het beter zijn als het circuit verhard wordt met gezeefd puin in plaats van met die grote brokken. Dames team ook al een keer gevallen vanwege een groot brok steen


Genoteerd.
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 30/08/18 11:51 AM
En een betere instructie aan de beveiligers.
Zodat ze weten dat deelnemers aan de 24-uurs race ook 'snachts het terrein nog op kunnen.
2 van onze rijders mochten na 2 uur niet meer het terrein op, ikzelf ben ook nog even naar de camping geweest en mocht ook niet meer door de poort.
Na eindeloos uitleggen dat er een race gaande is en dat ik een deelnemer ben mocht ik uiteindelijk verder.

Dit is niets nieuws, voorgaande jaren gebeurde dit ook.
Posted By: MarkN Re: 24 uurs Solex race 2018 - 30/08/18 01:27 PM
Lijkt me simpel te ondervangen als de organisatie 'deelnemers passen' uitgeeft. En als dat al gebeurt dan wil ik niemand voor de benen schoppen maar mijn ervaring met beveiligers (zeker die extern worden ingehuurd) zijn nou niet altijd de meest snuggere......
Posted By: Joan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 30/08/18 06:36 PM
Originally Posted by MarkN
Lijkt me simpel te ondervangen als de organisatie 'deelnemers passen' uitgeeft doen ze ook in de vorm van polsbandjes die er echt niet af kunnen, elke categorie heeft zijn eigen kleur en bij elk hek hing dan nog een briefje welke kleur door dat hek mocht, kun je zelfs aan een dyslexie bewaker overlaten zolang hij/zij maar niet kleurenblind is, mogelijk dat in de nacht onder de kleur van kunstlicht de kleuren niet meer te herkennen zijn ??? . En als dat al gebeurt dan wil ik niemand voor de benen schoppen maar mijn ervaring met beveiligers (zeker die extern worden ingehuurd) zijn nou niet altijd de meest snuggere......
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 30/08/18 08:26 PM
Ik denk, de organisatie kennende, dat de instructies duidelijk zijn geweest.

Beveiligers kunnen dat anders geiterpreteerd hebben, of erg laag in hun iq liggen zodat dergelijke stomvervelende situaties ontstaan.
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 08/09/18 09:25 PM
Posted By: FFAnders Re: 24 uurs Solex race 2018 - 10/09/18 05:10 PM
Mooi in elkaar gezet dat filmpje whistle en ere wie ere toekomt
Posted By: Jan Re: 24 uurs Solex race 2018 - 15/09/18 11:08 PM
Posted By: John Meisters Re: 24 uurs Solex race 2018 - 04/10/18 07:18 PM
Binnenkort is evaluatie met de wedstrijdleiding.
Denk gerust mee over de verbeterpunten en geef ze hier door. Ik had al genoteerd:


Camping wc douche smerig
Door Sommigen van de Brasscrossers:
wat mij betreft echt apart zetten, ook overlast en ruzie bij de ingang, deze gasten waren erbij.
Een aparte Solex camping zou het fijnst zijn.

Huldiging als vroeger, 16 uur aan kondigen en confetti + muziek bij nr 1, ook al is deze er nog niet.

Transponder inname + borg retour: fuik maken, niemand laten ontsnappen.

Reserve wielen toestaan?
Ivm veiligheid, ik zie sommigen haast onverantwoord doorrijden.

Geen grof puin maar gezeefd puin gebruiken voor het circuit.

Live tussenstanden:
Verhoogt de betrokkenheid
maakt de race spannender
Technisch moet dit toch mogelijk zijn

Toegang na 3 uur moet mogelijk zijn voor alle deelnemers van de 24 uurs race.

Meerdere klachten over problemen met leegruimen van de pits. Kapot geraced en dan veel lopen met alle spullen, chaos bij de uitgang, hoe te structureren.
Posted By: Huub Re: 24 uurs Solex race 2018 - 09/10/18 11:38 PM
Je hebt daar wel een paar punten Ik wil al jaren wielen vrij dus gewoon reserve wielen Want die zijn er toch en dat weet iedereen Ook regelmatig tussen standen verversen En gewoon op een scherm dat iedereen kan zien wat er aan de hand is En inderdaad een ongeloofelijk eind met je zooi sjouwen als de race afgelopen is of je stuk rijd
© Solex Forum