Afstellen ontsteking met sigaretten papier : zo'n 4 a5 mm voor merkteken , wanneer ik dit controleer met stroboscoop zo'n 2 cm na merkteken en solex trekt voor geen Fl....ontsteking kan ik niet meer vervroegen , liep vroeger max 35km/h, nu nog zo'n 25 km/h maar bij minste wind zakt ie nog meer af , pas gerodeerd na boren , en pas ontkoold , grote uitlaat pot niet , iemand tips , ? alvast bedankt , al geprobeerd met niewwe contactpunten , maar dat levert ook niets op
OP het merkteken moet het vloeitje gaan lossen, niet ervoor of erna....
Blijven de merkteken tijdens de stroboscoop test constant stabiel of is het een onrustig beeld?
Wat je beschrijft (vloeitjes test te vroeg en stroboscoop test te laat) lijkt op een los lager in je spoelenplaat. Hierdoor danst de excenter een beetje heen en weer met variatie in het ontstekingstijdstip tot gevolg.
misschien , morgen of zo eens nakijken , bedankt om mee te denken , post nog wel iets ,
merktekens blijven perfect stilstaan , heb wel mijn knijper aan bougie kabel omgekeerd moeten plaatsen , dus met pijl naar bobijn ipv. naar bougie
Ja zo een stroboscooplamp heb ik ook (HELLA) , als ik een dwarrelend beeld heb moet ik de meetklem omkeren op de bougiekabel en dan heb je een mooi stilstaand beeld.
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de lamp dan met het vloeitje (wat een getob !!! )
Probeer de punten af te stellen op het oog en controleer met de lamp.
Als de afstelling goed is en het vermogen niet verbeterd, dan is er iets anders aan de hand.
Even doorzoeken naar een eventuele carterlekkage, dat kost ook vermogen.
en wat betekend "pas gerodeerd na boren "?
Vlaams voor inrijden.
In het Frans “en rodage”
zou daar wat fout gegaan zijn ?
Vaak zijn dat acties die je doet omdat de Solex geen puf meer heeft. Maar als het niet helpt dan is er iets anders aan de hand.
Bijvoorbeeld ontsteking te laat.
(Dat is te hopen, krukaslagers vervangen is minder leuk.
Vaak zijn dat acties die je doet omdat de Solex geen puf meer heeft. Maar als het niet helpt dan is er iets anders aan de hand.
Bijvoorbeeld ontsteking te laat.
(Dat is te hopen, krukaslagers vervangen is minder leuk.
klopt zie ik ook wel eens, puf weg, remedie wordt dan gezocht in oa monteren aluminium race cilinder blijkt carter doorgerot of krukaslager afdichting ter ziele
Opgelost ! bij verder nazicht aan solex 3 van de 4 boutjes aan de pomp 1/4°toer aangespannen en solex loopt weer vlot 30+ , pompbodem was nieuw , blijkbaar heeft die zich na 100den km gezet , solex gaat weer vlotjes bergop ook . ontsteking blijft nog een raadsel : afstellen met stroboscoop ??, nu gewoon met sigarettenpapiertje en werkt ook goed
neen bij ontkoling zag alles er nog prima uit
Ik stel de ontsteking meestal af op 2,0voor bdp
Maar hoe kan ik dat meten bij een solex blok 1700 waar de bougie aan de voorkant zit dus niet onder de lucht filter
Dus ik bedoel kan daar moeilijk meten met apparaat of is er toch nog een foefje voor of instrument
ja, spaak met een een lichte "S" knik erin ( op de juiste plaats om diagonaal door het bougie gat heen te gaan) je hebt niet veel slag nodig dus dat gat is groot zat
Oke dan nog iets had vandaag een nieuwe bougie gemonteerd NGK B7HS met beetje voor ontsteking liep goed maar na 1 km begon hij te ploffen snelheid liep terug na demontage was deze heel zwart
een ouder bougie geplaatst loopt hij stukken beter op ligt dit aan het type bougie ?
M.v.g
wat was die andere bougie ? en heb je de electrodenafstand wel bijgesteld op 0.4 mm of zo "uit de doos" gemonteerd . ze komen namelijk "uit de doos" met een universele afstelling voor 12 volt bobine systemen
De NGK B7HS is kouder dan de geadviseerde B6HS.
Voor een standaard (niet opgevoerde) Solex kan dat te koud zijn.
Hallo ik heb er nu een uit de oude doos gebruikt
MET DE OPSCHRIFT
EYQUEM. 50 MOBY. 5-J
HEEFT 2 ELECTRODE
M.V G
van EYQUEM heb ik dozen vol en die blijven vol want ik heb nooit bougies gehad die het zo snel opgaven als deze
Oke bedankt Joan ga ik morgen nog eens een andere proberen heb er nog wel liggen
Weet niet welk de beste zijn er zijn zoveel soorten misschien een tip
M.v.g
Bosch, NGK , KLG en champion doen het goed
Oke zijn er van de NGK nog meerdere uitvoeringen als
NGK B7HS of is dit de enigste uitvoering
Want deze deed het bij mij slecht
NGK B6HS
Bosch W7AC
Champion L86-C
Mijn voorkeur gaat naar de Bosch.
bij alle bougies opletten dat er geen "R" in de codering staat. dat staat voor "resistor" ofwel een ingebouwde weerstand, leuk voor accu gestuurde electronische ontstekingen ( auto's , motoren) om radio/electronische stoorsignalen te onderdrukken maar niet voor bejaarde solexen
Oke Joan bedankt voor de tip. Zal er op letten
Hallo even een vraag weet iemand of de boutjes om de ontsteking af te stellen ergens te koop zijn
Het betreft de boutjes die dus excentrische zijn voor de Nedelandse solex dus de ontsteking met de lange arm
M.v.g
goede vraag, ik kom ze nergens tegen. ik zou ze zelf maken van een M4 schroefje met oversized kop en deze dan eccentrisch vijlen . ik heb dit soort schroeven met grote kop ( en dubbele haaks op elkaar staande schroevendraaier gleuven) wel in het metaalrek van gamma zien hangen
Ik kon ze ook nergens vinden heb ze toen ook zelf gemaakt zoals u beschrijft maar als ze ergens te koop zijn is makkelijker en misschien goedkoper
Dan zelf maken
M.v.g