Solex forum
Posted By: John Meisters Stroboscooplamp tip - 22/10/21 12:59 PM
Al jaren gebruik ik de stroboscooplamp om de ontsteking af te stellen. Nadeel is dat je er een 12 volt accu bij nodig hebt.

Vandaag eindelijk op het idee gekomen om er een trafo voor te gebruiken, dat is toch wel een stuk handiger.

Deze bijvoorbeeld:
Posted By: ovee Re: Stroboscooplamp tip - 22/10/21 04:22 PM
In principe heb je geen accu bij nodig. De lader, waarmee je de accu oplaad, knoop je aan je stroboscoop. Dus de rode knijper van de stroboscooplamp aan de rode knijper van de acculader en de beide zwarten ook aan elkaar. De lader in het stopcontact doen en je stoboscooplamp werkt gewoon net zo als je hem aan een accu zet.
Posted By: John Meisters Re: Stroboscooplamp tip - 22/10/21 08:21 PM
Originally Posted by ovee
In principe heb je geen accu bij nodig. De lader, waarmee je de accu oplaad, knoop je aan je stroboscoop. Dus de rode knijper van de stroboscooplamp aan de rode knijper van de acculader en de beide zwarten ook aan elkaar. De lader in het stopcontact doen en je stoboscooplamp werkt gewoon net zo als je hem aan een accu zet.

Ja dat kan met een oud model acculader.
Nieuwere modellen voelen dat er geen accu aan hangt en dan weigeren ze dienst. Helaas heeft mijn oude lader jaren geleden de geest gegeven šŸ˜•
Posted By: Gerritd Re: Stroboscooplamp tip - 23/10/21 05:45 AM
Een acculader levert tussen de 13.6 en 14.8 volt en ik weet niet of de stroboscooplamp dat zo prettig vind.
Posted By: Antoine Re: Stroboscooplamp tip - 23/10/21 05:48 AM
Als je een acculader hebt, heb je meestal ook een accu. Ik heb een kleine accu gekocht, welke ik straks ook voor de step ga gebruiken.
Posted By: solexrijen Re: Stroboscooplamp tip - 23/10/21 07:04 AM
Doe dat ook al jaren, gebruik die voeding ook voor een autoradio in mijn schuur....muziek terwijl u werkt😊
Posted By: dreke2 Re: Stroboscooplamp tip - 23/10/21 07:51 AM
[Linked Image]ik gebruik hiervoor een afgedankte voeding van een modem, geen probleem wordt ook gebruikt voor tester van spoelen en condensators

groet
Andre

Attached picture stroboscoop 1.jpg
Attached picture stroboscoop 2.jpg
Posted By: Ludos Re: Stroboscooplamp tip - 23/10/21 04:26 PM
wanneer ik mijn stroboscoop rechtstreeks op accu lader aansluit begint die spontaan te flikkeren , zonder de bougiekabel te verbinden met de stroboscoop , en toch kabel aansluiten geeft geen verschil , 12volt spanning niet voldoende afgevlakt ?, op batterij aangesloten werkt ie voortreffelijk
Posted By: dreke2 Re: Stroboscooplamp tip - 24/10/21 06:05 AM
Zou kunnen,dit idee had ik ook met testen van de ontstekingssoelen , dus even een accu gepakt maar geen verschil.
En inderdaad mogelijk spanning niet goed afgevlakt, of te weinig vermogen in de voeding zou een oorzaak kunnen zijn.
Maar als het bij jou op een accu werkt is het toch ook goed.
Groet
ANdre
Posted By: ovee Re: Stroboscooplamp tip - 24/10/21 08:40 AM
Originally Posted by Antoine
Als je een acculader hebt, heb je meestal ook een accu. Ik heb een kleine accu gekocht, welke ik straks ook voor de step ga gebruiken.
Ik had eerst ook een accu, maar die ging kapot. Zodoende, moest ik een nieuwe accu hebben. De bromfiets handelaar, waar ik een accu wilde kopen gaf me deze tip. Hij doet dit al jaren op deze manier en er is geen stroboscooplamp kapot gegaan bij hem. Ik heb het nu ook al een aantal keren op deze manier gedaan, en heb nog geen problemen met de lamp gekregen.
Posted By: John Meisters Re: Stroboscooplamp tip - 24/10/21 10:01 AM
Ik heb inmiddels de 5eā€¦.. wordt wel intensief gebruikt šŸ˜•
Posted By: Joan Re: Stroboscooplamp tip - 25/10/21 07:46 AM
ik gebruik een gel accu die uit een afgekeurde APC komt zo een back-up kastje om computers van noodstroom te voorzien, daar zitten twee 12 volt accu's in en die worden afgekeurd als 1 accu faalt. die accus zijn gemaakt om heel lang niets te doen en dan ineens te moeten werken. even praten bij de recycle straat ( vaak zijdeur kringloop winkel)
© Solex Forum