Leuk gedaan
enkel de pilsjes
mooi filmpje alfons en mirjan heeft de smaaak te pakken zo te zien en het uitlaatje zo heb ik er ook wel een paar tussen mijn solexen
groetjes pierre
Dat uitlaatje is niet zo bijzonder Alfons.Ik heb er ook zo een.Het is een origineel uitlaatje.Het dekseltje aan de achterkant kan je verwijderen en de binnenkant reinigen.Ik zou het niet weggooien.
(mooie bandjes op de puch
)
Heel leuk filmpje Alfons!!
Maak er nog een paar tijdens de restauratie he!
Succes!
Ja leuk gedaan. Dit soort uitlaatjes kom je wel vaker tegen bij Solexen van dit bouwjaar, en ook nog een jaartje later.
Je kettingkast heeft de bekende halve cirkel, teken dat de trapas speling heeft gehad (zoals de meeste Oude OTO's).
Gaat allemaal goed komen, daar heb ik geen schrik voor.
Leuk om dit met iedereen te delen, dat word wel wat daar ben ik niet bang voor.
Uitlaatje zuinig op zijn, als er geen gaten in gerot zijn mooi gebruiken is 100% ori
Leuk gedaan Alfons maar ik zie dat de Solex niet het enige virus is
.
En inderdaad ,die uitlaat mag je Zeeuws op zijn , zuunig dus
.ik heb deze uitvoering graag , beter dan de nieuwe .
Leuk om te volgen. Succes met het werk. Ben benieuwd naar de volgende verslagen en het eindresultaat.
Oke trommel, ik heb al gezien dat dat uitlaatje uit elkaar kan. Schild toch weer 30€ voor zo'n potje. Klein bubjet he.
Effe gekeken, maar er gaan toch nog wel makkelijk 250€ spullen op.
Morgen eens alle bouten en achter lichtje in orde maken. Zonde dat dat boutje net afraaide desondanks ik heel voorzichtig deed. Boutje door en door maken.
Sommige bouten zaten goed vast, maar met geduld komt het toch mooi los.
Leuk om veel originele spullen te hebben.
Hou jullie op de hoogte.
Ik repareer dat soort lampjes door er M5 in te boren en tappen.
Dus van buiten naar binnen tappen. Oke ga ik morgen doen.
Roelof, de Oto is van 30-6-61, bijna 62
En de Oto is van Mirjam, maar ik mag hem opknappen. Mooi man.
Dus van buiten naar binnen tappen. Oke ga ik morgen doen.
En lukt dat niet dan kan je altijd nog van binnen naar buiten
.
Da's weer een mooie puzzel Alfons ! succes ermee, maar dat komt vast goed.
Dus van buiten naar binnen tappen. Oke ga ik morgen doen.
En lukt dat niet dan kan je altijd nog van binnen naar buiten
.
gezien het weer zou ik maar binnen tappen .
Dit soort bevestigingen wordt door mij standaard met een dremel gedemonteerd, met een slijpschijfje moertjes aan twee tegenover elkaar liggende kanten open slijpen en weg laten vallen, nieuwe moertjes kosten banaal weinig en daar kan je een hoop werk mee besparen
HHAaa, leuke woordspeling.
Ja idd, daar had ik niet aan gedacht. Ik gaf nog niet eens kracht en hij draaide al af. moertje was een an al roest en het draadeind waarschijnlijk nog maar heel dun. Ik had het gevoel dat komt ook los maarja iets anders dan.
Zo meteen is repareren.
Zo achterlichtje gerepareerd.
Dremelen, boren en tappen maar.
Slot ook weer gangbaar gemaakt.
Paar bouten en moeren schoongemaakt.
Zo, en dan effe lekker een bammetje happen.
Netjes!
Hoe is je cholesterol?
Dat ligt er bovenop , kan ook zeggen : "het hangt erop"
Laten we zeggen: dik in orde.
Dat ligt er bovenop , kan ook zeggen : "het hangt erop"
HHhaHA FF, bedankt nog voor de tip van tappen in het achterlichtje. Dat ging moeiteloos en je hebt ongeveer 4 mm schroefdraad.
Met een dubbele draad heb je meteen goede massa.
Hé hé Miriam heeft eindelijk haar zin hoor, zij roept het al sinds vorige jaar zomer dat ze ook solex wil gaan rijden hé Alfons.
Mooie foto's en filmpje hoor, binnen kort kom ik een keertje kijken en drink ik het derde flesje wel leeg wat er staat
Groetjes Carl
Kom maar af Carl.
Vandaag het stuurtje is mooi genaakt en remhandle speling vrij gemaakt enz...
Alleen een gasterugnemertje (ori vdH) zat erop of was dat zo. Dus geen cruise control?
En zorg voor een paar betrouwbare remhandels he!
Niet die verchroomde retro dingen dus.
Kom maar af Carl.
Vandaag het stuurtje is mooi genaakt en remhandle speling vrij gemaakt enz...
Alleen een gasterugnemertje (ori vdH) zat erop of was dat zo. Dus geen cruise control?
Je mist de helft
Heel leuk al die verhalen alleen er klopt geen hout van eerst
de handvatten die waren niet van plastic in die tijd, ook wat ontbreekt het vastzettertje om je hand te kunnen uitsteken als je rechtsaf ging, ook het remhandel was in die tijd van alu en dan maar steeds sneller maar de echte Solex wordt steeds minder zoals hij was wordt nou niet kwaad want ik ben nog steeds SOLEX fan
En zorg voor een paar betrouwbare remhandels he!
Niet die verchroomde retro dingen dus.
Nee zeezout, die erop zit is een oerdegelijke.
Heb je nu zelf de goede?
Kom maar af Carl.
Vandaag het stuurtje is mooi genaakt en remhandle speling vrij gemaakt enz...
Alleen een gasterugnemertje (ori vdH) zat erop of was dat zo. Dus geen cruise control?
Je mist de helft
Ja dat dacht ik al. Ik ken de tekening. Maarja, ik dacht misschien was het zo in die tijd en was de cruise control wel een extra.
Morgen naar de beurs van Rucphen. De bromfietsbeurs. Een paar velgjes halen voor de Puch en als de Solex jongens er mogen staan dan ook wat spullen meenemen waardonder die handeltjes.
Heel leuk al die verhalen alleen er klopt geen hout van eerst
de handvatten die waren niet van plastic in die tijd, ook wat ontbreekt het vastzettertje om je hand te kunnen uitsteken als je rechtsaf ging, ook het remhandel was in die tijd van alu en dan maar steeds sneller maar de echte Solex wordt steeds minder zoals hij was wordt nou niet kwaad want ik ben nog steeds SOLEX fan
En wat bedoel je nu precies ???
En zorg voor een paar betrouwbare remhandels he!
Niet die verchroomde retro dingen dus.
Nee zeezout, die erop zit is een oerdegelijke.
Heb je nu zelf de goede?
Ja hoor, aluminium van een donor Solex. Een wrak dus wat ik voor 50 euro gekocht heb en waar ik een schat aan onderdelen vanaf kan halen.
Peter bedankt voor je bijdrage in deze discussi vr gr Hans Welp
Zo vandaag weer eens lekker bezig geweest.
http://www.youtube.com/watch?v=lz_FfYZl4u4&feature=youtu.beOp het tweede filmpje is de big-end speling te zien, die teveel is. Ik ga eens precies de speling opmeten.
http://www.youtube.com/watch?v=Mb3RJm4tY9g&feature=youtu.be
Oppassen met dingen vernieuwen door bv imitatie, alles origineel wat je nog kan redden weer gebruiken zoals cont.punten netjes opschuren en weer gebruiken, drijfstang gelijk vervangen door een naaldlager versie, moet je wel het carterdeksel uitdraaien of een later type deksel aanschaffen.
Oke Roelof, zal de drijfstang vervangen door een andere met naaldlager. Weet je hoeveel het deksel dan uitgedraaid moet worden, diameter en diepte? Ga dat zelf proberen met de hulp van een metaal collega.
Nou die contactpunten zijn geheel versleten dus moeten helaas vernieuwd worden.
Joan heeft dat ook gedaan bij mijn Solex.
Hij had daar een prachtige tool voor waarin je het carterdeksel kon bevestigen en daarna in de draaibank kon plaatsen.
Uitdraaien was binnen "no time" gebeurd.
Bedankt voor de tip B_man.
Beste deskundige.
Naar aanleiding van mijn filmpje over de big-end speling.
Asje van krukas is 9,68 mm. Het stalen busje is inwedig 10,03 mm en uitwendig 14,98 mm. Dus speling is 10,03 - 9,68 = 0,35 mm.
Is dit normaal of teveel. (ik denk te veel)
De drijfstang lagerbusje is 15,02. Dus de speling daar is 15,02 - 14,98 = 0,04 mm.
Is dit normaal of teveel. (ik denk goed)
Dus de totale speling is 0,35 + 0,04 = 0,39 mm. En dat vind ik wel veel.
Ik zie geen overmatige slijtage. Geen rare dingen en ziet er goed uit.
Heeft iemand de echte maten?
Hebbe :
Busje = 10,01x13.97
Asje = 9,94
Dat is dus 0,07mm speling tussen de pen en het busje ,is al wat ruim .
Buiten diameter busje is 13,97 mm , deze zal ooit wel eens dichter tegen de 14 mm geweest zijn maar dat is wat slijtage.
Asdikte van 9,68mm is meer Asdunte.
Nieuw busje maken met een gat van9,7mm en harden (zilverstaal of gereedschapstaal).
Goed bezig Alfons, en inderdaat de speling is wel aan de hogekant vindt ik, dus dan maar vervangen zou ik zeggen.
Groetjes Carl
In principe heeft het busje geen speling nodig , het hoeft niet mee te draaien .
Dat heeft het kennelijk wel gedaan en hierdoor slijtage-speling.
Ik zou op zoek gaan naar een originele VdH drijfstang met naald lagers (de chinese krijg je spijt van) eventueel nieuw big end lager (Timken DL1413) en small end lager (SKF HK1212) in persen en een nieuw big end lagerbusje.
FF: jou pen is een stuk dikker zo te zien. Daar heb ik dus een probleem, en het busje zit te los in de drijfstang.
Roelof: ik voel aan dat die chinese problemen gaat geven, heb je daar ervaring mee? Heb je toevallig zo'n busje liggen en kun je dan eens de diameters meten?
Vraagje algemeen: moet dat busje worden aangedraaid of ligt het los, zeg maar. Bij demontage zat de moer niet aangedraaid en had gewoon wat speling. Dus moet dat busje geklemd zitten of niet.
Ik zal eens met een vergrootglas kijken of er toch slijtage te zien is.
Andere vraag: toen ik het balhoofd eruit trok kwamen de kogeltjes natuurlijk mee.
Er zitten 44 kogeltjes erin. Klopt dit aantal. De diameter van die kogeltjes zijn 4,75mm of terwijl 3/16 inch.
Ik zag bij de webshop een kooilagerset. Kan ik die ook gebruiken?
FF: jou pen is een stuk dikker zo te zien. Daar heb ik dus een probleem, en het busje zit te los in de drijfstang.
Roelof: ik voel aan dat die chinese problemen gaat geven, heb je daar ervaring mee? Heb je toevallig zo'n busje liggen en kun je dan eens de diameters meten?
Krukpenbusje is D 14.32mm x L 13.38mm kan je bij Ad bestellen.
Dit busje word geklemt tussen krukas en moertje.
FF: jou pen is een stuk dikker zo te zien. Daar heb ik dus een probleem, en het busje zit te los in de drijfstang.
Kan zijn Alfons , ik heb zomaar een busje gepakt en deze is dan mogelijk voor een naaldlager .
De binnendiameter is wel gelijk en
daar zit bij jouw de speling/het probleem.
het busje heeft geen speling nodig op de pen omdat deze niet meedraait.
Krukpenbusje is D 14.32mm x L 13.38mm kan je bij Ad bestellen.
Dit busje word geklemt tussen krukas en moertje.
Heb je er ook een binnendiameter bij ??
Dat is interessant voor Alfons.
Binnendiameter krukpen busje 10.05mm
Kijk als ik het dan allemaal zo zie is er niets aan de hand toch.
Want dan heb ik 0,04 mm speling en dat is goed.
Alleen moet ik zorgen dat het busje strak en vast zit op de pen. Nu zat het los, dus het busje kon op en neer gaan.
Morgen is monteren en kijken hoe het dan is.
Ik heb de krukas met pen, de drijfstang met busje en dan het borgplaatje en de moer. Mis ik wat of is het kompleet.
Normaal is busje ring borgring en moer.
Met dit type drijfstang met je wel 1:25 smeren....word het lekker vet ook de broek van je vrouw.
Kijk ik twijfelde over die ring, want in het handboek is het slecht te zien dat daar die ring zit. Ja ik weet dat er dan wat meer gesmeerd moet worden, maar dat komt wel goed. Als het eventueel later wat slijt hoeft natuurlijk niet het hele blok uit elkaar.
Weet je de maat van die ring? Desnoods maak ik die ring zelf.
Bedankt jongens tot zover voor de goede informatie.
FF terug Alfons .
Als je een busje met een binnendiameter van 10,03mm monteert op een asje van 9,68mm dan gaat dat niet goedkomen door het strak aandraaien van dat moertje.
Dat moertje is er voor om het busje tegen de krukwang te drukken/op te sluiten ,zodat er geen axiale speling is en om de drijfstang op z'n plek te houden (daar is dat stalen ringetje voor) , meer niet.
MMMhhh oke, Ghost, FF en Roelof ik ga voor een drijfstang met naaldlagers. Solexservice bied deze te koop aan. Het busje wat erbij geleverd wordt is dat goed passend op de pen. Wie heeft er ervaring mee.
Let wel op dat als je een naaldlager drijfstang koopt je niet zo maar elk zijdeksel kan monteren, daar hoort een zijdeksel bij met een smallere rand ( grotere inwendige diameter)
Dat had ik begrepen Joan. B_man had deze tip al gegeven.
Dus niet dieper, maar een grotere diameter. Dit zal wel komen omdat het big-end dikker is vanwege het naaldlager, toch.
Heb je een diameter voor me?
Dan kan ik samen met mijn metaal collega deze uitdraaien.
Dremeltje, klein freesje er op en gaan. Is zo gebeurd.
en even testmonteren en controleren of het rondom vrijloopt.
drijfstang met de hand recht in het midden omhoog houden als je aan het vliegwiel draait je voelt dan meteen of de drijfstang nog "trekt" op een bepaald punt
Vandaag zijn wij (Mirjam, Zoë en ik) bij Pierre en Krista geweest om de Oto te laten coaten.
2 keer taart gegeten, s'middag soep en s'avonds lekker warm. 2 biertjes. Lekker in de schuur gekeken naar de collectie. Een stuks of 40 ofzo. Wat een spullen allemaal. mooi man.
In de lakfabriek wat rondgekeken hoe dat allemaal gaat, heel leuk om te zien allemaal.
Wat een geweldige mensen Pierre en Krista (en Tobias de tekkel)
Tips gekregen hoe je biezen moet trekken, dus dat gaat goed komen.
Gelijk wat stiften gehaald daar in Diest.
Bedankt Pierre en Krista voor de leuke dag.
Groetjes van ons
Altijd gezellig bij Pierre. Binnenkort spreek ik ook weer af, het frame ligt al klaar
Vandaag maar eens het krukaslager eruit gehaald.
Verrassend allemaal.
Kijk maar.
Stond net niet op macro stand, dus wat onscherp.
http://www.youtube.com/watch?v=ld3060IxlJ4&feature=youtu.beHier nog wat foto's.
Na wat krauwwerk kan ik mijn tuin ophoge met de grond.
Morgen het carter op school eens lekker reinigen.
Welk advies jongens.
Klopt niets van Alfons, dat het ding zo gelopen heeft mag een wonder heten.
Dat dunne ringetje komt niet zoals je denkt van de borgplaat, maar ik denk uit het lager, er is volgens mij ooit zo'n zelfsmerend lager ingzet met metalen afdichtingsplaatjes, daar is er dit één van. Ook geen lager met dikke binnenring.
Zo hoort het te zijn, zie plaatje.
Dat gaatje in het carter hebben we het al vaker over gehad "broos" Luchtbelletjes.
Beter is er een fatsoelijke kering in te maken.
Succes!!!!
Ja zeker een wonder he, maar ik heb er ongeveer 1 uur mee gereden. Hoe is het mogelijk he. Hij starte zelfs goed.
Ja de afbeelding ken ik. Ik heb Ad al gemaild of hij de juiste spullen heeft om dat zaak goed af te dichten. De bloemplaat en die dunne ring. Dat lager is wel te bestellen bij hem.
Ja ik weet niet wat ze vroeger gedaan hebben. Nu dat je het zo zegt, kan het idd wel eens kloppen van zo'n zelfsmerend lager, want waar is die bloemplaat en dunne ring dan genleven he.
We gaan het in orde maken, als ik de juiste spullen kan krijgen.
Nu dat ik die foto eens goed bekijk, dan zit er in dat lager ook zo'n inkeping in aan de bovenkant te zien. Zal morgen eens zien of het toch zo,n lager is met dikkere binnenring. Zal een foto maken.
Als je met zo'n afdichting (origineel) wilt blijven rijden, gebruik dan een lager met een dikke binnenring.
Die inkeping moet je zelf even maken, beetje solexmonteur heeft wel een dremel.
Plak het lager even goed af, zodat er geen rommel tussen je koggeltjes komt.
Ik kon niet wachte to morgen HAhHAa.
Kent iemand dat nummer?
Ik weet dat die inkeping in de lip moet vallen van de borgplaat.
Ik kan absoluut geen dikte verschil meten tussen de binnen en buitenring. 12mm thats it.
Die inkeping zit er wel wel erg strak in, toch origineel???
Waar komt dan die (dunne) ring dan vandaag???
Dikke binnen ring heeft niets te maken met 12 mm???
12 mm is de breedte van je lager.
Moet even photoshoppen wat wij bedoelen met dikke binnen ring.
Dit word bedoeld met een dikke binnering.
Dit word bedoeld met een dikke binnering.
In principe zijn alle binnenringen even dik, alleen verschilt per merrk de afronding die ze eraan geven.
Met een grote afronding oogt hij dunner, nadeel is dan dat waar de afdichtplaat tegen de binnenring moet steunen er geen kontakt is omdat nu net daar die (te grote) afronding zit.
Die splinter ring, aan welke kant kwam deze weg ?
hebben ze toevallig alleen de bloemring gemonteerd en zijn de vleugeltjes door het lager opgevreten ?
Is het hard (bloemring) of zacht metaal ?
Waarschijnlijk niet van een afdichtring want aan je gleufje te zien was het wel een origineel solex lager
Nou kan je wel domweg allemaal nieuwe onderdelen bestellen maar meet eerst eens op of je een behoorlijke krimppassing hebt voor het lager, en niet onbelangrijk...zitten er scheuren in het carter want daar staat de oto om bekend.
Gelijk een nieuw carter erbij bestellen , Problemen ogelost
Dit word bedoeld met een dikke binnering.
In principe zijn alle binnenringen even dik, alleen verschilt per merrk de afronding die ze eraan geven.
Met een grote afronding oogt hij dunner, nadeel is dan dat waar de afdichtplaat tegen de binnenring moet steunen er geen kontakt is omdat nu net daar die (te grote) afronding zit.
Die splinter ring, aan welke kant kwam deze weg ?
hebben ze toevallig alleen de bloemring gemonteerd en zijn de vleugeltjes door het lager opgevreten ?
Is het hard (bloemring) of zacht metaal ?
Waarschijnlijk niet van een afdichtring want aan je gleufje te zien was het wel een origineel solex lager
Die 'splinterring'zat aan de buitenkant en de meeste metaalsnippers zaten aan de binnenkant. (daar waar de bloemplaat hoort).
Ik bewaar die 'splinterring' wel en als er weer eens een toertocht is zal ik aan de deskundigen aldaar de menig vragen.
Als ik de nieuwe bloemring binnen krijg kan ik eens goed vergelijken met die splinterring want ik denk misschien wel de bloemplaat geweest. We zien het later wel.
Vandaag het carter lekker in een weekbad gelegd en het ziet er goed uit. Niet 1 2 3 iets te zien. Morgen is met veel licht goed kijken maar ik denk dat het goed is want het lager zat er ook goed in.
Moregen maak ik wel foto's.
Nu zat ik zo te denken van ik ga het carter zandstralen, maar mijn idee over zandstralen is dat je de structuur wat sloopt.
Hoe maken jullie echt het carter op een goed manier schoon.
Dit word bedoeld met een dikke binnering.
Als ik dan Roelof zijn uitleg erbij neem dan heb ik dus een dikke binnenring. Toch?
Gelijk een nieuw carter erbij bestellen , Problemen ogelost
Centjes FF. Ik zit maar in het onderwijs.
Krantenwijkje erbij ??
Dan heb je wel wat moois
Hey Alfons je vertelde me toch toen ik jou aan de telefoon had dat je er een keering in zou laten plaatsen, ben je nu van gedachten veranderd.
Dat deze solex niet gelekt heeft langs de rol dat snap ik niet, maargoed het is en blijft solex hé !!
Dat valt mij ook op...ouderdom!!
Hey Alfons je vertelde me toch toen ik jou aan de telefoon had dat je er een keering in zou laten plaatsen, ben je nu van gedachten veranderd.
Dat deze solex niet gelekt heeft langs de rol dat snap ik niet, maargoed het is en blijft solex hé !!
Ja gek he. Zal wel een beetje gelekt hebben, maar ik denk, omdat er zoveel Zeeuwse landbouwklei erin zal dat hij daarop misschien wel wat afdichte, want hij starte gewoon goed. Geen raket maar zo rond de 25 a 28 reed hij wel.
Nou zo'n keering inbrengen gaat gepaard met een kunsstof ring en gezien ik te weinig ervaring heb ga ik voor de normale afdichting. Niets mis mee hoor, denk maar aan de Amuse.
Ook weet ik dat die kunsstof ring ook wat voor problemen heeft gezorgd.
Je bent zeker het lekken van mijn oto al vergeten Alfons ( ouderdom ) tot twee of zelfs drie keer toe allende en nu met de keering van Jan is alles oké, jij gaat toch altijd voor sáfe !!
Maargoed als het op de normale manier te doen is dan zou ik dat ook proberen hoor, maar je vertelde het telefonische vandaar de reactie !!
Je bent zeker het lekken van mijn oto al vergeten Alfons ( ouderdom ) tot twee of zelfs drie keer toe allende en nu met de keering van Jan is alles oké, jij gaat toch altijd voor sáfe !!
Maargoed als het op de normale manier te doen is dan zou ik dat ook proberen hoor, maar je vertelde het telefonische vandaar de reactie !!
Welk type lager heb je er in Carl?
Welk type lager erin zit weet ik niet, deze heeft Jan erin gezet !!
Groetjes Carl
Bij mijn oto zat het lager ook goed gemonteerd, volgens mij ( ik weet het niet meer zeker was Alfons daar ook een keer bij ) zat het lager toen perfect en na enkele honderden kilometers kwam er toch lekkage ( waarschijnlijk door temperatuurs verschillen zette het carter uit waardoor het lager los kwam / slijtage in carter )
Maargoed bij de volgende zet ik ook weer gewoon een normale erin hoor, wees daar maar gerust op !!
Groetjes Carl
Vandaag veel schoonmaak werk gedaan. Boutjes, moertjes, motorglijplaatjes enz...
Het carter goed bekeken en is in orde geen scheurtjes of iets. Het lager is ook in orde. Klemt goed in carter.
Bloemplaatjes enz... en dan zit het weer goed.
Als je goed naar de foto's kijkt dan zie je de strepen in het carter zitten door demontage van het lager.
Dat weet ik Ghost. Zandstralen of glasparelen? Wat denk je.
Glasparel...
Oude lager weer gebruiken is verkeerde zuinigheid, hij heeft 50 jaar gezeten, in het begin ook wel gedaan en dan zit alles weer in elkaar zit er een iritante jengel in het blok.
Roelof: oke er komt een nieuw lager in. Gelijk heb je.
Ghost: ultrasoon, daar had ik nog niet effe aan gedacht maar ga ik doen.
Vandaag veel schoonmaak werk gedaan. Boutjes, moertjes, motorglijplaatjes enz...
Het carter goed bekeken en is in orde geen scheurtjes of iets. Het lager is ook in orde. Klemt goed in carter.
Bloemplaatjes enz... en dan zit het weer goed.
Als je goed naar de foto's kijkt dan zie je de strepen in het carter zitten door demontage van het lager.
Heb je het lager er warm uitgehaald ??
Jazeker, effe opgewarmd met een brandertje en toen kwam ie zo los.
Das mooi , kan je ook op school de diameter van de boring meten.
Degene die ik openmaak zijn allen grensgevallen wat de diameter betreft, die zijn b.v. 39,98mm in koude toestand (20graden).
Zal ik doen FF, zitten de lagers dan los?
Wel als het carter warmer wordt
,dus "opvullen" of een kunststof ring is dan een goede oplossing
FF: ik heb metingen gedaan.
Het lager is 0,01mm onrond. De grootste diameter is in hoogte. (de inkeep is boven zoals je weet) bijna 40 en 40,01mm
Het lagergat in het carter is een ander verhaal. Zeker niet mooi rond.
Ik zal het uitleggen in militairen taal.
Tussen half 1 en half 2, heb ik een speling van 0,08mm.
Tussen kwart voor 5 en kwart over 7 heb ik 0,012 mm speling.
De rest van de tijden is nagenoeg dezelfde als de lagerdiameter, wel 0,01mm kleiner.
Nu ik dit weet ga ik het reserve blokje ook uit elkaar halen, en als dat carter beter is dan ga ik die gebruiken. Ik wil een goed blokje maken voor Mirjam.
Natuurlijk ga ik het reserve blokje ook in elkaar zetten maardan opvullen met 0,1 mm en 0,15mm lint. Dat heb ik.
FF: ik heb metingen gedaan.
Het lager is 0,01mm onrond. De grootste diameter is in hoogte. (de inkeep is boven zoals je weet) bijna 40 en 40,01mm
Het lagergat in het carter is een ander verhaal. Zeker niet mooi rond.
Ik zal het uitleggen in militairen taal.
Tussen half 1 en half 2, heb ik een speling van 0,08mm.
Tussen kwart voor 5 en kwart over 7 heb
ik 0,012 mm speling(=40,012mm).
De rest van de tijden is nagenoeg dezelfde als de lagerdiameter, wel 0,01mm kleiner.
Nu ik dit weet ga ik het reserve blokje ook uit elkaar halen, en als dat carter beter is dan ga ik die gebruiken. Ik wil een goed blokje maken voor Mirjam.
Natuurlijk ga ik het reserve blokje ook in elkaar zetten maardan opvullen met 0,1 mm en 0,15mm lint. Dat heb ik.
Niet teveel tussen proppen ,hiermee breng je misschien teveel spanning in het carter >>> scheuren bedoel je 0,012mm "Speling"?? of 0,12mm
FF: ben net terug van voorlichting geven.
Idd het is 0,12mm. (foutje)
Nee idd niet teveel ertussen proppen.
0,12 en 0,15 ertussen proppen, dan is er 0,03 voorspanning.
Morgen effe dat andere blokje uit elkaar.
En hopen dat die goed is. Ik vermoed van wel want hij draait prima.
Heb je al eens gekontroleerd aan de hand van het motornummer van welk bouwjaar het blok is, aan de koppeling te zien is het een later bouwjaar als het frame.
Frame 526037, 1961 (halverwege jaar. Motor 447237, 1962 (begin jaar). Zoveel later dan niet, toch.
Wat zie je dan precies aan de koppeling Roelof?
Reserve blok nummer is, 580184, 1965 (halverwege jaar).
Spant er om...de oto (1961)die direct na het koffertje (1960) kwam had de zelfde motor met een totaal andere koppeling en een kleinere koppeling trommel, koppeling had maar 2 ielige veertjes...is naar mijn mening de beste Solex koppeling, pakt heel mooi soepel aan.
Zou wel jammer zijn als je een ander carter gaat gebruiken van een ander bouwjaar....maar dat is wat ik er van vind.
Daar heb je gelijk in, maar ik ga dan voor het beste carter.
Ik probeer de solex redelijk ori te houden, maarja als het niet anders kan heb ik er geen moeite mee hoor. Als we het maar weten.
Kijk weer wat geleerd. 2 veertjes of 4 veertjes.
Trauwens ik ben nog niet echt een ori tegen gekomen. Er is altijd wel iets.
Of wie zegt, ik heb een ori.
Het originele carter heeft geen scheuren en dat is al redelijk uniek...je kan ook zeggen die heeft zich kwa degelijkheid al bewezen, zou ik zuinig op zijn en zeker weer gebruiken, je hebt de hele winter de tijd om er op een goede manier weer een lager in te krijgen en je weet wat de moelijkheden zijn.
Leg hem op je nachtkastje...snachts komen vaak de beste ideeen!
Jazeker Roelof, ik doe hem zeker niet weg. Ik wil gewoon eerst een goed blok maken en later eens dit oude carter goed maken. Hoe dat is nog effe de vraag maar het komt goed. Dat weet ik zeker.
Vandaag het reserve blokje wat ik heb uit elkaar gehaald om zeker te weten hoe deze ervoor staat.
Prima blokje maar heb jullie menig over een paar dingen nodig.
In het filmpje geef ik het aan. Kijk maar.
http://www.youtube.com/watch?v=X2Ra7-fAuus&feature=youtu.be
Blokje netjes terug in elkaar zetten en op het nieuwe frame monteren.
Als je geen lekkage langs het lager hebt gehad dan is de bloemplaat in orde , teveel druk op de afdichtring geeft hieraan ook meer slijtage dus niets aan doen .
En met een nieuwe rol moet de motor weer veel kilometers kunnen maken.
Het is wel de bedoeling dat het plaatje met de aandrukring gesmeerd worden anders slijten ze te snel, origineel is het een open lager en kan de olie er beter bij.
Tandjes van de aandrukring mogen wel een mm uit staan...niet te veel anders gaat de ring bol staan.
FF: nee heeft niet gelekt.
Roelof: oke maar nu is hij half open, heb je ervaring met dit soort lagers?
Hoe zit dat nu met die 2 ringen (stofkappen), het moet er toch maar 1 zijn toch?
Ik neem een beslissing, a.d.h. van jullie advies.
Omdat het lager halfdicht is, zal ik de bloemplaat zo laten dat er minimale druk is op het plaatje (FF advies).
We zien wel over 4000 km ofzo. Ik heb er vertrouwen op.
Tja en soms moet je gewoon wat proberen he.
wel goed controleren of bij dit lager de binnenring niet te smal geslepen is (om ruimte te maken voor die rubber lip) zodat de sleepring niet goed meer tegen de binnenring afdicht.
ook is er kans dat het rubber iets omhoogstaat en de zijkant dus niet vlak genoeg is om de sleepring aan te laten drukken
Zeker een aandachtspunt Joan, dat heb ik al gecontroleerd en het sluit netjes aan. Ik denk zomaar dat ze al hieraan hadden gedacht.
Goed kijken met een vergrootglas erbij en zover ik kan kijken moet het goed zitten.
Wat een bijzondere afdichting toch he.
1 stofring voor de carterhals is genoeg.
Ik heb nieuwe aandrukringen liggen en daar staan de pootjes 1mm van uit, neem aan dat vd Heem hier over nagedacht heeft, mijn ervaring is ook als de drukring te slap word er meer lekkage optreed, pootjes iets uitbuigen en het probleem is weer opgelost....tenminste voor de eerste 1000km daarna zie je al weer vettigheid rond de rol, daarom gaat bij mij het labyrint er ook uit en komt er een kering in.
Ik dacht ook al dat er maar 1 stofkap gemonteerd moest worden. Ik ga nog eens goed kijken om na te gaan waarom ze toen 2 geplaatst hebben. Misschien toch met reden gedaan, want het blokje was netjes in elkaar gezet.
Ja het blijft in mijn ogen, een matige werking die afdichting.
Maar moet zeggen, ik heb misschien al 3500 km gereden met de Amuse, maar die is kurkdroog hoor. Blijkbaar moet je ook een beetje geluk hebben dat het allemaal goed zit.
Ik begrijp wel waarom je een echte keering plaats. maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Als ik wat gegevens kan krijgen van jullie wil ik het zeker ook gaan uitvoeren, bij het ander cartertje, m.b.v. mijn metaal collega. Die jongens weten wel hoe een draaibank echt werkt, ik niet echt.
Er zijn verschillende manieren van een keering plaatsen en we denken allemaal dat die van ons de beste is.
solexnoord bied ook komplete setjes aan geloof ik.
Heb een e-mailtje naar Jouke gedaan.
Is voor de race maar past misschien ook wel op een standaard solex, kijk eens op zijn site.
Er zijn verschillende manieren van een keering plaatsen en we denken allemaal dat die van ons de beste is.
solexnoord bied ook komplete setjes aan geloof ik.
die methode met het kleinere lager ( ook smaller) en gebruik van de vulbus ( kun je je eigen carterpassing kiezen) bevalt mij het best, kun je lager en keerring in 1 keer plaatsen op de plek van het oude lager
ik heb gisteren ook een solex oto gekocht en opgehaald hij is ondertussen al klaar om morgen naar de poeder fabriek te brengen er was bij de aankoop ook nog een reserve motortje bij in een heek goede staat zo te zien aan het motortje de cilinder staat er wel niet op maar is er wel bij geleverd ook waren er twee standaarten bij een van een oto en een van een 3800 nog nieuw met de prijs in belgise frank er nog op + 30k kopakkingen en 15 cilinder pakkingen 2 3800 koplampen met kapjes nieuwe spatbord beugels nog ingepakt en nog wat allerlei spul priskaartje 220 € koopje volgens mij
groetjes pierre
Er zijn verschillende manieren van een keering plaatsen en we denken allemaal dat die van ons de beste is.
solexnoord bied ook komplete setjes aan geloof ik.
die methode met het kleinere lager ( ook smaller) en gebruik van de vulbus ( kun je je eigen carterpassing kiezen) bevalt mij het best, kun je lager en keerring in 1 keer plaatsen op de plek van het oude lager
Mijn idee!!! maar ook hier van zijn verschillende versies.
Heb een e-mailtje naar Jouke gedaan.
En??
Vandaag het motortje half opgebouwd.
Catertje beetje verwarmen en het lager valt er zo in.
Krukasje een nachtje in de vriezer en dan valt hij zo, in het lager. Je ziet hoe koud het krukasje is.
Ik gebruik nu de andere kop met rechte bougie en andere motorhaak. Oke niet meer zoals het was maar wel mooier vind ik.
(jaja die hamer heb ik alleen maar gebruikt om het lager wat aan te drukken)
Kijk weer een mooi projekje Pierre, alleen waar ga je het zetten. Je shuur /garage puilt uit.
o ik vind vast nog wel een plaatsje ik zie dat jou oto van 1966 is dat van mij is van 1964 denk ik toch het fraem nummer is 635796 en het motor nummer is 538078 en het reserve motortjr dat er bij was is van 1965 het motor nummer is 579171
groetjes pierre
Het frame van 61 en het blokje momenteel van 66. Het oude blokje was van 62. Als het maar een mooi Ototje wordt, dan vind ik alles best hoor. En dat wordt het.
mijn fraem is van 64 en het blokje ook ik denk dat deze wel origineel bij elkaar horen
groetjes pierre
ik heb vandaag mijn fraem binnen gedaan en ik heb dat van alfons zien liggen in zijn bloodje prima gestraald dinsdag word hij gelakt
groetjes pierre
Dat wordt voor mij smullen dan Pierre. Ik kan niet wachten.
ik heb vandaag het fraem van alfons opgehaald
en hier is dan het geraamte van de amuse 2 als nieuw
groetjes pierre
Ziet er nu al mooi uit
Ja geweldig he.
Biezen trekken, en dat gaat ook goed komen en dan weer in elkaar zetten.
Smullen dit.
Pierre alvast bedankt. En 3 kussen van Mirjam.
(ik zie je morgen)
De biesjes erop.
Beetje onscherp maar het zit er strak op. Zeker de kettingkast foto maar is erg strak, al zeg ik het zelf.
Beetje eigen ontwerp.
Ziet er idd super strak uit....ik hou meer van origineel vind dit een beetje kermis....is maar een persoonlijke mening natuurlijk.
Ziet er idd super strak uit....ik hou meer van origineel vind dit een beetje kermis....is maar een persoonlijke mening natuurlijk.
Klopt wel een beetje, maar we willen er een eigen smaak aan geven. Origineel is hij toch al niet.
Ziet er idd super strak uit....ik hou meer van origineel vind dit een beetje kermis....is maar een persoonlijke mening natuurlijk.
Ik vind het juist wel mooi strak zakelijk.
Keurig gedaan.
Netjes Alfons
mooi alfons en dat voor de eerste keer echt iets om trots op te zijn
groetjes pierre en krista
Wel netjes gedaan Alfons, maar ik zie ze toch liever origineel.
Sorry
De biesjes erop.
Beetje onscherp maar het zit er strak op. Zeker de kettingkast foto maar is erg strak, al zeg ik het zelf.
Beetje eigen ontwerp.
hoi alfons ik zie dat de biezen van de voorvork niet even ver getrokken zijn is dit bewust gedaan of niet
groetjes pierre
Pierre, hij had hij net een jointje op, en dacht laat ik eens gek doen, en dat is gelukt......
De biesjes erop.
Beetje onscherp maar het zit er strak op. Zeker de kettingkast foto maar is erg strak, al zeg ik het zelf.
Beetje eigen ontwerp.
hoi alfons ik zie dat de biezen van de voorvork niet even ver getrokken zijn is dit bewust gedaan of niet
groetjes pierre
Ja, dan is die op rechts wat zwaarder, normaal valt het stuur altijd linksom vanwege het zware vliegwiel.
De biesjes erop.
Beetje onscherp maar het zit er strak op. Zeker de kettingkast foto maar is erg strak, al zeg ik het zelf.
Beetje eigen ontwerp.
hoi alfons ik zie dat de biezen van de voorvork niet even ver getrokken zijn is dit bewust gedaan of niet
groetjes pierre
Er is geen enkele bies origineel maar dat zal wel de bedoeling zijn.
Waar blijft Alfons???? Zou hij dan toch die biezen opnieuw aan het doen zijn.
Hier ben ik dan hoor.
HAHhAaa, jullie zien ook alles. Ja bij die ene poot is het net wat anders. Dat is ook het enige. Die ga ik wel over doen.
Ja net effe anders, zodat jullie wat te bespreken hebben. HAhaaaa.
Hij staat een beetje in elkaar nu en best leuk zo. Slechter kon het bijna niet en toch eentje van de schroothoop gered, want dat was de bedoeling.
Eehh Jan geen jointje hoor, ik ben al gek genoeg zo.
Ja Roelof het moet niet allemaal hetzekfde zijn he. Ik zei al ik ga niet voor origineel. Een beetje wel maar niet te veel. Beetje eigen ding van maken.
Vanavond bij Carl geweest om het zadelframe en slot te zandstralen. En lekker taart gegeten.
Hij zei ik zal je voorremmetje effe uit elkaar halen. Voordat ik kon zeggen laat effe nog eens zien hoe het zit, gaf hij alle losse omderdelen al in mijn handen. Leuk he. Ik denk dat ik er maar meteen een schijfrem ervan ga maken. HAhAAaaa
Vandaag ook de rol binnen gekregen die Peter heeft gebakken en deze zit weer netjes op zijn plaats.
Vanmorgen de spoelenplaat gemonteerd en vliegwiel en natuurlijk geen vonk.
Puntjes, kabel, spoel, nieuwe bougie en tijdstip gecontroleerd en nog niet. Ach ik dacht waarom zou ie ook vonken he.
Dan maar eens heel goed kijken en ja hoor, het boutje waarmee contact wordt gemaakt tussen puntjes, veertje en condenstor draadje (condensator met geel draadje), daar zat en stukje dun draad of metaal snipper tussen, tja dan liggen de puntjes aan massa zeg maar. Ietsjes de condensator terug gebogen en vonken als een gek.
Weer lekker een uurtje bezig geweest toch.
hoi alfons ik heb mijn fraem vandaag opgehaald en ook in een perfekte staat ik zit u op de hielen
groetjes pierre
hoi alfons ik heb mijn fraem vandaag opgehaald en ook in een perfekte staat ik zit u op de hielen
groetjes pierre
Dan zal ik nog eens mijn pantoffels oppoetsen en dan gaan ze wat rapper vooruit.
Op het gemakje hoor Pierre. Als hij weer op de wielen kan dan maak ik wel een fototje. Maar eerst het achterwieltje richten, zit een klein slagje in. Voorwieltje is goed.
Ik moet wat onderdelen bestellen, en dan weer rustig verder hobbyen.
De wieltjes flink gepoetst met brillo sponsjes, remreiniger en andere. De lagers voorzien van nieuw vet. De becksonrem niet uit elkaar gehaald want hij remde goed. Het achterwiel gericht want er zat (en nog steeds een beetje) een slag in.
Jaja ik weet het, zwarte bandjes, maar ik had deze nog liggen en zijn bijna nieuw en 60€ uitgeven voor witte zie ik nog niet effe zitten. Wel nieuwe binnenbandjes met linten. Als ze op zijn dan witte. Of jullie moeten Mirjam sponseren.
Als een becksonnaaf goed remt kan dat ook zijn omdat hij totaal droog staat.
Dat klopt, maar hij voelt met weerstand aan dus zal hij niet droog zijn. Heb er wat 90 olie bij gedaan maar weet niet precies of de olie dan erbij komt. Kan ik ook niet duidelijk in die tekening zien.
Eerst mee rijden, maar verwacht geen probleem ermee na die rit die ik ermee maakt toen. Voelde goed aan. Tzt zien we wel.
Je velgen zien er goed uit Alfons (vooral je spaken hoe heb je dat gedaan?) zit je frame alweer in elkaar
nog 2 weken wachten dan kan ook met mijn frame beginnen
zadel motor en wielen zijn ook klaar heb vandaag alle boutjes en moertjes schoon gemaakt maar ik denk erover om ze te vertinnen heb iets gelezen bij FFanders ga ik nog uitzoeken
Pierre heb jij je frame al in elkaar ik zag dat je die opgehaald had
Dat kan je ook doen , eerst rijden en dan ervaren wat er gebeurt.
Je hebt het wiel nu nog niet gemonteerd en het is nog geen 5 minuten werk om het binnenwerk uit de naaf te trekken.
Het is eenvoudiger dan het lijkt als je al die onderdeeltjes ziet op de tekeningen.
http://album.solex.nl/viewphoto.asp?i=be...768&sw=1366
Je velgen zien er goed uit Alfons (vooral je spaken hoe heb je dat gedaan?) zit je frame alweer in elkaar
nog 2 weken wachten dan kan ook met mijn frame beginnen
zadel motor en wielen zijn ook klaar heb vandaag alle boutjes en moertjes schoon gemaakt maar ik denk erover om ze te vertinnen heb iets gelezen bij FFanders ga ik nog uitzoeken
Pierre heb jij je frame al in elkaar ik zag dat je die opgehaald had
Ziet er inderdaad netjes uit die wielen.
Vertinnen ben ik vanaf gestapt , ben nu bezig met elektries(sch) verzinken.
Heb daar al wat proefjes mee gedaan en daar is ook al het een en ander mee gelukt (ook wel wat mislukt maar niet verziekt en kan opnieuw gedaan worden).
Dat kan je ook doen , eerst rijden en dan ervaren wat er gebeurt.
Je hebt het wiel nu nog niet gemonteerd en het is nog geen 5 minuten werk om het binnenwerk uit de naaf te trekken.
Het is eenvoudiger dan het lijkt als je al die onderdeeltjes ziet op de tekeningen.
http://album.solex.nl/viewphoto.asp?i=be...768&sw=1366 Nog meer info over een Beckson naaf klikkerdeklik hier
iets wat Joan over schreef elektrolytisch verzinken?
gaat vanzelf als je een goede opstelling hebt
anders wat RVS boutjes halen maar is ook niet Org.!!!
http://forum.alfaclub.eu/viewtopic.php?t=39655
Gewoon met brillo sponsje. Natuurlijk moeten de spaken best goed zijn van zichzelf. Ze zijn nu best redelijk.
Ja het frame zit al in elkaar. Heb wat onderdelen nodig om verder te kunnen. Als het motortje erop zit maak ik wel een fototje.
Ja mooie tekening deze. Natuurlijk had ik die ook al gezocht om te kijken hoe dat zit. Ook veel gelezen over die beckson hier op het form.
Ik geloof dat ik die 4 foto's die op het form staan ook gezien. Volgens mij waren die van solex for ever, dacht ik.
Ja dat uit elkaar trekken is niet zo'n probleem, maar weer in elkaar he. Ik las ook dat b.v. Joan ook de volgorde van monteren anders doet.
Ik laat het eerst even zitten, want volgens mij is er niets mee aan de hand. Nameljijk, het voelt precies hetzelfde aan als een fiets met terugtraprem. Hoor ook geen rare geluiden ofzo en alles is soepel.
Als ik straks ermee naar jullie kom laat ik jullie even ernaar kijken en voelen. Tenslotte hebben jullie de ervaring hiermee.
Je velgen zien er goed uit Alfons (vooral je spaken hoe heb je dat gedaan?) zit je frame alweer in elkaar
nog 2 weken wachten dan kan ook met mijn frame beginnen
zadel motor en wielen zijn ook klaar heb vandaag alle boutjes en moertjes schoon gemaakt maar ik denk erover om ze te vertinnen heb iets gelezen bij FFanders ga ik nog uitzoeken
Pierre heb jij je frame al in elkaar ik zag dat je die opgehaald had
nee zo vlug gaat het nu ook weer niet ik moet eerst de biezen er nog op trekken en met de velgen heb ik minder geluk die moet ik laten verchromen of nieuwe en op het motortje komt een gehoonde cilinder met overmaat zuiger en gevlakt cilinderkopje op dus dat heeft zijn tijd nodig maar dat hebben we wel in de winter
groetjes pierre
zo de biezen zijn getrokken is nu klaar om morgen te vernissen zo dat de biezen en stikkers beschermt zijn en dan glimt hij ook een beetje meer
groetjes pierre
Mooi!!!
Dat lijkt er meer op, kei skon Pierre.
Moet er op de zadelbak ook biezen???
ja op de zadelbak wel bij een oto goudbiesje maar niet op de ronde buis
groetjes pierre
ziet er heel goed uit Pierre.
Dat wordt weer top!
Ziet er echt super uit Pierre
Groetjes Aussie
Tot zo ver.
Motor zit er los op want neusbordje en stofplaatje moeten er nog op, achterspatbordje laat ik zwart, blauwdraadje wegwerken.
Wielen lopen goed.
mooi alfons het word een pracht exemplaar zo te zien
groetjes pierre
Zet hem op Alfons!
Leuk he, het opbouwen
Bandjes worden natuurlijk nog zwart/wit, snap ik wel
en die banaantjes op de schetsplaten? Oto?
Maar wie ben ik om dat te zeggen met een 5000 met Honda motor achterop..
Wel vindt ik het jammer dat je het achterspatboard niet wit gemaakt hebt Alfons, het gaat hier toch immers over een Nederlands exemplaar !!
Groetjes Carl
Het wordt weer een mooie solex, maar ik vind het inderdaad ook jammer dat je het achterspatbord niet wit maakt.
Ik sluit mij bij de vorige "spreker" aan.
Alfons heeft iets met zwart dat eigenlijk wit moet zijn
HAhHaaa, ik heb jullie te pakken. Het stukje wordt wit hoor.
Spuitbus is al gekocht. Woensdag wit maken. 28 cm wit.
Zeezout, wat bedoel je met die banaatjes. Deze schertsplaten zaten erop en zijn 100%.
Btw, die 5000 met Honda vind ik top.
Heb een vraagje. Dat achterlichtje was wit geschilderd. Moet dat of moet het gewoon alu zijn. Er staat links Solex op en rechts NL en onder NL een W.
Kijk , dan heb je een echt Solexachterlichtje
.
Ja dat vond ik mooi om te ontdekken. Maar moet hij nu wit gemaakt worden of niet?
Oke dan wordt hij ook wit.
Jammer want dan zie je die letters niet meer.
Let wel op met wit spuiten. Niet alle verf pakt even goed. Ik ben geen lakspecialist maar heb hier wel ervaring mee.
(Qraquelée effect
)
Heb een vraagje. Dat achterlichtje was wit geschilderd. Moet dat of moet het gewoon alu zijn. Er staat links Solex op en rechts NL en onder NL een W.
Dit achterlicht hoort op deze solex, het is de eerste oto na het koffertje en was wit omdat het achterspatbord ook (verplicht) wit was, als jij aluminium mooier vind dan doe je dat toch!
Mooi scrabbel woord John, Qraquelée.
Oke, ik ga eerst primer (2 keer) erop zetten en dan wit erover.
Of heb je andere ideeën.
Als het spatbordje zwart zou blijven dan zou ik voor alu gaan, maar het wordt wit dus ook het lichtje dan wit. Staat dan toch beter.
Je kan hem ook "Biezen-Goud" maken
.
Heb je toch wat bijzonders .
Overigens , er zijn ook lampjes van messing gemaakt ,
blank maken en oppoetsen ,............................................ klaar
HAHaha biezen goud, achja waarom niet het is bijna kerst.
Van messing, die heb ik nog niet gezien, zou wel mooi zijn.
Heb een vraagje. Dat achterlichtje was wit geschilderd. Moet dat of moet het gewoon alu zijn. Er staat links Solex op en rechts NL en onder NL een W.
Dit achterlicht hoort op deze solex, het is de eerste oto na het koffertje en was wit omdat het achterspatbord ook (verplicht) wit was, als jij aluminium mooier vind dan doe je dat toch!
Klopt Roelof, ik was even in de war omdat er een
nieuwere motorlichter, cilinderkop e.d. op zit.
Klopt deze heb ik erop gezet, vind ik beter dan die haak dingen.
bedoelen jullie zo een achterlichtje mooi hé
groetjes pierre
Super pierre, zit alleen op de verkeerde solex
op welke solex horen deze dan wel jan
en moet er op deze dan een lucia op
groetjes pierre
Op mijn Solex zou die ook niet misstaan
het raare aan dit achterlichtje is als je het lanpje moet vervangen het rode glaasje niet moet eruit draaien zoals bij de aluminium achterligtjes maar boven waar het draadje aan gesloten is daar zit een moertje als je dat dan losdraaid dan komt het hele lampje er zo uit
groetjes pierre
Vraag voor de taalkundigen het Qraqulee van John moet er taalkundig niet altijd een u achter een Q mischien weet Joan dat? gr Hans Welp
HAhHaaa, ik heb jullie te pakken. Het stukje wordt wit hoor.
Spuitbus is al gekocht. Woensdag wit maken. 28 cm wit.
Zeezout, wat bedoel je met die banaatjes. Deze schertsplaten zaten erop en zijn 100%.
Btw, die 5000 met Honda vind ik top.
Dacht meer aan deze, maar wellicht vergis ik me. Onbelangrijk trouwens.
Tot zo ver.
Motor zit er los op want neusbordje en stofplaatje moeten er nog op, achterspatbordje laat ik zwart, blauwdraadje wegwerken.
Wielen lopen goed.
het blauwe draadje wegwerken. het spatbord is toch voorzien van een gleufje om de draad door te steken tot aan het achterlichtje alfons
groetjes pierre
Ff wat minder op dit forum geweest, maar het schiet al aardig op Alfons. Ziet er goed uit. Alleen mis ik eigenlijk wel de witte bandjes!!!
Nou Dolf, zwarte bandjes met een "gouden" bies erop , moet ook kunnen
Tot zo ver.
Motor zit er los op want neusbordje en stofplaatje moeten er nog op, achterspatbordje laat ik zwart, blauwdraadje wegwerken.
Wielen lopen goed.
het blauwe draadje wegwerken. het spatbord is toch voorzien van een gleufje om de draad door te steken tot aan het achterlichtje alfons
groetjes pierre
Klopt Pierre, maar ik heb een dubbele draad aangelegd om de massa goed te maken. En die gaat echt niet door dat gaatje heen.
Ff wat minder op dit forum geweest, maar het schiet al aardig op Alfons. Ziet er goed uit. Alleen mis ik eigenlijk wel de witte bandjes!!!
Klopt Punky, maar heb al een paar bladen terug dat ik deze nog had liggen en 60€ nu uitgeven zie ik effe niet zitten. Als ze op zijn komen er witjes onder. Of jullie moeten Mirjam sponseren.
HAhHaaa, ik heb jullie te pakken. Het stukje wordt wit hoor.
Spuitbus is al gekocht. Woensdag wit maken. 28 cm wit.
Zeezout, wat bedoel je met die banaatjes. Deze schertsplaten zaten erop en zijn 100%.
Btw, die 5000 met Honda vind ik top.
Dacht meer aan deze, maar wellicht vergis ik me. Onbelangrijk trouwens.
Dat dacht ik al Zeezout, die heb ik ook liggen, maar die er nu op zitten, zaten erop, zodoende terug gezet.
Spatborje en achterlichtje staat al in de primer (2x). Morgen vroeg effe wit spuiten.
Nu het tankje uitdeuken, natuurlijk zitten er ook deuken in (waarom ook niet he) en weer netjes maken. Koelkapje ook dezelfde kleur.
Had ik gelezen inderdaad.
Ze zijn er ook voor 19.50 per stuk. Maar ook dat is genoeg geld en begrijp ik je besluit wel hoor.
Tot zo ver.
Motor zit er los op want neusbordje en stofplaatje moeten er nog op, achterspatbordje laat ik zwart, blauwdraadje wegwerken.
Wielen lopen goed.
het blauwe draadje wegwerken. het spatbord is toch voorzien van een gleufje om de draad door te steken tot aan het achterlichtje alfons
groetjes pierre
Klopt Pierre, maar ik heb een
dubbele draad aangelegd om de massa goed te maken. En die gaat echt niet door dat gaatje heen. Welk gaatje ??
Als je de massadraad aan het bevestigingspunt van het lichtje , moertje/kartelring ,vastzet , dan zie je daar niets van , toch ??
FF, ik bedoel dat buisje, tunneltje, kanaaltje (2mm ofzo) of zoiets genoemd, aan de binnenkant aan de rechter zijde van het spatbord. Daar gaat die bubbele draad niet doorheen. Ik leg een massa draad naar voren toe om goede massa te hebben. Kijk naar die foto, bruin draadje naar onderzijde lampje als voeding, en blauwe draadje naar bevestiging lampje aan de binnenkant. Ik ga er krimpkousjes om heen doen.
Gisteren wat spulletjes besteld bij de sponsor. Butjet is nu aardig op. Loopt snel in de dollars op.
Bij de electronica zaak (of conrad) kan je dun snoer krijgen en past heel goed door het achterspatbord, heb ik ook ivm massa voor LED achterlicht.
Oke, bedankt voor de tip Roelof, ga eens zoeken.
DE OTO STAAT AL BIJNA TERUG IN ELKAAR OP DE WIELEN EN MOTOR NA WAND DIE MOET NOG TERUG IN ELKAAR GEZET WORDEN MET VERNIEUWDE ONDERDELEN EN VLGEN MOETEN OOK VERNIEUWD WORDEN DUS NU MAAR WACHTEN OP DE ONBREKENDE ONDERDELEN ZOWAT EEN MAANDJE NU VEPLICHTE RUST
GROETJES PIERRE
Goed bezig, maar waarom SCHREEUW je zo?
Weet niet of dat hij schreeuwt maar het is wel duidelijk te lezen
Goed bezig, maar waarom SCHREEUW je zo?
wat bedoeld je met schreewen dolf ???
vekeerde letter type maar zo als ronald zegt toch goed leesbaar
gr pierre
Met hoofdletters schrijven wordt op de meeste forums gezien als schreeuwen.
Tot zover dan.
Mooi zadel Alfons!
Daar horen zwart witte banden bij.
Tot nu toe gemaakte stomme foutjes.
Remhandle met kabel gemonteerd maar handvat moest er nog op.
Rechter trapper kwam tegen kettingkast dus effe trapas weer eruit en wat naar rechts afgesteld, loopt nu 3 mm mis.
Achterspatbord zwart nu netjes wit gemaakt.
Achterwiel er weer uit want slot moest er nog op.
Tja, van dat soort dingen leer je he, voor de volgende.
Met de motor geen fouten gemaakt.
Mooi zadel Alfons!
Daar horen zwart witte banden bij.
Tja het bekende verhaal he.
Zadelframe gezandstraald, 2 maal primer en dan 2 maal zilver.
nu de stikkers nog alfons dat oogt nog veel mooier
groetjes pierre
Ja pierre zeker, ik heb wel een vraag aan jullie.
Vougre (vroeger) plakte ik de stickers, door eerst zeepsop op het oppervlak te wrijven en dan kon ik de sticker wat schuiven op de plaats en met een spatel het sop er vanonder drijven.
Hoe doen jullie dit nu? En kan ik nog steeds sop gebruiken of verziek ik dan meteen de sticker?
Ik gebruik nooit sop, de transfers zijn zo klein dat het zo ook prima gaat, de grote vanuit het midden naar buiten uit wrijven zodat er geen lucht achter kan komen, wel het frame goed ontvetten en eventueel een beetje warm maken.
ja ik gebruik ook nooit sop. maar ge moet toch voorzitig te werk gaan zeker met de stikker op het zadelbak gedeelte die is wel wat groter van een goudbies stikker met vleugels
groetjes pierre
Ziet er netjes uit Alfons. Zou inderdaad niet te lang wachten met Stickers plakken. Hoe meer hij in mekaar zit, hoe meer er in de weg zit tijdens het plakken.
Voor jou solex horen gereedschap doppen met de rode punt, die zater er ook op, verkeerde besteld?
als de gereedschapskoker geen opstaande felsrand heeft horen er doppen met rode punt op
maar dit ziet er ook goed uit hope dat die van mijn net zo wordt
Weet ik Roelof, maar ik vind deze beter staan. Persoonlijke smaak.
Weet ik Roelof, maar ik vind deze beter staan. Persoonlijke smaak.
Ja, en ze zijn ook nog € 2 goedkoper.Mooi meegenomen,toch ?
Weet ik Roelof, maar ik vind deze beter staan. Persoonlijke smaak.
Ja, en ze zijn ook nog € 2 goedkoper.Mooi meegenomen,toch ?
Zeeuw he.
Vrijdag de motor erop gehangen en vandaag aangesloten en laten draaien.
Ik had hem al 15 sec laten draaien voor het filmpje werd gemaakt. Hij sloeg na 5 aan. Ook heb ik al effe door de wijk gereden en reed normaal voor de eerste keer. Het tweede rondje liep hij al prima. Het zwarte tankje is maar tijdelijk. Het andere tankje moet nog uitgedeukt worden en gespoten, net als de onstekingskap.
http://www.youtube.com/watch?v=T07N6UggIqA&feature=youtu.beWe zijn er nog lang niet maar het rijd alweer.
Leuk Alfons, alleen dat gas hé. Dat is niet logisch.
Mooi man.
Was de originele cilinder versleten ?
De cilinder misschien niet, moet ik nog nameten, de zuigerveren wel, die hadden echt heel veel slotspeling. TZT alles meten.
Die JRT had ik nog, daar heb ik toen 1200km mee gereden of zo iets. Niets aan gedaan, gewoon standard. Kopje nog niet afgevlakt. Eerst kijken wat hij echt doet. Maar zal wel gevlakt worden TZT.
Leuk Alfons, alleen dat gas hé. Dat is niet logisch.
HahAaa Jan, dat klopt, ik was gelijk fout met starten, trok hem natuurlijk dicht i.p.v. open. Ik dacht ohja zo was het.
Ach 2 sec later ben je er weer aan gewend hoor.
Ik zie je nu met een boormachine de solex starten, doen wij ook.
Maar met die wat opgevoerde blokjes, en zonder die kleplichter slaat de moer wel eens los.
Ronald, FFanders en ik hadden toevallig hetzelfe idee.
We gaan er een vrijlooplager tussen zetten, zijn we daar ook weer vanaf.
Das een mooi idee Jan, nog niet eens moeilijk te maken ook. Ja bij de Amuse moet ik zeker oppassen, want die compressie is behoorlijk hoog geworden na inlopen. Maarja daar hoef ik niets aan te doen, die is gewoon goed, dank zij de hulp en kennis van jullie hier op het form.
ziet er mooi uit alfons en met dat rode neusje en ik zie dat je de doppen met de rode stip ook hebt vervangen
groetjes pierre
ziet er mooi uit alfons en met dat rode neusje en ik zie dat je de doppen met de rode stip ook hebt vervangen
groetjes pierre
Ja Pierre een oranje neusje, vele vinden dat verkeerd maar ik vind het wel mooi. Ja geen rode stippen doppen, vind deze mooier staan.
Als het van de week eens goed droog is kan ik een test tour gaan maken.
ik denk dat je er van de week sneeuw kettigen mag opleggen als je er een test ritje wilt gaan maken
groetjes pierre
Nu dat de Oto loopt is het tijd om het tankje eens te bekijken.
Ach waarom zouden er geen deuken in zitten he. Gemene deukjes vind ik deze. Zal niet mee vallen, maar moet goed komen. Vraagje welke primer moet er op het vliegwielkap want die wordt natuurlijk ook gespoten.
vliegwielkap kun je ook in de bumper black spuiten van de action, geschikt voor alle kunstof delen, worden ze weer als nieuw en het blijft orgineel
over spuiten kan altijd nog
het is maar een tip haha
Een gebruikte vliegwielkap moet je wel heel heel goed ontvetten dat er geen siliconen achter blijven, dan eerst voorspuiten met kunstof hechtprimer (bv motip) dan kan je primeren en aflakken.
Ja Roelof, inmiddels heb ik ook hele goede ervaringen met Motip. Dat wordt het dan ook.
Heb je ook een voorbeeld foto, van 1 die je gespoten hebt?
vliegwielkap kun je ook in de bumper black spuiten van de action, geschikt voor alle kunstof delen, worden ze weer als nieuw en het blijft orgineel
over spuiten kan altijd nog
het is maar een tip haha
I love black, maar deze keer wordt hij toch die grijs achtige kleur van Oto.
zonde vind ik ,om een mooie orginele vliegwielkap te spuiten
deze kap ziet er toch nog prachtig uit
ik zou zo iets nooit spuiten
gewoon goed op poetsen en dan is i toch prachtig
maarja zo denk ik er over,
ik vind gespoten kappen gewoon niet mooi
Ergens kan ik met je mee gaan, maar ik wil links en rechts dezelfde kleur en daarom ga ik hem toch spuiten.
Ergens kan ik met je mee gaan, maar ik wil links en rechts dezelfde kleur en daarom ga ik hem toch spuiten.
Ral 7022
Ik heb ook een paar vliegwielkappen die slecht gespoten zijn, is erg lelijk idd.
Het kan wel maar dan moet het echt goed gebeuren.
Op deze Solex hoort die speciale kleur, dat ben ik met je eens.
Succes
Ergens kan ik met je mee gaan, maar ik wil links en rechts dezelfde kleur en daarom ga ik hem toch spuiten.
Ral 7022
Idd Jan, dat had je al eens geschreven hier en had het al opgezocht.
Oke jongens ik ga hierop mijn stinkende best doen. Dit wil ik echt eens proberen heel goed te doen. Beloof oke.
Kun je niet beter een nieuwe grijze kopen. Goed resultaat en als je de prijs vergelijkt met goed spuitwerk ...
Kun je niet beter een nieuwe grijze kopen. Goed resultaat en als je de prijs vergelijkt met goed spuitwerk ...
Daar heb je zeker een punt, Punk, maar ik wil links en rechts dezelfde kleur, zodoende.
Ik ga het eerst doen, later kan ik altijd een nieuwe kopen, we gaan het zien.
Ik zit natuurlijk met al die kleine vierkante geetjes in de kap. Is lastig, maar ik zie het als een uitdaging. Misschien te veel werk maarja de winter duurt nog lang, helaas.
Die grijze moet je toch ook spuiten Dolf, dat is nl niet de OTO kleur
Is dat zo? Heb er geen last van. En zo strak krijg ik je niet gespoten.
Marcel van de Ven verkoopt grijze kappen, maar die zien er erg licht uit op de foto.
Als ze de originele kleur verkopen, dan dacht ik niet lang na
want zo'n resultaat als dit wil je ook niet
ik koop mijn kapjes bij marchel van de ven en die zijn wel mooi grijs ik zie daar tyoch geen kleur verschil in en voor die prijs loop ik het risico niet dat ze gaan blotten
groetjes pierre
Ik kom ze bekijken Pierre, dan bestel ik ze ook. Spuiten van kunststof . . .
Die van mijn Oto ziet er ook nog steeds netjes uit en komen ook uit het Limburgse.
Mijn zelfgespoten kapje met dure primer ed ziet er al wel wat gehavend uit helaas.
ik koop mijn kapjes bij marchel van de ven en die zijn wel mooi grijs ik zie daar tyoch geen kleur verschil in en voor die prijs loop ik het risico niet dat ze gaan blotten
groetjes pierre
Hoe mooi is dat mooie grijs Pierre.
Kun je een foto maken, in de buitenlucht en ook van dicht bij.
Ik moet een beslissing nemen, vandaar deze vraag.
Even een vraag tussendoor.
In hoeverre was de kleur van de tank en koelkap gelijk, vroeger?
Zelf denk ik dat de koelkap iets donkerder was aan foto's te zien.
Wie weet het (nog).
Bijde de zelfde kleur alleen de vliegwiel kap was door en door gekleurd kunstof en die verkleurd op den duur.
De gespoten vliegwielkappen die je nu kan kopen zijn mat en dat was vroeger ook niet zo, welliswaar waren ze vroeger niet in de hoogglans van de hedentendaagse 2K lakken om dat toen verf op terpentinebasis werd gebruikt.
Kapje is van Marcel afkomstig en de tank zit nog in de originele lak.
Foto's zijn van 3 verschillende dagen.
Oke bedankt jongens.
Ik ga zo'n kap bestellen bij Marcel. Het is de goede kleur. Spuiten is ook duur. Ik zal dan met de kap naar een schadebedrijf gaan en de kleur laten scannen. Is kijken of deze afwijkt van onze ral kleuren.
Ja, dit is mooi. Op de site staat een lichtgrijze kap afgebeeld
Op de foto staat de witte (gebroken wit zeg maar). Kijk maar eens bij de witte kap, is dezelfde foto.
Deze dus:
ik heb er al meerdere gekocht bij marchel ik zal er morgen eens een foto van maken deze kapjes komen ook van marschel van de ven prijs 18.30 €
groetjes pierre
hier het kapje dat ik bij marchel gekocht heb op de beurs in ranst
groetjes pierre
Schitterende kapjes, ik ben om
Ik ook.
Ga er meteen bestellen.
Eerste foto voor uitdeuken. Tweede foto na uitdeuken en palmuren en een dunne laag primer.
Ik heb een spuitbus met de juiste kleur maar die staat al 2 jaar in de garage en nu spuit hij heel lelijk, ook met een ander spuitmondje erop. Ik denk dat ik effe naar de autospuiter ga om hem te laten spuiten. Ik ken er mensen dus moet dat wel te regelen zijn. (lees: minder kosten) Koelkapjes zijn vandaag op de post gegaan door MvdV en als ik die binnen heb dan naar de spuiter toe om precies dezelfde kleur te laten spuiten of dat hij heel dicht in de buurt komt van die RAL nummer. Ben benieuwd wat ze daar voor kleur gaan meten.
Dat zijn altijd vervelende deukjes en ook vaak op dezelfde plaats.
Wel even opletten dat de spuitlak Benzine bestendig is.
Blijf lastig , die RAL kleuren :
Keurig!! zo zie ik het graag, gelukkig dat de spuitbus niet goed meer is daar had je ook spijt van gekregen.
Dat zijn altijd vervelende deukjes en ook vaak op dezelfde plaats.
Wel even opletten dat de spuitlak Benzine bestendig is.
Blijf lastig , die RAL kleuren :
Dit word moeilijk want niemand heeft zijn beeldscherm kleur instelling het zelfde.
FF, Roelof, ja die 7022 is bekend. Ik ben benieuwd wat ze gaan meten bij de autospuiter.
Je laat een scan uitvoeren dus, dan is de kans groot dat er een mengkleur uitrold, heb ik ook gedaan en dat was 7022, ben heel benieuwd hou ons op de hoogte Alfons
Wel slim om het te laten scannen.
Spulletjes die al wat ouder zijn, zijn al vaak verkleurd. De ene is wat blauwachtig, de ander meer bruin. Als ze allebei hetzelfde zijn dan ziet dat het mooiste uit
Kijk dit is nou ook mijn idee. Misschien komt het dicht in de buurt van die 7022 maar zoals je zegt John, als het dezelfde kleur is, is het het mooist. En trouwens, wie heeft nog de echte kleur uit die tijd, niemand toch. We proberen zo goed mogelijk in de buurt te komen. Het koelkapje wat MvdV mij stuurt wijk natuurlijk ook af tov toen.
zo is het met ons ook wij waren vroeger ook knapper dan nu
gr pierre
WOW ziet er zeer goed uit Pierre
http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb/download/Number/8978/filename/1318960619NIMG_0717.jpgik zelf ben aan het tobben goudbiezen komen steeds los
zijn niet bestand tegen benzine
Ketting stond te slap, ook als hij helemaal naar achter stond.
Dus 1 schakel eruit en dan staat hij best veel naar voren, zie 1ste foto. Tijdens een kort proefritje en goed remmen kwam het wiel naar voren. Dus borgplaatje gemaakt en nu kan het wiel nooit eruit schuiven, zie 2de foto.
Links en rechts natuurlijk.
Voorlopig klaar.
Nu nog een aantal proefritten om foutjes eruit te halen, maar heb er vertrouwen in omdat ik al ongeveer 8 km heb gereden.
Kijk eventueel de allereerste foto.
Het zwarte tankje is tijdelijk, andar tankje moet nog gespoten worden, maar voorlopig is dit een mooi goed tankje.
Het resultaat mag er zeker zijn Alfons, nu wachten op het voorjaar !!
Groetjes Carl
HAhAaaha Ghost, als ik een testritje van 3000 km maak zijn deze bandjes wel versleten en komen er w.... op. Durf het niet te zeggen.
Dat van die halve schakels wist ik niet. Is zoeken op internet hoe dat eruit ziet.
Maargoed dit vind ik zelf een veilig idee. Simpel en zeer effectief toch.
Het resultaat mag er zeker zijn Alfons, nu wachten op het voorjaar !!
Groetjes Carl
Jazeker Carl, en niet alleen met de Solex he, we gaan ook met jou Mallaguti en ik met de Puch.
Idd een halve, weer wat geleerd. Ik wordt nog eens slim hier.
Ik heb nog veel te leren.
Ook die van jou ziet er super uit
mag er zeker zijn Alfons
als ik zover ben zet ik ook foto's erop
he alfons,
mooie solex geworden hoor!
en ik heb je restauratie de hele tijd gevolgd op het forum
en de filpjes bekeken, leuk dat je het zo hebt laten zien!!
veel plezier van je mooie solex!
Dank je wel Ollie, ach het is een leuke hobby he. Het kan altijd beter hoor. Maar het is goed zo.
Als hij maar betrouwbaar is, dat vind ik nog veel belangrijker.
Met de Amuse rij ik heel wat km en hij heeft me nog niet in de steek gelaten.
Deze is voor mijn vrouw en ze is er heel blij mee.
mooi alfons je mag er fier op zijn en ik heb je niet kunnen voorbij steken met die van mij omwille van de velgen die heb ik gisteren meegegeven met de poolse beuren on ze te laten chromeren het kost daar 25 € per velg ik heb er 4 meegegeven ik ben benieuwd hoe ik ze zal terug krijgen risico maar wie niet waagt niet winnt hier kost het 70 € per velg daar heb ik er ook nog 4 binnen gedaan en die zijn eind volgende maand klaar na vier maand wachten dus ik heb er hier al vier staan zonder wielen waar ik niet kan aan verder doen
groetjes pierre
hallo jack als het niet moest lukken met de biezen dan wil ik ze wel zetten voor u als je wilt
groetjes pierre
Mooi werkje Alfons, kun je trots op zijn!!!
Het ziet er weer gelikt uit
Dat scheeld veel Pierre voor die velgen. Ja hier is alles duur, hebben we toch wat aan die Polen hier.
Pierre
Ik krijg ze er wel op maar opblijvend is het probleem
ze kunnen niet tegen benzine en lossen dus op of ze worden eraf
geveegd als er benzine bij komt maar ik heb ze opnieuw gedaan
en gelijk met blanke lak bedekt hope dat ze nu blijven zitten
het komt wel goed
bedankt voor je aanbod
fijne dagen mvg Jack
Dat scheeld veel Pierre voor die velgen. Ja hier is alles duur, hebben we toch wat aan die Polen hier.
Het is maar net wat je wilt.
Bij Solexservice heb je al een nieuwe velg voor €30,-
dat weet ik ronald maar die zijn wel niet zo goed als de originele velgen en als ik moet kiezen voor 25 € de originelen velgen laten chromeren of de nieuwe velgen bij solex service van 30 € dan gaat mijn voorkeur toch naar de originele en er waren er ook nog twee bij van 24 x1/2 bij en die kun je bijna nergens meer vinden
groetjes pierre
€25 een velg later verchromen? denk dat iedereen dat adres wel wil hebben, niet duur maar is het ook goed.
€25 een velg later verchromen? denk dat iedereen dat adres wel wil hebben, niet duur maar is het ook goed.
Dat wil ik ook
Bij
http://www.latourgalvano.nl/ in Nijmegen was ik 100 euro per velg kwijt.
Dan 1 euro per (rvs) spaak, en 20 euro per wiel voor het inspaken.
Totaal voor een solex dus bijna 300 euro.
Maar wel mooi en goed
ik heb er hier ook 4 binnen gedaan en die kosten ook 70 € stuk ook heb ik bij marchel van de ven 70€ betaald om oude velgen te laten chromeren en die waren ook gedaan in polen dus mijn poolse buurvrouw heeft het opgezocht en de prijs gevraagt en het kwam op 25 € per velg dus heb ik er 4 meegegeven en gelijk betaald nu moet ik afwachten wat het word het is wel een risico maar wie niet waagt niet wint ik laat het jullie wel weten wat het geworden is ze denkt dat ik ze binnen 14 dagen al terug heb haar vader gaat regelmatig op en af naar polen
groetjes pierre
Toen ik om half 8 klaar was in de garage dacht ik, ik rij nog effe want het is droog. Hij starte heel goed en reed ook prima, maar toen, ik remmen en het rechter remblokje plopte eruit. Effe schrikken maar gelukkig hebben we nog een achterrem.
Ik denk dat door als we remmen het blokje door het vervormen van de remdelen, schuin op de velg komt en dan dwars komt op de velg en dan knalt het blokje eruit. Ik ga de volgende remblokje iets schuin erop zetten zodat dit niet meer kan gebeuren. Morgen effe het blokje op straat zoeken, want in het donker vond ik hem niet. Vlak voor het huis dus moet er nog liggen.
Ja, daarom zijn testritjes nodig he. Was heerlijk om te rijden.
1ste foto, dag remblokje.
2de foto, de behuizing is toch goed dus iets anders monteren.
Tips ??
Als het nieuwe remblokjes zijn zit daar het probleem, de nieuwe zijn te zacht en schieten makkelijk uit de behuizing, als wat beters wil haal dan een setje V brakes van de Hema, ik gebruik niet anders meer.
Die hema blokjes doen het goed, remt beter en geen gepiep meer.
Was een goede tip
Zo zal het zijn, er komen dan V brakes van de Hema.
Ik heb al een afbeelding van die blokjes geconden.
Passen die zo, of moet er nog wat aan gebeuren.
Alleen het U beugeltje en de grootste pasring van het V brake setje en een moertje, het wijst zich van zelf en anders komt er wel weer een hulpvaardig iemand van hier.
Dat wel, je moet wel het halve blokje verbouwen, de velgen zijn te breed, en het remgedeelte moet ook wat aan geveild worden.
Maar ze remmen goed!!!!!
Heb je ze wel in de goede richting gemonteerd, de de dichte kant naar voren?
Ik knijp de voorkant altijd een beetje dicht. Dan kun je ze ook niet verliezen met achteruit rijden
Oke, komt goed hoor. Een beetje prutsen en gaat wel passen.
Bedankt voor de tips.
Dat wel, je moet wel het halve blokje verbouwen, de velgen zijn te breed, en het remgedeelte moet ook wat aan geveild worden.
Maar ze remmen goed!!!!!
IK heb ze tot nu toe zonder aan passen gemonteerd en zitten perfect, rijden jullie met nieuwe bredere velgen??
Dat wel, je moet wel het halve blokje verbouwen, de velgen zijn te breed, en het remgedeelte moet ook wat aan geveild worden.
Maar ze remmen goed!!!!!
IK heb ze tot nu toe zonder aan passen gemonteerd en zitten perfect, rijden jullie met nieuwe bredere velgen??
Nee, ik dacht Alfons even op de kast te jagen
Passen goed, ook met de bredere velgen
Wat ben je soms gemeen he Jan.
Ik had de vijlen al klaar gelegd.
Wat ben je soms gemeen he Jan.
Ik had de vijlen al klaar gelegd.
Sorry Alfons
maar die blokjes zijn echt goed, en makkelijk te monteren.
ik heb er hier ook 4 binnen gedaan en die kosten ook 70 € stuk ook heb ik bij marchel van de ven 70€ betaald om oude velgen te laten chromeren en die waren ook gedaan in polen dus mijn poolse buurvrouw heeft het opgezocht en de prijs gevraagt en het kwam op 25 € per velg dus heb ik er 4 meegegeven en gelijk betaald nu moet ik afwachten wat het word het is wel een risico maar wie niet waagt niet wint ik laat het jullie wel weten wat het geworden is ze denkt dat ik ze binnen 14 dagen al terug heb haar vader gaat regelmatig op en af naar polen
groetjes pierre
Dat gaat meestal in het begin goed pierre, maar ben toch een beetje voorzichtig.
De milieu wetgeving is daar anders, en dus ook de prijs.
Er zijn toch behoorlijk wat spulletjes kwijt geraakt
Wij zeggen wel eens voor de gein: Welkom in Polen, uw auto is er al
Wat ben je soms gemeen he Jan.
Ik had de vijlen al klaar gelegd.
Sorry Alfons
maar die blokjes zijn echt goed, en makkelijk te monteren.
Weet ik Jan. lache toch. Ga ze van de week effe halen. Gelijk maar 2 setjes, ook voor de Amuse.
Ik gebruik vaak de hardere en beter passende remblokken van bijvoorbeeld Solex Noord. Deze lijm ik dan met 10 sec lijm in de originele behuizing. Sindsien geen problemen meer mee gehad.
Ook ooit met de Hema V-brakes bezig geweest, maar die deden het bij mij slechter dan de zelf gelijmde exemplaren.
Kijk weer een andere tip.
Is kijken bij Noord.
Punky, je bedoeld dus die volle losse blokken. Als ik het zo begrijp.
Ik zal eens een foto maken van de blokken die er eerdt in zaten. Ook volle blokken en daar remde hij heel goed mee.
Je komt ze nog wel eens tegen ,hardrubber blokken.
Die doen wat ze moeten doen : remmen .
Ben er altijd zuinig op als ik een paar "Ouwetjes" tegenkom, ook al zijn ze half versleten , ze kunnen nog jaren mee.
Ik heb wat foto's opgezocht om het uit te leggen. Er staan wel bedrijfsnamen doorheen. Het is niet de bedoeling een bedrijf te benadelen.
Ik vermoed dat je nu deze blokken hebt:
Deze zijn van zacht rubber gemaakt en de onderzijde waar hij dus mee in de houder zit is wat hol. Hierdoor is het montagestuk meer flexibel en zal dus sneller loskomen. Mijn ervaring is ook dat deze blokken erg snel slijten en de 4 rubber noppen eerder nadelig werken.
Ik monteer dus vaak deze:
Deze zijn op meerdere adressen te krijgen en worden uit fiethouders gehaald. Ik weet alleen niet welke helaas.
Deze zijn van stugger/harder rubber en de onderzijde is vlak. Deze laten zich dus beter vastlijmen en klemmen ook beter doordat ze stugger in de houder zitten. Ook remmen ze beter en gaan ze langer mee.
Suc6, Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt.
Klopt Dolf het zijn die met die 4 noppen.
Heb het blokje nog gevonden en wat ik vermoede was ook zo, dat hij scheef ging zitten (dwars) op de velg tijdens remmen. (Te zien aan de slijtageplek op het blokje.) En daarom plopte hij eruit. Dit is gekomen omdat ik het blokje verkeerd, ja ik durf fouten ook te zeggen, had gemonteerd. Links goed maar rechts verkeerd. Namelijk het boutje zat niet tussen de 2 remplaatjes en daarom kon het torderen en ging het dus fout. Ik heb hem nu ook vastgelijmd en het zit nu stevig en het blijft goed op de plaats zitten.
Toch ga ik van de week die V brakes Hema blokken halen.
Gisteren dacht ik, heb de verlichting nog niet geconcroleerd, en natuurlijk geen licht. Ach waarom wel he.
Gekeken of de schakelaar tegen het boutje kwam, dat was goed.
Lichtkapje eraf en lampje op boutje, geen licht. Dan maar het vliegwiel eraf en zag dat het draadje van de lichtspoel aan de onderkant beschadigd was. Dat was de oorzaak. Gesoldeerd en nu een berg licht.
Vanmiddag eens een rondje doen, want het is eindelijk eens droog hier. Die k*t regen.
Het meest voorspelbare gedeelte wat storing betreft is volgens mij de verlichting
Tja, hoe dat draadtje beschadigd was weet ik niet. Ik had toen dat blokje gekocht en die meneer zal wel de verdachte zijn geweest in deze affaire.
Ach als je primair de verlichting controleerd is het een fluitje van een cent. Zo simpel.
Vanmiddag een stukje gereden en de Solex rijd heel goed. Geen enkele misklap en kan heel mooi stationair draaien.
Hierbij eindelijk foto's van mijn gepoedercoated solex OTO 1965
sorry foto's waren wat klein nu aangepast
mvg Jack
Mooie solex geworden, mag je trots op en blij mee zijn.
Mooie Solex geworden aussie. Heb je al proefrondjes gereden. Ik kwam er achter dat de rem niet goed was. (mijn eigen fout).
Kunnen we later samen toertochten maken.
Biesjes er netjes op...keurige solex hoor.
nee nog geen proefrondjes gereden
Zadel, Stuur, handrem, en uitlaat nog niet naar mijn zin
(uitlaat zit er nog niet op) maar dat komt ook nog goed
Groetjes Jack
PS bedankt voor de leuke reacties
Netjes Jack
mooi gedaan jack nu de tweede nog en waarom heb je de kapje en benzinnen tankje niet grijs gemaakt is volgens mij toch mooier
groetjes pierre
de 2e moet ik nog aan beginnen
maar alles op zijn tijd deze is ook nog niet af
(waarom kapje en benzine tankje niet grijs)
ik vind dit mooier komt ook nog een zwarte zadel op ipv grijs
helemaal zwart!
De lichtkapjes zijn er ook in zwart.
Oke Roelof weet je ook van welk jaar,
was dat ook in 1965 zo
mvg Jack
va eind 1960 zaten ze op het koffertje.. en naast de Oto DeLuxe modellen met grijze tank en vliegwielkap waren er de goedkopere oto's in zwarte uitvoering, ik heb het idee dat die niet zoveel verkocht zijn, ik heb hier een zwart kapje liggen en is exact het zelfde als de beige, je moet er even tegen aan lopen.
Bedankt Roelof
toch Orgineel dan!
he aussie,
leuke solex geworden!
is deze van solex4ever geweest?
volgens mij hebben ze hier mee geracet
gr
hallo Ollie
is mee geraced ja voor vork is versterkt (extra gelast enz.)
ik heb deze via marktplaats gekocht met div onderdelen
ik weet niet waar solex4ever zit zou kunnen
mvg Jack
hoi jack
ja deze club zit bij mij in de buurt
oke ja solex kwam me al bekend voor haha
maar netjes orgineel gemaakt!
veel plezier ermee
gr hendrik
hallo Alfons,
Daar wordt ik wel blij van van zo'n mooie Puch op de achtergrond! Zelf heb ik een VS 50, de zgn. kikkerbek uit 1967.
groeten Sam
hallo Alfons,
Daar wordt ik wel blij van van zo'n mooie Puch op de achtergrond! Zelf heb ik een VS 50, de zgn. kikkerbek uit 1967.
groeten Sam
Zeker ook mooi zo'n kikkerbek Sam.
De MV50 draait perfect. Het achterspatscherm heeft de bekende kwaal. Tzt wordt het verholpen. Heerlijk om mee te rijden.
hoi,
Even naar een digitale foto gezocht van mijn Puch, maar de meeste zijn gemaakt in het analoge tijdperk. Deze vond ik wel, maar ik zit er niet op!
groeten Sam
Mooi hoor.
Ook een 2 handbak?
Ja mooi.
Ik weet nog dat er origineel een typische uitlaatpot onder hing.
Deze heeft een echte, dat waren de "goede"
Ja mooi.
Ik weet nog dat er origineel een typische uitlaatpot onder hing.
Deze heeft een echte, dat waren de "goede"
nou met die potjes, daar hoorde een heel dunne voorbocht in, met een echte uitlaat had je meteen KM's winst enn dan nog een 15 mm erop dat was gaan
Ja mooi.
Ik weet nog dat er origineel een typische uitlaatpot onder hing.
Deze heeft een echte, dat waren de "goede"
nou met die potjes, daar hoorde een heel dunne voorbocht in, met een echte uitlaat had je meteen KM's winst enn dan nog een 15 mm erop dat was gaan
Klopt Joan.
Met een 28mm bocht en 70mm uitlaat (Zundapp), dan ga je al 10km harder. Ik zit met mijn 12mm carb op de 55 a 60 km/h. 12 tandjes voor (11 is standaard) en achter 38 tamden (42 is standard). Loopt heel goed hiermee.
Klopt. Op mijn tandem zit een motor met kleine rol (5000).
Met zijn tweeën gaat dat beter vooruit dan een grote rol.
Alleen en bergaf zal de grotere rol wel sneller gaan, maar ik kies voor de kleine
Met de standard tandwielen maakt hij teveel toeren en heeft power genoeg. Dus kon er makkelijk andere tandwielen op. Geen enkel probleem. Ook tegen wind geen probleem. Met heel veel wind natuurlijk altijd wel, maar dan ga ik altijd vanzelf langzamer anders blaas je er zowat vanaf.
Ik ben er achter gekomen, dat er een HD kop opzit. En jawel met meer compressie lopen ze harder. Zoek maar op. Ook in de gegevens die ik daar van heb staat het beschreven. Ik rij meestal 50. Dan gaat het goed vooruit en niet teveel gejengel van de motor. Conclusie: met HD kop en dikke uitlaat power genoeg en kan er andere tandwielen op, wat natuurlijk heel logisch is.
Ghost, het apenverhaal klopt maar in dit geval niet.
Zeker John, want je heb met zo'n tandem natuurlijk echt trekkracht nodig.