Solex forum
Posted By: Johnoto Nieuw - 17/01/24 09:30 PM
Goedenavond,


Ik ben nieuw in dit forum.
Na tien jaar heb ik weer een solex gekocht.
Volgens mij een Oto koffertje uit 1960.
Framenummer:434886
Goedkeuringsnummer: B7089
Motornummer:351157
Kunnen jullie het type en bouwjaar bevestigen?
De solex ziet er goed uit, maar rijdt niet op dit moment, lang stil gestaan.
Zou graag een foto toevoegen, maar weet niet hoe.

Groet,
John
Posted By: Johnnie Re: Nieuw - 19/01/24 10:12 AM
Hallootjes, volgens het grote Solexboek is het frame van 1958/1959 en is de motor iets jonger 1960 t/m juni. Wat is de wielmaat?
Posted By: Johnoto Re: Nieuw - 19/01/24 07:18 PM
23 inch
Dit zou betekenen dat het moto
rtje niet bij het frame hoort?
Posted By: Johnnie Re: Nieuw - 20/01/24 05:27 PM
Zitten er wel de goeie wielen in? Nu weet je het nooit wat vroeger allemaal hebben gedaan en het Solexboek is ook niet heilig. Een foto zegt dan meer...
Posted By: Joan Re: Nieuw - 22/01/24 02:54 PM
foto toevoegen, onderaan de tekstbox kiezen voor "use fulle editor" je krijgt dan een nieuwe tekstbox met daaronder een linkje om iets bij te voegen. dat wijst zichzelf ECHTER met een oto editor de foto klein maken ( kies de pixel methode en dan de grootste maat ca 600 pixels de ander maat volgt dan vanzelf) . Vindt wel dat framenummer en motornummer heel veel verschillen en zou haast zeggen dat er een ouder motortje op zit dan het frame qua bouwjaar heeft
Posted By: Johnoto Re: Nieuw - 22/01/24 06:11 PM
Bedankt voor jullie reactie,
Ik zal binnenkort even een paar foto's maken.
Volgens de lijst die ik op dit forum vond kwam ik met frame en motortje uit op 1960. Met 23 inh wielen, dat klopt wel.
Ik zou het jammer vinden als ze niet bij elkaar horen, maar ik ben er super blij mee.
Zoals gezegd, binnenkort een paar foto's.
Posted By: John Meisters Re: Nieuw - 23/01/24 08:56 AM
Het koffertje heeft alle denkbare varianten:
24” zonder koppeling
23” zonder koppeling
23” mét koppeling

Type B7089 hoort bij 23”
Ben benieuwd naar je foto’s.
In elk geval kun je er een motortje met of zonder koppeling op zetten zonder de geschiedenis te verloochenen
Posted By: Johnoto Re: Nieuw - 24/01/24 09:25 PM
Bedankt voor je reactie.
Er zit een motortje op zonder koppeling.
Wielen idd 23"
Ik zal dit weekend de foto's erop zetten.
Koplampje rond.
Achteruittraprem en 1 handrem.
Posted By: Joan Re: Nieuw - 25/01/24 02:20 PM
dat lijkt goed bij elkaar te passen, als je foto's maakt doe dat ook van de voorkant van je cilinder je zult een eind jaren 50 soleks hebben waarschijnlijk net met het eerste blok zonder kamzuiger je hebt dan geen aluminium dekseltje voorop je cilinder zitten ( bij de kamzuiger zit daar het spoelkanaal onder. Ik gok zo dat het motortje een drijfstang heeft nog met glijlagers. eerst goed in de olie zetten voordat je de gang erin zet en benzine gebruiken met voldoende oile dus niet die 1 op 50 uit de pomp vinden glijlagers niet leuk
Posted By: Johnoto Re: Nieuw - 27/01/24 04:45 PM
[Linked Image]
[Linked Image]

Attached picture 20240126_171346.jpg
Posted By: Johnoto Re: Nieuw - 27/01/24 04:55 PM
[Linked Image]

Attached picture 20240126_171610.jpg
Posted By: Johnoto Re: Nieuw - 27/01/24 05:00 PM
[Linked Image]

Attached picture 20240126_171417.jpg
Posted By: Johnoto Re: Nieuw - 27/01/24 05:05 PM
[Linked Image]

Attached picture 20240126_171538.jpg
Posted By: Johnoto Re: Nieuw - 27/01/24 05:17 PM
Hallo,
Hierboven een paar foto's van mijn solex.
Er moet wel wat aan gebeuren, maar ik wil hem origineel houden.
Hij heeft jaren stil gestaan en het motortje loopt ook niet op dit moment.
Zou het motortje ook even uit elkaar moeten denken jullie?
Ik heb ooit een 3800 opgeknapt, dat motortje heb ik helemaal uit elkaar gehad.
Posted By: Johnoto Re: Nieuw - 27/01/24 06:50 PM
[Linked Image]

Attached picture 20240126_171402.jpg
Posted By: John Meisters Re: Nieuw - 28/01/24 02:31 PM
Omdat hij jaren heeft stilgestaan kun je het beste de spoel loshalen en ergens te drogen leggen, bijvoorbeeld op een radiator die lekker warm wordt. Na een paar dagen is al het ingetrokken vocht er wel weer uit.
Doe je dit niet dan kan je spoel doorslaan.

verder zou ik terwijl je spoel ligt te drogen het cilindertje er even afhalen en kijken of er geen opgehoopt vuil in het carter zit. Ik heb er hele spinnennesten uitgehaald en andere troep waar ik nu nog niet van snap hoe het erin kan komen, maar vadertje tijd kan een hoop doen.

Als het daar onderin schoon uitziet dan kan het er weer op.
Posted By: Johnoto Re: Nieuw - 28/01/24 04:26 PM
Hallo John,

Bedankt voor jou reactie, ga ik zeker doen.
Posted By: Joan Re: Nieuw - 30/01/24 09:52 AM
ik weet niet wat er met 19 nog wat aan de hand was maar ik heb ook diverse solexen gescored met dat oranje plaatje achterop, het laatste jaar dat ze actief was ( waren)
Posted By: Johnoto Re: Nieuw - 30/01/24 10:20 AM
Ik snap de reactie niet Joan, maar wat vind jij van de solex?
Ik heb het motortje ook op de foto gezet.
Ik heb de achterkant niet voor het kentekenplaatje op de foto gezet, maar voor een totaal beeld.
Posted By: John Meisters Re: Nieuw - 30/01/24 02:10 PM
Dit verzekeringsplaatje is zo te zien van 1974.
Ieder jaar kregen de letters een andere kleur zodat de politie snel kon zien of de bromfiets wel verzekerd was.
Later werd het plaatje geel. De kleuren van de letters veranderden wel nog ieder jaar.
Posted By: Johnnie Re: Nieuw - 30/01/24 05:43 PM
Dit is een hele mooie orginele Solex. Ik zou deze eens goed poetsen en inderdaad het motortje helemaal loshalen en opnieuw opbouwen. Kijk even of er nog schoon vet in de naven zit. Ik denk dat dit helemaal goed komt.
Posted By: Johnoto Re: Nieuw - 30/01/24 08:38 PM
Bedankt johnny, ik ga er mee bezig.
Bedankt voor jou reactie
Posted By: Johnoto Re: Nieuw - 08/02/24 05:27 PM
Goedenavond,
Ik heb nog een vraag over de solex hierboven.
Het spatscherm op het voorspatbord, is dit origineel?
Posted By: Antoine Re: Nieuw - 09/02/24 05:43 AM
Is origineel maar wel erkocht als een optie.
Posted By: Johnoto Re: Nieuw - 08/04/24 07:52 PM
Inmiddels druk bezig met het motortje.
Ik haal hem uit elkaar, maar het ziet er niet slecht uit.
Carter nagenoeg schoon, zuiger los, alleen vies op de bovenkant, cilinderkop ook vies, veren intact.
Geen speling en de rol ziet er nog goed uit.
Heel veel hardnekkige rommel rond de rol en op de schetsplaten.
Heeft iemand tips over hoe je het motortje van binnen en van buiten het beste schoon kunt maken.
Wat voor middeltjes kan ik het beste gebruiken.
Hoe kan ik de spoel van de spoelplaat halen?
Vliegwiel is eraf, ziet er ook goed uit, spie ook goed.
Contactpunten lijken goed, misschien toch vervangen.
De bougie vonkt niet, dit wordt nog even zoeken.
Verschillende bougies geprobeerd, dat is het niet.

Groet John.
Posted By: Joan Re: Nieuw - 09/04/24 02:18 PM
punten kunne mogelijk iets geoxideerd zijn en daarmee isoleren ( oxides laten geen stroom door of het moet magnetiet zijn ) spoelen van dit type zitten vast EN met de boutjes EN aan 1 kant met een draadeind |'door en door" waarmee ook het carterdeel aan het middencarter vast zit OM de "moer" van dit draadeind te kunnen lossen dien je een schroevendraaier met een breed blad te hebben en daar in het midden van get blad een gleeug van 6 mm breed en ca 4 mm diep te maken de pnten die obverblijven vallen dan in de gleuf van dat ronde moertje
Posted By: Antoine Re: Nieuw - 09/04/24 04:54 PM
Schoonmaken doe ik nog steeds met diesel. Je kan ook oud ontvetter ed gebruiken. Eerst de grootste troep wegsteken met een oude schroevendraaier.
Posted By: Johnoto Re: Nieuw - 09/04/24 06:33 PM
Bedankt voor jou reactie!

Ik heb die moertjes eraf, blijven de draadeindjes over, toch?
Moeten deze er dan ook uit?( denk domme vraag, alles zit nog muurvast).
Ik wil de drijfstang eigenlijk laten zitten en het geheel niet verder uit elkaar halen, of denken jullie dat het beter is van wel.
Ziet er nog zo mooi uit allemaal.
Ik denk wel dat de spoel eraf moet, er is geen vonk en ik denk, op gevoel dat het aan de spoel ligt, maar dat weet ik uiteraard niet zeker.
Nog 1 vraag, boven op de zuiger zit verkoolde aanslag, hoe krijg ik dat er het best af?

Groet,
John
Posted By: John Meisters Re: Nieuw - 09/04/24 11:11 PM
Ieder zijn ding, maar mijn motto is: als het nog goed is, waarom dan uit elkaar halen?

Je spoel kun je laten testen. Ik weet niet waar je woont en wie in je buurt een testkast heeft. Geen vonk betekent vaak een andere storing.
© Solex Forum