Solex forum
Posted By: Roelof 26 inch wielen 4 kruisingen - 17/02/12 02:37 PM
De 26 inch wielen werden gebruikt in de Peperbussen van 1948 t/m 1953 en het Suikerpotje/Sleutelgat 1954, de wielen werden met 3 of 4 kruisingen gespaakt


Achterwiel

Originele 26 inch velg 36 gaats met rug en Becksonnaaf.
De spaken hebben 4 kruisingen lengte 283mm spaak 13
De spaken worden om en om binnen en buiten gestoken.

Voorwiel

Originele 26 inch velg met rug en originele naaf.
De spaken hebben 4 kruisingen lengte 283mm spaak 14
De spaken worden om en om binnen en buiten gestoken.


Achterwiel met naaf zonder rem (velgrem)

Originele 26 inch velg met rug en originele achternaaf zonder rem.
De spaken hebben 4 kruisingen lengte 283mm spaak 13
De spaken worden om en om binnen en buiten gestoken.

Attached picture 26 inch achterwiel met 4 kruisingen.jpg
Attached picture 26 inch Voorwiel  4 kruisingen 1.jpg
Attached picture 26 inch achterwiel gewone naaf 4 kruisingen.jpg
Attached picture Spaak lengte en dikte meting.jpg
Posted By: Roelof Re: 26 inch wielen 4 kruisingen - 22/02/12 12:32 AM
Hier de letterlijke tekst/maten zo als ze in het Solex Peperbus-boek staan:

Wielen: verchroomde velg 26 x 1 1/2" , 36 gaats.
Spaken: 14/278, kruis over 4, vanaf nr.38798 achter spaak 13.
Voornaaf: breedte 100mm, lager cups en cones met 5/32" kogels.
Vooras: 11/32". lengte 132 mm.
Achternaaf: breedte 105mm, lagers cups en cones 1/4" kogels.
Achteras: 11/32". lengte 150 mm.


Bron: Willem61
Posted By: FFAnders Re: 26 inch wielen 4 kruisingen - 22/02/12 01:06 AM
Dan is er toch ergens een meet of druk vergissing gemaakt.
Bij het gebruik van een remnaaf is kruis over 4 wat beter bestand tegen de optredende krachten die van de remnaaf overgebracht worden , via de spaken , naar de band/ wegdek.
Met velgremmen is kruis over 3 goed.(beter dan 4)

Attached picture Spaakbelasting.png
© Solex Forum