Net weer een publicatie geweest dat fietsendragers zelfs niet geschikt zijn voor e-bikes. Dus ook niet voor de Solex kennelijk.
We gaan met regelmaat naar de eilanden en ik wil eigenlijk geen aanhanger meenemen. Wie van jullie heeft het al eens gepresteerd om zonder ahw 2 Solexen op een drager mee te nemen en zo ja wat voor drager was dat en hoe is deze even versterkt?. De auto kan behoorlijk wat hebben.Volvo X C 70
Je hebt wel fietsendragers die geschikt zijn voor elektrische fietsen. Zijn iets sterker en iets breder. Een elektrische fiets is bijna of net zo zwaar als een Solex.
Mijn drager heet Caddy of Espace, meer kan ik je niet helpen.
Mijn drager heet Caddy of Espace, meer kan ik je niet helpen.
Op de eerste plaats bepaald de kogeldruk van de trekhaak van jouw Volvo hoeveel kg er op de kogel mag.
En dan is het een optelsom: drager + solex + solex.
En dan bepaald de fabrikant van een fietsdrager ook nog met hoeveel kg je een bepaalde fietsdrager mag belasten.
Op de eerste plaats bepaald de kogeldruk van de trekhaak van jouw Volvo hoeveel kg er op de kogel mag.
En dan is het een optelsom: drager + solex + solex.
En dan bepaald de fabrikant van een fietsdrager ook nog met hoeveel kg je een bepaalde fietsdrager mag belasten.
Kogeldruk ben ik niet zo bang voor ook al komt die op 100 kg.
De drager zelf is de zwakke schakel. Zoals ik lees zijn er dus toch mensen die 2 Solexen op een drager vervoeren. Misschien moet ik mijn eigen drager (Spinder)maar eens voorzien van bredere wielgoten. De constructie op de kogel zelf is nl oerdegelijk. De borging is op de trapas en daar ben ik nu niet weer zo dol op.
Kom dan in totaal op ca 90 kg. Maar goed ik blijf benieuwd naar jullie oplossingen.
De trekhaak of kogel zal niet afbreken alleen de auto gaat wat meer achterover hangen.
Met een wat zwaardere achtervering is dat ook weer op te lossen , wel weer wat extra kosten.
Nee, er zal niks kapot gaan, maar Oom Agent controleert deze waarde. Het punt is dat je wieldruk aan de voorkant verliest. Bij regen-weer kan dit een punt worden.
Zelf ben ik niet zo'n fan van 2 solexen op een drager maar als je dat dan toch wil kijk dan eens naar een Thule, paar kennissen zijn er goed over te spreken, het type met de u beugel in het midden zijn het meest geschikt.
suc6
Als we een beetje bang zijn voor doorbuigen, dan kun je altijd een extra spanband gebruiken voor zekerheid. Dit werkt gewoon goed.
Ik heb vroeger vaker 2 Solexen op mijn drager gehad, merk weet ik niet meer, 99 euro bij Gamma of Aldi. Was met brede goten.
Beetje krap op de drager maar het ging.
In de praktijk zeker geen probleem, wettelijk zal het wel iets te zwaar zijn, zie opm. Van Johnnie.
Even een oud draadje opgepakt... Zò gaan wij ze vervoeren. Nog wat beugels freubelen (mooi voorbeeld gezien, ik meen van Dreke2). 7 Solexen gaan erop.
kunnen die zijkant laadkleppen niet open ? als die op ca 45 graden zouden staan staat het volgens mij veel netter op en breeder word het er niet van want dat word bepaald door de lengte van de solex
Klopt Joan, maar die schotten staan vast
Met goede beugels wordt het toch wel stabiel.
Het is een Kipper, als ik wil zijn de Solexen heel snel eraf
Even een oud draadje opgepakt... Zò gaan wij ze vervoeren. Nog wat beugels freubelen (mooi voorbeeld gezien, ik meen van Dreke2). 7 Solexen gaan erop.
Voorbeeld was zeker niet van dreke2
Ik vind het wel kikke zo😂👌
Groet
ANdre
ander detail: ik zie omgebouwd naar draaigas en echte remhandels.
ander detail: ik zie omgebouwd naar draaigas en echte remhandels.
Klopt, alle 3800's en 2200's zijn omgebouwd en hebben echte remhendels. De Oto's niet, daar moet ik nog een gas-systeem voor verzinnen. (Als ik het wel ooit ga doen, ze zijn nog origineel en dat vind ik te mooi om af te breken).
ik maak een bochtje vast aan het gashendel en gebruik alleen een binnenkabel die ik met tussenkomst van een stevig veertje aan een korte spaak maak , veertje om breuk van de verbinding te voorkomen dit bij volgas .
heb ook nieuwe busjes gemaakt zodat het gat een kwart slag staat ten opzichte van origineel dan geef je gas in plaats van nemen , kwestie van terugbouwen en het is weer origineel, nadeel, extra hendel om deco weer aan te sluiten
DIT krijg jij toch ook wel voor elkaar John ?
Lossolderen, terugdraaien en het is weer origineel.
Han
Inderdaad, moet lukken Han. Maar het heeft geen prioriteit, ik heb 12 "originele" oto's en die rijden maar zelden. Maar goed ook want ze lijden soms wat af, ondanks dat we meerijden om te voorkomen dat het stuntraces worden.
DIT krijg jij toch ook wel voor elkaar John ?
Lossolderen, terugdraaien en het is weer origineel.
Han
Kapotte kunststof ringetjes in de gasgever vervang ik tegenwoording door een 5.5mm zeilring.
Nog een toepassing voor zeilringen.
OK, dankje, daar had ik nog niet wat voor.
Han
Is het geen optie om de motortjes er even af te halen en netjes in een kratje binnen de auto mee te nemen?
Dan kan je ze volgens mij gewoon op elke passende fietsendrager meenemen.
Een van de voordelen van een Solex lijkt me
Is het geen optie om de motortjes er even af te halen en netjes in een kratje binnen de auto mee te nemen?
Dan kan je ze volgens mij gewoon op elke passende fietsendrager meenemen.
Een van de voordelen van een Solex lijkt me
fietsendragers genoeg waar solexen met motor op gaan, wel degene kiezen die met een goot werken, die draadgazen wielsteunen zijn te gammel
Iemand nog een fietsdrager voor mij te koop of een die hij wil aanpassen, ik heb een fietsdrager maar daar krijg ik mijn solex in mijn eentje niet op zodat ik hem veilig en stevig kam vervoeren.
Weet er iemand zeker of er op deze drager
https://www.marktplaats.nl/a/auto-d...fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr makkelijk een solex past, ik wil niet het risico lopen hem te kopen en dat ik hem er niet op krijg.
Marc, als je deze drager koopt let dan wel op dat er een speciale steun = 2 gaten voor op de trekhaak erbij zit.
Marc, als je deze drager koopt let dan wel op dat er een speciale steun = 2 gaten voor op de trekhaak erbij zit.
Hoe bedoelt u precies?
Zoiets achtigs, dat moet erbij zitten.
hulpstukhttps://www.fietsparadijs.com/twinny-load-geleidebus-100-mm.html
Zoiets achtigs, dat moet erbij zitten.
hulpstukhttps://www.fietsparadijs.com/twinny-load-geleidebus-100-mm.html
Dat bevestig ik op de trekhaak en daar klik ik de fietsdrager in, deze zou er volgens de verkoper bij zitten en voor €40,- mag ik hem overnemen, zal ik dat doen of ken ik beter voor een andere gaan?
Hij lijkt mij stevig zat, als hij helemaal compleet is ( kogelbevestiging ) dan zou ik het wel aandurven.
Ik ga hem voortaan zo vervoeren, wel met kofferbak dicht
Mooi Marc, ziet er goed uit.
Mooi Marc, ziet er goed uit.
Thnx, is nu veel makkelijker de solex mee te nemen voor een leuke tocht.
Vandaag dit solide vervoermiddel opgehaald, met een kleine aanpassing perfect voor het vervoer van 2 Solexen.
Ding loopt als een tiet achter de auto aan.
[img]
https://www.flickr.com/gp/haddewade/Yq6Mw8[/img]
[img]
https://www.flickr.com/gp/haddewade/sE15e5[/img]
[img]
https://www.flickr.com/gp/haddewade/de2j6F[/img]
Leuk ding maar met die kleine wieltjes moet je niet te snel rijden likt mij.
20/30 jaar geleden hadden de Fransen van die leuke kleine blikken aanhangwagentjes achter de auto hangen met wieltjes van die afmeting.
Maar als wij onderweg naar het zuiden reden kwamen we véél van die karretjes tegen, in de berm dan wel, met rafelige zwarte flappen rubber om de velgen .
Nu is tegenwoordig de bandenkwaliteit wel verbeterd .
ik ben de leeftijd van haast hebben voorbij, ik rij solex
vanmiddag 90 gereden, goeie 100 km lang, geen centje pijn.
ik ben de leeftijd van haast hebben voorbij, ik rij solex
vanmiddag 90 gereden, goeie 100 km lang, geen centje pijn.
voordeel van deze is dat ze maar de helft van de weg afleggen , vaak hangen ze net even boven het wegdek