Solex forum
Posted By: Johnnie De keuring van een Solex - 26/02/15 02:51 AM
Hallo lezers van het Forum. Wat ik nu heb meegemaakt. Begin van het jaar een solex van iemand klaargemaakt voor de keuring van het kenteken bij de RWD. Belt deze jongen (nieuwe liefhebber) me vanavond op, dat hij bij de keuring was geweest. Zag er allemaal goed uit, was technisch goed in orde. Maar.... Het framenummer van deze Solex, een mooie 3800 overgangsmodel was wel aanwezig en leesbaar, alleen het zijn maar 4 cijfers. En volgens de type goedkeuring moesten dit er maar zijn. Oké, nieuw nummer graveren zou je zeggen. Neehe, er komt een florenzisch onderzoek met de politie want het nummer is er zelf ingeslagen!! De vorige eigenaar is bekend en de eigenaar ervoor heeft um zelf 35 jaar gehad. Lang leve de RDW! De aanstaande liefhebber mag de Lex inleveren en dan vind er een gratis onderzoek plaats. Crimesene investigation!
Heeft iemand dit meegemaakt?
Posted By: Roelof Re: De keuring van een Solex - 26/02/15 03:13 AM
Mij nog nooit overkomen en gaat me ook niet overkomen, een Nederlandse solex met een framenummer met maar 4 cijfers ter keuring aanbieden is ook vragen om problemen.
Posted By: peter57 Re: De keuring van een Solex - 26/02/15 03:17 AM
Ja
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 26/02/15 03:35 AM
Oké, 4 cijfers maar er zijn er niet meer. Dan wordt er toch een nieuw nummer ingeslagen/gegraveerd?
Maar een politie onderzoek?
Posted By: John Meisters Re: De keuring van een Solex - 26/02/15 03:42 AM
Bij de RDW is alles mogelijk blijkbaar. Er wordt wel gewaarschuwd dat als de keurmeester het niet vertrouwt, er mogelijk een politie-onderzoek kan volgen frown

Ik heb eens gehoord of gelezen dat er een serie is geweest met als framenummer "3800". (Slecht geďnstrueerde uitzendkracht?).

In elk geval flink balen! Sterkte!
Posted By: AlienSolexfiend Re: De keuring van een Solex - 26/02/15 04:00 AM
Origineel bericht van: Roelof
Mij nog nooit overkomen en gaat me ook niet overkomen, een Nederlandse solex met een framenummer met maar 4 cijfers ter keuring aanbieden is ook vragen om problemen.

Staat het "overgangsmodel" niet bekend voor zijn onregelmatigheden?
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 26/02/15 04:30 AM
Ja, zeker balen! cry Zeker als de Solex betrouwbaar hebt gekocht en zelfs deze vorige eigenaar met het RDW he3eft gebeld. En de eigenaar ervoor heeft de Lex 35 jaar op stal gehad!
Posted By: John Meisters Re: De keuring van een Solex - 26/02/15 05:01 AM
Heb jij het nummer al bekeken Johnnie?
Ik heb er hier ook een paar gezien die echt geen nummer keurig in het gelid hebben. Keek men vroeger blijkbaar niet zo nauw naar frown
Posted By: Joan Re: De keuring van een Solex - 26/02/15 01:13 PM
ach misschien valt het mee en hebben ze naar het typekeurnummer gekeken, dat zijn er maar 4
heb wel meer gasten bij me gehad die naar dat nummer wezen als framenummer, heb ook wel eens een zundapp gekocht waar op het verzekeringsbewijd het typekeurnummer als framenummer was opgevoerd.
overigens heb ik alle solexen met nummers die netjes op rij staan, dat is bij mijn bakfietsen wel anders dat was kennelijk handwerk
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 26/02/15 07:12 PM
Ik heb het nummer gezien, staat links-voor bij het balhoofd. Het is 4-cijferig en slordig ingeslagen. Had het nog netjes schoongeborsteld voor de duidelijkheid. Dit is gewoon bureaucratie van een machtig systeem! En dan via een persoon met een nors karakter en hele slechtte communicatie naar de klant toe! Bah!
Posted By: Joan Re: De keuring van een Solex - 26/02/15 09:02 PM
Origineel bericht van: Johnnie
Ik heb het nummer gezien, staat links-voor bij het balhoofd. Het is 4-cijferig en slordig ingeslagen. Had het nog netjes schoongeborsteld voor de duidelijkheid. Dit is gewoon bureaucratie van een machtig systeem! En dan via een persoon met een nors karakter en hele slechtte communicatie naar de klant toe! Bah!

dit soort slordige nummers heb ik ook al vaker gezien, in de tijd dat er geschouwd moest worden en er bijvoorbeeld op buitenlandse grijze import GEEN nl keurmerk zat werd er nogal even snel dat typenummer in gehakt zonder het "NL" en het "B" al dan niet in een rondje , heb ook kunstenaars meegemaakt die die B en dat rondje ook konden fixen, hing van de fietsenmaker en al dan geen steekproef af of het lukte, er rijden er zat rond waar het wel gelukt is .
Kijk nog eens of er niet ergens een ander nummer staat ik heb ook solexen daar is origineel het nummer langs de rand van de zadelbalk ingeslagen op zo een plek dat de staander naar het achterwiel daar overheen valt.
Posted By: solexnl Re: De keuring van een Solex - 26/02/15 09:04 PM
Moet het nummer bij een overgangsmodel niet op de zadelbalk staan ?
Posted By: Joan Re: De keuring van een Solex - 26/02/15 09:20 PM
Origineel bericht van: solexnl
Moet het nummer bij een overgangsmodel niet op de zadelbalk staan ?

ik weet niet precies welke 3800's als overgangsmodel zijn gekarakteriseerd maar ik heb 3800's en daar kan je geen pijl op trekken waat het staat, maar er is voor de NL versies altijd wel ergens een nummer en typekeur ( MET B en NL te vinden )
was dat ding dat je nagekeken hebt er eentje met een hanekam voorspatbord en lucia achterlicht ( met wit achterspatbord ?)
Posted By: John Meisters Re: De keuring van een Solex - 26/02/15 11:28 PM
Origineel bericht van: Johnnie
Ik heb het nummer gezien, staat links-voor bij het balhoofd. Het is 4-cijferig en slordig ingeslagen. Had het nog netjes schoongeborsteld voor de duidelijkheid. Dit is gewoon bureaucratie van een machtig systeem! En dan via een persoon met een nors karakter en hele slechtte communicatie naar de klant toe! Bah!


Dat slordig ingeslagen komt vaker voor, ik heb er ook enkele sick
Ik heb zelfs eens gehoord dat het nummer in de zadelbalk stond... aan de binnenkant! cry

Ben je in Venlo geweest? Man daar hoor ik horror-verhalen over. Ik rij iets meer km's en ga naar Elsloo, heel leuke lui daar, en niet bureaucratisch! wink
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 19/03/15 03:35 PM
Gisteren is de jongen weer naar het RDW gemoeten voor het onderzoek van de echtheid van het frame-nummer. Weer een hoop geleur en om het spannend te houden werd er weer weinig gezegd. Hij mag weer thuis bij de brievenbus gaan zitten en hopen dat de postbode positief nieuws gaat brengen.

Attached picture IMG-20150318-WA0000.jpg
Posted By: John Meisters Re: De keuring van een Solex - 19/03/15 06:17 PM
Succes Johnnie, iets meer naar het zuiden rijden volgende keer wink
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 19/03/15 07:12 PM
Is niet mijn eigen Solex, maar iemand waarvan ik de Solex heb opgebouwd. Ik leef met hem mee cry cry cry
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 09/04/15 11:01 PM
Het begint bijna een soap te worden. De RDW kan het voertuig dat ter keuring is aangeboden niet identificeren.
Want een Solex met een 4-cijferig frame-nummer bestaat niet. Dus een 3800 overgangs-model heeft een 7 of 8 cijferig frame-nummer en als men vroeger is gestoord met het inslaan van het nummer (de koffie is klaar) dan wijkt deze af. En in 2015 bestaat deze Solex niet.
Dus ik zou zeggen; timmer der een nieuw nummer en klaar is kees. Nee zegt het RDW, deze Solex zal nooit een kenteken krijgen!
Klant kan wel een bezwaarschrift indienen.
Posted By: AlienSolexfiend Re: De keuring van een Solex - 09/04/15 11:33 PM
Kan je niet als argument aanvoeren dat zoals zo velen Franse 3800's het een frame zonder serienummer betreft?
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 09/04/15 11:52 PM
Het punt is dat er 4 cijfers voor bij het balhoofd staan, waarvan 3 te lezen. Het lastig als het RDW tegen is.
Maar de eigenaar heeft rechtsbijstand.
Tranen!
Posted By: Roelof Re: De keuring van een Solex - 10/04/15 12:36 AM
Een Nederlandse Solex met op de balhoofdbuis het framenummer is altijd een 7 cijverig nummer, vaak zijn die nummers slecht te lezen omdat op een ronde buis een nummer inslaan moeilijk is, echter zijn altijd wel de contouren nog te zien van alle nummers.

Ik vind en dat blijf ik vinden.. als iemand creatief met slagletters is geweest (en ik zeg niet dat dat zo is) dan moet de RDW keihard zijn, ik ken verscheidene mensen die hier de dupe van zijn geworden.
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 10/04/15 12:42 AM
De nummers die dit frame heeft is kei-hard orgineel. De klant is 3de eigenaar en de 1e eigenaar is 35 jaar eigenaar geweest. Dus de hele historie is bekend. Het is zowiezo een frame met een Nederlandse type nummer B7089. Het is ook een motornummer van 1968.
Zucht.
Posted By: Roelof Re: De keuring van een Solex - 10/04/15 12:52 AM
idd zucht...maar een 4 cijverig nummer bestaat niet of het moet een peperbus zijn, vervelend blijft het, anders op zoek naar een framedeel met goede nummers.
Posted By: AlienSolexfiend Re: De keuring van een Solex - 10/04/15 01:27 AM
Origineel bericht van: Roelof
... vaak zijn die nummers slecht te lezen omdat op een ronde buis een nummer inslaan moeilijk is, echter zijn altijd wel de contouren nog te zien van alle nummers.

...

Kan het nummer door de jaren heen uitgestoven zijn?
Werd het frame al eens opnieuw geverfd?
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 10/04/15 01:54 AM
Gewoon orginele lak en met Dremel + roterend staal borsteltje schoongemaakt. Dus alles orgineel.
Posted By: John Meisters Re: De keuring van een Solex - 10/04/15 01:57 AM
Kun je het oplossen door de framebalk te vervangen? Liefst een mčt nummer, dan ben je klaar en voor de RDW heb je een heel andere Solex.
Framebuizen heb ik zat, ze hebben helaas niet allemaal een nummer.
Wat voor Solex is het? Kom maar eens rommelen in mijn kist wink
Posted By: Joan Re: De keuring van een Solex - 10/04/15 12:09 PM
Origineel bericht van: Roelof
idd zucht...maar een 4 cijverig nummer bestaat niet of het moet een peperbus zijn, vervelend blijft het, anders op zoek naar een framedeel met goede nummers.

ik heb peperbussen maar daar staat er nog een letter bij
Posted By: solexnl Re: De keuring van een Solex - 10/04/15 01:44 PM
Origineel bericht van: Johnnie
Het begint bijna een soap te worden. De RDW kan het voertuig dat ter keuring is aangeboden niet identificeren.
Want een Solex met een 4-cijferig frame-nummer bestaat niet. Dus een 3800 overgangs-model heeft een 7 of 8 cijferig frame-nummer en als men vroeger is gestoord met het inslaan van het nummer (de koffie is klaar) dan wijkt deze af. En in 2015 bestaat deze Solex niet.
Dus ik zou zeggen; timmer der een nieuw nummer en klaar is kees. Nee zegt het RDW, deze Solex zal nooit een kenteken krijgen!
Klant kan wel een bezwaarschrift indienen.


Ik had laatst een Solex met hobbymatig ingeslagen nummer.
Dat was niet orgineel zei de RDW, een andere afspraak gemaakt en de RDW zette er eer ander nummer in.

Lekker 1-duidig weer !!!

Han
Posted By: John Meisters Re: De keuring van een Solex - 10/04/15 01:52 PM
Venlo... Ik laat me daar niet zien wink
Posted By: Joan Re: De keuring van een Solex - 10/04/15 08:44 PM
ik heb er 1 daar is hobby matig ook een nummer ingeslagen maar wel het nummer dat ook op het plaatje staat ,vraag is natuurlijk of dat het originele plaatje van precies die fiets is.
gekocht met kenteken dus daar zit het probleem niet .
Posted By: solexnl Re: De keuring van een Solex - 10/04/15 09:02 PM
Waarschijnlijk dus een kenteken gekregen gelijk in 2006 toen de fietsemaker de brommers nog heeft geschouwd.
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 11/04/15 02:01 AM
Oké, een nieuw nummer ingraveren en zelfs dat gaat niet meer zegt het RDW. cool cry cry cry
Posted By: John Meisters Re: De keuring van een Solex - 11/04/15 02:39 AM
Origineel bericht van: Johnnie
Oké, een nieuw nummer ingraveren en zelfs dat gaat niet meer zegt het RDW. cool cry cry cry


Vandaar voor jou: kom gratis snuffelen, vervang de framebuis, klaar.
Welk type is het?
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 12/04/15 02:02 AM
Bedankt John Meisters! Voor de goede orde, ik heb deze Lex voor een jongen in orde gemaakt en deze zit met het probleem. Voor het geval dat: het is een 3800 Overgangsmodel van 1968. Heb nog enkele ijzers in het vuur!
Ga ff afwachten wat dit uitpakt.
Posted By: John Meisters Re: De keuring van een Solex - 15/04/15 01:11 AM
Ook deze jongen is welkom! Of ik een overgangsmodel balk heb weet ik niet, we zien wel. 3800 heb ik sowieso. wink
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 16/04/15 10:44 PM
Die jongen gaat nu een bezwaarschrift schrijven. Het nummer is niet goed.
Heb het aanbod van John Meisters voorgelegd.
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 21/04/15 01:56 AM
Ik heb nog een vraag over de 3800 overgangsmodel van 1968.
Deze heeft een type-goedkeuring B7089. Maar dit nummer staat voor 4 types Solex. Wat hoort bij de 3800 overgangsmodel van 1968. De 1001, de 1102, de 1101 of de 1101 ?
Wie weet het antwoord?
Posted By: John Meisters Re: De keuring van een Solex - 21/04/15 05:50 AM
B7089 heeft mijn overgangsmodel ook, maar dat staat inderdaad ook in andere types.
Posted By: Joan Re: De keuring van een Solex - 21/04/15 11:42 AM
Zo had ( heb nog) ik een zundapp die jarenlang ook als framenummer het typenummer op het verzekeringsbewijs had. dat kwam er bij schouwen ook uit.
gelukkig had die helemaal geen nummer, kennelijk nooit ingeslagen geweest ( zundapp werd in een bepaalde periode door circa 6 verschillende importeurs uitgeleverd)
Na onderzoek door een geauthoriseerde/gespecialiseerde politieagent op "eerlijkheid" kwam de RDW ter plaatse op een Utrechts politiebureau daar dat lange nummer inslaan(graveren), probleem opgelost. Moest er wel helemaal heen maar voor deze unieke zundapp had ik dat wel over.
Posted By: Roelof Re: De keuring van een Solex - 21/04/15 12:39 PM
Origineel bericht van: Johnnie
Ik heb nog een vraag over de 3800 overgangsmodel van 1968.
Deze heeft een type-goedkeuring B7089. Maar dit nummer staat voor 4 types Solex. Wat hoort bij de 3800 overgangsmodel van 1968. De 1001, de 1102, de 1101 of de 1101 ?
Wie weet het antwoord?


B1121
Posted By: Joan Re: De keuring van een Solex - 21/04/15 03:39 PM
het overzicht dat ik heb voor uitgegeven B nummers
( NIET de S en andere nummers K?
dus voor de snor uitvoeringen)

Attached picture R%20en%20S.jpg
Posted By: Roelof Re: De keuring van een Solex - 21/04/15 04:33 PM
http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/23985#Post23985
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 22/04/15 12:37 AM
Dus dan zegt een B-nummer niks specefiek over een solex?
Posted By: John Meisters Re: De keuring van een Solex - 22/04/15 02:15 AM
Origineel bericht van: Johnnie
Dus dan zegt een B-nummer niks specefiek over een solex?


Toch wel, al kun je dus niet altijd vanuit het B-nummer het juiste type achterhalen.
B7089 is een mooi voorbeeld.
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 22/04/15 02:24 AM
Dat is dan duidelijk!
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 03/06/15 02:17 AM
Het volgende hoofdstuk. De jongen heeft bericht gekregen dat hij zijn bezwaarschrift mondeling mag komen uitleggen in Zoetermeer. Op 10 Juni is het grote gesprek en het moment wat er met deze Solex gaat gebeuren.
Laat er nu net in de Bromfiets een verhaal staan over keuringszaken van het RDW.
Heb een verslagje richting het blad gemaild over dit feit.
Wordt vervolgd. cry cry cry
Posted By: FFAnders Re: De keuring van een Solex - 03/06/15 02:58 AM
Never ending Story........

Je kunt proberen je gelijk te halen bij de RDW met 4 cijfers en een hele historie van de Solex maar dat ga je niet redden als ze de regels volgen.

Of je zet er een andere zadelbalk op met voldoendecijfers en ga naar een keurstation om er een kenteken op te verkrijgen.

Ik heb de ervaring dat, in mijn geval, de discussie over een wazig cijfer nutteloos is en na inname van een geel kenteken, herkeuring en (veel) betalen er uiteindelijk een blauw kenteken verstrekt werd.
Posted By: John Meisters Re: De keuring van een Solex - 03/06/15 03:06 AM
Eigenlijk zojn ze met keuren heel gemakkelijk. Er is maar één ding waar ze streng in zijn: de nummers moeten kloppen!
Ik wens hem heel veel succes, hopelijk komt het goed.
Posted By: Johnnie Re: De keuring van een Solex - 11/06/15 12:42 AM
Het gaat niet goedkomen, de eigenaar heeft vandaag het recht gehad om zijn bezwaarschrift telefonische te onderbouwen. Maarrrrr....
Het nummer is verkeerd, het cijfertype klopt niet, het nummer staat op de verkeerde plaats. Het nummer kan ook 30 jaar geleden illegaal zijn aangebracht.
Eigenaar mag het voertuig opnieuw aanbieden voor te keuren bij het RDW, kassa 134 euro. cry cry cry cry cry
Trouwens, het nummer wat erin stond is onleesbaar gemaakt.
Handig toch?
© Solex Forum