Solex forum
Posted By: JoGrien Keuring RDW - 22/01/20 10:53 PM
Kan iemand mij vertellen hoe de keuring van een Solex Zwanenhals 1956 bij de RDW gedaan wordt tegenwoordig?
Posted By: Joan Re: Keuring RDW - 23/01/20 09:10 AM
je gaat er heen

en dan hangt het van de keurmeester af welke testen hij wil doen.
technische staat sowieso, remt hij ? (Loopt hij is soms wel soms niet) , ze proberen hem te dateren want dat is nodig, ze hebben de lijsten wel maar een motornummer lijst meenemen ( en zelf eerst checken of je de goede motor hebt) wil helpen , de wielbasis wordt gemeten van as tot as . kans dat je je licht moet tonen ( LED achter als extra met mogelijk een NL keur in het glas = standaard fiets bagagedrager licht misschien voor de zekerheid) ,
Banden in goede conditie
aankoopbewijzen zijn ze ook gek op maar als hij een eeuw op je zolder heeft gestaan en bij overlijden van je vader tevoorschijn komt heb je mogelijk nog een oud verzekeringsbewijs oid )
Rollenbank voor de snelheid is een probleem omdat hij voorwielaandrijving heeft dus daar ontkom je meestal aan
Posted By: JoGrien Re: Keuring RDW - 23/01/20 10:32 AM
Jemig, wat een gedoe.
Zo’n fietsje maar niet meer kopen zonder kenteken dus.
Nou, ja ik heb hem toch nog niet in orde. Terugtraprem werkt niet lekker en in de trapas zit ook een beetje ruimte.
Framenummer, 238702, is goed leesbaar. Motortje, 129285, is volgens mij een originele bij de leeftijd passende “Van der Heem’. Moet alleen nog wel even lopend gemaakt worden. Moet de ontstekingsspoel en het brandstofpompje nog vervangen. Daarna maar hopen dat ie loopt.
De voorste knijprem vind ik raar. De velg (niet gedopt, wat hoort bij die leeftijdscategorie heb ik gelezen) kent geen platte rand waar de blokjes goed op kunnen aangrijpen. Dat hoort dan kennelijk ook zo? Heb al wel een paar nieuwe remblokjes die ik er op kan zetten.
Ben er dus nog niet klaar mee.
Posted By: Joan Re: Keuring RDW - 23/01/20 10:41 AM
vind het vreemd dat framenummer hoger is dan motornummer , meestal werden er meer motortjes dan frames gemaakt en zie je daarom dat de nummers van de motors iets hoger liggen dan de framenummers. Mogelijk dat Roelof kan reageren die is ooit eens begonnen met overzichten van framenummers terwijl vanuit solex gewerkt werd met motornummers

lijst zoals te vinden op solex startpagina

Attached picture nummers.jpg
Posted By: HAGRO Re: Keuring RDW - 23/01/20 11:07 AM
Ik zie in de lijst,dat een oto van 1967 een franse motor heeft op een nederlands frame!
Ik bezit een oto (overgangsmodel) van 1967. Deze heeft een nederlands motortje (vanderHeem) op een frans frame!
Weet iemand hoe dat dan zit?


Groet, HAGRO
Posted By: Joan Re: Keuring RDW - 23/01/20 05:24 PM
Originally Posted by HAGRO
Ik zie in de lijst,dat een oto van 1967 een franse motor heeft op een nederlands frame!
Ik bezit een oto (overgangsmodel) van 1967. Deze heeft een nederlands motortje (vanderHeem) op een frans frame!
Weet iemand hoe dat dan zit?


Groet, HAGRO
hoe weet je dat het frame frans is ?
Posted By: HAGRO Re: Keuring RDW - 24/01/20 10:22 AM
Vierkant buisframe !
Posted By: John Meisters Re: Keuring RDW - 24/01/20 02:21 PM
Originally Posted by HAGRO
Vierkant buisframe !


Ook bij van der Heem zijn deze gemaakt, ze hebben sowieso altijd een framenummer.
De eerste serie had een eigen bagagedrager, later werd de Franse variant gemonteerd (1968-1969 ergens).
Posted By: HAGRO Re: Keuring RDW - 24/01/20 04:09 PM
Heb een andere bagagedrager dan de 3800!
Kan nergens een framenummer vinden.

groet,
Hagro
Posted By: Joan Re: Keuring RDW - 24/01/20 04:16 PM
Originally Posted by HAGRO
Heb een andere bagagedrager dan de 3800!
Kan nergens een framenummer vinden.

groet,
Hagro
blijven zoeken want zonder framenummer komen er aanzienlijk meer kosten bij, voor het ingraveren van een speciaal RDW nummer . Dat gaat op de manier bestemd voor autos dus je dient een heel lang plat vlak aan te bieden

de Nederlandse hadden ze meestal of links of rechts van het balhoofd, franse types die WEL een framenummer hadden ( later alleen een geklonken plaatje op het balhoofd dat meestal weg is, kijk daarom eens op je balhoofd of daar twee klinknagel gaatjes vooraan boven elkaar zitten) hadden dit nummer meestal op het losse stukje waar het trapstel aan vast zit, op de plek net boven waar het standaard tegen dit stukje aanklapt , als hij op zijn standaard staat
Posted By: HAGRO Re: Keuring RDW - 24/01/20 04:59 PM
Dank je voor de informatie!
Mijn Solex is geheel gedemonteerd geweest en elk onderdeel gespoten.
Nergens heb ik een framenummer kunnen ontdekken. Ook geen gaatjes in het balhoofdgedeelte.
Het is echter geen probleem,omdat de Solex al op kenteken staat!

groet,
HAGRO
Posted By: Joan Re: Keuring RDW - 24/01/20 05:37 PM
en als je een ongeluk krijgt en "ze" nemen hem in voor onderzoek en iemand begint dan te claimen dat je onrechtmatig gebruik hebt gemaakt van de openbare weg omdat je gebruik hebt gemaakt van een niet toegelaten gemotoriseerd voertuig , hoe los je dat dan op ?
Posted By: John Meisters Re: Keuring RDW - 24/01/20 06:20 PM
Originally Posted by HAGRO
Dank je voor de informatie!
Mijn Solex is geheel gedemonteerd geweest en elk onderdeel gespoten.
Nergens heb ik een framenummer kunnen ontdekken. Ook geen gaatjes in het balhoofdgedeelte.
Het is echter geen probleem,omdat de Solex al op kenteken staat!

groet,
HAGRO


Zonder framenummer geeft RDW geen kenteken af, dus dat moet er in staan.
Voor de overgangsmodellen is dat op de zadelbalk onder het zadel.
Latere modellen kunnen het ook op of vlak naast het balhoofd hebben. Bij de standaard is alleen bij de ronde framebuis.

Ik zou het toch maar zoeken, wat Joan zegt klopt, die ellende wil je niet meemaken.
Hebben ze soms de zadelbalk verruild voor een Franse?
Posted By: ovee Re: Keuring RDW - 25/01/20 09:00 AM
Ik weet niet of het waar is, maar ik heb wel eens gehoord dat toen de solexen eerst alleen maar geschoud hoefden te worden, dus net voor het tijdstip van de verplichte keuring bij de RDW, er mensen waren die een klein zwart stickertje met een zelf gekozen nummer op hun bromfiets plakten. Dat nummer werd dan bij de desbetreffende fietsenwinkel in de computer gezet, en zo kreeg men een kenteken. Of dat waar is weet ik niet, want die nummers werden toch ook wel gecontroleerd?
Posted By: John Meisters Re: Keuring RDW - 25/01/20 09:52 AM
Die verhalen kunnen zomaar kloppen. Een goede vriend van mij had een brommer en van dezelfde brommer een frame zonder nummer.
Hij heeft het framenummer van de ander overgenomen en er een A achter gezet, met slagcijfers.
Werd door de computer geaccepteerd dus mooi een kenteken gekregen.

Of dat nu nog lukt betwijfel ik. In het begin zijn meer fouten gemaakt, ik heb een oto waar 3800 op het kenteken staat, diverse 3800’s waar 5000 op het kenteken staat, een Eysink uit 1952 waar men maar een Renata van heeft gemaakt omdat men het model nergens kon vinden.
Ze kwamen me na een uur vragen of het een Renata zou kunnen zijn. Ik heb maar ja gezegd, om er van af te zijn.
Posted By: Joan Re: Keuring RDW - 25/01/20 04:56 PM
Originally Posted by ovee
Ik weet niet of het waar is, maar ik heb wel eens gehoord dat toen de solexen eerst alleen maar geschoud hoefden te worden, dus net voor het tijdstip van de verplichte keuring bij de RDW, er mensen waren die een klein zwart stickertje met een zelf gekozen nummer op hun bromfiets plakten. Dat nummer werd dan bij de desbetreffende fietsenwinkel in de computer gezet, en zo kreeg men een kenteken. Of dat waar is weet ik niet, want die nummers werden toch ook wel gecontroleerd?
Nummers werden door RDW pas gecontroleerd want die hadden het overzicht, individuele fietsenmakers niet. zelf ingeslagen nummers kwamen ook voor en die vielen bij een goede schouwing door de mand veelal omdat ze met de hand nogal scheef ingeslagen waren.
Ik kreeg op enig ogenblik een brief van de RDW dat er van mij ( bakfiets) een nummer aangeboden werd ter keuring of ik kon overleggen dat ik inderdaad dat voertuig in bezit had, wat foto's opgestuurd en niets meer van gehoord. Gok zo dat de aanbieder van het "dubbelnummer" eerst naar huis is gestuurd afwachtend op de info die ik naar de RDW heb gestuurd en dan later op één of andere manier is opgelost, maar niet met mijn nummer.
Posted By: Willem61 Re: Keuring RDW - 30/06/21 09:07 PM
Ik heb totaal geen problemen gehad om mijn peperbus uit 1950 door de keuring te krijgen, ik had heel veel info meegenomen om het de keurmeester makkelijk te maken.
Ik zelf was zenuwachtig en kreeg hem in eerste instantie niet aan de praat, wat bleek geen probleem te zijn. De keurmeester vond het alleen maar interessant hoe alles werkte.
© Solex Forum