Solex forum
Op mijn Koffertje (1961) zitten schetsplaten waarbij de glijders in een verhoging (met veer) in de schetsplaten glijden. In een ander draadje werd verteld dat een Koffertje schetsplaten moet hebben waarbij de gljjders aan de buitenkant in een frictiebout lopen. Maar ik twijfel nog omdat dit laatste systeem ook op mijn veel nieuwere VeloSolex S3800 zit. Wie weet zeker welke schetsplaten op een Koffertje uit 1961 horen? Ik heb geen referentie materiaal.
[Linked Image]
[Linked Image]

Dit zijn de originele VdH motorplaten die oren op een koffertje 60/61
Duidelijker kun je het niet laten zien!!. Ik moet weer op zoek.....
ja ze zijn later weer terug gekomen op het idee om de frictie met dubbeltjes en kwartjes te doen en weer terug naar een bewezen goed systeem met veren en ringen dus latere solexen hadden (ONGEVEER) weer het systeem van eerdere solexen

meestens kom je nu dat systeem weer tegen bij de 3800 en zijn opvolger MAAR de schetsplaten die daar bij horen zijn zeer verschillend omdat de ophangogen aan de voorvork op een andere plaats zitten en de veren haken onderin anders in de ril loopt daar (3800) helemaal door tot aan het eind en bij Van Der Heem stoppen ze een stukje voor de zijkant van de plaat
En daarom begon ik te twijfelen. Ik dacht dat de frictie met dubbeltjes en kwartjes oud was en het systeem net de veren en ringen nieuw. Maar v/d Heem heeft dus gewisseld van systeem. Weer wat geleerd. Dank!
Originally Posted by Koosolex
En daarom begon ik te twijfelen. Ik dacht dat de frictie met dubbeltjes en kwartjes oud was en het systeem net de veren en ringen nieuw. Maar v/d Heem heeft dus gewisseld van systeem. Weer wat geleerd. Dank!
ja dat systeem met die veren is zo oud dat ze ook al eens gewisseld hebben van positie, ze hebben ooit ook eens aan het spatbordboutje gezeten en de banaan zat vast aan de schetsplaat
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Koosolex
En daarom begon ik te twijfelen. Ik dacht dat de frictie met dubbeltjes en kwartjes oud was en het systeem net de veren en ringen nieuw. Maar v/d Heem heeft dus gewisseld van systeem. Weer wat geleerd. Dank!
ja dat systeem met die veren is zo oud dat ze ook al eens gewisseld hebben van positie, ze hebben ooit ook eens aan het spatbordboutje gezeten en de banaan zat vast aan de schetsplaat

Klopt maar dat is van de koppeling lozen.
© Solex Forum