Solex forum
Posted By: Janaz Franse Solex - 05/08/18 02:45 PM
Hallo,
Ik ben Janaz en nieuw op deze site. Heb een paar uur geleden in Frankrijk een Solex gekocht, waarvan de eigenaar zegt, dat zijn vader hem in 1947 aangeschaft heeft.
Het framenummer is: 222418 en het motornummer: 3348749.
Kan iemand duidelijkheid verschaffen? Op de lijst met Franse motorbloknummerskan ik het niet herleiden.
Groet,
Janaz
Posted By: FFAnders Re: Franse Solex - 05/08/18 07:59 PM
In 1947 hadden ze nog niet van die lange frame en motornummers :

Attached picture Bouwjaar Frans.jpg
Posted By: John Meisters Re: Franse Solex - 05/08/18 11:30 PM
Originally Posted by FFAnders
In 1947 hadden ze nog niet van die lange frame en motornummers :


Nee deze is nieuwer. Plaats eens een foto?
Posted By: Joan Re: Franse Solex - 06/08/18 07:35 AM
en denk dat motor en frame niet bij elkaar horen framenummer is redelijk oud met maar 6 cijfers ( nog lage productie aantallen ) , motornummer is veel jonger en heeft 7 cijfers ( hoge productie aantal al bereikt )
Posted By: Huub Re: Franse Solex - 06/08/18 05:23 PM
ik dacht dat die oude met een een begonnen ik heb er een die begint met een twee en is van 52
Posted By: Janaz Re: Franse Solex - 08/08/18 03:45 PM
Allen, die reageerden: dank voor jullie aandacht.
Ik ben nog niet verder gekomen dan dat het motorblokje uit 1964 moet zijn en het een 3300 betreft.
Met het framenummer nog niet verder gekomen.
Wel heb ik wat foto’s op mijn site gezet:
http://hogema.org/solex.html
Wellichthet dit.
Ik wacht jullie reactie weer af,
Janaz
Posted By: Janaz Re: Franse Solex - 08/08/18 03:49 PM
Ik zie dat de foto’s niet goed doorkomen. Herhaling volgt.
Posted By: Janaz Re: Franse Solex - 09/08/18 10:58 AM
De link werkt nu goed.
Posted By: FFAnders Re: Franse Solex - 09/08/18 01:44 PM
Het is inderdaad een Franse Solex van rond 1952.
De motor is ook Frans maar met het nummer is gerommeld, de eerste 2 cijfers horen er volgens mij niet op.
Misschien kan je ook nog een foto plaatsen van de bovenkant van het carter, hierop staat of het een 45cc of een 49cc is .
Als er 45cc opstaat dan is het een Peperbus van rond 1952 met een andere cilinder en luchtfilter.
Staat er 49cc op dan kan de motor van rond 1953 zijn met een verkeerd luchtfilter, er hoort dan een sleutelgat-filter op te staan.
Posted By: casper01 Re: Franse Solex - 09/08/18 06:08 PM
Originally Posted by FFAnders
Het is inderdaad een Franse Solex van rond 1952.
De motor is ook Frans maar met het nummer is gerommeld, de eerste 2 cijfers horen er volgens mij niet op.
Misschien kan je ook nog een foto plaatsen van de bovenkant van het carter, hierop staat of het een 45cc of een 49cc is .
Als er 45cc opstaat dan is het een Peperbus van rond 1952 met een andere cilinder en luchtfilter.
Staat er 49cc op dan kan de motor van rond 1953 zijn met een verkeerd luchtfilter, er hoort dan een sleutelgat-filter op te staan.


Solex 330 uit 53. 49cc.
Posted By: Joan Re: Franse Solex - 10/08/18 08:06 AM
het frame is redelijk oud want heeft nog een ( zeer kwetsbaar) aluminium balhoofd ( dat waar de vorkpoten aan zitten) is zeer lastig los te halen maar met beleid ( uitboren met dunnen boortjes) lukt het wel, waarom loshalen ? Als je de bouten laat zitten drukken ze met hun roest het aluminium uit elkaar als dat al niet gebeurd is
Posted By: Janaz Re: Franse Solex - 10/08/18 08:16 AM
Joan,
Bedankt voor het advies. Ik neem de tijd voor de demontage.
Janaz
Posted By: Janaz Re: Franse Solex - 11/08/18 04:27 PM
FFanders, Joan en anderen,
Het is een 49 cc blokje. Dus een verkeerd luchtfilter? Ik zal op zoek gaan naar een sleutelgatfilter.
De bouten van het balhoofd komen heel gemakkelijk los. Geen enkele roestvorming, dus een mazzeltje!
Janaz
Posted By: Joan Re: Franse Solex - 11/08/18 05:23 PM
Originally Posted by Janaz
FFanders, Joan en anderen,
Het is een 49 cc blokje. Dus een verkeerd luchtfilter? Ik zal op zoek gaan naar een sleutelgatfilter.
De bouten van het balhoofd komen heel gemakkelijk los. Geen enkele roestvorming, dus een mazzeltje!
Janaz
zo te zien heeft het motortje ook geen kamzuiger cilinder , ik mis het dekseltje voor het spoelkanaal aan de voorkant. Ik verwacht dus een DO ( spoelpoorten) cilinder, daar hoort een dergelijk filter wel bij . een DO loopt wel beduidend beter
Posted By: Janaz Re: Franse Solex - 13/08/18 02:50 PM
Joan,
Ik heb nog een paar foto’s bijgeplaatst. http://hogema.org/solex.html
Misschien geeft dit extra duidelijkheid. Heb je nog andere foto’s nodig om specifieker te zijn?
Janaz
Posted By: Joan Re: Franse Solex - 14/08/18 08:32 PM
ik zie inderdaad geen kamzuiger. Overigens hoort die lucht regelhendel op de carburateur recht omhoog te staan en niet over de sproeier heen te hangen. tankdop ziet er wel zeer oud uit met die karteltjes op de rand
© Solex Forum