Wie heeft voor informatie over deze solex B 7089 zal proberen ook een foto te plaatsen maar de lukt me niet.
Hier wat informatie.
B 7089 SOLEX SOLEX 800
B 7089 SOLEX SOLEX-OTO (1001)
B 7089 SOLEX SOLEX-OTO DE LUXE (1102)
B 7089 SOLEX SOLEX-OTO ZWART (1101)
Alfons kun je me zeggen hoe ik een foto moet plaatsen.
OTO overgangsmodel??
Beetje onduidelijke foto helaas. Zeker een overgangsmodel, maar wel met franse remgrepen. Klopt m.i. niet helemaal, al weet je het met overgangsmodellen natuurlijk nooit. Dit heb ik nog niet gezien.
Tank aansluiting: M8 (voor) of M9 (onder)?
Je moet ècht op "antwoorden" klikken, of tijdens antwoorden op "ga naar volledig antwoordscherm".
Je foto mag niet te groot zijn (238 kb). Max 5 tegelijk. Succes.
Beetje onduidelijke foto helaas. Zeker een overgangsmodel, maar wel met franse remgrepen. Klopt m.i. niet helemaal, al weet je het met overgangsmodellen natuurlijk nooit. Dit heb ik nog niet gezien.
Tank aansluiting: M8 (voor) of M9 (onder)?
Ik heb ze ook zo staan, stalen remhevels en plastic gasgever ( nogal kwetsbaar ), Lucia 10 achterlicht en dat idiotige nederlandse voorspatbord met opgezet geel plaatje
Er staat een goede foto bij afbeeldingen zie ik nu. Duidelijk een overgangsmodel en de juiste stalen handgrepen
Qua design valt het nog aardig mee bij een Solex, maar ik zou hem de kleur van het frame geven ofwel het frame de kleur van het voorspatbord.
Qua design valt het nog aardig mee bij een Solex, maar ik zou hem de kleur van het frame geven ofwel het frame de kleur van het voorspatbord.
Nou om aan de verplichte hoeveelheid vierkante centimeters geel te komen hebben ze hem verlengd en een hanekam gegeven.
dat doet niets dan klapperen en die hanekam bijt in je valbeugel .
Nu geel niet meer nodig is, weg met dat ding en een frans neusje erop .
ER zijn lui die dachten dat dit klapje oranje mocht zijn maar dat is nooit het geval geweest gelukkig maar, anders zou je om in jouw stijl mee te gaan ook het hele frame oranje moeten spuiten en dat is zeker de laatste tijd niet zo een heel beste keuze. (Hoewel rood ook niet meer zo goed in de markt ligt sinds Mercedes kampioen Formule 1 is)
Dan toch maar zwart, zie je ook minder van wat er mogelijk mis is
Er staat stond een goede foto bij afbeeldingen zie ik nu. Duidelijk een overgangsmodel en de juiste stalen handgrepen
Snapchat
Als het een overgangsmodel is over welk bouwjaar praten we dan ?
Nee, was ons ook al opgevallen.... jammer. Misschien kan Fredf hem opnieuw plaatsen, dan blijft het verhaal compleet, fijner voor de zoekers onder ons
Klopt het typekeurnummer dan wel?
Hier lees ik dan weer dat B 1121 zowel bij 5000's als bij overgangsmodel OTO/3800 voorkomt.
Fredf geeft het typenr toch zelf aan, dus dat klopt wel
http://www.oudebromfiets.nl/progamma/b%20nummers.pdfIn deze lijsten zie ik dat B 1121 genoteerd staat als een 3800 uit 1971.
Gezien de gelijkenis met het frame kan ik me voorstellen dat vergissingen bij de schouwing niet onbestaande zijn geweest.
Ja dat zal best zijn voorgevallen... Vooral in de beginperiode van de schouwing... Ergens op deze site staan voorbeelden van wat er allemaal gekentekend is.
Om het nog spannende te maken heb ik nog een Frame nummer 8004188
Nl B1121 volgens mij is dit een 5000 frame of ook een oto overgangs model ? Zal ook ff foto proberen toe te voegen
Dus Roelof, kan dus onderdelen bestellen voor een oto overgangsmodel
dovergangsmodel maar is het wel een 5000 of past hier alles van een 3800 op die ik aan het opknappen ben.
Wat heb je nodig? Veel van de 3800 past op jouw overgangsmodel, maar niet alles! Wel goed om te weten wat je nodig hebt, dan kunnen we adviseren.
ik denk dat er eerder een oto motor op zit, inclusief stalen tank, wel met dikke overloop en M9 aansluiting. Ik heb er 2 van dit model, maar hoe nieuwer hoe franser, op een gegeven moment kwam idd die 3800 motor.
Zou wel een foto hier willen plaatsen maar hoe doe ik dat ?
Als je op "antwoorden" klikt kom je op "Reaktieformulier" .
Hieronder staat Bestands beheer , deze aanklikken en dan kan je foto's uploaden.
Let wel op het formaat ,238Kb.
Als de foto te groot is , deze eerst verkleinen met b.v. Paint .
Als het goed gaat hierbij de foto.
Welk type gereedschapsbakje zit op dit frame ?
Wanneer je het vastklemt met een omgekeerde "u" dan is het een 3800, klem je hem vast met een langwerpig gat, dan is het een overgangsmodel.
Han
Overgangsmodel met plastic bakje :
3800 met metalen bakje :
Heb gekeken maar er zit geen bakje bij waar zit dat bakje dan.
Zit onder de bagagedrager, boven het achterlicht. Vaak ontbreken die bakjes, zeker die van plastic.
Han
De foto is nèt te klein om de details goed te kunnen zien. Kun je er nog een paar maken, met iets meer zichtbare details zoals gereedschapbakje, bagagedrager, motorlift (heb je er geen motor bij trouwens? maak daar ook ff een foto van). Dan kunnen wij concrete antwoorden geven.
Die gasbediening is de decompressiehendel, hoort onder aan je stuur maar deze zit er bovenop. Verder is de motorhaak niet voor een Oto motor, dus waarschijnlijk zal hier een 3800 motor op hebben gezeten idd, met gasbediening via de remhendel.
Ook de bagagedrager is al echt Frans, geen U-vormige dwarsliggertjes die volgens mij bij de eerdere overgangsmodellen werden gebruikt.
Achterlicht is geen Lucia die er eigenlijk op hoort, maar ook geen Franse, dus mogelijk later vervangen. Het zadel komt van een 5000, deze hebben dat gereedschapsbakje aan de achterkant, verder hetzelfde als de 3800.
Aangezien er in het leven van deze Solex best een en ander gewisseld is, moet je je afvragen wat je wil: volledig origineel maken of gewoon een leuke rijdende Solex van bouwen. Het eerste vergt veel zoekwerk: wat hoort erop en waar is dat nog te krijgen, het tweede is goed te doen, veel is nieuw te koop en het meeste past gewoon.
Let op de gatafstanden voor je schetsplaten, meet die eens op, dat zegt ook al iets meer over het type motor dat erop hoort
Zit er een framenummer in ? Zou onder het balhoofd moeten staan.
Wanneer er geen nummer instaat dan wordt de keuring nog €94 duurder, dus das wel belangrijk.
Han
Om het nog spannende te maken heb ik nog een Frame nummer 8004188
De overgangsmodellen hadden toch nog de NL velgen, met de bolling ?
En ik heb met grijze tank, koplampkap met OTO opdruk en vliegwielkap.
Han
Heb nu het frame uit elkaar gehaald en vrijdag weg brengen voor stralen en coaten. Ben wel benieuwd welk frame het nu is dit omdat ik misschien alles in een originele staat wil terug brengen, maar hoor ook graag hoe jullie daar over denken.
En nog een paar foto's
Wat mij wel opviel zie foto dat bagage drager vast zit met een soort bus tussen drager, dit is anders dan mijn ander model zie foto .
Gerritsen Coatings Nijkerk kompleet frame stralen en coaten 100 euro .
Nee, waar staan de foto's ?
Ah nu staan ze erbij !
En nog een paar foto's
Wat mij wel opviel zie foto dat bagage drager vast zit met een soort bus tussen drager, dit is anders dan mijn ander model zie foto .
Das hetzelfde type als ik heb, kun je zondag bekijken
Han
Op de 3 foto's van Han zie je dat bagage drager aan de buitenkant gemonteerd is en op mijn frame is dat aan de binnenkant met zie mij foto bus.
De bagagedrager van Han is van een eerder overgangsmodel, "meer Oto dan 3800". Die van jou is al van het model "meer 3800 dan Oto".
Mijn overgangsmodellen hebben dezelfde drager als Han
hier is mijn overgangs model juist het zelfde als die van jullie
groetjes pierre
En natuurlijk een wit achterspatbord. Was destijds verplicht in Nederland en niet in Frankrijk
Dus kan ik onderdelen bestellen voor een 3800 en welke wielen ?
Dat is het leuke van dit latere overgangsmodel, beide wieltypes zijn goed
En natuurlijk een wit achterspatbord. Was destijds verplicht in Nederland en niet in Frankrijk
En dan zijn er nog Belgische Oto's en overgangsmodellen die dat achterspatbord niet wit hebben.
Dus kan ik onderdelen bestellen voor een 3800 en welke wielen ?
welke wielen: voorasl het achterwiel is oppassen want daar hangen ook verschillende naven in , hoe ze met de kabel aangestuurd worden en hoe ze aan het frame verankerd zijn
Zag op marktplaats een redelijke oto blokje staan past deze altijd op mijn frame ?
Ga je voor origineel dan moet je de afstand weten van de gaten van de schetsplaten. Anders is het passend te maken. Ook de motorlifter kan verschillen, en je gasgeefsysteem.
Maar volgens mij zaten er geen schetsplaten meer op.en zoals op de foto te zien het gas mechanisme ook niet.
Schetsplaten blijven normaal gesproken ook aan de motor vastzitten als deze van het frame gehaald wordt.
Ik wacht maar eerst op de onderdelen die morgen naar de spuiter/ coating gaan.