Solex forum
Posted By: timo84 Afstellen solex blokje - 17/08/20 09:56 AM
Hallo,

Ik heb een solex 3800 en deze loopt nu 40. Met deze solex gaat niet op de openbare weg getoerd worden.
Ik heb nu een CFX 39.5 cilinder
en race cilinderkop met decompressie
en een sport uitlaat.

Bij de bestelling had ik meteen een 30 en 32 sproeier mee besteld maar met de 28 die er al in zat liep hij toch het beste. De hendel staat nu nog steeds bijna helemaal rechts op top snelheid.

Voor de solex heb ik nog een drijfstang nodig met ander naaldlager. Welke kan ik het beste gebruiken?

Ik wil deze solex graag rond de 50 laten lopen maar weet niet wat daarvoor nodig is. Graag wil ik jullie kennis hiervoor gebruiken.


Groet Timo
Posted By: StefanGroenestein Re: Afstellen solex blokje - 17/08/20 10:56 AM
Cfx opsturen naar joan en hem laten bewerken. Dan moet de 50 haalbaar zijn. Let er wel op dat je dan een ander vliegwiel nodig hebt en je je drijfstang moet vervangen voor een van een puch.
Posted By: dreke2 Re: Afstellen solex blokje - 17/08/20 11:11 AM
En dan gelijk de krukas nabalaceren denk ik
Groet
ANdre
Posted By: StefanGroenestein Re: Afstellen solex blokje - 17/08/20 11:25 AM
Correct. Denk niet dat dat bij mij niet gedaan is door de haast van mijn zus. Die wilde graag een rit gaan rijden. Hierdoor komt het ik denk ik dat er bij geluiden zijn. Joan kan dit misschien wel bevestigen?
Posted By: timo84 Re: Afstellen solex blokje - 17/08/20 11:40 AM
Dat de drijfstang van een puch gebruikt kan worden komt goed uit. Die heb ik nog wel een aantal liggen.

Als er een ander vliegwiel op moet welke kan ik dan gebruiken?
Posted By: timo84 Re: Afstellen solex blokje - 17/08/20 11:49 AM
Originally Posted by StefanGroenestein
Cfx opsturen naar joan en hem laten bewerken. Dan moet de 50 haalbaar zijn. Let er wel op dat je dan een ander vliegwiel nodig hebt en je je drijfstang moet vervangen voor een van een puch.


Ik heb joan´s post gelezen over de andere drijfstang maar waarvoor is hier een ina pasbus gebruikt?
Posted By: StefanGroenestein Re: Afstellen solex blokje - 17/08/20 11:59 AM
Peugeot 102 vliegwiel past direct. Oude puch ontstekingen worden ook veel gebruikt. Ik heb nu voor +- 4 setjes liggen en ga aankomend weekend langs jan. Dan ga ik samen met hem een paar ontstekingen maken.
Posted By: StefanGroenestein Re: Afstellen solex blokje - 17/08/20 11:59 AM
Durf ik je niet te zeggen. Daarvoor zal je op een antwoord van joan moeten wachten.
Posted By: timo84 Re: Afstellen solex blokje - 17/08/20 12:29 PM
Originally Posted by StefanGroenestein
Peugeot 102 vliegwiel past direct. Oude puch ontstekingen worden ook veel gebruikt. Ik heb nu voor +- 4 setjes liggen en ga aankomend weekend langs jan. Dan ga ik samen met hem een paar ontstekingen maken.


Van puchjes kan ik veel aankomen. Vrienden crossen al jaren met puch blokken met 74 cc cilinders. Als je er een passend hebt gemaakt kun je dan laten weten wat je precies hebt gedaan?
Posted By: timo84 Re: Afstellen solex blokje - 17/08/20 01:26 PM
Is het ook nodig om de carb uit te boren? Die is nu gewoon nog 6.5 mm. Vanaf wanneer is het nodig en welke snelheid valt er te halen als je hem naar 8mm vergroot?
Posted By: StefanGroenestein Re: Afstellen solex blokje - 17/08/20 02:47 PM
Mijn solex loopt ook 50. Carb is gewoon 6,5 mm. Echter rijd ik het bijna nooit. Het rijd gewoon niet lekker. 40 is voor mij wel echt de max. Soms trek ik het gas wel open, maar dat is echt maar kleine stukjes.

Als je echt 50 wilt lopen zou ik beginnen met het frame aanpakken.
Posted By: Joan Re: Afstellen solex blokje - 17/08/20 04:36 PM
Originally Posted by timo84
Originally Posted by StefanGroenestein
Cfx opsturen naar joan en hem laten bewerken. Dan moet de 50 haalbaar zijn. Let er wel op dat je dan een ander vliegwiel nodig hebt en je je drijfstang moet vervangen voor een van een puch.


Ik heb joan´s post gelezen over de andere drijfstang maar waarvoor is hier een ina pasbus gebruikt? is geen pasbus maar een lagerbus voor naaldlagers, zijn de enig echte goede die passen bij een betere drijfstang


solex busjes passen niet goed, zijn grof geslepen en vaak scheel . heb er nu eentje daar zitten twee voelerlinten in van 0.05 mm om hem nog enigszins strak op de 10 mm krukpen te monteren
Posted By: timo84 Re: Afstellen solex blokje - 18/08/20 05:40 AM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by timo84
Originally Posted by StefanGroenestein
Cfx opsturen naar joan en hem laten bewerken. Dan moet de 50 haalbaar zijn. Let er wel op dat je dan een ander vliegwiel nodig hebt en je je drijfstang moet vervangen voor een van een puch.


Ik heb joan´s post gelezen over de andere drijfstang maar waarvoor is hier een ina pasbus gebruikt? is geen pasbus maar een lagerbus voor naaldlagers, zijn de enig echte goede die passen bij een betere drijfstang


solex busjes passen niet goed, zijn grof geslepen en vaak scheel . heb er nu eentje daar zitten twee voelerlinten in van 0.05 mm om hem nog enigszins strak op de 10 mm krukpen te monteren


Oke en dan zit deze als lagerbus in het big end?
Posted By: timo84 Re: Afstellen solex blokje - 18/08/20 05:43 AM
Originally Posted by StefanGroenestein
Mijn solex loopt ook 50. Carb is gewoon 6,5 mm. Echter rijd ik het bijna nooit. Het rijd gewoon niet lekker. 40 is voor mij wel echt de max. Soms trek ik het gas wel open, maar dat is echt maar kleine stukjes.

Als je echt 50 wilt lopen zou ik beginnen met het frame aanpakken.


Wat moet er met het frame gebeuren?

Verder is het frame in orde alles zit vast. Geen speling op het frame en het blok.
Posted By: StefanGroenestein Re: Afstellen solex blokje - 18/08/20 06:17 AM
Je remmen zijn niet gemaakt voor 50. De constructie zelf ook niet. Het rijd niet echt fijn
Posted By: timo84 Re: Afstellen solex blokje - 18/08/20 08:35 AM
Originally Posted by StefanGroenestein
Je remmen zijn niet gemaakt voor 50. De constructie zelf ook niet. Het rijd niet echt fijn
\

De remmen zijn vernieuwd en remmen hard. Als ik hard in de achterrem knijp staat het achterwiel stil. Het frame zal misschien niet gemaakt zijn voor de snelheid maar met 40 is het nog goed te doen en heb ik nergens last van.
Posted By: timo84 Re: Afstellen solex blokje - 18/08/20 09:12 AM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by timo84
Originally Posted by StefanGroenestein
Cfx opsturen naar joan en hem laten bewerken. Dan moet de 50 haalbaar zijn. Let er wel op dat je dan een ander vliegwiel nodig hebt en je je drijfstang moet vervangen voor een van een puch.


Ik heb joan´s post gelezen over de andere drijfstang maar waarvoor is hier een ina pasbus gebruikt? is geen pasbus maar een lagerbus voor naaldlagers, zijn de enig echte goede die passen bij een betere drijfstang


solex busjes passen niet goed, zijn grof geslepen en vaak scheel . heb er nu eentje daar zitten twee voelerlinten in van 0.05 mm om hem nog enigszins strak op de 10 mm krukpen te monteren


De lagerbus moet dus 10*14 zijn welke breedte heeft deze nodig? Hoe vul je de drijfstang uit?
Posted By: Joan Re: Afstellen solex blokje - 18/08/20 01:09 PM
breedte moet 11 worden voor de puch maxi drijfstang , heb je een speciale opspanbus voor nodig en een heel speciaal beiteltje want dat spul is diamanthard, ze komen in breedte 13 of 16 tevens heb je twee hardstalen ringen nodig om de zijkanten van het big-end aan te laten leunen,


…. dat is bij de solex drijfstang standaard ook niet goed OF je moet de naaldlagerbus aan één kant iets eruit hebben die hardstalen lagerbuskant komt dan tegen de krukwang aan en de andere ( nu holle kant) daar komt je originele hardstalen solex opsluitring tegen aan. de meeste solex drijfstangen zijn te breed voor het naaldlager en dan vreet het aluminium lekker in de krukwang
Posted By: timo84 Re: Afstellen solex blokje - 18/08/20 02:44 PM
Originally Posted by Joan
breedte moet 11 worden voor de puch maxi drijfstang , heb je een speciale opspanbus voor nodig en een heel speciaal beiteltje want dat spul is diamanthard, ze komen in breedte 13 of 16 tevens heb je twee hardstalen ringen nodig om de zijkanten van het big-end aan te laten leunen,


�. dat is bij de solex drijfstang standaard ook niet goed OF je moet de naaldlagerbus aan ��n kant iets eruit hebben die hardstalen lagerbuskant komt dan tegen de krukwang aan en de andere ( nu holle kant) daar komt je originele hardstalen solex opsluitring tegen aan. de meeste solex drijfstangen zijn te breed voor het naaldlager en dan vreet het aluminium lekker in de krukwang


Dan zal ik denk ik de 13 mm breede bestellen en deze afdraaien. Maak jij deze hardstalen ringen zelf of zijn deze te koop? En hoeveel speling moet je dan hebben op de breedte van het big-end? Ik heb een puch drijfstang besteld deze zal ik gaan passen en kijken wat ik allemaal nodig heb.

Eerder werd geschreven over dat jij iets aan de cilinder zou kunnen doen. Ook dat de krukas opnieuw gebalanceerd zou moeten worden. Hoe kan ik dit laten doen?
Posted By: Jan Re: Afstellen solex blokje - 18/08/20 08:11 PM
De drijfstang slijp ik terug naar 8 mm breed, en een wanddikte van 2 mm.
Het stalen busje moet dan bij mij precies 10 mm breed worden.
we hebben stalen zij ringen gemaakt, en deze laten harden, de drijfstang loopt nu precies op zijn naaldjes met 0,4 mm zijdelingse speling.
Stukje wolfram erin en klaar.
Met deze rijden we privé al heel veel jaren, zo ook de 24 uurs solex race. :-) Daar is de drijfstang wel 85 mm.
Loopt erg mooi, geen getik en gerammel. :-)

Attached picture 2.JPG
Attached picture 3.jpg
Attached picture 4.jpg
Attached picture 5.jpg
Posted By: Jan Re: Afstellen solex blokje - 18/08/20 08:21 PM
Stalen busjes slijp je gemakkelijk terug.
Of in de draaibank, of in je kolom boormachine.
Zet hem op een mooie rechte pen van 10 mm en slijp hem met de haakse slijptol met flappen schijf terug.
Wel hoog toerental pakken, gaat perfect.
Posted By: Joan Re: Afstellen solex blokje - 18/08/20 08:24 PM
Originally Posted by Jan
Stalen busjes slijp je gemakkelijk terug.
Of in de draaibank, of in je kolom boormachine.
Zet hem op een mooie rechte pen van 10 mm en slijp hem met de haakse slijptol met flappen schijf terug.
Wel hoog toerental pakken, gaat perfect.
Ik durf dat niet aan, heb hem graag perfecter dan haaks. ook de kopse kanten zijn positionering kanten
Posted By: Jan Re: Afstellen solex blokje - 18/08/20 08:28 PM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Jan
Stalen busjes slijp je gemakkelijk terug.
Of in de draaibank, of in je kolom boormachine.
Zet hem op een mooie rechte pen van 10 mm en slijp hem met de haakse slijptol met flappen schijf terug.
Wel hoog toerental pakken, gaat perfect.
Ik durf dat niet aan, heb hem graag perfecter dan haaks. ook de kopse kanten zijn positionering kanten


Jouw busje slingert meer in je draaibank, zet er maar eens een klok op
Posted By: Joan Re: Afstellen solex blokje - 18/08/20 08:29 PM
Originally Posted by Jan
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Jan
Stalen busjes slijp je gemakkelijk terug.
Of in de draaibank, of in je kolom boormachine.
Zet hem op een mooie rechte pen van 10 mm en slijp hem met de haakse slijptol met flappen schijf terug.
Wel hoog toerental pakken, gaat perfect.
Ik durf dat niet aan, heb hem graag perfecter dan haaks. ook de kopse kanten zijn positionering kanten


Jouw busje slingert meer in je draaibank, zet er maar eens een klok op
daar heb ik dus een spanbus voor
Posted By: Jan Re: Afstellen solex blokje - 18/08/20 08:42 PM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Jan
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Jan
Stalen busjes slijp je gemakkelijk terug.
Of in de draaibank, of in je kolom boormachine.
Zet hem op een mooie rechte pen van 10 mm en slijp hem met de haakse slijptol met flappen schijf terug.
Wel hoog toerental pakken, gaat perfect.
Ik durf dat niet aan, heb hem graag perfecter dan haaks. ook de kopse kanten zijn positionering kanten


Jouw busje slingert meer in je draaibank, zet er maar eens een klok op
daar heb ik dus een spanbus voor


Ja das veel beter, maar je mag ze hier nameten. laugh
Posted By: FFAnders Re: Afstellen solex blokje - 18/08/20 08:52 PM
Ik heb dat anders opgelost :
het busje op lengte gelaten en een bronzen ring gebruikt die over de bus heen valt en de speling kleiner maakt.
(De breuk van het big end is een bedrijfsongevalletje, deze was kennelijk al gescheurd bij een voorafgaand bedrijfsongevalletje)

Attached picture IMG_1836...jpg
Posted By: timo84 Re: Afstellen solex blokje - 19/08/20 05:58 AM
Originally Posted by Jan
De drijfstang slijp ik terug naar 8 mm breed, en een wanddikte van 2 mm.
Het stalen busje moet dan bij mij precies 10 mm breed worden.
we hebben stalen zij ringen gemaakt, en deze laten harden, de drijfstang loopt nu precies op zijn naaldjes met 0,4 mm zijdelingse speling.
Stukje wolfram erin en klaar.
Met deze rijden we priv� al heel veel jaren, zo ook de 24 uurs solex race. :-) Daar is de drijfstang wel 85 mm.
Loopt erg mooi, geen getik en gerammel. :-)


Hoe krijg je deze drijfstang zo netjes met een wanddikte van 2 mm? Ik zie dat je bij de pistonpen ook de wanddikte hebt aangepast. Hoe dik heb je deze gemaakt?"

Wat bedoel je met een stukje wolfraam erin?
Posted By: Jan Re: Afstellen solex blokje - 19/08/20 10:55 AM
Originally Posted by timo84
Originally Posted by Jan
De drijfstang slijp ik terug naar 8 mm breed, en een wanddikte van 2 mm.
Het stalen busje moet dan bij mij precies 10 mm breed worden.
we hebben stalen zij ringen gemaakt, en deze laten harden, de drijfstang loopt nu precies op zijn naaldjes met 0,4 mm zijdelingse speling.
Stukje wolfram erin en klaar.
Met deze rijden we priv� al heel veel jaren, zo ook de 24 uurs solex race. :-) Daar is de drijfstang wel 85 mm.
Loopt erg mooi, geen getik en gerammel. :-)


Hoe krijg je deze drijfstang zo netjes met een wanddikte van 2 mm? Ik zie dat je bij de pistonpen ook de wanddikte hebt aangepast. Hoe dik heb je deze gemaakt?"

Wat bedoel je met een stukje wolfraam erin?


Wolfraam is zwaar metaal, en heb je nodig voor je balans, kan ook met lood, maar dan "hartlood" bijv. waar ze vroeger je auto wielen mee balanceerde. Ik zou proberen om de balans op ongeveer 55% te houden.
Posted By: timo84 Re: Afstellen solex blokje - 19/08/20 02:58 PM
Originally Posted by Jan
Originally Posted by timo84
Originally Posted by Jan
De drijfstang slijp ik terug naar 8 mm breed, en een wanddikte van 2 mm.
Het stalen busje moet dan bij mij precies 10 mm breed worden.
we hebben stalen zij ringen gemaakt, en deze laten harden, de drijfstang loopt nu precies op zijn naaldjes met 0,4 mm zijdelingse speling.
Stukje wolfram erin en klaar.
Met deze rijden we priv� al heel veel jaren, zo ook de 24 uurs solex race. :-) Daar is de drijfstang wel 85 mm.
Loopt erg mooi, geen getik en gerammel. :-)


Hoe krijg je deze drijfstang zo netjes met een wanddikte van 2 mm? Ik zie dat je bij de pistonpen ook de wanddikte hebt aangepast. Hoe dik heb je deze gemaakt?"

Wat bedoel je met een stukje wolfraam erin?


Wolfraam is zwaar metaal, en heb je nodig voor je balans, kan ook met lood, maar dan "hartlood" bijv. waar ze vroeger je auto wielen mee balanceerde. Ik zou proberen om de balans op ongeveer 55% te houden.


oh oke ik wist niet dat het over het balanceren ging. Ik weet dat de krukas na deze aanpassing gebalanceerd moet worden. Ik heb dit nog nooit gedaan. Is er ook een mogelijkheid om dit te laten doen?
Posted By: timo84 Re: Afstellen solex blokje - 28/08/20 08:15 AM
De laatste dagen start de solex lastig. Eerst startte de motor in een aantal omwentelingen maar de laatste dagen moet ik 50 meter fietsen voor hij aanslaat. Tot het punt van aanslaan pruttelt hij ook niet hij doet gewoon helemaal niks.

Als de motor eenmaal loopt ruikt hij erg naar benzine dus hij krijgt genoeg benzine en de condensator is misschien 100 km oud.

Wat zou het kunnen zijn?
Posted By: MarkN Re: Afstellen solex blokje - 28/08/20 10:49 AM
Condensatoren zit een hoop troep tussen die het niet lang uithouden. Even de zoekfunctie hier gebruiken voor de informatie zodat je weet welke je niet moet hebben.
Posted By: timo84 Re: Afstellen solex blokje - 28/08/20 01:29 PM
Ik zal eens gaan zoeken.
Ik had deze 2 besteld bij solex onderdelen limburg en kreeg 2 verschillende.
Posted By: theohendriks Re: Afstellen solex blokje - 06/04/21 04:20 PM
van welk Puch blokje gebruik je de Drijfstang
Posted By: Joan Re: Afstellen solex blokje - 06/04/21 07:24 PM
Originally Posted by theohendriks
van welk Puch blokje gebruik je de Drijfstang
puch maxi , maar in principe hebben ze overal dezelfde ook voor de versnelling puch's MITS je de uitvoering voor pen 12 hebt want de oudere typen hadden pen 10 ( voor de pistonpen dus he )
Posted By: theohendriks Re: Afstellen solex blokje - 07/04/21 05:32 PM
Oke bedankt ik ga eens op zoek
Posted By: Joan Re: Afstellen solex blokje - 07/04/21 08:27 PM
Originally Posted by theohendriks
Oke bedankt ik ga eens op zoek
ik bestel bij "puchshop.de" ondanks dat ze een duitse extensie (.DE) hebben zitten ze gewoon in nederland ( ede)
© Solex Forum