Solex forum
Posted By: Joan CFX op originele onderbouw - 30/07/20 08:29 AM
het plaatsen van CFX cilinders is tamelijk populair, goed cilindertjes en qua kosten weegt het op tegen honen en overmaat zuiger.
Omdat ze van aluminium zijn ook makkelijk te bewerken en je ziet nu diverse nieuwe 'thuistuners' die er iets meer uit weten te halen.

ECHTER: als je hem origineel laat heb je ietsie meer vermogen en daar kan een originele onderbouw wel tegen, maar met extra tunen geeft de onderbouw het al snel op.

heb er hier nu eentje staan daar ligt de drijfstang uit: het originele naaldlager, daar liggen de naalden tegen elkaar en dat geeft extra wrijving kan niet tegen extra druk van het extra vermogen.
Motortje liep origineel zeer goed maar rammelde de laatste tijd nogal, zowel big end als pistonpen lager volkomen op. Je kon de zuiger als een klokje linksom en rechtsom draaien.
Dat wordt dus een puch maxi drijfstang monteren, komt ook nog een INA IR penbusje bij. kost wat maar blijft wel heel.

Voor de smering discussie onder ons: olie was er zat ik meen dat er aspen met wat bijmenging werd gebruikt maar die reactie komt vast wel .

Attached picture slijpsel.jpg
Attached picture busje.jpg
Attached picture naaldlager.jpg
Posted By: StefanGroenestein Re: CFX op originele onderbouw - 30/07/20 08:38 AM
Die reactie komt er zeker joan!

In huizen werd er 102 getankt en deze werd 1:40 gemengd met de bekende castrol olie
Posted By: John Meisters Re: CFX op originele onderbouw - 30/07/20 10:14 AM
Bekend verschijnsel, zo ben ik al verschillende drijfstangen tegengekomen. Ook met originele cilinder (niet opgevoerd).

Ik heb hier al vaker vermeld dat met plaatsen van de CFX het best meteen de drijfstang vervangen kan worden, lagering met een kooitje.

Zoals je zei: losse naalden draaien tegen elkaar in dezelfde richting, hartstikke slecht dus. Zo’n kooitje houdt onderling afstand en geeft veel minder wrijving.
Posted By: Joan Re: CFX op originele onderbouw - 31/07/20 08:46 AM
drijfstang is binnen, snelle levering. Postduif had er wel enige moeite mee. paste niet echt in zijn pootjes. vanwege het weer hebben ze er wel een speciale veiligheidsbril bij gedaan

Attached picture doos.jpg
Attached picture doosje.jpg
Attached picture free gift.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: CFX op originele onderbouw - 31/07/20 04:35 PM
Ik vind de drijfstang leuker om te zien. laugh laugh
Posted By: Jan Re: CFX op originele onderbouw - 31/07/20 08:09 PM
Die bril Joan is voor als je gaat slijpen laugh i.v.m. de balans zo licht mogelijk maken.

Posted By: Joan Re: CFX op originele onderbouw - 01/08/20 03:43 PM
Originally Posted by Jan
Die bril Joan is voor als je gaat slijpen laugh i.v.m. de balans zo licht mogelijk maken.

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/CF6lZeqajps" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
smaller maken, hoe kom je dan weg met je naaldlager(kooi) ?.

Ik maak ze op een andere manier lichter maar dat is heel erg handwerk , want er zit veel te veel metaal aan omdat hij geproduceerd is als een smeedstuk .
© Solex Forum