Ik heb een van der Heem blokje die tijdens het draaien een licht schurend geluid in het carter laat horen.
Zou dat beteken dat de lagers zijn versleten?
Is het je eigen blokje, altijd stil geweest? Of zo gekocht?
Met een stethoscoop (schroevendraaier aan je oor kan ook) kun je de plek misschien lokaliseren.
Blokje zal toch open moeten om het te verhelpen.
Ik heb een van der Heem blokje die tijdens het draaien een licht schurend geluid in het carter laat horen.
Zou dat beteken dat de lagers zijn versleten?
tsja vd heem maakte ze van ca 1949 tot ca ergens in de jaren zestig, daar zat 1 bouwjaar bij dat graag schuurde, zul je net zien dat jij dat jaar hebt.
Ik heb een van der Heem blokje die tijdens het draaien een licht schurend geluid in het carter laat horen.
Zou dat beteken dat de lagers zijn versleten?
Kijk of de spoelen aanlopen in het vliegwiel.
Kruktap loopt aan tegen carterdeksel.
Lagers versleten.
Ik heb daar ook last van gehad toen. Bij mij was het zo dat de drijfstang naar rechts uitweek en dan tegen de ring aan liep achter de drijfstangmoer.
Cilinder goed recht op het Carter uitlijnen zodat de cilinder netjes recht staat door het carterdeksel op de juiste manier te plaatsen.
Dit blokje heb ik onlangs gekocht.
Het liep niet maar heb het lopend gekregen. Ontsteking probleem.
Alleen hoor ik het schurend geluid als hij loopt.
Ik zal hem open maken en kijken of de spoelen aanlopen of de kruktap.
Mocht het aan de lagers liggen, welke lagers liggen dan het meest voor de hand? Hoe kun je het aan de lagers zien of ze versleten zijn?
Alfons je zei dat de cilinder recht op het carter moet worden uitgelijnd. Maar hoe doe je dat? de cilinder past toch maar op één manier op de 4 carterbouten?
Als je de youtube film ziet van Joan, hoe hij een Oto blokje in elkaar zet, kun je zien hoe hij het carter deksel monteer op een speciale manier. Namelijk geleidelijk de cilinder en deksel aandraaien. Als je het deksel monteerde kun je die wat op en neer bewegen. Dus kan de cilinder wat scheef staan daardoor.
Ik heb inderdaad het filmpje gezien.
Is inderdaad een betere manier dan wanneer het deksel eerst wordt vastgedraaid.
Hoe kan ik zien aan de lagers dat ze versleten zijn?
Slijtage is vaak niet te zien aan een krukaslager maar wel te horen.
Het bigend lager of bus kan je voelen als het versleten is.
Wat hoor je dan als het krukaslager is versleten
Is dat dan een schurend geluid.
De spoelen lopen niet aan en de krukas ook niet aan het carterdeksel.
Dan zal toch wel het lager versleten zijn vrees ik
Een blok wat lang stilgestaan heeft gestaan kan je ook niet zo even weer aan de praat maken dat is vragen om moeilijkheden, alles uit elkaar en netjes schoonmaken en kijken wat er vervangen moet worden, en als dat te hoog gegrepen is misschien door iemand anders laten reviseren....heb je weer een top blokje voor je solex.
Hoi Roelof
Ja daar heb je gelijk in. En normaal doe ik ook.
Maar degene waarvan ik hem gekocht heb, vertelde dat hij pas nog had gelopen en nu niet meer liep vanwege een kapotte condensator
ik heb ook al enkele malen zo een toestanden tegen gekomen.
heb daar mijn les uit getrokken om niemand meer te geloven.
onlangs nog een solexje gekocht die niet reed.
eigenaar vertelde mij dat hij een half jaartje terug rijdend was weg geplaatst.
bij het demonteren van het blokje waren er geen zuiger ringen te bespeuren en was de vliegwielspie afgebroken.
dus vanaf nu doe ik nooit geen start pogingen meer met een solexje vooraleer ik alles heb gedemonteerd en vernieuwd waar nodig.
is de beste methode om een goed blokje te hebben.
mvg tom
Mensen die dan dit soort praktijken uithalen, zijn geen Solex liefhebbers maar gewoon lapzwansen. Mensen op die manier belazeren. Bah.
Ik ben bezig het blokje uit elkaar te halen.
Bij het weghalen van de spoelenplaat blijkt dat het lager niet mee is gekomen met de spoelenplaat.
Het zit muurvast geklemd op de krukas.
Wat is de beste manier om het lager van de krukas te verwijderen?
heet stoken en dan proberen om het er af te trekken?
Met een goede pulleytrekker kom je een heel eind.
Heetstoken lijkt me weinig zinvol.
Bij een motor zonder koppeling zit het lager toch met boutjes en een ring met oren vast aan de spoelenplaat ??
Ik probeer lagers door te slijpen met een drempel en slijpschijfje.
Lukt meestal wel.
Met warm stoken, stook je ook wel eens ander dingen mee en dat wil men vaak niet.
Zomaar een idee.
Met een poelietrekker, dunne pootjes. Ik heb er destijds een aangepast.
Slijpen heb ik in het begin ook wel eens gedaan maar is onnodig.
Warmstoken hoeft niet: zo enorm vast zit het niet
Om wat voor blok gaat het, met of zonder koppeling?
Het is een van der heem blok. Met koppeling.
Ik kan nu de koppelingmoer niet losdraaien, omdat het lager ervoor blijft steken.Die komt dus niet mee als de spoelenplaat wordt verwijderd.
Lager hoort met een borgveer geborgd te zijn in de spoelenplaat, of de borgveer mist of je hebt een spoelenplaat van een 3800.
Foto's zouden meer duidelijkheid kunnen geven.
Maar der zijn ook tooltjes voor, gewoon ff bestellen bij één van de sponsors.
Ik zal morgen even een foto maken
1 van de 6 is de spoelenplaatlagertrekker
Wat voor tooltjes Johnnie? Een tooltje om het lager van de krukas te krijgen.
Die lager zit bijna tegen de koppelingsmoer aan. Kan er niet veel achterhaken om hem los te krijgen
Bedoel je dit stuk gereedschap om dat lager los te krijgen?
Bedoel je dit stuk gereedschap om dat lager los te krijgen?
yep!
Dit tooltje, zal proberen een foto te plaatsen.
Sorry lukt niet,
Oké Ovee, stuur me pb met je 06 nummer en dat app ik wel ff.
Ik heb eindelijk weer tijd gehad om te sleutelen
Ik heb een paar foto's van de spoelenplaat genomen.
Er zit geen borgveer bij om het lager te borgen.
Dan nog iets anders. Toen ik de spoelenplaat er af had gehaald kom ik heel gemakkelijk met de hand de rolunit verwijderen.
Is dat normaal? Het leek net dat de rolunit niet vastgeklemd zat op de krukas
Spoelenplaat is van een 3800 of 2200, weet je zeker dat het een oto blok is en geen 2200
het is een van der Heem blok
Het motornummer is 554244
Heeft een 3800 dan een spoelenplaat met een lager dat niet geborgd is?
Ja, en een 2200 ook.
Aan je spoel te zien heeft het vliegwiel de isolatie beschadigd.
dus ik begrijp dat de vorige eigenaar een 3800 of 2200 spoelenplaat op dit Oto blokje heeft gezet.
De rolunit kon ik met de hand van de krukas halen toen ik de spoelenplaat en koppeling had verwijderd. Normaal zit hij toch vastgeklemd op de krukas?
Heeft dat iets te dan maken met het schurend geluid die ik hoorde toen het blokje liep?
Komt wel vaker voor dat de rolunit er gemakkelijk afgaat.
Tijdens het rijden maakt dat niet uit. Dan draait alles ten opzichte van elkaar met dezelfde snelheid.
Stilstaan met draaiende motor geeft altijd wel wat bijgeluidjes, want dan beweegt het zaakje ten opzichte van elkaar wèl.
Ik heb eindelijk weer tijd gehad om te sleutelen
Ik heb een paar foto's van de spoelenplaat genomen.
Er zit geen borgveer bij om het lager te borgen.
Dan nog iets anders. Toen ik de spoelenplaat er af had gehaald kom ik heel gemakkelijk met de hand de rolunit verwijderen.
Is dat normaal? Het leek net dat de rolunit niet vastgeklemd zat op de krukas
meestal klemmen de kogellagers iets op de krukas maar er zijn ook krukassen zat waar ze het niet zo nauw genomen hebben met de tolerantie en dan zitten de lagers redelijk los op de as, geeft niet want uiteindelijk trek je alles tegen elkaar met de moer helemaal via alle bussen naar de krukwang toe aan de andere kant. geld dus niet voor een 3800 want daar moet de unit blijven zweven vanwege de bronzen lagerbussen vandaar dat er daar 2 moeren zitten want je moet de koppeling toch ergens tegen af kunnen zetten ( kan wel moet je de lagers iets groter maken en een lagerbus over de krukas schuiven )
Ben bang dat het de lagers in de rolunit zijn die lawaai maken, kan je wel voelen of ze nog soepel draaien of niet.
Die lagers draaien nog wel soepel, maar ik denk dat ik ze toch ga vervangen.
Als je op de foto van de spoelenplaat naar dat lager kijkt, dan zie je beschadigingen aan het omhulsel. Ik denk dat de vorige eigenaar daar niet te zachtzinnig mee is omgegaan.
Waarom zoek je er geen originele van een OTO bij ?
Han
niet alle rollen ( daar zijn ook weer types in) hebben lagers die nog verkrijgbaar zijn.
kan zijn dat een van de vaste leveranciers er ooit een partijtje special hebben laten aanpassen
Han, je bedoeld een originele spoelenplaat van een Oto?
Het is al eerder geschreven :
Komt wel vaker voor dat de rolunit er gemakkelijk afgaat.
Tijdens het rijden maakt dat niet uit. Dan draait alles ten opzichte van elkaar met dezelfde snelheid.
Stilstaan met draaiende motor geeft altijd wel wat bijgeluidjes, want dan beweegt het zaakje ten opzichte van elkaar wèl.
oftewel , als de Solex rijdt en de koppeling grijpt volledig aan dan kunnen de rollagers geen herrie meer maken.
Is er dan nog herrie dan komt dat niet van de rol.
Je kunt wel voor 30/40 euro rollagers gaan vervangen maar als deze nog goed zijn is het zonde van de tijd en het geld.
Nu blijven er nog 3 lagers over : spoelenplaat, deze heb je nu los in de hand en kan je controleren op slijtage /herrie.
Vervolgens blijven krukas en bigend lager over.
Als de drijfstang los is van de krukas kan je beide lagers controleren : krukaslager door de krukas rond te draaien en het bigendlager geeft vaak geen schurend geluid als het versleten is, dit klappert meer.
Ik moet de de andere lagers nog verder controleren, maar als deze goed zijn ga ik ze niet vervangen.
Dan zet ik hem weer in elkaar en ga toch nog even goed controleren of het vliegwiel niet ergens een spoel of iets anders raakt.
Han, je bedoeld een originele spoelenplaat van een Oto?
Ja