Solex forum
Ik heb een ander vliegwiel gemonteerd op mijn OTO blokje en blijkbaar is de hoek waaronder de spie is gemonteerd net een graadje anders als bij het vliegwiel wat ik wilde vervangen.
Het ontstekingstijdstip stond bij "oude vliegwiel" zo'n 2 mm links van het bekende markeringsstreepje (onderbreking/rupture) op de spoelenplaat.
Daarbij was het excentrische boutje t.b.v. van de verstelling bijna op zijn maximale stand gepositioneerd om het contactplaatje (naar rechts) te verschuiven.
Blokje liep tot dusverre tip-top en zeer regelmatig.
Met nieuw vliegwiel slaat motor niet aan, hoorbaar duidelijk een zaak van onjuiste contactpuntafstand, hetgeen ook klopte bij controle.
Met het afstelapparaatje (ik heb er een van AdvH die gebaseerd is op kortsluiten van een beltrafo met 2 aansluitsnoeren op massa en de spanningvoerende contactpuntstrip) start het trillen van vliegwel al een stuk verder naar links ten opzichte van voorheen en ten opzichte van het merkteken op spoelenplaat wel zo'n 4 cm.
Het verstellen van excentrisch boutje brengt me niet ver genoeg naar rechts, maar tot nog steeds wel een 2,5-3 cm van het merkteken, maar dan houdt het op.
Mijn vraag is al in het bovenstaande opgesloten: welke werkbare oplossing geniet hier de voorkeur voordat ik bijvoorbeeld de contactpuntstrip wat naar beneden zou gaan "verbuigen" zodat het excentrisch boutje weer binnen een nuttig verstelbereik gaat vallen.
Het zal vast en zeker al eens eerder zijn voorgekomen....ik wil voorkomen om van de regen in de drup te geraken eek

je hebt een 3800 vliegwiel eropgezet ??
even met de schuifmaat door de kop 1,8mm voor BDP opzoeken en dan kijken waar de merktekens staan.
Origineel bericht van: FFAnders
je hebt een 3800 vliegwiel erop gezet ??
Ronald, jij slaat mogelijk de spijker op zijn kop en ik had daar zelf ook al aan gedacht omdat ik ooit een artikel daarover las met (kleine) verschillen in de positie van de spie, visueel was het echter bijna niet te zien.
Het is in dit geval een speciaal vliegwiel met een schaal erom heen tegen "breukgevaar van zamac" en als tussenoplossing naar een onderhanden projectje Bosch ontsteking-vliegwiel combi en volgens mij inderdaad een 3800 (met de andere ovale gaten).
Als dat zo is, wat is dan de oplossing om hem tóch te kunnen inzetten?
Geen spie monteren.
Vliegwiel juist positioneren en dan gewoon vast met de 3 bouten.
Origineel bericht van: RudolfDH
Geen spie monteren.
Vliegwiel juist positioneren en dan gewoon vast met de 3 bouten.

Zit vast met 1 moer. wink
Maar niet handig om zonder spie te monteren. Op deze wijze kan het vliegwiel ongemerkt verschuiven en dus ook loswerken.
Nieuwe spiebaan steken en bredere spie gebruiken.Wel precisieklus want je onderbrekernok moet wel in de juiste positie blijven. Simpeler dus om een ander vliegwiel te pakken.
Je moet, denk ik, oppassen (ik zeg niet dat je het niet moet doen!) om zomaar een ander type vliegwiel te gebruiken. Het heeft te maken met de positie van de permanent magneten ten opzichte van de ontsteekspoel. De contactpunten moeten openen op het moment dat de magnetische veldlijnen in de spoel de grootste verandering ondergaan, dus om en nabij de richtingsverandering. Dit noemen ze de abriss (weet niet of dit goed gespeld is). Mogelijkerwijs is dan de geïnduceerde spanning te laag, dus mogelijkerwijs een te kleine vonk.
Bij de Puch moet je eerst de spoelenplaat zodanig verdraaien dat de positie magneten/spoel juist is en dan pas de contactpunt afstand instellen. Bij de Solex kan dit niet.
Op internet heb ik een artikel gelezen over de ontsteking van de Solex, weet niet meer waar!

Eerst goed controleren of bovenstaande overeenkomt met het andere vliegwiel.

Groet, Dirk
Als het verschil zo klein is, zal het dan veel kwaad kunnen Dirk? Ik weet het echt niet.

Oplossing van Rudi lijkt mij ook niet zo verkeerd, maar jou kennende Geert zul je dit enkel als noodoplossing gebruiken, toch?
(Met dit weer en enorme dorst is er sprake van een noodsituatie laugh )
Hoi John,
Weet ik niet, heb daar geen ervaring me.
Geert zou kunnen kijken of hij kan zien hoe de nok ten opzichte van de magneten staan, vergeleken met het oude vliegwiel. Zal wel heel moeilijk zijn, lijkt me.
Ik zou het proberen, is de vonk niet sterk genoeg dan weet je waar het aan zou kunnen liggen.
Gelukkig weer WiFi op de camping in Zuid Franrijk.
Origineel bericht van: john meisters
Oplossing van Rudi lijkt mij ook niet zo verkeerd, maar jou kennende Geert zul je dit enkel als noodoplossing gebruiken, toch
John, ik wil dit nog niet eens als noodoplossing gebruiken, want dan zet ik alsnog het andere vliegwiel (voorlopig) weer terug.
Bedankt voor de reacties tot dusverre.
Ik heb vanavond inmiddels het oude authentieke OTO vliegwiel weer terug geplaatst en daarmee sluit ik dit thema wat mij betreft weer af.
© Solex Forum