Solex forum
Posted By: hanswelp - 40 graden in een spuitbus - 19/07/12 09:36 PM
Vandaag iets gezien en gebruikt(wat misschien al bekend is)een afgebroken tapeind waar nog wel de mogelijkheid om er een tang op te zetten was.Inspuiten met een of ander gas even wachten nog een keer weer even wachten je geloofd het niet maar het tapeind kwam er zonder schade makkelijk uit.Het is volgens mij vriesgas werkt echt gebruikt op een tapeind van de uitlaat 6cylinder Honda blok een andere hobby van mij Vr Gr Hans Welp
Posted By: John Meisters Re: - 40 graden in een spuitbus - 19/07/12 10:31 PM
klopt Hans, mij heeft het ook al eens geholpen. ik weet niet meer hoe het spul heet, shock-spray oid.
Posted By: JohnK Re: - 40 graden in een spuitbus - 20/07/12 12:29 AM
Loctite 8040.
Posted By: Jan Vennix Re: - 40 graden in een spuitbus - 20/07/12 02:54 AM
Ik ben er wel van overtuigt dat je deze bout er met dat middel uit hebt gekregen,maar dat licht niet aan de temperatuurschok die je zou kunnen teweeg brengen met deze vloeistof die er in een gasvorm op het metaal komt.
Ik ken deze spuutbus (ik gebruik deze meerdere malen per maand).
Dit middel wordt gebruikt op kleine onderdelen die tijdens gebruik warm worden en dan niet meer weten bij deze warmte wat ze eigenlijk moeten doen.
Door ze nu een stortbad te geven met dit gasvormig afkoelmiddel gaan ze dan meestal weer wel doen waar ze voor op de wereld waren
Maar zo gouw ze het weer wat warmer krijgen gaan deze onderdelen weer op vakantie.
En omdat wij willen dat deze onderdelen ook hun werk doen als het vakantie is vervangen wij deze luiaards uit de printplaat en zetten er weer een nieuwe in die ook bij wat meer warmte nog genegen is om wat werk te verrichten.
Het is volgens mij (alweer) niet mogenlijk om met zo weinig vermogen zo veel aluminium ( zalmac) een grote afkoeling te geven of je spui het er op via een brandweerslang ,die aangesloten is op een vrachtwagen met deze spuitbussen.
Een goede mannier om afgebroken (goed vastzittende) tapeinden er uit te krijgen is de volgende en werkt altijd goed
Neem een passende stip staal (moet lasbaar zijn) , boor hiwer een gat in ,zo groot dat je de bout net goed kan zien en leg deze over de afgebroken bout,las nu door het gat de strip vast aan de bout(laat even een beetje de warmte doortrekken in de bout) en draai nu met de strip de bout er uit.
Door de grote warmteschok van het lassen is de roest verpulvert en kan de bout er zonder moeite er uit gedraaid worden.
Posted By: JohnK Re: - 40 graden in een spuitbus - 20/07/12 03:44 AM
Het gas in de spuitbus zorgt ervoor dat de bout een klein beetje krimpt zodat de smeermiddel die ook in het gas zit in de porien van de roest kan komen om zijn smerende werking te doen. Door na het inspuiten van de bout een paar minuten te wachten kan je de bout er zonder veel moeite eruit draaien.
© Solex Forum