Solex forum
Posted By: Henky JBT cilinder - 13/06/15 01:43 AM
In een opwelling heb ik via via in belgie een zuiger en cilinder gekocht welke erg snel zou moeten zijn.
Volgens de verkoper heeft hij lang geleden 2 setjes voor zichzelf gekocht van iemand uit zeeland welke destijds met solexraces meereed. Oudere verkoper heeft een zelfde setje op zijn 3800 welke 40 km/h zou lopen en wind mee richting 45 km/h icm uitgeboorde carburateur en sproeier 32

Nu heb ik vol verwachting cilinder en carb gemonteerd maar resultaat valt met 30 km/h vies tegen. Mogelijk na inlopen wordt het iets beter maar 40+ haal ik zo niet. wat gespeelt met sproeiers en carberateurs maar ook geen succes.
Voordat ik boel in hoek gooi en met mijn jrt weer aan de slag ga vraag ik toch jullie mening of er toh meer potentie in zit

Het is een bewerkte 3V cilinder welke gegraveerd is met de letters JBT.
Cilinder is opgeboord naar 40 mm en voorzien van een andere zuiger met 4 mm ophoogplaatje om positie van zuigerpen te compenseren. Zuiger is voorzien van extra kanaaltjes

Ik heb een mapje gemaakt van de poorten en enkele foto's van cilinder/poorten. Maten in poortmap zijn werkelijke maten in cilinder en dus nog niet gecorrigeerd met deckhoogte
Deckhoogte is nu ruim 1 mm onder bovenzijde cilinder door de combinatie van 4mm ophoogplaatje en dikke pakkingen (2x 1.2mm)
Ik moet nog opnieuw testen met dunnere pakkingen of dunner plaatje

Zou dit potentieel een 40+ cilinder zijn?


henk

Attached picture DSC_0217.JPG
Attached picture DSC_0214.JPG
Attached picture DSC_0211.JPG
Attached picture DSC_0212.JPG
Attached picture DSC_0213.JPG
Posted By: Henky Re: JBT cilinder - 13/06/15 01:51 AM
als extra ook nog foto's van zuiger.
Koolaanslag is van ca 30-50 km rijden.

Attached picture DSC_0218.JPG
Attached picture DSC_0219.JPG
Attached picture DSC_0220.JPG
Attached picture DSC_0216.JPG
Posted By: Alfons_Amuse Re: JBT cilinder - 13/06/15 02:45 AM
Zohe, daar is lekker in gefreesd.
Ik zou verwachten dat dit 70 zou lopen of zoiets.
Heb dit ook bij Solexen gezien die idd zou hard gingen maar dan met 12mm carburateur.
Dan valt 30 vies tegen ja.
Er klopt gewoon iets niet aan het verhaal.
Je zou naar mensen toe moeten gaan die van die race Solexen maken en daar wat vragen gaan stellen.
Zo'n cilinder vraagt meer dan alleen zomaar monteren.
Wat er nu fout gaat is me natuurlijk vanuit hier niet te zeggen.
Zoiets moet ik in het echt horen lopen en dan kan ik er iets mee.

Zelf hen ik maar een licht gemodificeerde JRT en hiemee rij ik 38 a 40. Alleen de cilinder en zuiger voor de rest niets gedaan. Ik heb ook wel een JdL kopje maar heb er een pakking tussen voor minder compressie. Dit loopt wat rustiger.

Posted By: Jan Re: JBT cilinder - 13/06/15 02:52 AM
Henk, ik denk dat hij best wel zal lopen, maar niet op "alleen" een 6,5 mm Carburateur. Met deze cilinders werden goede snelheden gehaald maar dan met opgeboorde Carburateur, en extra membraam in Carburateur en zijdeksel. En natuurlijk volle krukas.
Posted By: John Meisters Re: JBT cilinder - 13/06/15 04:35 AM
Ik heb die cilinder (of een sterk gelijkende) op marktplaats zien staan. Mijn ervaring is ook dat je met zulke poorten een grote carburateur en een geschikte uitlaat nodig hebt, en dan zal die als de brandweer gaan. Voor mij is het dus niks.

Carterdeksels met membraaninlaat heb ik eens gezien op www.stoolex.com

Succes wink
Posted By: Henky Re: JBT cilinder - 13/06/15 03:49 PM
Origineel bericht van: john meisters
Mijn ervaring is ook dat je met zulke poorten een grote carburateur en een geschikte uitlaat nodig hebt


Dat kan dus niet aangezien ik moet voldoen aan 24 uurs reglement.
Zou cilinder toch bruikbaar zijn om 40+ te halen of kan ik beter met mijn jrt verder gaan welke nu 35 loopt maar niet meer sneller krijg

Henk
Posted By: John Meisters Re: JBT cilinder - 13/06/15 04:33 PM
Origineel bericht van: Henky
Origineel bericht van: john meisters
Mijn ervaring is ook dat je met zulke poorten een grote carburateur en een geschikte uitlaat nodig hebt


Dat kan dus niet aangezien ik moet voldoen aan 24 uurs reglement.
Zou cilinder toch bruikbaar zijn om 40+ te halen of kan ik beter met mijn jrt verder gaan welke nu 35 loopt maar niet meer sneller krijg

Henk


Wij moeten ook aan het reglement voldoen, daarom heb ik hem laten liggen.

Ik denk dat je met de JRT meer succes kunt halen. Heb je er al aan gewerkt of is de JRT cilinder nog origineel?
Posted By: Joan Re: JBT cilinder - 15/06/15 12:17 PM
met een uitlaat poort op 26,5 ( en dan nog zo een rare toog erin !) en spoelpoorten op 30 heb je een cylinder waar de verhouding uitlaat spoelpoort extreem is
toeren haal je vooral uit de hoogte van je uitlaat en die verwacht je dan meer op 22 of 23 dan op 26
met porten op 30 is er geen ruimte in de cylinder om ze netjes haaks uit te laten stromen, waarschijnlijk zijn ze nu extreem naar boven gericht geeft wel toeren maar geen trekkracht

je hebt zeker een uitlaat nodig die het ga snel af voert anders heb je kans dat er nog teveel oud gas in de cylinder zit als de spoelpoorten al komen, kan terug ontploffing geven in het carter.

rijden als racer: veel aan de motorhevel tillen om hem al slippend op de band op toeren te houden je moet zijn hoge toerental ten alle tijden vast houden.

ik verwacht niet dat dit een cylinder is voor een cartermembraan dan heb je ook een cylinder membraan nodig om aanzuig en terugblaas goed te regelen, heb wel zonder geren maar dan blaast hij zo hard door de carburateur terug dat je binnen nu en even zelf 1 grote benzine walm bent, niet leuk rijden.
Posted By: Henky Re: JBT cilinder - 15/06/15 04:14 PM
Toch zou deze 40+ moeten lopen op een standaard 3800 met enkel een opgeboorde 8 mm carberateur met sproeier 32. Dezelfde set heeft verkoper op zijn 3800 solex zitten en die loopt volgens verkoper 40-45

Werkelijke poorthoogtes zijn momenteel nog minder aangezien zuiger ruim 1 mm onder bovenkant ciinder blijft door combinatie van dikte pakkingen en vulplaatje. Ik zal zaak nog eens monteren met dunnere pakkingen/vulplaat. Wil toch nog eens proberen wat dit doet.

Enig idee wie JBT is of waar het voor staat?
Posted By: FFAnders Re: JBT cilinder - 15/06/15 05:19 PM
Jantje Beton, hoe heet de verkoper en is dat ook de maker ervan ??
Posted By: Joan Re: JBT cilinder - 15/06/15 05:43 PM
Origineel bericht van: Henky
Toch zou deze 40+ moeten lopen op een standaard 3800 met enkel een opgeboorde 8 mm carberateur met sproeier 32. Dezelfde set heeft verkoper op zijn 3800 solex zitten en die loopt volgens verkoper 40-45

Werkelijke poorthoogtes zijn momenteel nog minder aangezien zuiger ruim 1 mm onder bovenkant ciinder blijft door combinatie van dikte pakkingen en vulplaatje. Ik zal zaak nog eens monteren met dunnere pakkingen/vulplaat. Wil toch nog eens proberen wat dit doet.

Enig idee wie JBT is of waar het voor staat?


als ik een carburateur opboor moet ik eerder aan een kleinere sproeier dan aan een grotere met 28 kom je een heel eind alleen als de compressie te laag is heb je een grotere sproeier nodig want dan loopt hij alleen op de lichte fracties uit de benzine en de rest gaat als drab je uitlaat in , wat is de zuiger overlap op de inlaat en hoe hoog is de inlaat ?

voor dit soort gevallen heb ik koppen die 3 mm in de cylinder vallen
Posted By: zeezout Re: JBT cilinder - 15/06/15 07:56 PM
Een echt goed afgestelde standaard Solex die voor de rest in perfecte conditie is loopt met een standaard cilinder, zuiger, uitlaat en carburateur zomaar 35 ŕ 40 km/h. (de mijne in ieder geval wel wink )

Het is wat anders als je aan de Solexrace wilt meedoen, maar zo niet zorg dan eerst dat de basis in orde is voordat je aan CNC carters, JBT?/JRC cilinders, dikke uitlaten, opgeboorde carbs en weet ik veel welke wondertrucs nog meer gaat beginnen.

Alleen maar mijn mening he. Wie "exotisch" wil gaan experimenteren moet dat vooral doen smile
Posted By: Henky Re: JBT cilinder - 16/06/15 01:02 PM
Verkoper was een oudere man (ca 70 jaar uit) belgie (dessel) welke alleen wist te vertellen dat deze sets ooit gemaakt zijn door een zeeuw welke zelf racete met solexen.

Cilinderset had verkoper al jaren op de plank liggen.

kon het niet laten om set mee te nemen.

henk

Posted By: Alfons_Amuse Re: JBT cilinder - 16/06/15 01:31 PM
Gewoon een leuk hebbedingetje. Misschien gewoon een keertje proberen. Wie weet. Anders gewoon weer op de plank leggen.
Leuk toch.
Posted By: zeezout Re: JBT cilinder - 16/06/15 02:24 PM
Heel herkenbaar smile
Heb planken vol met hebbedingetjes die ik echt niet kon laten liggen grin
Posted By: RedFox Re: JBT cilinder - 17/06/15 12:29 AM
Origineel bericht van: zeezout
Heel herkenbaar smile
Heb planken vol met hebbedingetjes die ik echt niet kon laten liggen grin
Tim, jouw toetsenbord heeft dus misschien ook een "buy now" knop? grin
Posted By: zeezout Re: JBT cilinder - 17/06/15 02:07 PM
Klopt, alleen de tekst is weggesleten wink
Posted By: FFAnders Re: JBT cilinder - 17/06/15 08:45 PM
Komt dat toetsenbord bij TelSell vandaan ??
Posted By: Joan Re: JBT cilinder - 19/06/15 12:04 PM
Origineel bericht van: zeezout
Heel herkenbaar smile
Heb planken vol met hebbedingetjes die ik echt niet kon laten liggen grin

ach heb ik ook, vooral op beurzen, lijkt wel of ik lijm aan mijn handen alles wat erin komt blijft eraan hangen.
Alleen geld heeft kennelijk een ontsnappingsclausule gevonden want dat gaat als de wind
Posted By: FFAnders Re: JBT cilinder - 19/06/15 09:00 PM
Soort van selectief "gat-in-je-hand"
Posted By: Racer95 Re: JBT cilinder - 20/01/20 05:20 PM
Ah , dit is een oude racecilinder van Jan “ Janpie “ van der Bij uit Zwagerbosch ( Zwaagwesteinde), JBT staat voor Jan Bij Tuning , hij is ook wereldkampioen in Joure geweest in oa standaard A klasse en ook met de Special klasse .
Hij was van het team “ Bij-rijders”.
Deze standaard A machines liepen tussen de 70 en 75 km/u met oa een volkrukas , cartermembraam , 8 mm carburateur en electronische ontsteking .
De special machines waren geheel eigen fabricage en hadden een top snelheid van 100 a 110 km/u
🐝
Posted By: Racer95 Re: JBT cilinder - 03/04/21 09:07 PM
Zo te zien met een Yamaha FS1 zuiger . Onder de cilinder werd een opvulplaatje van 4 mm gebruikt . Ook de cilinderkop werd aangepast , de bougie werd in de midden geplaatst . Het cartermembraam was meestal van fiber , dit sloot beter af en kom de hogere toerentallen beter aan .ook werd een motoplat elektronische ontsteking gebruikt. Toerental lag boven 8500 rpm
© Solex Forum