Solex forum
Posted By: robingoldy Nieuw blokje bouwen - 16/02/22 06:52 AM
Hallo,

Mijn 3800 rijdt nu met een snelheid van 25-26 km uur. met soms uitschieters naar de 29. Opzich een lekkere snelheid maar ik heb een geel kenteken dus ik zou er harder mee mogen. Aangezien ik soms met wat vrienden ga touren die op tomosjes of chiaus rijden kan ik ze niet echt bijhouden. Ik wil daarom wat meer snelheid halen uit mijn blokje. Ik had al gelezen dat ik de inlaatpoort uit moest boren en bij de carborateur ook. Deels vind ik dit zonden om te doen omdat dan mijn blok niet meer orgineel is. Dus ik zat er over na te denken om een nieuw blok te gaan bouwen. Ik wil ook nog een keer een race blokje gaan bouwen.

Nou mijn vraag: Als ik mijn blok opbouw uit raceonderdelen wat is de snelheid die behaald kan worden? Blijf ik dan onder de 45 of zit ik er dan ver boven? Of worden solexrijders nooit op de rollerbank gezet haha
Posted By: Joan Re: Nieuw blokje bouwen - 16/02/22 12:28 PM
ook met "race" onderdelen ga je niet veel sneller en zo maar "uitboren" van inlaat en carburateur is nauwelijks van toepassing op de snelheid. als je dat doet en je doet het echt goed zul je merken dat de trekkracht wat toeneemt ( betere vulling ) hij zal dan ook iets harder gaan omdat hij zijn snelheid beter vasthoudt, maar niet sneller dan dat je bijvoorbeeld wind mee had of een viaduct afgaat ( dan heeft het motortje het ook wat makkelijker) en van een Tomos of een Ciao ga je het al nooit winnen als deze in goede staat zijn en niet in de originele 25 Km uitvoering want die ontwerpen zijn zoveel beter. Het kan wel maar dan dien je wel veel aan te passen en 1 van de eerste zaken is een ander vliegwiel ( en daarmee een kompleet andere ontsteking ). je kunt bij je eigen solex eens te rade gaan of die niet sneller wil, controleer of de zuiger van bovenkant ( zijkant dus niet de bolling in het midden) naar onderkant niet langer is dan 46 mm, standaard zijn veel zuigers OF 51 mm OF 49 mm en dat is te lang. daar win je meer mee dan zomaar de inlaat op te boren en bevalt het je niet haal je een anders zuiger ( worden ze meestal ook een stuk beter van )
© Solex Forum