Solex forum
Posted By: Joan kerstpuzzel - 10/12/21 09:26 AM
veel bladen en organisaties plaatsen rond kerstmis/oudjaar een kerstpuzzel, bij deze dus. ( overigens wel expres geplaatst bij "solex tuning") opdracht : zoek de verschillen. ter info alle 3 komen ze uit rijdende blokken

Attached picture zuigers.jpg
Posted By: Antoine Re: kerstpuzzel - 10/12/21 01:21 PM
Zo weinig verstand van motoren, maar gok dat de rechtse de beste keuze is
Posted By: Joan Re: kerstpuzzel - 10/12/21 04:35 PM
maar nu de verschillen ! overigens is de meest rechtse goed voor weinig trek kracht ( totale zuigerlengte ca 52 mm >>>> inlaat maar 1/2 open) en een top van ca 32. sorry had nog een zuiger tussen de meest rechtse en de middelste moeten zetten, die met een lengte van 46 mm
Posted By: NietComplexSolex Re: kerstpuzzel - 10/12/21 07:42 PM
Maareh, 1 en 3 gaan op dezelfde drijfstang (Schuine foto...), maar nr 2 moet een langere drijfstang hebben? Dat pistonpengat zit heel anders.
Nr 1 en 2 kunnen leukere compressie geven doordat de zuiger deels in de cilinderkop komt met die hoed.

Ik zou nr 2 qua vorm het meeste kans geven, 3 lijkt me originele uitvoering, nr 1 ken ik niet.
Posted By: John Meisters Re: kerstpuzzel - 11/12/21 01:12 PM
Nr. 1 heeft maar een zuigerveer, maar het lijkt niet origineel. Afgedraaid?
Posted By: NietComplexSolex Re: kerstpuzzel - 11/12/21 08:09 PM
Hey Joan, kun je een foto recht van voren nemen? Het perspectief is lastig zo.
Nr 3 is vrij standaard. Lijkt sprekend op onze Basic zuigers, lange rok.
Nr 2 heeft de twee zuigerveren maar op de maat van de onderste 2 veren van Nr3.. Dus de bovenrand van de zuiger ligt lager maar de kop is boller. Ik verwacht ongeveer de zelfde compressiefactor maar wel met een beter verdeelde (gerichte) druk op de zuiger. (Bij dezelfde drijfstang)
Nr 3 geloof ik niet dat op de standaard drijfstang past. Dan ligt de zuiger BDP ver onder de cilinderkop. Lijkt me geen Solex, maar ook geen Kreidler of Yamaha. Kreidler heeft meestal L veren en die Nr 1 zuiger niet. Die nr 1 lijkt ook veel breder dan de andere 2.

Moeten we nou tot Kerst wachten?
Posted By: Antoine Re: kerstpuzzel - 12/12/21 07:10 AM
Ik denk dat het 3 dezelfde zuigers zijn die steeds iets verder zijn aangepast/afgedraaid. Alleen met welke reden.. Ik had een stukje gevonden op een kreidler forum, echter was dat zoveel tekst, dat ik na 2 regels al gestopt ben met lezen.
Posted By: Joan Re: kerstpuzzel - 12/12/21 10:21 AM
klopt dat het ooit 3 dezelfde zuigers waren. klopt ook dat eentje een langere drijfstang nodig heeft ( hoe langer de drijfstang hoe minder lijbaandruk=wrijvingsverlies. hoe minder zuigerveren hoe minder aanlegdruk=wrijvingsverlies) . de meest rechtse is origineel dus te lang die geeft de inlaatpoort niet vrij. die andere twee zijn even lang anders kom je inderdaad niet weg met de inlaat timing . de rest van de argumenten laat ik voorlopig nog even weg . Er zijn al diverse merken genoemd maar 'mijn"merk staat er nog niet bij en dat is Zundapp die hebben al heel lang standaard een zuiger met 1 dun, normaal ( dus geen "L") veertje en een lange drijfstang ( vroeger niet zat de pistonpen helemaal onderin de zuiger , zijn ze logischerwijs vanaf gestapt en over gegaan op een langere met de pistonpen daarmee hoger in de zuiger ( voorbeeld oud type voor korte drijfstang )https://www.k-parts.nl/zuiger-39mm-...b7ITe9AIVDs93Ch3DRw-AEAQYCyABEgKd7_D_BwE
© Solex Forum