Hallo beste forum leden
mijn naam is hans en ben nieuw op dit forum.
ik heb afgelopen weken mijn solex blokje helemaal gereviseerd maar stuit nu op een probleem. wanneer ik het motortje start slaat hij wel aan maar blijft niet lopen. na inspectie blijkt er veel vette drap uit de uitlaat te komen , ook boven de zuiger is het modder vet.vonken doet hij goed maar omdat hij 20 jaar heeft stilgestaan is het misschien verstandig om de condensator te vervangen.misschien hebben jullie nog wat ideeen.
Met VrGr,
Hans
al je het motorje van de band af haal bliijft die dan wel lopen
Het blok is geheel gedemonteerd van voorvork en staat in de bankschroef.
waar rijt u op 1 op .......
Het blok is geheel gedemonteerd van voorvork en staat in de bankschroef.
Ik heb geen idee,ik heb de benzine gekregen van een fietsenmaker.
wat is de juiste mengverhouding??
als er een nieuwe zuiger en/of cilinder 1 op 30
normaal 1 op 40 als alles goed is
Er is alleen een nieuwe zuigeren veren in gegaan,ga morgen even navragen wat de mengverhouding is. Heeft de condensator ook invloed op het verbrandings proses.heb net nog de retourleiding van de carburateur nagekeken en die loopt goed door dus heb voldoende brandstof
dat kan niet aan de condensator liggen
pobeer eens zonder uitlaat of hij dan wel blijft draaien wand als die dicht zit blijft het motertje ook niet draaien
gr pierre
Er is alleen een nieuwe zuigeren veren in gegaan,
is hij dan niet helemaal uit elkaar geweest?
na 20 jaar kan overal binnenin (carter) een hoop vuiligheid zitten wat je veel ellende kan bezorgen.
als de solex je lief is doe dan wat extra moeite en ga voor volledige revisie.
beetje meer werk maar daarna veel meer plezier.
het blok is helemaal uit elkaar geweest.heb de lagers en alle afdichtingen en seals vervangen.nieuwe brandstofpomp contactpunten .het blokje is brandschoon.Maar hij blijft niet draaien.Nu is mijn brandstof retour slang 6mm ipv 8mm zou dit wat uitmaken??
Misschien een te grote sproeier waardoor de motor te veel van het "goede"krijgt
Compressie en ontsteektijdstip in orde ?? en hoe "vers"is die benzine van de fietsenmaker ??
Ben nu zover dat hij blijft draaien,maar komt veel olie uit de uitlaat.Denk nu toch ook dat de brandstof te vet is.Als ik aan de gasschuif draai dan reageert hij niet,ook dat moeten we even uitzoeken.Ga nu eerst op zoek naar brandstof.
Ben andere brandstof wezen halen,maar geen resultaat.
Lees op het forum dat bij het afstellen van de ontsteking je rekening moet houden met voor en na ontsteking,maar volgens mij heb ik een vaste grondplaat.in ieder geval ik kan niks afstellen.
Ik snap er helemaal niets meer van.
iedereen heeft een vaste grondplaat.
afstellen met een vloeitje (zie elders) geeft een goed resultaat.
ik doe het met een afstel lamp werkt ook prima
Ik had hetzelfde probleem (OTO): vette oliedrap uit de uitlaat, geen vermogen (5km/h) en niet reageren op gashendel.
Oplossing: benzine was te vet, nu heb ik ongeveer 1 op 30. Daarnaast een heel klein lek bij het carter (te zien aan vettigheid). Dat is nu goed dicht: resultaat is veel meer vermogen en wel reactie op de gashendel.
Ik had hetzelfde probleem (OTO): vette oliedrap uit de uitlaat, geen vermogen (5km/h) en niet reageren op gashendel.
Oplossing: benzine was te vet, nu heb ik ongeveer 1 op 30. Daarnaast een heel klein lek bij het carter (te zien aan vettigheid). Dat is nu goed dicht: resultaat is veel meer vermogen en wel reactie op de gashendel.
of er zit nog olie van vroeger onder in het cater en dat kan je het beste zien om hem helemaal uitelkaar tehalen en goed schoon maken en nieuwe pakkingen er tussen tezetten en kijken of het better gaat
Bovenstaand verhaal van Dirk is allemaal gedaan aan het blok.
ben er vanavond achter gekomen dat ik een lekkage heb bij de voetpakking van de cilinder,
Ga dat morgen proberen op te lossen en laat dan even weten hoe het is afgelopen,
ben er vanavond achter gekomen dat ik een lekkage heb bij de voetpakking van de cilinder,
,
Mogelijk is eerst het carterdeksel vastgezet en daarna de cilinder eropgezet,hierdoor is het mogelijk dat bovenkant carter en deksel niet op een lijn liggen.
Als je het deksel
los/vast monteerd,cilinder erop (niet te strak aandraaien) , deksel vastdraaien en dan cilinder aandraaien.
[/quote] of er zit nog olie van vroeger onder in het cater en dat kan je het beste zien om hem helemaal uitelkaar tehalen en goed schoon maken en nieuwe pakkingen er tussen tezetten en kijken of het better gaat [/quote)
Beste Mark,
Als ik het verhaal geheel terug lees dan zie ik halfverwege dat het blok geheel uitelkaar geweest is en nieuwe lagers - pakkingen enz bevat en neem ik aan dat hij alles schoon heeft gemaakt.
Wat betreft de lamp die jij gebruikt en dat het goed werkt dat is mooi maar iedereen heeft niet zo'n lamp in zijn bezit en een pakje vloeitje wel (die kosten nog geen ,50 cent)
groeten Carl
het klopt dat niet iedereen zoon lamp heeft maar met een vloeitje is ook niet helemaal precies
bij mij werkt het met het vloeitje toch prima
en tot nu toe nog geen problemen mee gehad
maar met een afstellamp kan je gelijkzien of die vonkt ander doet de lamp het niet en met een vloeitje kan je niet zien of die vonkt
het klopt dat niet iedereen zoon lamp heeft maar met een vloeitje is ook niet helemaal precies
Bij gebrek aan beter gereedschap is het wel mogelijk om je blokje zo aftestellen.
groeten Carl
bij mij werkt het met het vloeitje toch prima
en tot nu toe nog geen problemen mee gehad
En daar sluit ik mij bij aan.
Als ik nog eens zo'n lamp tegenkom dan koop ik deze misschien wel.
groeten Carl
Bedankt voor jullie reactie,maar het blok is tot en met het laatste boutje los geweest en helemaal grondig gereinigd.
heb de lekkage van de cilindervoet opgelost en weer zorgvuldig gemonteerd.Daarna de motor even aangeslingerd zonder tank en wat denk je , met het kleine beetje benzine wat nog aanwezig was bleef hij draaien,niet lang maar toch.Na het monteren van de tank,dus weer met voldoende benzine een klap en daarna stil.ik moet dus gaan denken aan te groote sproeiers.Heb ze gedemonteerd en op de bovenste staat een getal 601-solex en opde andere (de groote)staat 31cc-solex.Kunnen jullie mij vertellen welke maten sproeiers ik het beste kan gebruiken? dan ga ik ze bestellen
En als je de dop van de tank er af haalt? Mogelijk zuigt de tank vacuum doordat het ontluchtingsgaatje dicht zit...
Zou best kunnen dat er in het verleden mee gerommeld is.
Daarom wil ik ze ook vervangen.Waar dient de sproeier voor die bovenop de carb is gemonteerd.Moet ik deze uit voorzorg ook vervangen?
Bedankt voor jullie reactie,maar het blok is tot en met het laatste boutje los geweest en helemaal grondig gereinigd.
heb de lekkage van de cilindervoet opgelost en weer zorgvuldig gemonteerd.Daarna de motor even aangeslingerd zonder tank en wat denk je , met het kleine beetje benzine wat nog aanwezig was bleef hij draaien,niet lang maar toch.Na het monteren van de tank,dus weer met voldoende benzine een klap en daarna stil.ik moet dus gaan denken aan te groote sproeiers.Heb ze gedemonteerd en op de bovenste staat een getal 601-solex en opde andere (de groote)staat 31cc-solex.Kunnen jullie mij vertellen welke maten sproeiers ik het beste kan gebruiken? dan ga ik ze bestellen
Standaard solex altijd een 28 sproeier.
Deze ga ik bestellen en uit proberen.
jullie horen van mij
Zou best kunnen dat er in het verleden mee gerommeld is.
Daarom wil ik ze ook vervangen.Waar dient de sproeier voor die bovenop de carb is gemonteerd.Moet ik deze uit voorzorg ook vervangen?
die sproeier bovenop is de remlucht sproeier, hij kan met en zonder , maakt niet zoveel uit, later hebben ze hem gewoon weg gelaten.
Alleen als je weet hoe het werkt kan je er een andere in zetten maar die moet je dan wel zelf maken ( heeft soms zin op een race carburateur)
Heb vandaag de sproeier (28)binnen gekregen en gelijk uitgeprobeerd.Geen succes.Hij wil net als voorheen niet starten en gooit er alle brandstof er via de uitlaat uit.Wat ook opviel is dat uit het roostertje aan de achterzijde van de carburateur er ook benzine uitkwam,dit klopt volgens mij niet helemaal .Heb afgelopen weekend de ontstekings spoel nog door laten meten en deze was goed.
ik weet het niet meer , wie zou mij kunnen helpen!!!
is je bougie nat of droog als je hem eruit draait?
als hij droog is dan komt je benzine overal behalve waar hij moet komen.
als hij nat is dan heb je toch een ontstekingsprobleem.
Kan niet zeggen dat de bougie zeiknat is,als ik de cilinderkop verwijder dan is de zuiger toch ook wel nat.Maar ik kan niet begrijpen dat hij er zoveel benzine uitgooit.
Heb je goede vonk op het juiste moment?
Mogelijk is hij verzopen.
Haal het filter een uit de carburateur, mssn blokkeert hij de retouruitloop. Ik kan ook maar gokken van hier uit.
Ik heb een goede blauwe vonk,of hij op het juiste moment is dat weet ik niet zeker ik heb daar geen speciaal gereedschap voor om dat te meten.De retour uitloop is volgens mij voldoende open.Heb daar een doorzichtige slang op zitten en zie de benzine lopen.
Waar zit dat filter waar jij het over hebt.
Sorry filter gevonden ,lette even niet op.
Stel eerst de ontsteking maar goed af, veel te vroeg of te laat en de solex loopt geen meter.
Kan dit verschijnsel ook iets te maken hebben met carterafdichting ??
En zoiets te meten zoals b.v het "afpersen" van een gasleiding op 50 Mbar ??
Als je het carter onder druk zet (b.v.50 Mbar) ,nauwkeurige drukmeter erbij, en dan de tijd meet dat de druk naar 0 terugzakt, dan zegt dat toch iets over de afdichtingen (pakkingen,zuigerveren e.d.)??
Alleen moet je dan wel kunnen vergelijken met een motor die goed werkt en dus goede afdichtingen heeft.
Carters afpersen is al eerdere geopperd maar motoren zijn zo lek dat dat geen zin heeft.
wel zou je met lucht erop en een zeepoplossing naar bellen kunnen gaan zoeken.
Ik heb al veel meegemaakt dat carters gewoon gaten hebben, zelfs "af fabriek" maar meestal stomweg erin gerot.
( Maak het van de winter toch eens schoon daar rondom die rol en verf dat carter om corrosie tegen te gaan)
ik laat het motortje lopen en spuit dan in de buurt van de mogelijke lekken met remmenreiniger.
je kunt de lekken dan zien als je geluk hebt.
grote lekken worden dan in elk geval duidelijk. laatst sloeg er eentje bijna af toen ik rond het carterdeksel spoot. er was gewoon een stuk uit de pakking, normaal kon je dat niet zien.
ik laat het motortje lopen en spuit dan in de buurt van de mogelijke lekken met remmenreiniger.
je kunt de lekken dan zien als je geluk hebt.
grote lekken worden dan in elk geval duidelijk. laatst sloeg er eentje bijna af toen ik rond het carterdeksel spoot. er was gewoon een stuk uit de pakking, normaal kon je dat niet zien.
Neem nou maar een zeepoplossing en GEEN remmenreiniger.
OF bel op de voorhand de brandweer en vraag om twee motorspuit wagens en een ladderwagen.
Kennelijk heb je meer geluk in je eentje dan wij allemaal bij elkaar.
ik laat het motortje lopen en spuit dan in de buurt van de mogelijke lekken met remmenreiniger.
je kunt de lekken dan zien als je geluk hebt.
grote lekken worden dan in elk geval duidelijk. laatst sloeg er eentje bijna af toen ik rond het carterdeksel spoot. er was gewoon een stuk uit de pakking, normaal kon je dat niet zien.
Neem nou maar een zeepoplossing en
GEEN remmenreiniger. OF bel op de voorhand de brandweer en vraag om twee motorspuit wagens en een ladderwagen.
Kennelijk heb je meer geluk in je eentje dan wij allemaal bij elkaar.
Er zijn genoeg merken met spuitbusjes GASLEKZOEKER in de handel.
John houdt wel van spanning en sensatie
is net als een gaslek zoeken, kan met zeepsop maar ook met een aansteker.
is net als een gaslek zoeken, kan met zeepsop maar ook met een aansteker.
Klopt
is net als een gaslek zoeken, kan met zeepsop maar ook met een aansteker.
Moet het lek wel groot genoeg zijn anders gebeurt er weinig
Moet het lek wel groot genoeg zijn anders gebeurt er weinig
Precies, en daarom heb ik gisteren internet nog even afgezocht op kenmerken voor:
Jouw explosie en ook op mijnexplosie ( hoewel ik dus mijn uiterste best doe om dat te voorkomen).
Bij
jouw explosie kwam ik oa terecht bij brief 5 van een wel heel toepasselijke website, maar als je de brieven wil lezen dan kun je de solex hobby wel vergeten, dan rest daar geen tijd meer voor.
Bij
mijnexplosie kreeg ik zoveel hits dat ook daar de solex als hobby wel vergeten kan worden, voordat ik daar doorheen ben ben ik oud en bejaard.
Eigenlijk in het kort, als je met gasaanstekers naar gaslekken gaat zoeken kun je de solex als hobby wel vergeten, dan kom je in andere ( hogere ?) sferen
Brand is het laatste dat we kunnen gebruiken.
Soms wordt daar lakoniek over gedaan, totdat je het een keer zelf meemaakt. In al onze schuurtjes staat wel ergens een kan benzine oid.
Wat dat betreft kijk ik heus wel uit.
Remmenreiniger is zeer vluchtig en heeft maar een klein vonkje nodig. Toch gebruiken we het allemaal, en velen spuiten op lopende motortjes.
We lopen allemaal risico hiermee, maar een lekke tank is in mijn ogen even gevaarlijk.
Dit onderwrp is mij te serieus om er een smiley bij te zetten.
Ook voor mij een reden om daar erg op door te gaan.
Bij gebruik van een spuitbus maak je moedwillig een grote wolk brandbaar gas ook nog eens in een omgeving waar dan met temperatuur en ontstekingsbronnen wordt gewerkt ( ik wil met name de ALTIJD vonkende puntjes van de ontsteking noemen ( bij lopende motor)
Denk dus niet de vonk zit lekker binnen, Nee verwacht een steekvlam vanuit je vliegwiel.
Ik gebruik remmenreiniger als starthulp, maar dan spuit je gericht IN de carburateur en meestal VOORDAT je de motor in gang zet.
Ooit was er een schilder die z'n handen schoonmaakte met terpentine.
"Zo dat gaat lekker zeg" dacht hij.
"Nu nog even wassen ,met zeep, onder de warme kraan"
Hij draait de warmwaterkraan van de geiser open en............
hij stond in de brand.
Ik weet niet hoe het met de man afgelopen is...
Ik heb een goede blauwe vonk,of hij op het juiste moment is dat weet ik niet zeker ik heb daar geen speciaal gereedschap voor om dat te meten.De retour uitloop is volgens mij voldoende open.Heb daar een doorzichtige slang op zitten en zie de benzine lopen.
Waar zit dat filter waar jij het over hebt.
Misschien is de vraag al gesteld maar is de carburateur ook schoongemaakt ?
Ik zit te denken aan een verstopt(e) remluchtkanaal/remluchtregelaar , een spinnetje wat daar ooit heeft gewoond o.i.d.
Het teveel aan benzine die ,door de pomp,in de carburateur "gespoten" wordt ,kan via de retourslang weerterug naar de tank.
Hierbij is het nodig dat er ook lucht bij kan komen(een open verbinding naar de buitenlucht) om geen druk of vacuum in de carb. te laten ontstaan.
Het lijkt me dat het dan eerder boven uit de carb. spuit en hij verzuipt maar ik ga het eens proberen.
Het lijkt me dat het dan eerder boven uit de carb. spuit en hij verzuipt maar ik ga het eens proberen.
Hangt van de carburateur af, maar de meesten zullen inderdaad gaan spuiten
Val niet op je plaat als je onderweg met 1 hand gebogen naar je overloopleiding, tussen je spatplaat en je kabels door aan de slang gaat rommelen.
En Oh ja: meestal komt het vuiltje van ACHTER in de sproeier ( de zeskant kant) bij doorblazen met pomp of mond blaas je aan de voorkant ( schroefdraad kant) en blaast het vuil dus TERUG.
Bij de voorgestelde methode forceer je het vuil dus verder de sproeier in want hij moet er DOORHEEN, succes.
Het werkte prima Ad (Trommel) reed naast me
Inderdaad,even laten 4-takten en dan slangetje weer loslaten
Het heeft even geduurd maar hier weer even een reactie van mij.
Heb de ontsteking spoel door laten meten en deze bleek goed te zijn.Daarna de puntjes afgesteld op div openingen maar niets bleek te werken.Toen de brandstofpomp gedemonteerd en het membraam geinspecteerd. Kon in eerste instantie niets vinden tot ik hem controlerde met een lamp. En wat bleek er zat een gaatje in.Nieuwe membraam besteld en vanmiddag binnen gekregen.Heb deze gemonteerd en wat denk je???? hij draait. Nu nog even fine tune en dan zou het goed moeten zijn.Een ieder die een reactie heeft gegeven op mijn probleem wil ik bij deze vriendelijk bedanken
Goed gedaan Schuifje,het motortje was dus benzine aan het drinken direkt uit het pompje.
Ik ben ook wel eens een geperforeerd membraan tegengekomen
maar deze kwam ik tegen op een blokje die lang stil had gestaan en deze had ik vervangen voordat het blokje gastart werd.
Nogmaals,goed gedaan ,voortaan noemen we je "Schuif"