Solex forum
Posted By: Joan lek membraan - 10/02/22 09:45 AM
deze week een solex binnen gekregen met een startprobleem. alles nagekeken, brandstof: zat vonken: uitstekend compressie: voldoende. Wel heel erg vet bij de rol. carter geschoond: niet gescheurd. geen zijdelingse speling op krukas. toch besloten om uit elkaar te halen om te controleren of de lager afdichting op orde was. blijkt carter vol te staan met benzine, dat loopt dus ook via lager naar buiten >>vandaar vette rol. membraan gecontroleerd blijkt poreus te zijn. Bij wegzetten met volle tank loopt benzine via (pomp)membraan het carter in en vult carter met benzine tot hij overloopt via het lager en de krukasbus en dan naar buiten. Slecht starten door verzuipen vanuit " reserve" voorraad benzine in het carter
Posted By: John Meisters Re: lek membraan - 10/02/22 10:20 AM
Vervelende storing waar je niet direkt aan denkt, want de pomp functioneert wel.

Ik zie wel vaak dat pompbodems niet voldoende hol zijn, dan is de opbrengst veel minder, slaan ze even aan en dan weer af.
Posted By: Johnnie Re: lek membraan - 10/02/22 12:34 PM
Daarom kijk ik ook uit naar het aluminium pomp-plaatje.....
Posted By: John Meisters Re: lek membraan - 10/02/22 12:38 PM
Originally Posted by Johnnie
Daarom kijk ik ook uit naar het aluminium pomp-plaatje.....

Solex Nederland heeft ze in ander kunststof, die heb ik besteld.
Ik zal mijn bevindingen hier doorgeven 😉
Posted By: FFAnders Re: lek membraan - 10/02/22 01:54 PM
Originally Posted by Joan
membraan gecontroleerd blijkt poreus te zijn. Bij wegzetten met volle tank loopt benzine via (pomp)membraan het carter in en vult carter met benzine tot hij overloopt via het lager en de krukasbus en dan naar buiten. Slecht starten door verzuipen vanuit " reserve" voorraad benzine in het carter

Ja dat heeft bij mij ook even geduurd voordat ik in de gaten had waarom de motor bleef viertakten, ook na het plaatsen van kleinere sproeier(s).

Attached picture membraan,.jpg
© Solex Forum