Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 6 1 2 3 4 5 6
#98935 20/12/13 06:15 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Het nieuwe reglement staat online, de max van 40 is eruit.

Nu is de vraag hoeveel teams de 40 nog gaan halen.


Reglement


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Dat is niet niks... Geen volle krukas, originele carburateur en uitlaat.
Een uitdaging!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
nog een tip: ontstekingen van mobylette past ook, voordeel is dat je het vliegwiel los kan halen zonder de nok te verwijderen je hebt dus snel toegang tot de binnenkant.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Goed idee, Wist niet dat mobylette ook 3 graden was.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: Jan
Het nieuwe reglement staat online, de max van 40 is eruit.

Nu is de vraag hoeveel teams de 40 nog gaan halen.


Reglement


lijkt wel voor een toertocht blokje !!!


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: stoolex
Origineel bericht van: Jan
Het nieuwe reglement staat online, de max van 40 is eruit.

Nu is de vraag hoeveel teams de 40 nog gaan halen.


Reglement


lijkt wel voor een toertocht blokje !!!


Idd, veel harder dan 40 zal het bij de meesten niet meer gaan. Ben heel benieuwd welke slimmigheden je kunt verzinnen om daar wel flink overheen te gaan.
Ik noem maar even de volle krukas: controle via blokkeergat in carter...... Hallo daar is toch wel een slimmigheidje voor te verzinnen wink

En zo valt er wel meer te verzinnen. De echte truken blijven natuurlijk geheim laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Je kan je volle krukas aanpassen, maar ze hebben belooft met een endoscoop te gaan kijken. mad


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
frown

Betekent toch voor diverse teams: opnieuw beginnen cry cry


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: john meisters
frown

Betekent toch voor diverse teams: opnieuw beginnen cry cry


Of teams die in race onderdelen handelen


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Bewaar je spulletjes maar, als de prestaties van het solexje erg tegenvallen dan gaan ze volgend jaar iets meer toelaten, bijv. volle krukas.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Aug 2012
Posts: 111
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2012
Posts: 111
Beste Jan. Hoezo prestaties tegenvallen? Jij hebt toch ooit een topic geopend waarmee je vrij eenvoudig een solex kunt VERBETEREN tot over de 40

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: jack1968
Beste Jan. Hoezo prestaties tegenvallen? Jij hebt toch ooit een topic geopend waarmee je vrij eenvoudig een solex kunt VERBETEREN tot over de 40


Die snelheid over de 40 lukt nog wel, maar de power onderin kan met bv een volle krukas veel beter.
Het zal uiteindelijk toch veel afhangen van de man op de Solex.... Goede fietsers zijn nodig. Nu meer dan ooit vrees ik eek


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: jack1968
Beste Jan. Hoezo prestaties tegenvallen? Jij hebt toch ooit een topic geopend waarmee je vrij eenvoudig een solex kunt VERBETEREN tot over de 40



Dat was Jan Vennix. smile

Blokje 40 laten lopen is geen kunst, maar hoeveel kunnen we eruit halen zonder trukjes. dat gaan we zien.
Maar hard trekken daar heb je wel een volle krukas voor nodig, en dan de rest ook opvullen natuurlijk.
Vorig jaar liep de 112 in 8,5 seconden naar de 40, uiteraard zonder meetrappen.
Cilinder/cilinderpoorten moeten wel aangepast worden aan cartervulling.
Met dit reglement is de trekkracht vele malen minder cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Waarom zou de 40 km niet meer gehaald worden.? Volgens eerdere posts van joan en jan vennix zou met aanpassen van poorten 40 toch haalbaar moeten zijjn?

Oeps eerdere posts hebben zelfde strekking,

Last edited by Henky; 23/12/13 08:20 AM.

IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Blokkje stuk hoger in toeren brengen en kleinere rol ?


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
In het verleden hebben de Vennixen toch hogere snelheden gehaald. Ik weet natuurlijk niet of ze een originele krukas hebben gebruikt. De 40 moet makkelijk gehaald worden toch?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
50 ook wel, die van mij zit nog steeds een standaard krukas in en de trekkracht is ook goed.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
carburateur moet wel 6,5 zijn cry Dat is bij de meeste niet meer.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
In 8,5 seconden naar de 40 is zeker snel.
Ja 6,5 mm carburateur geeft zeker een belemmering in trekkracht.

Wat wordt er precies onder een originele uitlaat bedoelt? Met zo'n lange bocht?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
carburateur moet wel 6,5 zijn cry Dat is bij de meeste niet meer.


Oeps....er mag niet veel meer, voor de techneuten niet veel meer te doen


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
carburateur moet wel 6,5 zijn cry Dat is bij de meeste niet meer.


Oeps....er mag niet veel meer, voor de techneuten niet veel meer te doen


Of net wel !!


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
beste techneuten

hoe doen jullie dat, van alles al geprobeerd, poorten, petje , ontsteking, carb.
blijf op 38 steken, wind mee 40 dat is het.
standaard krukas
poorten volgens Vennix goeroe

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik weet niet hoe je te werk bent gegaan, alles in 1 keer aanpassen, maar doe het stuk voor stuk. B.v. eerst cilinder, dan kopje, dan enz.... Je komt er zo achter wat wel werkt en niet werkt. En bij de ene werkt dit wel en bij een ander juist niet. Het blijft altijd zoeken.
Op de Amuse heb ik alleen de cilinder, kopje en uitlaat verandert en regelmatig deze snelheden bereikt en meer. Zie foto.

Na 2 jaar wat minder omdat de carterafdichting begon te lekken.

Attached Images
DSCN0715.jpg (140.26 KB, 133 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Alfons

ben al 3 cilinders armer, daar ben ik ook begonnen, te ver gedremeld.
carb kun je weinig aan verknallen., 8,4 mm
ontsteking is electronisch
petje 2 mm afgehaald

Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: dreke2
Alfonsjavascript: void(0)

ben al 3 cilinders armer, daar ben ik ook begonnen, te ver gedremeld.
carb kun je weinig aan verknallen., 8,4 mm (OF HEEL VEEL)
ontsteking is electronisch ( MOET JE GELUK MET HEBBEN)
petje 2 mm afgehaald

Groet
ANdre


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
loopt in 5 klappen of 1/2 meter of een keer aan het vliegwiel draaien met de hand
trekt goed
topsnelheid zou beter mogen
we blijven proberen, als je nog tips hebt ??


Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Andre, ik proef dat je alles teveel wil doen.
Maak hem eerst eens echt standard, en dan moet hij 32 lopen (of hopelijk meer). Dat is een goed uitgangspunt. En dan stuk voor stuk wijzigen. Kijk eens naar het filmpje van Joan (opvoeren Solex). Eerst 31 en dan 2mm uitlaat omhoog en hij loopt al dik 35. Beetje bij beetje.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Waar staat dat filmpje? Krijg hem niet gevonden met de zoekfunctie


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hier deel 1.

http://www.youtube.com/watch?v=-Tq2vVtNRbE

Hier deel 2.

http://www.youtube.com/watch?v=TugPUQ9e7h0

Jammer dat deel 3 niet gekomen is.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
inderdaad jammer van deel 3, daar had misschien iets over de bewerking van de cilinder en de zuiger gestaan.
bv hoogte van de uitlaatpoort tov bovenkant cilinder
bv hoogte van de spoelpoort tov bovenkant cilinder
bv hoogte van de inlaatpoort tov bovenkant cilinder

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Is er nog geen nieuws hier over snelheid en andere race dingen

Gr ikke


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Geen inschrijvingen dit jaar laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik denk dat voor de meesten 40 het max. haalbare is.
Wat ik bij Dreke herken van vroeger: al 3 cilinders verkl**t en steeds opnieuw beginnen... frown

Je moet weten waar te stoppen en dat is verrekte moeilijk.
Iets teveel weghalen en JammerDan.

Staat hier op de site niet ergens een cilinder/poorten layout? Ik kan hem zo gauw niet vinden.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
inderdaad John'jammer dan.
mag wel een paar centen kosten maar ook daar zijn beperkingen in.
3 cilinders X gemiddeld 70 euro is 210 euro en nog niet het gewenste resultaat.
er staat wel een poortmap op het forum in krukas graden, daar begrijp ik geen fl**ker van.
nog beetje bijleren denk ik
groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hier staat wel het een en ander. Die poortmap is me wel duidelijk, maar zegt niets over de breedte van je poorten. Ook is de ideale poortmap nog niet opgetekend volgens mij.

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb..._leuk#Post45449

Blijft dus zoeken naar de ideale timing icm de ideale poort-layout.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ik heb even gedacht gewoon gietijzer te gebruiken, maar het word toch alu. Plaat tussen cilinder en carter mag volgens mij ook niet dus dan maar een JRT setje. Even het freesje erin en de rest is aan de jongens.

Maar we hebben een 24 uurs race topic, kunnen we niet beter daar verder gaan, anders is het dadelijk zoeken.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik zie dat we inmiddels overgestapt zijn op dit topic.
poortentiming: stoolex weet dat er heel wat werk in zit om dit goed te krijgen, zijn solexen van 2 jaar terug zijn daar een voorbeeld van.
En nog beviel het hem kennelijk niet.( wat is er overigens van die cylinders geworden ?)
Overigens zaten daar niet alle truken in die een ander wel gebruikt ( volle krukas en speciale spruitstukken)
deze leken meer op wat nu het huidige reglement toestaat.
Poorten vooral in de breedte, zo zijn ook zundapp en kreidler steeds sneller geworden, die hadden overstroompoorten die net zo breed zijn als een uitlaat poort ( Daarom zijn de jappen maar meteen overgegaan op dubbele poorten)

poorten timing dient steeds aangepast te worden, na veel rijden zie je een spoelpatroon op de zuiger, het blijkt dat de poort die rechts uit het carter komt ( open kant van de krukas) het meest krijgt en die recht boven de krukwang het minst.
reden om de linker poort tot bijna een mm hoger te maken, dan spoelt die vast als de ander nog moet beginnen
hangt helemaal van de solex af dus steeds proberen tot spoelpatroon bovenop zuiger symetrisch is.
en dan de vorm van de verbrandingskamer, niet zo maar een rondje met squish band, dat is voor goede spoelers, maar een solex spoelt beroerd, dus ook daar naar het koolpatroon kijken en materiaal weghalen waar hij schoon is en toevoegen waar hij vuil is.
kan je wel een half jaar rijden kosten voordat je dat voor elkaar hebt.

ik heb daar een standaard "rondje polder" voor daar zit ook alles in ( wind mee en wind tegen, bos en open vlakte, stuiter en glad wegdek ( vooral stuiter wil nog wel eens brandstof problemen geven)
en de uitlaat poort: bijna recht van boven en recht van onder, een rond gat is cut ( oeps) , dat hadden ze inmiddels bij solex ook al ontdekt en zijn dus naar een rechthoekige inlaat gegaan die je overigens aan de linkerkant een aardig stuk kan laten zakken ( oeps is hij ineens niet recht meer maar met een "zak")
Leuk om te oefenen op cylinders die misschien verpest lijken maar vaak toch wel weer zijn op te wekken.
Ik gebruik wel een zak met zuigers want veel truken die je bedenkt voor de poorten kun je eerst testen door daar een stuk van de zuiger weg te halen ( zo ook de poorten timing gewoon de zuiger een hap uit halen, ook van de bovenkant die zuigerveren komen toch niet tot boven dus plek zat

Last edited by Joan; 25/03/14 03:23 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
Alfons

ben al 3 cilinders armer, daar ben ik ook begonnen, te ver gedremeld.
carb kun je weinig aan verknallen., 8,4 mm
ontsteking is electronisch
petje 2 mm afgehaald

Groet
ANdre


wat is er nu mis met de cylinder(s) ??
er word veel gebruik gemaakt van "kneedbaar" metaal een reparatiemiddel voor mallen, blijft ondanks hitte goed zitte well steengoed schoonmaken voor het aanbrengen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
en wat de poortmapping betreft: bij de hele snelle ( heb ik al eens gemeld) zijn de spoelpoorten 1/2 zo hoog als de uitlaat en de uitlaat is dan de 1/2 hoogte van de slag plus nog tot 2 mm extra in geval van hoge toeren ( 18.000)
dus bij een slag van 40 kan je uitlaat wel tot 18 mm onder de bovenkant cylinder komen Is dus 22 hoog) en de porten tot 30 mm van de bovenkant ( overigens dient de zuiger dan wel precies gelijk te komen met de bovenkant ander moet het verschil uit de berekening weg genomen worden)

voor solex is een verhouding van 3 ( hoogte uitlaat) op 2 ( hoogte spoelpoorten) meer aannemelijk
Je kunt experimenteren met de hoogte van de spoelpoorten. zonder de uitlaat aan te passen ( die wel eerst rechthoekig maken ( met slotjes voor je zuigerveren anders knallen deze kapot) steeds een beetje hoger tot de solex uit zijn carburateur begint te petsen, teken dat het oude hete gas nog niet genoeg weg is en het verse gas aan gaat steken. dan ben je te ver ( of niet) deze "pets" is weg te repareren door de uitlaat net zover op te hogen tot dat over is, je hebt dan voor beide het maximum bereikt, dus EERST de spoelpoorten aanpakken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Och mocht er eentje mislukken... wink

Attached Images
image.jpg (220.22 KB, 132 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Och mocht er eentje mislukken... wink

die met die propjes waren ooit erg gewild bij tuners, daar kan je qua spoelpoorten net iets meer mee, oa als je het propje verwijdered de poort een normaal patroon geven in plaats van als boorgat, maar wel eerst fijne spoed draad erin tappen om een prop weer terug te kunnen zetten

Attached Images
cylinder bak copy.jpg (44.56 KB, 112 downloads)
Last edited by Joan; 26/03/14 02:26 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Och mocht er eentje mislukken... wink


Ja graag, niet aleen vanwege mislukken maar ook om moedwillig op te offeren.
gevraagd werd naar maten, maar dan is het handig eerst te weten wat het uitgangspunt is, daar komt de eerste opoffering en dan zie je hoe klein het allemaal is en hoe tegendraads met name de spoelpoorten zijn, ze "hangen af" naar de verkeerde kant in plaats van da de achterkant een fractie hoger is zodat daar het spoelen eerst begint ( zo ver mogelijk bij de uitlaat weg) hangt hij juist naar beneden, op 1 van de fotos is met witte verf aangegeven hoe het zou moeten

NOTE: de cylinders zijn express niet "glad" gedraaid om te zien waar nog "frees" materiaal aanwezig is zo zie je bij de "Jouke" cylinder dat daar enig respijt is om een spoelpoort te maken in plaats van de nagenoeg recht omhoog gang ( er hangt wel een vlaggetje aan in de binnenkant van de cylinder maar de vraag is of het gas wel de hoek om wil

Attached Images
cylindertype.jpg (176.84 KB, 117 downloads)
kleine-poort.jpg (147.55 KB, 116 downloads)
foute-vorm.jpg (172.22 KB, 120 downloads)
uitlaat-en-inlaat.jpg (174.68 KB, 122 downloads)
vergelijk-1.jpg (182.99 KB, 116 downloads)
Last edited by Joan; 26/03/14 03:00 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
en omdat niet alle fotos in 1 bericht passen hier nog een paar, de binnenkant van een cylinder is lastig te fotograferen, je verliest dan het inzicht ook al kijk je erin, daarom wat referentie lijnen erin gedraaid en gematteerd heel goed kijken ( zie gele pijlen voor de lijnen) dan zie je hoe de spoelpoort "afhangt" in plaats van "oploopt"
ALS je gaat werken aan de poorten zorg wel dat de uittree hoek in de buurt van de 90 graden blijft, je ziet vaak spoelpoorten die qua vorm leuk lijken maar eigenlijk alleen een soort van super afbramen is geweest alleen de rand maar omhoog getrokken zonder het kanaal zelf daarbij aan te pakken

Attached Images
vergelijk-2.jpg (146.35 KB, 116 downloads)
referentielijnen.jpg (115.33 KB, 109 downloads)
Last edited by Joan; 26/03/14 02:52 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooie foto's hoor Joan. Dank je wel hiervoor.

Tja als ik de Solex cilinder vergelijk met andere brommer cilinders, vind ik geen enkele poort, gat of kanaal van de Solex goed. Vandaar dat de prestatie niet zo geweldig is. Was natuurlijk ook niet de bedoeling en het mocht niet teveel kosten.
Wat ik wel jammer vind/vond is dat de cilinder door Jouke ontwikkeld (neem ik aan, en heb er heel veel respect voor), niet meteen een betere versie mee kreeg.
Heb al eens gevraagd of er een nieuwe versie aan komt met natuurlijk een mooie update.
Vandaar dat we zelf natuurlijk de cilinder wat upgraden.

De JRT op de Amuse is licht gemodificeerd en loopt goed.
Geen racemonster, maar de wil ik ook niet.



Last edited by Alfons_Amuse; 27/03/14 05:44 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
en omdat niet alle fotos in 1 bericht passen hier nog een paar, de binnenkant van een cylinder is lastig te fotograferen, je verliest dan het inzicht ook al kijk je erin, daarom wat referentie lijnen erin gedraaid en gematteerd heel goed kijken heb ik gedaan, heb nu een soort van "lasogen" van het getuur( zie gele pijlen voor de lijnen) dan zie je hoe de spoelpoort "afhangt" in plaats van "oploopt"
ALS je gaat werken aan de poorten zorg wel dat de uittree hoek in de buurt van de 90 graden blijft, je ziet vaak spoelpoorten die qua vorm leuk lijken maar eigenlijk alleen een soort van super afbramen is geweest alleen de rand maar omhoog getrokken zonder het kanaal zelf daarbij aan te pakken


Bij de geboorde poorten (DO) is deze hoek toch geen 90 graden ??

Is het raadzaam om het gedeelte tussen de rode lijnen ook eg te halen voor wat meer ruimte?? of gaat dat ten koste van de rondheid van de cilinder.

Attached Images
cilinder..jpg (66.54 KB, 120 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Joan
en omdat niet alle fotos in 1 bericht passen hier nog een paar, de binnenkant van een cylinder is lastig te fotograferen, je verliest dan het inzicht ook al kijk je erin, daarom wat referentie lijnen erin gedraaid en gematteerd heel goed kijken heb ik gedaan, heb nu een soort van "lasogen" van het getuur( zie gele pijlen voor de lijnen) dan zie je hoe de spoelpoort "afhangt" in plaats van "oploopt"
ALS je gaat werken aan de poorten zorg wel dat de uittree hoek in de buurt van de 90 graden blijft, je ziet vaak spoelpoorten die qua vorm leuk lijken maar eigenlijk alleen een soort van super afbramen is geweest alleen de rand maar omhoog getrokken zonder het kanaal zelf daarbij aan te pakken


Bij de geboorde poorten (DO) is deze hoek toch geen 90 graden ?? klopt, maar wie zegt dat dat optimaal is, is wel makkelijk

Is het raadzaam om het gedeelte tussen de rode lijnen ook eg te halen voor wat meer ruimte?? of gaat dat ten koste van de rondheid van de cilinder. nee de cylinder ziet dat niet, sterker nog je moet veel meer weg halen dan alleen ttussen de rode lijnen, er zijn andere cylindertypes die dat stukje al niet eens hebben, die zijn door Jouke als voorbeeld gebruikt daar zit dat stuk ook niet, en het moet weg om ruimte te maken om te kunnen graven.

Attached Images
cilinder rode lijnen_ copy.jpg (23.04 KB, 126 downloads)
Last edited by Joan; 27/03/14 03:30 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Joan
en omdat niet alle fotos in 1 bericht passen hier nog een paar, de binnenkant van een cylinder is lastig te fotograferen, je verliest dan het inzicht ook al kijk je erin, daarom wat referentie lijnen erin gedraaid en gematteerd heel goed kijken heb ik gedaan, heb nu een soort van "lasogen" van het getuur( zie gele pijlen voor de lijnen) dan zie je hoe de spoelpoort "afhangt" in plaats van "oploopt"
ALS je gaat werken aan de poorten zorg wel dat de uittree hoek in de buurt van de 90 graden blijft, je ziet vaak spoelpoorten die qua vorm leuk lijken maar eigenlijk alleen een soort van super afbramen is geweest alleen de rand maar omhoog getrokken zonder het kanaal zelf daarbij aan te pakken


Bij de geboorde poorten (DO) is deze hoek toch geen 90 graden ??

Is het raadzaam om het gedeelte tussen de rode lijnen ook eg te halen voor wat meer ruimte?? Nee of gaat dat ten koste van de rondheid van de cilinder.Nee


Deze cilinders zijn heel goed te "tunen" sterker nog, ik heb hier met veel moeite via via via de snelste cilinder die Jan Vennix ooit gemaakt heeft voor Ad van heerbeek hier liggen, en daar zit dat tussen de rode lijnen nog gewoon tussen.
Je kan de uitstroom bij deze poorten heel mooi sturen, en dat telt!!!! Maar je moet daar wel gereedschap voor hebben, en regelmatig de wanddikte controleren, Ook daar is gereedschap voor gemaakt door Jan Vennix waar ik een copy van heb laten maken. Want voor je het weet ben je buiten.


Last edited by Jan; 28/03/14 06:37 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: FFAnders
[quote=Joan]Is het raadzaam om het gedeelte tussen de rode lijnen ook weg te halen voor wat meer ruimte?? Nee zie discussie hieronder of gaat dat ten koste van de rondheid van de cilinder.Nee


Deze cilinders zijn heel goed te "tunen" sterker nog, ik heb hier met veel moeite via via via de snelste cilinder die Jan Vennix ooit gemaakt heeft voor Ad van heerbeek hier liggen, en daar zit dat tussen de rode lijnen nog gewoon tussen.
Je kan de uitstroom bij deze poorten heel mooi sturen, en dat telt!!!! Maar je moet daar wel gereedschap voor hebben, en regelmatig de wanddikte controleren, Ook daar is gereedschap voor gemaakt door Jan Vennix waar ik een copy van heb laten maken. Want voor je het weet ben je buiten.



een extra "NEE" is door Jan in de teksts ingevuld of je dat stukje nu wel of niet moet weg halen, die discussie wordt ook voor andere merken gevoerd, nadeel als je het weghaalt is het effect van de zuiger op het gas, die zuiger gaat met een loeigang naar beneden en trekt dan een schil gas met zich mee ( laminaire stroming aan een wand, daarmee verlies je dus gas, aan de andere kant schept dit ruimte om meer ruimte voor gas te genereren want je kan er makkelijker bij. Dus hoe goed ben je ?
en omdat alle cylinders toch al niet zo een wandje hebben ga ik er maar vanuit dat je de kracht moet halen uit het systeem zonder wandje.
Oa Puch maxi heeft heeft ook twee typen cylinder ( open kanalen en dichte kanalen en veelal kom je met de open kanalen een heel eind verder omdat het "richten" van de uitloop heel belangrijk is zoals ook al door Jan aangegeven.
verder zitten er in het noorden van het land nog zeker 3 tuners ( die elkaar steeds het in Joure op de hielen zaten zoek in de verslagen hun namen maar ) die in mijn optiek de echt snelste cylinders wisten te maken zou leuk zijn om die eens te laten exposeren.


over opmeten, om de rest wand dikte te bepale heb ik diverse gereedschappen, de meesten zijn een ruime U zoals een figuurzaagbeugel in het klein, met aan beide kanten in de poten een gaatje , deze wijzen naar elkaar toe, met harde wolfraam stiften ( TIG las stiften)die aangepunt zijn kan ik dan naar elkaar toe schuiven, met het wandje ertussen door de uitsteek uit de beugel te meten kan ik uitrekenen wat tussen de andere aangepunte uiteinden overblijft, dat is de dikte van dat wandje

Last edited by Joan; 28/03/14 03:05 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Ik heb even gedacht gewoon gietijzer te gebruiken, maar het word toch alu. Plaat tussen cilinder en carter mag volgens mij ook niet dus dan maar een JRT setje. Even het freesje erin en de rest is aan de jongens.

Maar we hebben een 24 uurs race topic, kunnen we niet beter daar verder gaan, anders is het dadelijk zoeken.
Dat is dus ook zonder wandje

Last edited by Joan; 28/03/14 03:09 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Klopt ook Joan, maar dat stukje wand hoeft niet weg om hem wat sneller te krijgen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Beste vrienden, familie, kennissen, collega's en sponsoren,

Wellicht hadden jullie de geruchten al opgevangen maar na 4 jaar 24-uurs Solexrace en 3 daverende overwinningen op een rij hebben wij, het Solexteam van Brandweer Rotterdam, besloten om dit jaar een pauze in te lassen.
Gebeurtenissen tijdens de huldiging en ontwikkelingen tijdens de afgelopen periode hebben ons doen besluiten dat het misschien beter is om een jaartje over te slaan.

Dit betekent dus dat we niet zullen deelnemen aan de 24-uurs Solexrace van 2014.

Dit betekent dat komende race een ander team dan wij met de welbekende startnummers 1-1-1 en 1-1-2 van start zullen gaan.
Aanmoedigen mag, maar houd er rekening mee dat wij het niet zijn ;-).

Wie weet zijn we dit jaar van de partij tijdens de race, maar dan zal het voor deze keer vanaf de andere kant van het hek zijn. Kunnen we een keer de feesttent onveilig maken op zaterdagavond in plaats van het circuit.

Een aantal van jullie heeft na afloop van de gewonnen race van vorig jaar alweer een sponsoring overgemaakt voor dit jaar. Deze personen hebben we benaderd met het verzoek of dat zij de sponsoring retour wilden of dat wij het geld alsnog mochten overmaken naar KiKa.
En wat bleek? Jullie hart zit op de goede plek! Iedereen heeft namelijk aangegeven dat het geld gewoon naar KiKa mocht worden overgemaakt! Geweldig!!!

Dan rest ons niets anders dan jullie te bedanken voor het vertrouwen, de aanmoedigingen en de support de afgelopen vier jaar en wie weet tot volgend jaar!

Rob, Frank, Eric, Jeroen, Maikel, Jan, Ronald, Rick, Eric en Jaap.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Jammer, maar jullie weten nog niet hoe het is om als toeschouwer daar te zijn. FEEST!!! laugh laugh laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Jammer, maar jullie weten nog niet hoe het is om als toeschouwer daar te zijn. FEEST!!! laugh laugh laugh


Ook op vrijdag en zondag is het zeker de moeite waard om in en rond de Feesttent aanwezig te zijn .
Kortom : tentje meenemen en............. voor de deelnemers aan de Race : Billenzalf.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2010
Posts: 224
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Nov 2010
Posts: 224
Er is meer dan 24 uur in het leven.... Wat anders leuks is onderweg ...... Binnenkort horen jullie van mij..

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Klinkt als een "zwangerschap" whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Klinkt als een "zwangerschap" whistle


meer alternatief initiatief om je tijd aan te besteden
()


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Na veel uren werk 1 km/uur er bij !


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: stoolex
Na veel uren werk 1 km/uur er bij !


laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nog een paar uurtjes te gaan en je bent er. laugh laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Nog een paar uurtjes te gaan en je bent er. laugh laugh


Waar wil jij dat ik naar toe ga dan ?


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
40 laugh , Stormpje mee en 22 Stormpje tegen cry , maar wel met een Standaard Solex. crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: FFAnders
40 laugh , Stormpje mee en 22 Stormpje tegen cry , maar wel met een Standaard Solex. crazy


Wij zullen er mee moeten leven het is zo !
Volgend jaar regelement meschien wel anders !!!


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wordt een langdurig Toerritje maar wel in een mooie omgeving whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Maar we gaan er voor ook met deze snelheid !!!
Dan maar een 24 uurs trap race onze tuners sponsers en helpers zullen hier geen spijt van krijgen !!!


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nou ja, alleen met stormpje mee dan (wel).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: ghostrider
Ik lees dat je niet veel meer mag. De meeste zullen de 40 km/h niet meer gaan halen vrees ik.


Dat klopt de twee jannen hebben er al veel tijd ingestooken maar kunnen ook niet meer vinden !
Maar we gaan er toch voor het is niet anders.


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: stoolex
Origineel bericht van: ghostrider
Ik lees dat je niet veel meer mag. De meeste zullen de 40 km/h niet meer gaan halen vrees ik.


Dat klopt de twee jannen hebben er al veel tijd ingestooken maar kunnen ook niet meer vinden !
Maar we gaan er toch voor het is niet anders.


Ik ben nog steeds bezig en heb geen idee wat het eindresultaat zal zijn. wel ben ik gewend te tunen zonder gebruik van (extreem) volle krukassen en met gebruik van originele carters, geen CNC dus, dat kostte me altijd trekkracht als ik vergeleken werd met blokken die dat wel hadden. nu heb ik 2 CNC carters dus dat scheelt al, nadeel daar is wel dat ze extra ruim gestoken lijken om juist ruimte te maken voor die volle krukassen, daar moet ik nog een reepje "lappen"
Met veel moeite ligt er nu inmiddels al wel een cylinder met precies de maten van een berini M21, daarbij zijn de poorten ongeveer 4 keer zo lang als een originele solex en precies niet hoger en een berini M21 haalt met een kleine carburateur toch 65 met goede trekkracht
waarschijnlijk gaat ook de koppeling er nog uit want dat zijn KM vreters.
Kop word nog aan gewerkt maar daar ga ik in ieder geval weer voor het vetrtrouwde 10 mm bougie concept dat ik heb uit de race ervaring, die 14 mm's vind ik maar niks, kost me bij 50 cc blokken compressieruimte en vorm ( zundapp heeft een mooie vorm). Gezien de zwarting op een "concentrische" kop ben ik van mening dat het spoelpatroon van een solex zich daar niet voor leent.
dan gebruik ik een zuiger bestemd voor een alu cylinder die geboord en gehoond is in een gietijzeren cylinder ( Met dank aan Henk van de Firma Leertouwer in Soest, Hij verwacht nog een kleine serie van extra cylinders)


Vraagje, hoe kom je weg met trillingen, als daar iets van in zit kost dat ook energie


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik ben even het padje kwijt.
Alles moet toch origineel blijven.
Nu wordt er weer getuned.
Hoe zit het nu?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Over de vorm van de spoel, in en uitlaatpoort zijn geen beperkingen opgelegd.
Wel dat het 50cc moet zijn met een standaard carburateur, spruitstuk,
krukas (slag van 40mm), drijfstang e.d. .
En zo nog wat kleine dingetjes.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Duidelijk. smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: ghostrider
Een Berini M21 loopt geen 65 km/h, maar hooguit 50 km/h standaard. De carburateur is dan 10 mm en dat is ruim 2,3 x zo groot dan de 6,5 mm van de Solex. Bovendien heeft de Berini M21 een roterende inlaat waardoor de inlaattiming gunstiger (lees a-symmetrisch) is.
Beetje appels met peren vergelijken.

Ik verwacht dat een goede tuner niet heel veel hoger dan 40 km/h er uit zal kunnen persen in het gunstigste geval. Of zoals FF anders al zegt...stormpje mee



Ik denk dat wij met 40 km/uur nog niet zo slecht zitten.
morgen avond weer overleg met jan en jan in boxtel dus komt wel goed.

HET ZA VEEL TRAPPEN WORDEN !!!!!!


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Gezellig, dan zal ik zorgen dat er koffie genoeg is.
Die Christ (stoolex) loopt ongeveer 1:1 elk uur een bakkie.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
En morgen rooie rakkers eeten jij hi hi



gr ikke


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: stoolex
En morgen rooie rakkers eeten jij hi hi



gr ikke


laugh Das goeie, mnmnmnm LEKKER!!!!


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: stoolex
En morgen rooie rakkers eeten jij hi hi



gr ikke


laugh Das goeie, mnmnmnm LEKKER!!!!


ik heb alarm ingeschakeld op de telefoon dat ik ze niet vergeet !!!!!
uiteraard morgen nog geplukt worden !!!!

gr ikke


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
Over de vorm van de spoel, in en uitlaatpoort zijn geen beperkingen opgelegd.
Wel dat het 50cc moet zijn met een standaard carburateur, spruitstuk,
krukas (slag van 40mm), drijfstang e.d. .
En zo nog wat kleine dingetjes.


En aan de cilinderkop mag ook gewerkt worden. Zal allemaal nodig zijn anders wordt het een fietswedstrijd frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Over de vorm van de spoel, in en uitlaatpoort zijn geen beperkingen opgelegd.
Wel dat het 50cc moet zijn met een standaard carburateur, spruitstuk,
krukas (slag van 40mm), drijfstang e.d. .
En zo nog wat kleine dingetjes.

voor zover ik zie is de drijfstang niet geregeld, wel dat hij met de moer moet worden vastgezet dat houdt de krukpen lang en dat zorgt voor dode ruimte.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Bovendien heeft de Berini M21 een roterende inlaat waardoor de inlaattiming gunstiger (lees a-symmetrisch) is.
Beetje appels met peren vergelijken.


Klopt helemaal van die inlaat, vooral dat hij asymetrisch is maar ook dat hij langer open staat.
dat word voor de solex experimenteren met 2 zuigers, eentje die aan de inlaat kant 2 mm korter is.
als de solex met deze nog goed trekt dan kan de inlaat 1 mm lager, eerst testen met de 2 mm langere zuiger of dat dan nog goed trekt, zo ja de kortere zuiger weer monteren, kijken of hij nog trekt, dan weer de inlaat een mm lager
dit proces heeft me voor 8 mm carburateurs al een goede timing opgeleverd maar moet dat voor 6.5 nog over doen
ik gok dat hij daar nog lager kan want die arme solex zuigt zicht de tyfus. ( helaas zijn die "turbo" gaatjes of membraan niet meer toegestaan, dat hielp wel)

en ik ga de inlaat niet hoger maken, de zuiger dient ca 3 mm extra vrij te lopen zodat er redelijk tijd is dat er geen "dam" 'in de inlaat hangst die de stroming verpest

Uitreksel reglement:
De drijfstang met big end lager moet gemonteerd worden met plaatring en moer, er mag dus geen carter vulling aangebracht worden. The big end pen moet zich op de originele plaat bevinden met een slag van 40 mm.
De originele tank van staal of kunststof uitvoering moet op een originele wijzen gemonteerd worden, brandstof leidingen mogen wel aangepast.


Leuk is dat de tank op "een originele manier" moet worden opgehangen: is met BH bandjes een originele manier of kun je iets anders verzinnen wat een origineel idee is en toch functioneel.
voorlopig hang ik ze misschien op op DE originele manier en dan maar hopen dat het goedgekeurd word.

Last edited by Joan; 16/04/14 02:32 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Waarschijnlijk niet Ghost, of er zijn truukjes toegepast waar niet aan gedacht is.
Zo kun je de carburateur toch uitboren behalve het bovenste stukje, daar dremel je zoveel weg dat er 3 pootjes blijven staan waardoor het caliber van 6,5 niet erin past. Voldoe je dan nog aan het regelement? Volgens het kaliber wel, maar wat zegt de keurmeester?
Ideeën zullen er genoeg zijn. Als je meedoet dan gaat het toch vooral om de fun, en de kriebels natuurlijk dat je misschien wel de snelste bent.
Veel verschil in snelheid verwacht ik niet, dus een spannende race wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: ghostrider
Ik vrees dat het nog meer een mountainbike wedstrijd wordt dan het al was.




Ik denk ook dat wij nu extra aandacht moeten gaan besteeden aan een goeie kettingkast voordat we daar met de tong tussen komen !



Gr ikke


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: john meisters
Waarschijnlijk niet Ghost, of er zijn truukjes toegepast waar niet aan gedacht is.
Zo kun je de carburateur toch uitboren behalve het bovenste stukje, daar dremel je zoveel weg dat er 3 pootjes blijven staan waardoor het caliber van 6,5 niet erin past. Voldoe je dan nog aan het regelement? Volgens het kaliber wel, maar wat zegt de keurmeester?
Ideeën zullen er genoeg zijn. Als je meedoet dan gaat het toch vooral om de fun, en de kriebels natuurlijk dat je misschien wel de snelste bent.
Veel verschil in snelheid verwacht ik niet, dus een spannende race wink


John, geen caliber. Er word gemeten met een dun plaatje.
Ook zij hadden in de gaten dat je het 6,5 mm gaatje ovaal kon maken cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: ghostrider
Gisterenavond het nieuwe blokje op de testbank gehad. Het breekt je toch behoorlijk op dat er niet veel meer mag. Vooral de inlaatrestrictie en het gemis van cartervulling speelt je parten.

Met wat fine-tunen (ontsteking afstellen etc.) hebben vooral Jan & Jan nog net een km/h winst geboekt, maar of dat nog wat zoden aan de dijk zet ?

Ik ben nog nooit bij die Solexrace geweest maar ik denk dat ik dit jaar eens ga kijken. Ik ben wel benieuwd eigenlijk of de andere tuners wel meer snelheid kunnen krijgen.



En Peter, je pa heeft een mooi verstelbaar cilinderkopje gemaakt, ook daar moeten we nog kijken of we nog iets kunnen winnen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: ghostrider
Ja ik denk ook dat de keurmeesters niet helemaal achterlijk zijn. Er mag gewoon niet veel meer. Zoals gezegd ben ik benieuwd wat de verschillende tuners uit de Solex kunnen halen. Misschien toch eens gaan kijken dit jaar.


Probeer ik een kaartje te regelen, en dan moeten we even rondje lopen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Daarom gaan we rondje lopen, normaal blijven de meeste daar op het binnenterein, maar dan zie je niet hoe ze echt lopen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Wel niet te hard loopen anders ben je eerder rond als de solexen !

Gr ikke


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Er zijn behoorlijk rechte stukken bij. Vorig jaar hebben we het rondje meegelopen samen met het brandweerteam. Rob wist overal precies te vertellen hoe je de bocht moest ingaan, verraderlijke kuilen/paadjes enzovoort. Heel leerzaam wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Nu er geen versnellingsnaven meer zijn toegestaan redt het meetrappen op de rechte stukken je toch niet meer. Ik kan me niet voorstellen dat je met de standaard tandwielverhouding boven 30 km/h nog iets bij kunt trappen. Of je moet van 24 uur spinning houden


Henky

Last edited by Henky; 18/04/14 02:37 PM.

IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Christ (stoolex) was vandaag even hier met de solex van zijn dames team. Maar eerst dit blokje inrijden.
Zoals je ziet hoort dit blokje nog niet op deze solex laugh


Last edited by Jan; 20/04/14 04:27 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik vind het een leuk kleurtje. Tja die motorkleuren moeten zeker anders. Mooie schijfrem en mooie toeter. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan
Christ (stoolex) was vandaag even hier met de solex van zijn dames team. Maar eerst dit blokje inrijden.
Zoals je ziet hoort dit blokje nog niet op deze solex laugh


Is het geen Schatje ?? grin



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Zo de eerste 150 km zijn er probleemloos met gereden !!!!


Gr ikke


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik heb van het weekend nog eens mijn boodschappen solex nagekeken op wat voor carburateur ik erop heb, is nog een gewone 6.5 mm
dat solex gebruik ik als testbank voor de door mij aangepaste Alu cylinder. Onderblok geheel origineel, veel meer dan die 150 kilometer mee gereden. Hij haalt op zijn sloffen 40 km en tegen de wind in (onze polderwind) blijft hij goed boven de 30 hangen
en met standaard uitlaat of met die 18 mm uitlaat maakt het hem niets uit, ik ben wel daar die 18 mm uitlaat aan het testen, is wel aangepast zoals ik al eerdere heb beschreven.
Mijn testblokjes zijn nog niet klaar maar ik verwacht daar toch wel meer uit te halen, elk uur dat ik heb zit daar nu al in en het is alleen nog maar een berg onderdelen, onstekingen en kopjes nog te gaan.
maar er staat dus in idere geval een back-up die bewezen heeft van goede zin te zijn.

Overigens rammelt het reglement en word mijn blokje afgekeurd, het is een vd Heem blokje en daar zijn de krukassen te dik van.
Ik heb al mijn losse krukassen nagemeten en dat is een hele hand vol en alleen 1 3800 krukasje voldeet aan het breedte reglement de rest is dikker. ( breder dus)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Christ (stoolex) was vandaag even hier met de solex van zijn dames team. Maar eerst dit blokje inrijden.
Zoals je ziet hoort dit blokje nog niet op deze solex laugh


als er nog een dames team is dat een blokje zoekt: ik ben aan het proberen een blokje te maken dat gilt als een keukenmeid, lijkt me wel toepasselijk voor een dames team
verwacht niet dat deze de 24 uur vol kan maken, maar je weet maar nooit.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Gisterenavond het nieuwe blokje op de testbank gehad. Het breekt je toch behoorlijk op dat er niet veel meer mag. Vooral de inlaatrestrictie en het gemis van cartervulling speelt je parten.

Met wat fine-tunen (ontsteking afstellen etc.) hebben vooral Jan & Jan nog net een km/h winst geboekt, maar of dat nog wat zoden aan de dijk zet ?

Ik ben nog nooit bij die Solexrace geweest maar ik denk dat ik dit jaar eens ga kijken. Ik ben wel benieuwd eigenlijk of de andere tuners wel meer snelheid kunnen krijgen.

er is een heel lang afdalend recht eind, ik weet niet of je daar met een snelle niet trekkende solex zoveel in kan lopen dat je daar de race wint, het binnen parcours rondom het feest gedruis en het stukje na de stallen is een gedeelte waar de wielrenners veel goed kunnen maken, ik verwacht daus veel wisseling van koppositie. heb andere jaren hele tijden op diverse plekken van het circuit zitten kijken. 1 paadje vind ik ronduit gevaarlijk, een fietspad tussen de velden door waar je echt achter elkaar moet blijven met betonnen palen ter afscherming, dat is niet circuit waardig. als de organisatie dat breder kan lobbyen zou dat een verbetering van de veiligheid zijn.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Komende tijd deze nieuwe drijfstangen testen, geen top eind lager meer. Ook dadelijk te leveren 4 mm korter voor de yamaha zuigers.




[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ziet er weer gelikt uit Jan , ook die FS1 uitvoering is een uitkomst, mooi whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Welk lagermateriaal zit er dan Jan?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Komende tijd deze nieuwe drijfstangen testen, geen top eind lager meer. Ook dadelijk te leveren 4 mm korter voor de yamaha zuigers.



Ik zie een bigend lager nadella DL 1413, volgens mijn lager lev. worden die niet meer gemaakt.

Erg mooie drijfstang!


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Klopt Roelof, maar SKF/NTN/NSK/FAG/INA leveren nog wel.

Deze kwam ik ook tegen,

http://www.50cc.nl/produkt.asp?P=1181619_NAALDLAGER-DRIJFSTANG-SOLEX-DL1413


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Bedankt Jan, goed te weten, volgens mijn leverancier had ik de laatsten gekregen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Page 1 of 6 1 2 3 4 5 6

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 117 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.133s Queries: 224 (0.051s) Memory: 1.9743 MB (Peak: 2.9848 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 23:16:20 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS