Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
Page 31 of 54 1 2 29 30 31 32 33 53 54
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Jan, als de vliegwielspie eruit is, dan gaan de puntjes keurig op de merktekens open, alleen staat de zuiger waarschijnlijk niet op het door de fabriek als beste positie bepaalde punt, nl. 1,8 mm vòòr BDP.

Dus als je het echt niet meer weet, check dat dan gerust.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Vandaag ook een dienstweigeraar op spreekuur gehad.
Wel aanslaan maar meteen weer afslaan...

De natte achterkant deed mij al vermoeden dat iets niet dicht was wink

Attached Images
image.jpg (211.95 KB, 114 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: john meisters
Vandaag ook een dienstweigeraar op spreekuur gehad.
Wel aanslaan maar meteen weer afslaan...

De natte achterkant deed mij al vermoeden dat iets niet dicht was wink


Weer zo'n smerig plaatje, bah. laugh

Zie ik het nu goed dat die pakking ervan tussen is of niet?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Nee hoor, gewoon de boutjes aangedraaid en hij had er weer zin in. laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2012
Posts: 48
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2012
Posts: 48
Vandaag mijn verlichting eens in orde gemaakt. Was zo doorgeschakeld dat deze eigenlijk constant aan stond. Veertje van schakelaar was "missing" en daardoor hadden ze deze waarschijnlijk doorgeschakeld. Effe alle kabels uitgetrokken en helemaal opnieuw begonnen met bekabelen. Veertje gevonden in een oude kist. Is niet van een Solex maar heeft perfect dezelfde afmetingen. Alles netjes afgewerkt en niet hier en daar een soldeersel. Juiste lampjes erin en straks kan ik weer lekker in de avond rijden. Gaat nog lekker worden de komende dagen :-)

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk, dit is de goede aanpak. Nu weet je precies hoe het zit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik weet niet wat je met die grotere sproeier wil bereiken?
Het enige wat je dan nadien moet doen is het handeltje meer naar rechts te zetten. Om een goed mengsel te hebben.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ver naar links. MMmmhhh, weet je zeker dat je niet ergens valse lucht trekt? Welke sproeier maat zit er in?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Een grotere sproeier meer vermogen leveren ?

Die mag je even uitleggen als je wil.
Volgens mij moet je de juiste lucht/brandstofverhouding hebben voor het beste vermogen en die bereik je (ook weer volgens mij) met de juiste sproeier.

helemaal mee eens, je kunt ook je solex opvoeren door het ventiel uit te boren, was een wijsheid die vroeger wel verspreid werd.
Ik heb wel carburateurs opgeboord en dan kwam de hendel juist meer op rechts uit, dus een argumentatie dat als de hendel veel naar links staat hij wel opgevoerd zal zijn is zo een zelfde argument dat je je koffie altijd linksom moet roeren want dan lost de suiker beter op


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
meer vermogen komt alleen uit meer mengsel of vaker mengsel of een combinatie van deze, Ook Jan vennix heeft daar al veel over geschreven, alleen meer brandstof helpt niet want dan zou een fles pure benzine zo snel gaan dat je hem niet eens te pakken krijgt.
vaker vragen krijg je meer antwoorden.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vandaag een paar OTO pompjes, oud model, gerepareerd door er nieuwe kunststof busjes in te maken.
Vooraf wel even een simpel hulp gereedschapje gedraaid om de busjes er op de juiste diepte in te drukken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Zo, na 2 dagen vloeken en schoppen deed de PC het weer cool
Tijdstip meten met de schuifmaat is duidelijk en stellen met de merktekens al helemaal. Ik weet dat het blokje zo goed in orde was dat deze moest lopen, al stond het tijdstip erlangs dan moest er toch een vorm van leven zijn. Want het tering ding heeft perfect gelopen. Volgens mij een andere combinatie van onderblok, krukas en vliegwiel. Op merktekens ging het niet, maar met de schuifmaat was een uitkomst geweest.
Maar het zal een vraag blijven, want het ding is "weg". wink

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
Vandaag een paar OTO pompjes, oud model, gerepareerd door er nieuwe kunststof busjes in te maken.
Vooraf wel even een simpel hulp gereedschapje gedraaid om de busjes er op de juiste diepte in te drukken.


Interesant Ron, heb je fotootje?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Johnnie
Zo, na 2 dagen vloeken en schoppen deed de PC het weer cool
Tijdstip meten met de schuifmaat is duidelijk en stellen met de merktekens al helemaal. Ik weet dat het blokje zo goed in orde was dat deze moest lopen, al stond het tijdstip erlangs dan moest er toch een vorm van leven zijn. Want het tering ding heeft perfect gelopen. Volgens mij een andere combinatie van onderblok, krukas en vliegwiel. Op merktekens ging het niet, maar met de schuifmaat was een uitkomst geweest.
Maar het zal een vraag blijven, want het ding is "weg". wink


Heb je hem zelf horen lopen? of kwam de goede man met het verhaal dat hij van te voren perfect liep? Je maakt van alles mee tegeswoordigs wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: FFAnders
Vandaag een paar OTO pompjes, oud model, gerepareerd door er nieuwe kunststof busjes in te maken.
Vooraf wel even een simpel hulp gereedschapje gedraaid om de busjes er op de juiste diepte in te drukken.


Interesant Ron, heb je fotootje?


Lekker wazig .....

Het dikste gedeelte is de aanslag, dieper kan het busje niet.
De rest is een trapgeveltje voor geleiding in het M6 gat en om het busje licht op te klemmen.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: eversman
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ver naar links. MMmmhhh, weet je zeker dat je niet ergens valse lucht trekt? Welke sproeier maat zit er in?


Carb los gehad en alles goed teruggezet, wel iets valse lucht op smoorklep, maarja wat wil je met een 3800......

Erg vreemd, want brandstof cirquit is dicht, morgen even compressie dingen nakijken. Carter is dicht dus kan niet veel meer zijn.

Andere mogelijkheid is dat de cilinder die gehoont is voor een snelle zuiger gewoon niet anders wil dan schuifje naar links tijdens het inrijden. Hij loopt nog steeds elke keer dat ik een ritje maak sneller!

We zullen zien, morgen eens een dikke uitlaat proberen (BANDWEER!!!!) cool


Alphons heeft gelijk: meestal duidt het op valse lucht als je hendeltje naar links moet.
Als de uitlaat dicht zit moet je hendeltje juist naar rechts, die dikke pijp zal het waarschijnlijk niet gaan maken.
Ik heb ook eens meegemaakt dat het inlaatpijpje los kwam van het spruitstuk. Ook daar kan hij valse lucht krijgen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ja dikke uitlaten: hangt ervan af of hij met zorg gemaakt is, er zijn/waren er genoeg waar een solex beroerder op ging lopen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: eversman
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: eversman
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ver naar links. MMmmhhh, weet je zeker dat je niet ergens valse lucht trekt? Welke sproeier maat zit er in?


Carb los gehad en alles goed teruggezet, wel iets valse lucht op smoorklep, maarja wat wil je met een 3800......

Erg vreemd, want brandstof cirquit is dicht, morgen even compressie dingen nakijken. Carter is dicht dus kan niet veel meer zijn.

Andere mogelijkheid is dat de cilinder die gehoont is voor een snelle zuiger gewoon niet anders wil dan schuifje naar links tijdens het inrijden. Hij loopt nog steeds elke keer dat ik een ritje maak sneller!

We zullen zien, morgen eens een dikke uitlaat proberen (BANDWEER!!!!) cool


Alphons heeft gelijk: meestal duidt het op valse lucht als je hendeltje naar links moet.
Als de uitlaat dicht zit moet je hendeltje juist naar rechts, die dikke pijp zal het waarschijnlijk niet gaan maken.
Ik heb ook eens meegemaakt dat het inlaatpijpje los kwam van het spruitstuk. Ook daar kan hij valse lucht krijgen.


Ja mijn excuses, ik ben met meerdere dingen tegelijk bezig. Hij loopt verder ondanks (wat) valse lucht en heveltje naar links prima.

Ik had gisteren de carb los, maar de chokeklep leek mij gewoon goed en de smoorklep heb ik gecontroleerd, maar deze kan ook niet anders dan iets lekken. Dus vanmiddag nog maar even de rest nakijken en anders maar een nieuwe carb denk ik, of een OTO carb.... zou dat zomaar kunnen?

Doet die valse lucht wat met je mengsel, want met het heveltje naar links zou je mengsel toch (te) rijk moeten zijn?

Last edited by AlienSolexfiend; 07/09/13 06:49 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Heel duidelijk antwoord, bedankt. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Voor J. Meisters, de motor voor de klant heeft perfect gelopen, zelluf gezien, gevoeld en gehoord laugh Gewoon aan de haak gestart met de boormachine. Toen buiten op de normale manier geprobeerd met de decompressieklep, als de motor wou starten (werkslag) dan slipte de koppeling door. De werkslag gaf toen een klap op de motorveren en toen is waarschijnlijk de spie gebroken. Had nog een ander vliegwiel liggen van hetzelfde type. Deze op de merktekens gezet en het ding deed niks meer dan knallen en spuwen. Dus het is iets met het ontstekingstijdstip.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat gleufje wat open gaat is een gevolg van de koppeling die deze solex heeft.
Deze gleuf komt open wanneer je maar heel weinig vermogen nodig hebt om dat anders de koppeling te heet wordt en daardoor ook de rol die er dan spontaan zal afspringen.
Door deze opening komt nu zo veel (VALSE LUCHT ) binnen dat hij bijna geen vermogen meer kan leveren en de koppeling met al zijn aanhang zal gespaard blijven.
Voor deze onlogische oplossing hebben wij ook kant en klare filters in ons programma.
Meer weten ,meer bestellen.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je toevallig hittebestendige pakking hebt kan je hem maken zoals je hem hebben wilt wink .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
11 uur en half 12 kan gewoon prima zijn.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Wat heb ik gedaan aan de Solex...ongeveer anderhalfe dag bezig geweest een B&R carter in een 3800 blok te bouwen, niets past gelijk en er moet veel aangepast worden, ik kan met recht zeggen dat het een met de hand gemaakt blok is....maar hij loopt mechanisch heel erg mooi en gelijk 35km/h met een alum. cilinder.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Roelof
Wat heb ik gedaan aan de Solex...ongeveer anderhalfe dag bezig geweest een B&R carter in een 3800 blok te bouwen, niets past gelijk en er moet veel aangepast worden, ik kan met recht zeggen dat het een met de hand gemaakt blok is....maar hij loopt mechanisch heel erg mooi en gelijk 35km/h met een alum. cilinder.

Mooi Roelof! cool
Heb je er foto's van gemaakt?

Last edited by AlienSolexfiend; 09/09/13 10:37 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb gisteren van 2 uur tot 6.30 aan de solex gewerkt van die jongen van westmalle die naar hier gekomen was voor een reperatie van zijn solex die niets ander deed dan stotteren en ploffen en helemaal geen trekkracht had de man was al 3 maand aan het zoekken aan wat het zou kunnen liggen maar tevergeefs hij is nu weer helemaal in orde en hij loopt prima nu ik snappe niet goed dat hij hem nog kon starten ik heb er maar liefst 5 fouten aan gevonden ten eerste had hij er een pistonettje met 3 zuigerveren op zitten waarvan er een zuigerveer van ontbrak ten tweede had hij het plaatje van de bezinnen pompje verkeert zitten en ten derde zat het carterdeseltje niet goed gecenterd zodat hij een klein fitje had tussen de cilinder en het carterplaatje ten vierde stonden zijn platinnetjes chuin tegen over elkaar zodat ze nog niet half op elkaar konen komen te staan en ten vijfde zat er geen chroefje op zijn onstekings bobijn zo dat het draadje van de onsteking dan wel en dan geen kontakt had na dit en alles choon gemaakt te hebben liep hij als nooit tevoren wel wat zoek werk aan gehad en de man dolgelukkig gemaakt
groetjes pierre

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Pluim voor jou Pierre laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo Pierre. Die Solex was behoorlijk versleuteld zo te horen. Mooi dat die weer rijdt. Je hebt het goed aangepakt en alle fouten eruit gehaald. Netjes hoor.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Heel tof Pierre!
Ja, ik kan ervan mee spreken hoe gelukkig je dat maakt. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Je hebt er lekker wat tijd ingestoken, maar het moet toch wel een fijn gevoel zijn om iemand zo te helpen.


Groeten SOLEXRIJEN
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: solexrijen
Je hebt er lekker wat tijd ingestoken, maar het moet toch wel een fijn gevoel zijn om iemand zo te helpen.


ja dat wel en ze kunnen er zelf ook veel uit leren zo dat ze er zelf ook wat kennis van krijgen en zo dan ook iemand anders kunnen voorthelpen
gr pierre

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Pierre
Origineel bericht van: solexrijen
Je hebt er lekker wat tijd ingestoken, maar het moet toch wel een fijn gevoel zijn om iemand zo te helpen.


ja dat wel en ze kunnen er zelf ook veel uit leren zo dat ze er zelf ook wat kennis van krijgen en zo dan ook iemand anders kunnen voorthelpen
gr pierre


Mooi Pierre, goei manneké laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Vandaag een koffertje/oto (niet mijn eigen) op de workmate gehad.
Liep belabberd.
Ontsteking stond mega-laat. Afstellen ging niet meer, er zaten nieuwe contactpuntjes in. De enige mogelijkheid was de vaste punt iets weg te buigen, wat zelfs al gedaan was. (Gemonteerd in Sevenum ca 1 jaar geleden).

Toen de onsteking goed stond zag ik vonkjes komen van de bevestigingsschroefjes van het fibernokje. Echt geen succes dus die nieuwe puntjes.

Gelukkig had de eigenaar de oude puntjes nog bewaard. Gooit hij morgen in de brievenbus. Morgen vervolg.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Heeft deze Solex dan een jaar lang niet goed gelopen ????


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Nee, ik denk dat die vonkjes een ruwe baan hebben getrokken over de excenter, en dan gaat het hard frown .

Alleen puntjes wisselen helpt dan ook maar even, ik moet nog zien hoe ik dat weer glad krijg. Iemand tips?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Nee, ik denk dat die vonkjes een ruwe baan hebben getrokken over de excenter, en dan gaat het hard frown .

Alleen puntjes wisselen helpt dan ook maar even, ik moet nog zien hoe ik dat weer glad krijg. Iemand tips?

met waterproof schuurpapier grit 400 gedrenkt niet in water maar met een drupje motorolie, dubbelvouwen zodat je zelf grip houdt op de korrels van de tegenvouw.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Toch geen motorolie? Volgend mij moet je spiritus gebruiken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Inderdaad Waterproof met wat olie.
Daarna werk ik het af met polijstlinnen en dat is het weer als nieuw.
Met dat polijstlinnen doe ik ieder vliegwiel wat eraf komt.
Daarna een druppel olie op de exenter en het vliegwiel weer monteren.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Toch geen motorolie? Volgend mij moet je spiritus gebruiken.


ja hoor motorolie, maar als je allergisch ben mag je ook olijf olie of zonnebloemolie gebruiken, geen spiritus dat is zo weg en heeft geen beschermende en opzuigende film


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Bedankt voor de tips. Komt goed wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Kan je de as in de lengterichting verschuiven ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
HUTSPOTTEWEER

De as hoort vast te zitten in het krukaslager en dit lager hoort vast(gefelsd)te zitten in het carter dus ergens zit er iets goed fout.
De rolunit moet wel iets speling hebben op de as, een paar tiende is voldoende.
Toch maar weer alles uit elkaar en kijken waar het mis gaat.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mogelijk de moer onder de stofkap iets vaster zetten? In lengterichting schuifbaar vind ik niet gezond.... Moet idd vast in krukaslager zitten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je FF niets te doen hebt dan moet je deze even doorlezen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Er is maar EEN GOEDE MANNIER en die is een tijd geleden al eens door mij geheel beschreven op het forum dus toch maar even zoeken .Alle andere manieren zijn fout al zijn daar velen niet mee eens .
Em vastlijmen gaat HELEMAAL NIET is nog nooit door iemand gelukt met een goed resultaat ook door mij niet en ook niet door de door mij uitgevonden en geoctrooieerde lijm.
Zalmac en staal dat gaat gewoon niet.
Wie het beter weet mag het zeggen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: eversman
Ik haal het wel uit elkaar en kijk dan wel wie dit voor me kan doen, maar dit soort dingen gaan mij boven de pothelm laugh

Of misschien heeft iemand die dit wel kan interesse in zo'n blokje, evt ruil met bijbetaling geen punt.

er zijn veel blokjes die dit probleem hebben dus of ruilen iets uitmaakt moet je maar afwachten, afhankelijk van de staat van het carter, of er nog materiaal is om om het lager heen te duwen dien je de reparatie methode aan te passen, 1 van de methodes is dan om die van jan Vennix te gebruiken met hier en daar aan het lager weg ge werkte randen zodat op die plekken weer "vers" zamac vrij komt dat je om het lager gaat vouwen, dat dient met zorg te gebeuren want als je daar verkeer op slaat bijvoorbeeld dan brokkelt het gewoon weg. inderdaad liefst warm werken want dan verweekt het ( anders dan warm werken zoals jij stelt want dat is om het meer uit te laten zetten dan staal zodat de opening groter word maar als je lager nu al los zit is deze methode een gepasseerd station


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Uit 1950 dus. Mooi man. Welke kleur?
En ja Willem het houd je mooi van de straat af. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Mooie remhevel, Willem whistle

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo zoek ik nog een beetje nette naaf, alleen het buitenste gedeelte dus.
Ik heb er een, 36 gaats, die staat zo dik in de menie en wat eronder zit is niet veel goeds.

Maarrr.......... Komt tijd, komt Naaf wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Daar "wringt hem de schoen" Willem.
Die naaf die ik heb zou ook opnieuw verchroomd moeten worden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ineens een belabberd lopende Solex... Gisteren liep hij nog vrolijk mee frown

Dat gaat een paar helicoils kosten.
Maar dan is het weer als nieuw wink

Attached Images
image.jpg (212.26 KB, 110 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Waarom gebeurd dit nu zomaar ineens?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Geen idee, ik heb de Solex ca. 2 jaar, van een goede kennis, was echt in orde.
Heeft altijd goed gelopen. Waarschijnlijk 1 tapeindje losgekomen, de ander houdt het dan niet lang vol.

Verder geen klagen hierover, hij heeft onnoemelijk veel km gemaakt ondertussen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo gaat dat, stukje bij beetje en voor je het weet stopt hij er " ineens" mee.

Zo kom ik ook regelmatig bij storingen van allerlei aard.
En dan krijg ik te horen van : "hoe kan dat nou, gisteren deetie het nog , dat kan toch niet in een keer kapot gaan....... "

Een gloeilamp b.v., die gaat meestal wel van het ene op het andere moment stuk, meestal als je hem aanzet.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
Een gloeilamp b.v., die gaat meestal wel van het ene op het andere moment stuk, meestal als je hem aanzet.


Of als je hem uitzet, maar dat merk je pas als je hem weer aanzet laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: FFAnders
Een gloeilamp b.v., die gaat meestal wel van het ene op het andere moment stuk, meestal als je hem aanzet.


Of als je hem uitzet, maar dat merk je pas als je hem weer aanzet laugh

grin


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
niet aan een solex, maar aan een tomos ( wat een foute dingen zijn dat zech) Alles nagekeken, kon nu alleen de ontsteking nog maar zijn, met letterlijk pijn de kickstarter gedemonteerd, deze zit op de trapper manier vast met een zeer lange cranc spie ( heb ik een speciale tang voor want ook hier is slaan met een hamer uit den boze) komt mijn vinger tussen de tang zeg bij loskomen spie ( heb dat ook wel eens met een waterpomptang gehad vinger tussen de stelen van de tang)
Blijkt het vlieg wiel "ontploft" de magneten zitten vast doordat ze met plaatjes met messing schroeven naar de vliegwielbinnnenkant(trommel) worden getrokken , boutje los, plaatje naar binnen geveerd, tegen spoelschoenen aan, ander vliegwiel en wat bijgewerkt, lopen weer


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooie klus toch en een bijzondere storing. Leuk toch dat hij weer loopt. Is die van jou?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Net ff de garage rond gegaan en heb alle bandjes weer eens opgepompt. Toen de 660 vooraan gezet en geprobeerd of hij er zin in had. En dat had hij laugh dus 12 okt heeft steeds meer kans. Moeten we nog een beetje weer krijgen.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mooi Johnnie, het weer moet goed komen, elke dag een zonnedansje maken laugh .

Vandaag de helicoils in de pechsolex gezet. carterdekseltje slagje losgedraaid zodat ik zeker ben dat de cilinder op één vlak staat. Alles afgemonteerd en starten maar.

Loopt wel maar niet echt lekker.... ???
mmmhhh die carterboutjes vergeten aan te draaien blush

Goeiemorgen. Ik word een jaartje ouder jongens frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Daar begint het mee en in dit geval eerst voorzichtig, die opening bij de voet was niet gezond.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Mooie klus toch en een bijzondere storing. Leuk toch dat hij weer loopt. Is die van jou?

nee van kennissen, maar daar heeft de sleutelaar van de familie heel lang geleden een ernstig motorongeluk gehad en die is nu 1 arm kwijt, dat sleutelt wat beroerd.
( heb twee kennissen die allebei zo een arm kwijt zijn, op 2 baans wegen door inhalende tegemoetkomende autos die denken die motor gaat wel aan de kant)

Last edited by Joan; 17/09/13 02:09 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dan eindelijk eens tijd gemaakt om een decompressie kabeltje te vervangen. Mijn oude gaskabel die ik nog had liggen, en die veel te dik was voor de gasmechaniek van een blackenroll, bleek hiervoor de ideale kandidaat. De mantel van de decompressiekabel was herbruikbaar, de binnenkabel heb ik ingevet met siliconenolie. Om me te verzekeren dat het uiteinde van de mantel in de aansluiting van de hendel blijft zitten, heb ik toch maar weer de kabel met tape aan het stuur vastgekleeft. Niet echt een fraai zicht, maar het werkt weer tiptop. smile


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Wat een verschil zeg ... hij start nu binnen een halve meter.

Toen ik na een flinke rit en een korte halte bij de nachtwinkel herstartte, viel de motor telkens uit wanneer ik tot stilstand kwam. Heel raar... en ik had nog maar net de tank bijgevuld. De rit zelf eerder op de avond viel goed mee, op wat gepruttel bij volgas na.

Het stilvallen, zou het een leiding/carb-, een ontekings-, of een pompprobleem zijn?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Er zat bij de Ami af en toe een kraak in het achterwiel, dus ik denk de lagers droog.
De Ami moet toch goed lopen tijdens de Heimatrit in Kleve a.s. zondag.
Spul losgehaald maar zat nog mooi in het vet, toch maar schoongemaakt en vernieuwd.

Alles weer gemonteerd, kraakt niet meer maar trappers draaien bij achteruit rijden mee.
Freewheel losgehaald, deze was ook niet droog.
Wel zitten er in het freewheel niet in de volle rondte lagertjes, zou dit de oorzaak zijn ??

Gr. Han

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
bij achteruit rijden draaien de trappers altijd mee: het wiel neemt nu de trappers mee, dat is hetzelfde als dat de trappers het wiel meenemen als je vooruit wil en dat is net de bedoeling


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
en het freewheel moet die vol liggen met kogeltjes?

ik heb nl het gevoel dat er iets nog niet soepel loopt

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
OK, zal s kijken of er nog een goeie ligt

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Probleem van een 3800 blokje aan het oplossen, ding loopt heel mooi maar dan stopt de aanvoer van brandstof. Motor zakt in toerental tot bijna stoppen, pakt dan weer op en zie je weer brandstof stromen, mooi in toerental stijgen, dan weer geen brandstof, motor kakt weer in. Aandacht aan pompplaatje, membraam is goed, leidingen zijn open. Had geen ander pompje met grote aansluiting liggen. Toen maar een frees pompje besteld en nu wachten cool

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Doet me denken aan het probleem dat ik had met een vervuilde carburateur. Heb je dat al nagegaan, sproeier uitblazen, ...?

Last edited by AlienSolexfiend; 27/09/13 02:31 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Vandaag een klap in de motor bij een van mijn solexen.
Net gerepareerd met een alu cilindersetje: loopt weer als de brandweer wink

Attached Images
image.jpg (171.16 KB, 74 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: john meisters
Vandaag een klap in de motor bij een van mijn solexen.
Net gerepareerd met een alu cilindersetje: loopt weer als de brandweer wink


Ik mag aan nemen dat het zuigerpenveertje eruit gekomen is en dan dit resultaat. Het blijft voorkomen dat die veertjes eruit komen.
Is er een andere manier om de pennen te borgen?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Om te voorkomen dat de veertjes eruit komen kun je 1 pootje van het veertje wegknippen en dan erin draaien. De meeste veer worden gemold door de punttang die dan gebruikt worden. Dus 1 pootje eraf halen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: john meisters
Vandaag een klap in de motor bij een van mijn solexen.
Net gerepareerd met een alu cilindersetje: loopt weer als de brandweer wink


Ik mag aan nemen dat het zuigerpenveertje eruit gekomen is en dan dit resultaat. Het blijft voorkomen dat die veertjes eruit komen.
Is er een andere manier om de pennen te borgen?

Een borgveertje voor het borgveertje grin vaak worden ze er te slap ingezet, even met de tang in het midden knijpen zodat de pootjes weer naar buiten komen en dan voorzichtig zonder al te veel indrukken monteren.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Weet je dat heel zeker Ghost. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Voor onze Solexen wel, die maken niet zoveel toeren. Toch zet ik ze altijd in de goede positie.

Het veertje was er trouwens niet uit maar wel een stukje afgebroken, zie foto.

De alu set heeft borgveertjes met maar één pootje. Echt goed zo'n setje, vooral de zuigerveren en de slotjes. Goed gevoel bij. Dit is inmiddels mijn 4e of 5e set, ik wil niks anders meer wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik knip alle twee de pootjes eraf, heb ik geleerd van de japanners, die hadden wel problemen met uitlopende veertjes als de opening niet goed zat, maar ja die hebben dan ook pistonpennen van 14 mm of 16 en daar komt het probleem wat eerder.
hoe krijg je het veertje er dan uit : wel daar hebben ze een gleuf voor bedacht en dan lepel je het veerje eruit met een puntige pen, soms zie je dat de pistonpen die lange armpjes door draaiende beweging compleet heeft doorgesleten, dus ook een manier is om de pootjes net zo ver terug te knippen dat ze niet binnen de holte van de pistonpen geraken, als ze dan slijten slijten ze op en blijft er niet een stukje van dat armpje over om zich in je zuiger te begraven


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Weet je dat heel zeker Ghost. laugh


Ja. Daar twijfel ik niet aan. Anders zouden onze race Solexen die toch richting de 10000 toeren liepen, allang kapot gelopen zijn. Wij hebben namelijk nooit gekeken ( en nog niet) hoe die opening zit. Wel uiteraard hoe strak het veertje zit en of hij goed in het groefje zit.

Er zijn overigens ook Solex zuigers waar maar 1 zo'n veertje in hoort. Bij die zuigers kan de zuigerpen maar naar 1 kant uit en die zuigers hebben dus ook maar 1 groefje voor het borgveertje.
Daar dus ook geen 2 veertjes in gaan zetten he.


Idd Ghost als het maar strak zit. Das het belangrijkste en de Solex maakt zo weinig toeren en trilt er daardoor echt niet uit.

Ik heb ook zo'n zuiger met 1 veertje in dat samengesteld blokje van een 2 weken geleden ofzo. Had het nog nooit gezien. Eert dacht ik wat is er fout maar zag geen groefje en de pen kon er maar 1 richting uit. Ja zo zie je maar weer adacht ik, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. laugh


http://www.youtube.com/watch?v=Sz5W06NA48E&feature=youtu.be


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Weet je dat heel zeker Ghost. laugh


Ja. Daar twijfel ik niet aan. Anders zouden onze race Solexen die toch richting de 10000 toeren liepen, allang kapot gelopen zijn. Wij hebben namelijk nooit gekeken ( en nog niet) hoe die opening zit. Wel uiteraard hoe strak het veertje zit en of hij goed in het groefje zit.

Er zijn overigens ook Solex zuigers waar maar 1 zo'n veertje in hoort. Bij die zuigers kan de zuigerpen maar naar 1 kant uit en die zuigers hebben dus ook maar 1 groefje voor het borgveertje.
Daar dus ook geen 2 veertjes in gaan zetten he.

10.000 toeren met bijvoorbeeld een rol van 42 is toch weer goed voor bijna 80 km/uur

Attached Images
roltabel.JPG (20.4 KB, 65 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Dat klopt ook. Was special klasse

twijfel ik ook niet aan, is moeilijk te halen met een 6.5 carburateur.
in de tijd dat ik nog niet op de hoogte was van de special klasse reglementen beperkte ik me tot alles origineel behalve de cylinder en daar haalde ik met een 6 poort 50 cc Autisa cylinder en een 18 mm membraan op het carter 95 km/uur
tot ik bij de eerste de beste special race kwam en het daar moest opnemen tegen 65 tot 80 cc blokken gebaseerd op oa Puch maxi en met hele Kart carters tegen de solex carters aan gebouwd, dan kun je wel hard gaan maar heb je geen koppel om bij de volgende bocht te komen.
de meest speciale special was wel die waar het uitgezaagde motornummer van een solex carter plus een sukje extra middels het boutgaatje M6 voor de bougiekabel aan een ander carter was geschroefd, daarna is het reglement gewijzigd en diende je minimaal de originele lagering aan de carterkant te gebruiken

Leuk om nog eens door de fotos heen te lopen die op de startpagina zijn te vinden oa deze: ( standaard klasse en special klasse)

Attached Images
solex649 copy.jpg (38.67 KB, 88 downloads)
solex671 met special.jpg (24.68 KB, 73 downloads)
Last edited by Joan; 30/09/13 09:11 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
heb ik ook nog ergens liggen, van 2 cylinders 1 gemaakt, door 1 cylinder op te offeren tot bus en die onderste boven over de rok van de andere te leggen kreeg ik een cylinder die hoog genoeg was en waar de poorten ook weer vanuit de binnenkant aangestroomd werden.
Ook een cylinder van een minarelli bleek te passen, die had wel een inlaat.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag de vastgerotte zuiger uit een cilinder gehaald, nadat ik deze eerst weken in weekspulletjes had gelegd. Na vewarmen en weer afkoelen de zuiger toch met een pers eruit dedrukt. Daarna de cilinder gehoond en ziet er netjes uit. De zuigerveren zitten muurvast en krijg ik niet zomaar los. Wat ik ook probeer. Misschien dat iemand nog een truk weet. Zuiger kan gered worden.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi aangepast die fietsendrager Willem whistle .
Nog FF een fototje plaatsen voor de medelezers ??

Is dat een Schwalbe buitenband 26x1½ ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Heb zonet de nieuwe alu freespompje gemonteerd. Heb gelijk een probleem getackeld. Het 3800 blokje spint als een katje!!
Waarschijnlijk probleem met pompje of pompplaatje. Ik denk bijna zeker het pompplaatje en dan de aansluiting op de uitgang van het carter.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nee niet helderziend, ik fladder nog wel eens rond cool wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Vandaag de vastgerotte zuiger uit een cilinder gehaald, nadat ik deze eerst weken in weekspulletjes had gelegd. Na vewarmen en weer afkoelen de zuiger toch met een pers eruit dedrukt. Daarna de cilinder gehoond en ziet er netjes uit. De zuigerveren zitten muurvast en krijg ik niet zomaar los. Wat ik ook probeer. Misschien dat iemand nog een truk weet. Zuiger kan gered worden.

zuiger heel erg warm maken, bijvoorbeeld door hem op een houten plank te zetten en zijn kop ( alleen zijn kop) te verwarmen met een hobbybrander of hete verfstripper ( brander beter, heeft die plank niet zoveel te lijden) springen de veren vanzelf los en dan meteen olie erbij, geeft wel een rookpluim dus even de adem inhouden. NIET aan de zijkant verwarmen dan verbrand je de zuigerveren, ok de zuigerveren zijn te redden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Willem61
Origineel bericht van: FFAnders
Mooi aangepast die fietsendrager Willem whistle .
Nog FF een fototje plaatsen voor de medelezers ??

Is dat een Schwalbe buitenband 26x1½ ??


Ben jij helderziend wink En nee geen Schwalbe, wel een 26" maar net iets te klein voor onze 26 "sen.

Hier dan ook de foto's:

GAAF


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke Joan gaan we proberen zo. Dat had ik al in gedachten om het zo te doen.
Zondag dan even een rookgordijntje ontwikkelen hier. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Johnnie
Heb zonet de nieuwe alu freespompje gemonteerd. Heb gelijk een probleem getackeld. Het 3800 blokje spint als een katje!!
Waarschijnlijk probleem met pompje of pompplaatje. Ik denk bijna zeker het pompplaatje en dan de aansluiting op de uitgang van het carter.


Wat was het probleem ook alweer Johnnie?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Dat het blokje niet genoeg spriet kreeg, en het blok ik toerental op en neer ging.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Het Solex plaatje op de valbeugel zat een cm naar links, dus gaatjes geboord en in het midden geplaatst. Een beetje poetsen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Hoe kwam dat?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Hoe kwam dat?


Dat kwam niet, dat was zo. De gaatjes zaten gewoon 1 cm verkeerd. Nu zit het mooi in het midden. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Een productiefoutje dus ... is anders wel uniek, maar ik begrijp dat je het graag symetrisch hebt.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
heeft vast onderste boven gelegen want voor een OTO zit er een lange poot en een korte poot aan, leg je hem onderste boven in de boormal boor je precies verkeerd


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
heeft vast onderste boven gelegen want voor een OTO zit er een lange poot en een korte poot aan, leg je hem onderste boven in de boormal boor je precies verkeerd


Idd, nu dat je het zo zegt. Was zeker maandag morgen gebeurd. Of net na carnaval. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Joan
heeft vast onderste boven gelegen want voor een OTO zit er een lange poot en een korte poot aan, leg je hem onderste boven in de boormal boor je precies verkeerd


Idd, nu dat je het zo zegt. Was zeker maandag morgen gebeurd. Of net na carnaval. laugh


Nee, net na carnaval werd de OTO XELOS gemaakt laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Joan
heeft vast onderste boven gelegen want voor een OTO zit er een lange poot en een korte poot aan, leg je hem onderste boven in de boormal boor je precies verkeerd


Idd, nu dat je het zo zegt. Was zeker maandag morgen gebeurd. Of net na carnaval. laugh


Nee, net na carnaval werd de OTO XELOS gemaakt laugh


Door ANNA KOK, de NON uit EDE gewoon voor de LOL om NEGEN uur precies


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb vandaag nog twee velgen gespaakt van mijn oto goudbiesje
gr pierre

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Bandje geplakt

Page 31 of 54 1 2 29 30 31 32 33 53 54

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 231 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.284s Queries: 222 (0.172s) Memory: 1.9750 MB (Peak: 2.9796 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-24 23:02:08 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS