Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 2 1 2
#95267 18/08/13 06:17 PM
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
Voor het eerst een solex 3800 gekocht. Ik wilde weer eens wat te sleutelen hebben. Solex gekocht als schuurvondst. Schijnt in een schuur in Frankrijk gevonden te zijn.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Welkom Tuijtel !

Graag foto plaatsen, dan kunnen wij meegenieten smile

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
Hierbij enkele foto's.







Eerst helemaal demonteren. Daarna motor weer opbouwen. Als deze werkt ga ik het frame opknappen.

Helaas is tijdens het demonteren van de motor de zuiger gesneuveld. Ik kreeg de moet op het vliegwiel niet los en dacht de zuiger wel even tegen te houden. Domme fout!

Last edited by Tuijtel; 19/08/13 03:49 AM.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat is er dan met de zuiger?

Ja, je kunt voorlopig vooruit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Inderdaad niet zo slim. Gewoon een goed passend ringsleutel erop zetten, en naar 9 uur laten wijzen. vliegwiel tegenhouden en met je linkerhand de sleutel naar onder slaan. Met een beetje gevoel gaat het dan altijd los.

Je maakt het je ook iets makkelijker als je het motortje van het frame haalt en dan met een plank of balk in de bankschroef zet, zie topic "sleutelen 3800" van Joan.

Stalen tankje: staat er ook 3800 op de motor?

Veel succes, het is een veelbelovend project zo te zien wink

Last edited by john meisters; 19/08/13 04:10 AM. Reason: stalen tankje opm.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
@john meisters, bedankt voor de tip. plankje is een goed idee. op de motor staat 3800. Maakt die combinatie stalentank en nummer nog wat uit?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Die stalen tank kom je vooral tegen bij het model ervoor, de 2200. Bij de 3800 zie je meestal kunststof tanks, maar overgangsmodellen komen ook voor.

Aan de foto's te zien heb je flink wat schoon te maken. Het tankje en de leidingen horen daar zeker bij. Mocht het tankje te slecht zijn dan past er ook een nieuw kunststof tankje op.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
hoe ernstig is het met de zuiger ? en is er nog meer kapot gegaan ( stuk geslagen op de rand van je carter ?)
als er een hoekje uit is kun je dat eventueel aan de voorkant monteren, daar heb je toch geen zuiger nodig


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #95291 20/08/13 01:23 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
3300 had ook stalen tank met 3800 frame/ motor

Han

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
duidelijk wat betreft de tank.

Zuiger lijkt mij redelijk definitief klaar. De rest is gelukkig nog goed.

[img:center]http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=346088823&key=4ZTDYQP7[/img]

Last edited by Tuijtel; 22/08/13 04:51 AM.
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Wat staat er op het lichtkapje 3300 of 3800 ??

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52

Last edited by Tuijtel; 20/08/13 03:57 AM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: solexnl
Wat staat er op het lichtkapje 3300 of 3800 ??



ja maar je weet nooit of een ander daar niet een andere heeft gemonteerd, bloknummeer en eventueel ingegoten type ( vaak op het carter net achter de pomp) zegt meer dan zo een kapje


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
Ook op de motor staat 3800. Laten we het erop houden dat het ook een 3800 is wink. Hieronder wat foto's van de vorderingen. Motor ligt uit elkaar. Moet alleen nog de as uit het huis duwen. Even een dingetje voor maken.

Onderdelen zijn besteld, nieuwe voet, kop, pakking voor spruitstukje, retourslang, bougi, gashendel, zuiger en nog wat kleine zaken.

Heeft iemand nog een mening over de contactpunten etc?




Last edited by Tuijtel; 22/08/13 04:34 AM.
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als de puntjes niet echt in zijn gebrand dan kun je er een schuurpapiertje erdoorheen halen om wat op te zuiveren. Het viltje voor de noksmering lekker met olie en later hard vet insmeren.

Je bent al druk bezig. Kleine tip: probeer wat netter te werken is vaak plezieriger ook. Alles een beetje op volgorde eggen enzo.

Hij gaat goed zo.

Goed kijken naar de afbeelding en goed de verhalen lezen van, sleutelen 3800.

Krukas eruit halen, moet goed gebeuren. NIET SLAAN MET EEN HAMER op de krukas.

Last edited by Alfons_Amuse; 23/08/13 12:29 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja met een beetje geluk gaat je carter dezelfde kant op als je zuiger, naar het onderdelen walhalla


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Als de puntjes niet echt in zijn gebrand dan kun je er een schuurpapiertje erdoorheen halen om wat op te zuiveren. Het viltje voor de noksmering lekker met olie en later hard vet insmeren.

Je bent al druk bezig. Kleine tip: probeer wat netter te werken is vaak plezieriger ook. Alles een beetje op volgorde leggen enzo.

Hij gaat goed zo.

Goed kijken naar de afbeelding en goed de verhalen lezen van, sleutelen 3800.

Krukas eruit halen, moet goed gebeuren. NIET SLAAN MET EEN HAMER op de krukas.

wink


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
.
Als het kan haal dan de krukas er nooit uit.
Kan alleen door gevorderde tot een aanvaarbare manier opgelost worden .Wie het beter weet mag het zeggen.
Bij een 3800 blok ,is n.l. gemaakt voor nooit los te halen omdat dat een eenmalige bevestiging is .
Meer weten meer vragen.
Er zijn veel verhalen over geschreven en een goede oplossing is er eigenlijk niet.
Maar het is op mijn manier wel mogelijk.
Lees verder op het forem.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als ik de foto's zo bekijk is er wel wat vocht in het carter terechtgekomen wat kan betekenen dat het krukaslager ook aardig verroest is.

In dat geval moet het lager er toch uit.
Als je je goed laat "adviseren" en voorzichtig/bedachtzaam te werk gaat kan dit best tot een goed resultaat leiden.

Mijn standpunt is dan ook : Voor alles is een eerste keer,
het kan mislukken maar het kan ook lukken !!


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het kan FF Anders.
Maar als het niet echt nodig is gewoon laten zitten.
Of meen met mij even contact op.
En praten we verder .

Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
als ik goed naar het vliegwiel kijk dan zit er een scheurtje in de stalen ring. Aan de "kopse kant" . Ter hoogte van het onderste m6 gat.
Misschien is het niets maar het zou ook kunnen dat er een scheur in de ring zit.
Dit kan problemen geven voor de ontsteking.
groet
Thijs

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat van die scheur dat klopt.
Bij de latere solexen is deze ring van een soort gietijzer gemaakt die je niet meer behoeft te smeren(poreus gietijzer).
Nadeel van dat materiaal is dat als de moer voor het vastzetten van het vliegwiel deze zover op de as geschoven wordt deze bus gaat openbarsten en daardoor het vliegwiel nog verder op de krukas komt te zitten.
Haal deze ring er af en maak een nieuwe die dan een gat moet hebben van 0,1 m.m. kleiner dan de maat van de plaats waar de nieuwe ring moet komen.
Pers deze ring zeer strak op zijn goede plaats en ondersteun aan de andere kant op een prop die in de naaf valt ( dus niet op de zijkant van het vliegwiel ).
Door de strakke passing zal het asgat weer iets kleiner worden en krijgt weer de goede maat om niet te ver op de as te gaan
Meer weten ,nog meer vragen.
P.S deze fout komt veel voor bij de nieuwe vliegwielen.

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
@Alfons_Amuse: bedankt voor je tips, ik heb ze uitgevoerd. Wat betreft netter werken,klopt werkt prettiger.

@Jan Vennix en andere, ik heb besloten hem te laten zitten. Op het lager zit verder geen speling en draait lekker soepel rond. Bedankt voor je aanbod. PS: Toevallig heb ik deze solex in middelbeers opgehaald.

@FFAnders ik denk dat het vocht niet zo zeer water is maar meer de wasbenzine die ik heb gebruikt om het schoon te maken.

@soulex ik schrok van je opmerking en heb het vliegwiel zelf eerst eens even goed gereinigd en bestudeerd. Gelukkig bedriegt de foto. Ik kan op het vliegwiel zelf geen schuur vinden. Ik zal van de week even een scherpe foto erop zetten.
_________________________________________________

Inmiddels heb ik het meeste schoongemaakt en enkele onderdelen zoals wat beplating geschuurd en gespoten. Daarnaast zijn ook mijn nieuwe onderdelen binnen dus ik hoop hem deze week weer langzaam op te gaan bouwen. Plankje van Joan ga ik ook gebruiken. Ziet er handig uit.

Verdere foto's houden jullie te goed.






Last edited by Tuijtel; 25/08/13 08:45 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als iets roestig wordt na schoonmaken met wasbenzine dan is er na het schoonmaken toch iets misgegaan.
Misschien wat olie op de onderdelen smeren/spuiten (WD40) om roestvorming te voorkomen.
Succes met opknappen wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
Ja idd. Alles staat nu in de olie. Ps: ik hoop binnenkort voorbij te rijden in kinderdijk wink

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Tuijtel
Ja idd. Alles staat nu in de olie. Ps: ik hoop binnenkort voorbij te rijden in kinderdijk wink


Lijkt me geen probleem, is maar 4km wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
[img]http://www.mijnalbum.nl/Album-TFL7HOHK-Foto-CMFRKC4U[/img]

kleine update opbouwen is begonnen.

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
Redelijk eind gevorderd. Helaas vonkt de solex niet meer. Paar zaken reeds uit gesloten echter moet nu verder gaan zoeken op het forum.

Nieuwe bougie op de juiste maat afgesteld, kabel vernieuwd, geen rare brandplekken, condensator zit nog netjes aangesloten, contactpunten geschuurd.

Heeft iemand een idee hoe je het electra gedeelte moet doormeten?

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Let op met schuurlinnen dat er geen korrel tussen de contactpunten is blijven zitten.
Schuurkorrels geleiden niet.

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
De contactpunten zij proper.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Heb je al nagekeken of de bougie nat of droog is na een vergeefse startpoging?
Nat wijst op een ontstekingsprobleem, droog op een probleem met de toevoer van brandstof.

Probeer ook eens met een andere bougie te starten.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Tuijtel
Redelijk eind gevorderd. Helaas vonkt de solex niet meer. Paar zaken reeds uit gesloten echter moet nu verder gaan zoeken op het forum.

Nieuwe bougie op de juiste maat afgesteld, kabel vernieuwd, geen rare brandplekken, condensator zit nog netjes aangesloten, contactpunten geschuurd.

Heeft iemand een idee hoe je het electra gedeelte moet doormeten?

wat heb je allemaal los gehaald, een isolatie ringetje is zo vergeten of al snel verkeerd geplaatst, de contactpunten maken dan blijvend kortsluiting naar het carter of ze nu wel of niet open gaan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
weer een klein beetje verder alles uit en weer in elkaar gezet. ringetjes etc op de goede plaats. Wat blijkt met bougie geen vonk. alleen met kabel een hele zwakke vonk. bougie werkt op een andere brommer perfect. Nog tips in welke richting te zoeken.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Condensator stuk ??
De ontsteekspoel kan ook doorgeslagen zijn.

Kom je er niet uit dan kan je altijd Ff langskomen op Kinderdijk.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
Kan je een condensator makkelijk meten?

PS: Is er in de omgeving hier een winkel waar je die makkelijk vandaan kunt halen?

Last edited by Tuijtel; 05/09/13 03:51 AM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
FF kan je condensator en spoel doormeten.
Je kunt een condensator best makkelijk zelf maken, die zijn beter dan de condensators die je kunt kopen.

Zie elders op deze site wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ik weet niet wat voor brommer je hebt, maar deze heeft ook een condensator. Misschien kun je deze FF uitwisselen.

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
Domme vragen bestaan niet maar laat mij het proberen.

Ik heb een filter gekocht voor de carburateur. Echter ik dacht de messing dop er af te halen en de nieuwe filter er in te doen maar het past niet. Fungeert de messing dop als filter of doe ik iets fout?

[img]http://www.mijnalbum.nl/Album-TFL7HOHK-Foto-HCJI6Y77[/img]

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Als je het messing buisje er uithaald zit er dan misschien nog een filter onder. (type tankfilter)


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof
Als je het messing buisje er uithaald zit er dan misschien nog een filter onder. (type tankfilter)

Die zit dan wel vanaf de onderkant van de carburateur gemonteerd, dus aan de kant waar de benzineleiding ingeschroefd zit/is.

Last edited by FFAnders; 07/09/13 10:05 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
die messing buisjes netjes laten zitten, zijn niet bedoeld om gedemonteerd te worden, zijn geen filters maar een ontluchting/beluchting met meestal inwendig een constructie om benzine schuim in de stijgleiding van je carburateur te dempen zodat het binnen blijft en af kan zakken naar de overstroom terugvoer leiding


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Onderdeeltje 4 er gewoon in proppen.
Van tijd schoon maken. Ik gebruik hiervoor ontvetter om het los tikken van vuil te vergemakkelen, remreiniger gaat ook denk ik.


http://solexin.free.fr/mecanique/doc/3800/doc04.html


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
maar dat is niet het messing buisje maar zijn opvolger van een later type


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #96272 10/09/13 01:34 PM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ha! Ik dacht al " wat haalt die er allemaal uit". laugh

Het benieuwd me hoe het eruit ziet.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Deze carburateurs hebben wel degelijk een filter nodig dat zit er van onder in geschoven waar de leiding tegenaan vast gedraaid wordt .
Het filter dient ook meteen als afdichtingsring voor de leiding.
En dan zijn er ook nog carburateurs die dat niet hebben maar die hebben als leiding afdichting een messing tonnetje die de afdichting verzorgt.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Deze carburateurs hebben wel degelijk een filter nodig dat zit er van onder in geschoven waar de leiding tegenaan vast gedraaid wordt .
Het filter dient ook meteen als afdichtingsring voor de leiding.
En dan zijn er ook nog carburateurs die dat niet hebben maar die hebben als leiding afdichting een messing tonnetje die de afdichting verzorgt.


Kun je die nader voor me beschrijven ?? ik ken ze alleen met een plastic ferrule die je op de goede plaats over je koperen pijpje moet schuiven . vaak zijn deze ernstig over de kop gedrukt en tussen de wartel uitgevloeid of bij extreem zachte koperen buis hebben ze bijna de buis dicht gedrukt hetgeen ook tot leuke storingen leidt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
Kortverslag van gisterenavond. Ben op bezoek geweest bij medeforum lid FFanders. Moet zeggen dat ik een hoop geleerd heb.

We zijn begonnen de ontsteking te controleren. Na een kleine sluiting bij de condensator er uit te hebben gehaald en de contactpunten nogmaals goed geschuurd te hebben was er een vonk! Daar mijn leidingen verstopt zaten hebben we gebruik gemaakt van enkele noodleidingen. Motor wilde nog niet gelijk starten. Nader onderzoek bleek Het pompvliesje echt te oud. Dus het pompje is helemaal na gekeken. Ook nog een vuil filter uit de carborateur schoongemaakt.

Hierna een lopende motor. Ontsteking gecontroleerd en deze is redelijk goed op tijd. Kortom top. Alleen de keerring tussen de carter en de rolunit is kapot waardoor hij lekt. Zojuist heb ik de motor weer gedemonteerd (stuk sneller als de eerste maal). Keerring heb ik gevonden alleen ik krijg hem er slecht uit.

Erg blij dat de motor gelopen heeft. Ik ga zometeen de missende onderdelen bestellen en misschien volgende week een klein rondje op de fiets!

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
[img]http://www.mijnalbum.nl/Album-TFL7HOHK-Foto-P8PRQW64[/img]

moet de keerring er vanaf deze kant uit?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Gisteren vergeten te kijken of het een Frans of Nederlands blokje is.

Bij de Hollandse kan je de keerring er vanaf die kant uithalen en bij de Franse, heel vervelend, moet de as en het lager eruit.

Even teruglezend : het is een Frans blokje.

Last edited by FFAnders; 21/09/13 04:35 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
Een fransblokje dus dat betekent improviseren. Als ik het goed begrijp de as met lager eruit drukken. Keerring vervangen en weer terug persen?

Op de webshops zie ik afbeeldingen van franse keerringen en NL. Bij NL ringen zie je duidelijk een veer zitten maar bij de franse niet. Nu hing erbij mij een soort veer los. Misschien toch een NL

Last edited by Tuijtel; 21/09/13 04:56 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Helaas is het niet zo simpel dat eruit en terug inpersen.
Het lager zit erin gefelsd oftewel "vastgedrukt door vervormen van omliggend cartermateriaal" .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
Aha dus eigenlijk is het blokje afgeschreven?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Tuijtel
Aha dus eigenlijk is het blokje afgeschreven?


Zeker niet, tenzij het carter in tweeën breekt(in het meest extreem geval) en dan nog is niet alles verloren.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
Gelukkig. Ik ga eerst een stukje gereedschap maken om dat ding eruit te drukken.

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
zo na toch een beetje in d mineur te zijn geëindigd, vandaag door gepakt. Eens dat je sommige dingen moet laten doen echter ik wil het zelf kunnen. Het risico is dat ik leergeld moet betalen.

het lager is eruit gedrukt, dit met behulp van een kloof. Hebben jullie tips voorwelk lager en keerring (franse?)ik moet kiezen?

[img]http://www.mijnalbum.nl/Album-TFL7HOHK-Foto-S7UEE3LI[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Album-TFL7HOHK-Foto-AKZEIVVD[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Album-TFL7HOHK-Foto-FQFCRWHI[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Album-TFL7HOHK-Foto-VATXMWH7[/img]

overige tips zijn altijd welkom.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo te zien is het gelukt.
Deze 2 heb je nodig :

http://www.solexservice.com/nl/motor-ond...extra-kwaliteit

http://www.solexservice.com/nl/motor-onderdelen/motorblok-onderdelen/1049-simmering-voor-franse-3800

Kijk even de berichten van Jan Vennix door hoe het lager behandeld en geplaatst kan worden.
Het terug plaatsen is wat meer werk dan je denkt, vandaar.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
1 afdichtring van het lager verwijderen, zodat deze voldoende smering krijgt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
Nog even twee vragen. Het stukje van Jan Vennix kan ik zo snel niet vinden. Wel het een en ander van andere schrijvers gevonden. Heeft iemand misschien hier een link van?

Op de foto zie vier onderdelen. Nu kan ik er 3 thuis brengen maar waar is de derde voor? 1.Lager zelf. 2. af dicht ring van lager zelf 3. Keerring 4. ?

[img]http://www.mijnalbum.nl/Album-TFL7HOHK-Foto-VATXMWH7[/img]

Last edited by Tuijtel; 22/09/13 04:13 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die link kan ik je niet geven maar het gaat erom dat er een gedeelte (op 3-4 plaatsen of rondom)
van de buitenring van het lager afgeslepen wordt zodat het cartermateriaal er tegenaan geklonken
kan worden zodat het lager niet uit de boring kan komen.
Het lager wel afplakken zodat er geen slijpstof in kan komen.
Gebeurt dat wel dan het lager goed uitwassen in wasbenzine.

De onderste ring is volgens mij een uitgelubberde stofring die in het lager gezeten heeft.
Bij het vervangen door een nieuw lager dus beide ringen uit het lager verwijderen !!


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#96702 22/09/13 04:00 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: eversman
Dat stukje van Jan Vennix is gewoon een sticky hier hoor....

Meer weten... meer lezen wink laugh

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/40009/3800_krukaslager_vervangen#Post40009


Mooi, het originele is verhaal is altijd beter dan een copy wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
Bedankt voor de tups. Onderdelen zijn besteld. hopelijk krijg ik ze voor mijn vakantie nog binnen. Na mijn vakantie ga ik het uitvoeren. Ik zit er aan te denken het lager een stukje schuin af te laten draaien en dan weer terug teplaatsen.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik heb het in de iets grover vorm gedaan, maar werkt ( tot nu toe) ook :

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/91786/14


Gr. Han

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Die link kan ik je niet geven maar het gaat erom dat er een gedeelte (op 3-4 plaatsen of rondom)
van de buitenring van het lager afgeslepen wordt zodat het cartermateriaal er tegenaan geklonken
kan worden zodat het lager niet uit de boring kan komen.
Het lager wel afplakken zodat er geen slijpstof in kan komen.
Gebeurt dat wel dan het lager goed uitwassen in wasbenzine.

De onderste ring is volgens mij een uitgelubberde stofring die in het lager gezeten heeft.
Bij het vervangen door een nieuw lager dus beide ringen uit het lager verwijderen !!


Waarom beide ringen eruit? Er zijn erbij die de binnenste laten zitten. Heb ik ook gedaan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
[]

Waarom beide ringen eruit? Er zijn erbij die de binnenste laten zitten. Heb ik ook gedaan.


ik haal ook beide weg, tenminste ALS ik zo een lager gebruik, voor een 3800 zijn deze typen wel te gebruiken voor OTO en ouder vaak niet omdat de binnenring dan een verzetje heeft om plaats te maken voor die dichtringen maar dat verzetje verhinderd dan dat de afdicht sleepring van de OTO en ouder tegen de binnenring van het lager de boel "gasdicht" afsluit

ik haal beide plaatjes weg, zijn de lagers beter uit te spoelen en als extra hulpje om de constructie gasdicht te houden helpen ze toch niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Tuijtel
.

het lager is eruit gedrukt, dit met behulp van een kloof. Hebben jullie tips voorwelk lager en keerring (franse?)ik moet kiezen?

.

ben benieuwd wat je onder "kloof" verstaat, dit carter kan niet veel hebben, dus OF je hebt het goede gereedschap gemaakt OF je hebt heel veel mazzel gehad dat je carter niet is gespleten ( OF je hebt nog niet in de gaten dat je carter is gespleten), bij mijn eerste tool kraakte ik het carter, iets te simpel uitgevoerd ( gebaseerd op trekken) mijn tweede tool gaat wel goed ( gebaseerd op drukken) maar ook dat kan nog steeds fout gaan als er erg veel gietgallen in het carter zit kun je ook het carter nog steeds opduwen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #96771 24/09/13 02:25 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
[]

Waarom beide ringen eruit? Er zijn erbij die de binnenste laten zitten. Heb ik ook gedaan.


ik haal ook beide weg, tenminste ALS ik zo een lager gebruik, voor een 3800 zijn deze typen wel te gebruiken voor OTO en ouder vaak niet omdat de binnenring dan een verzetje heeft om plaats te maken voor die dichtringen maar dat verzetje verhinderd dan dat de afdicht sleepring van de OTO en ouder tegen de binnenring van het lager de boel "gasdicht" afsluit

ik haal beide plaatjes weg, zijn de lagers beter uit te spoelen en als extra hulpje om de constructie gasdicht te houden helpen ze toch niet


Zou zeker kunnen Joan. Bij de Solex van Mirjam heb ik de binnenring laten zitten en dat kan gewoon. De afdichting is prima en geen hinder van die ring. Ondertussen heb ik al best wel met die Solex gereden, vandaag ook weer en het blokje draait echt super. Rol is kurkdroog, dus moet het goed zijn.

Zelf vind ik dat dit blokje beter draait dan van de Amuse. Zeer soepel dit blokje. Het kan heel heel langzaam stationair lopen en dat is heel fijn. Ook oppakken doet hij perfect.

Het Amuse blokje gaat uit elkaar, want ik denk dat het lager wat los zit.

Last edited by Alfons_Amuse; 24/09/13 02:26 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het plaatje zegt al genoeg waarom de ring er niet in hoort.
Deze is nog uit 1 stuk maar ik kan me voorstellen dat deze uit elkaar valt of als slijmerige kledder door het lager heen in het carter en cilinder komt.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: FFAnders
Het plaatje zegt al genoeg waarom de ring er niet in hoort.
Deze is nog uit 1 stuk maar ik kan me voorstellen dat deze uit elkaar valt of als slijmerige kledder door het lager heen in het carter en cilinder komt.



idd de stofringen van de krukaslagers zowel voor de 3800 al oto verwijderen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
helder. De stofringen gaan eruit. wat betreft de kloof.Het is idd een echte kloof met veel kracht. Ik heb de kracht langzaam opgebouwd en uiteindelijk schoof hij er netjes uit. Laten we het beginners geluk noemen ;).

Joined: May 2012
Posts: 196
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Wat het lager betreft... kijk eens naar het begin van dit filmpje.



Groeten,
Jeroen!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
De tijd zal het leren, als de Solex van Mirjam tzt misschien raar begint te doen en als het blokje dan uit elkaar gaat, dan kunnen we misschien zien wat die stofring heeft gedaan. Afwachten maar. Ondertussen draait het perfect.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb al verschillende blokjes open gehad waar de stofring gewoon nog erin zat. Ik haal ze ook altijd eruit, ze hebben in het carter geen nut.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
zo lager zit er weer in. eerst keerring erin daarna het lager. vast getikt op driepunten. alleen mijn twijfels of hij rxht goed het olie tegen gaat houden. heeft iemand voorbeeld foto's van zijn solex met keerring etc?

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
klopt het dat de keerring niet aansluit om de as?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
In de rol zit een bronzen bus waar de keerring op afdicht.

Buitenrand van de bus invetten zodat deze makkelijk in de keerring schuift.

Last edited by FFAnders; 26/09/13 08:02 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
zo dankzij ffanders loopt de solex weer. gisteren avond alles in elkaar gezet en vandaag laten lopen. hij loopt nog wel extreem onregelmatig. even verder zoeken of de carburateur niet lekker doet of de ontsteking van slag is.

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
Het zit niet mee! De solex loopt niet meer. Ik heb de ontsteking iets aan gepast waardoor hij normaal gesproken goed zou moeten staan. Hij leek iets te laatope te gaan. Ook de bougie aangepast naar een afstand van 0,5.

Alles lijkt goed te staan maar hij loopt niet meer. Als ik hem probeer te starten met een tol geeft hij soms 1 grote klap ( veel weerstand) maar hij start niet. Kan iemand mij een denk richting geven?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Vliegwielspie...? frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
deze is volgens mij helemaal goed. ik heb geen speling van vliegwiel tov de as. of bedoel je wat anders?

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
john je hebt gelijk. toch nogmaals vliegwiel eraf en ja hoor de spie is af. zijn deze te maken?

Last edited by Tuijtel; 19/10/13 10:07 PM.
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251

Kijk
HIER
eens

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
zo dat ziet er ingewikkeld uit. Hoe had ik dit trowens kunnen voorkomen?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Het makkelijkst is om het naar Ad te brengen of op te sturen.
Voor 15 euro maakt hij een groef en je krijgt er een spie bij.

http://www.solexservice.com/

Waarschijnlijk is de vliegwielmoer onvoldoende vastgedraaid, anders gebeurt het niet.

Dus een tip voor de volgende keer: goed vastdraaien alvorens te starten wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja pas op met goed vast zetten bedoelen we niet te vast zetten anders heb je kans dat de nokring (die de punten openen)barst.
Gewoon goed vast zetten maar niet muurvast.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als je in de buurt komt doe ik het wel voor u .
Het duurt maar een paar minuten..
Gratis

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Tuijtel
zo dat ziet er ingewikkeld uit. Hoe had ik dit trowens kunnen voorkomen?

vaak gaat het verkeerd omdat men de moer en trekplaat laat zitten bij de montage, dan kun je het vliegwiel niet met de hand opdrukken en voelen of de spie goed in de gleuf zit. en soms is het gewoon ouderdom.
had laatst van een ander merk ( dellorto) een zinken luchtfilter die na een tikje spontaan uit elkaar donderde, gewoon geen verband meer in het metaal ( zinkrot)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
dank voor de berichten. Ad heeft het vliegwiel alweer retour gestuurd. Lekker snel.

Nu ik weer dat de motor draait ga ik aan het frame beginnen. Om de frame delen mooi te maken heb ik een straalcabine op de kop getikt via marktplaats.(denk dat ik meer solexen ga opknappen erg leuk) Heeft iemand ervaring met soorten straal middel of bijvoorbeeld gewoon zand. Hoor graag.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Glasparel.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik gebruik Korund.
Zand zou ik niet gebruiken, het stof is nogal slecht voor je longen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik gebruik korund EN glasparel, korund grof om de roest en de verf eraf te halen, glasparel om de korund er weer af te halen ( vreet gewoon in, in het metaal en laat een laag achter )
schoonmaken van de kast tussendoor is relatief simpel .
heb wel een zeer grote compressor moeten aanschaffen want twee van die bouwmarkt dingen in tandem kunnen het niet bij houden, ze staan wel te boek voor 200 liter per minuut maar dat is aanzuigvolume, en zelfs dat halen ze al vaak niet, door rendement verlies kom je vaak maar aan 150 liter en als je dan met 5 bar straalt ( en dat is al weinig) heb je feitelijk maar 30 liter ( bij die 5 bar) waar je mee straalt en de meeste kasten hebben minimaal 60 liter nodig ( bij die 5 bar)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
wat betreft de compressor ben ik nog opzoek. ik had idd gelezen dat je een compressor met voldoende volume moet hebben. Opslag is ook niet alles.

Vandaag het vliegwiel terug gehad en er weer opgezet. Even borg moer gebruikt zodat hij er niet afkan. Niet te vast gezet. Morgen verder met afstellen. Heb een scooplicht alleen nog een 12V dc.

Wat zijn de beste instellingen om hem stationair laten draaien. Dacht zelf de hendel boven op in de midden. De hendel aan de zijkant de veer los en helemaal naar boven.

Leuk ding toch die solex nu nog verstand er van krijgen.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Tuijtel
Even borg moer gebruikt zodat hij er niet afkan. Niet te vast gezet. Normaal is een borgmoer niet nodig. Als je hem maar niet te los hebt gezet . . .

Wat zijn de beste instellingen om hem stationair laten draaien. Dacht zelf de hendel boven op in de midden. De hendel aan de zijkant de veer los en helemaal naar boven. Je bedoelt de motorlichter? Om af te stellen van de band halen. Gewoon het gas dicht en motor van de band, dan loopt hij stationnair (meestal wel erg hoog). Ik stel altijd vol gas af maar in feite maakt het niet uit.

Leuk ding toch die solex nu nog verstand er van krijgen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
ik bedoel eigenlijk de twee hendels aan de carburateur. Bovenop is volgens mij de choke en de andere het gas.

Last edited by Tuijtel; 24/10/13 04:31 AM.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Choke is bij de Solex geen correcte benaming, deze hendel regelt het benzinemengsel algelang arm of rijk.
Lees op http://www.solex.nl/ bij "techniek - hoe werkt het" het artikel over de werking van de carburateur door Joan Majoor even door.
Laat al rijdend eerst de motor warm lopen. Start dus de motor met remluchthendel uiterst links (dit enkel als de motor koud staat), na een tiental (verschilt van Solex tot Solex) meter zoek je de juiste positie, stel de hendel eventueel bij naarmate de motor op temperatuur komt.
Laat de hendel in deze positie staan, nu kun je hem stationair afstellen door de gaskabel in de gewenste positie vast te zetten.

Vaak heeft het hoog stationair draaien andere oorzaken.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja echt stationair is bij veel soxen ver te zoeken. Een sleutelgat en een DO daar kun je nog aardig door het gashendel vast te zetten ( en de motor van de band) een heel laag toerental mee bereiken .OTO is ook nog wel te doen maar een 3800 moet je veel mazzel mee hebben of wat aan de carburateur veranderen. zijn volgas of 1/2 gas dingen en meer moet je niet willen ( ja Motor uit als je stilstaat)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
een naar fenomeen. Als mijn blokje draait staat het onder stroom. (draaien is een groot woord pruttelen is beter) Iemand een idee? Bougie kabel gecontroleerd deze maakt nergens contact, behalve op de goede punten.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Pak de multitester en zet hem op de ohm-meter.
Dan kun je zien waar het lek zit. Lichtspoel doet dat ook wel eens bij de doorvoer.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2013
Posts: 52
T
Tuijtel Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 52
Gedachtengang. Ik meet de weerstand tussen bijvoorbeeld de verlichtigspoel en het carter. Wanneer deze oneindig geeft dan is er sluiting. Ik meet alleen dan op beide spoelen sluiting.

Page 1 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 114 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.145s Queries: 216 (0.043s) Memory: 1.9327 MB (Peak: 2.9164 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 21:39:07 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS