Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Aug 2013
Posts: 5
T
Tim2112 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 5
Goedemiddag!
Sinds 2 weken heb ik een solex 3800, gekregen van de buurman. Vandaag ging ik een stuk rijden en verloor ik voorstuwing en de motor ging de toeren in.
Nu vermoed ik dat ik een probleem heb de koppeling maar sinds hij een tijd stil heeft gestaan kan het misschien een simpel op te lossen probleem zijn. Zoals ik al had gelezen kan het te danken zijn aan de moer die de koppeling op zijn plaats houd, is het moeilijk hier bij te komen?

Tim

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Tim2112
Goedemiddag!
Sinds 2 weken heb ik een solex 3800, gekregen van de buurman. Vandaag ging ik een stuk rijden en verloor ik voorstuwing en de motor ging de toeren in.
Nu vermoed ik dat ik een probleem heb de koppeling maar sinds hij een tijd stil heeft gestaan kan het misschien een simpel op te lossen probleem zijn. Zoals ik al had gelezen kan het te danken zijn aan de moer die de koppeling op zijn plaats houd, is het moeilijk hier bij te komen?
Tim


Hallo Tim Welkom op het forum. Als je deze link volgt krijg je een heleboel informatie , foto`s over de 3800.
http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/15825/Sleutelen_3800#Post15825


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Aug 2013
Posts: 5
T
Tim2112 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 5
Dankje! Ik had inderdaad al hele hoop informatie gevonden. Word die moer dan niet voldoende geborgd?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
De moer wordt gewoon goed vastgezet. Bij mij lopen ze eigenlijk nooit los. Waarschijnlijk zijn ze niet voldoende vastgezet, het tegenhouden van de krukas is niet voor iedereen even makkelijk. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Tim2112
Dankje! Ik had inderdaad al hele hoop informatie gevonden. Word die moer dan niet voldoende geborgd?


er dienen twee moeren tegen elkaar in gedraaid te worden , ze staan dan "strak" op het schroefdraad en dat is het enige dat het vermogen overbrengt van de krukas naar de koppeling


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2013
Posts: 5
T
Tim2112 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 5
Hallo, was ik weer! Ik ben bezig geweest en ben nu bij de koppelingsmoer gekomen (de eerste) deze zit gewoon vast en lijkt niet los te zitten. De koppeling kan wel gewoon vrij draaien maar zit wel standaard al met de schoenen in de 'trommel' vanaf hier durf ik niet meer met volledige zekerheid te zeggen in hoeverre het deze moer wel is geweest.

Terugkomend op de krukas stop, ik heb daar nog een stop voor die je in het bougie gat draait die de zuiger stopt. Is dit een optie om te gebruiken?

[img]http://imgur.com/VdAYwtP[/img]

Last edited by Tim2112; 16/08/13 09:34 PM.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als je nu aan de trommel draai, gaat dan de rol rond?

Die stop kun je gebruiken. Onthoud, dat je nooit te veel kracht gebruikt bij een Solex, zijn nogal zwakke broeders/zusters.

Een andere manier is met blokkeerbout. Kijk naar de afbeelding. Zie je hem zitten? Naast je pompje zit een boutje die je eruit kan draaien en een langer boutje erin draaien en je houd de krukas tegen.

Niet zoveel kracht geven dat de bout ombuigt want dan krijg je hem nier meer eruit.

Attached Images
Blokkeerbout (2).jpg (126.18 KB, 195 downloads)
Last edited by Alfons_Amuse; 16/08/13 09:55 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2013
Posts: 5
T
Tim2112 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 5
Kleine correctie om toe te voegen. De moer zat dan wel vast maar met lichte druk op de sleutel kwam deze gemakkelijk los. Achter deze moer zat een veerring. Misschien dat het dan alsnog die moer was.

Joined: Aug 2013
Posts: 5
T
Tim2112 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2013
Posts: 5
Ja, de rol draait als ik aan de trommel draai. En hoe strak dient deze moer te zitten eigenlijk?

Last edited by Tim2112; 16/08/13 10:23 PM.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hou dan eens de rol of trommel tegen en kijk eens of het niet doorslipt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Tim2112
Ja, de rol draait als ik aan de trommel draai. En hoe strak dient deze moer te zitten eigenlijk?

ja dat haalt je de koekoek die horen aan elkaar vast, truuk is om de koppelings armen te draaien en dan kijken of je de krukas tegen kan houden, op dat punt zit vaak de fout in gebrekkige kracht overdracht


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat met die blokkeerbout is inderdaad een ramp.
De schroefdraad is op deze manier snel beschadigd met als gevolg dat de schroefdraad in het carter er ook niet beter van wordt.
Zelf gebruik ik het achtereind van een goede kwaliteit Spiraalboor van 5mm.
In het slechtste geval kan deze afbreken crazy .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Een veerring hoort niet bij een 3800. Zit er niet een 2200 of oto motor op?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Dat met die blokkeerbout is inderdaad een ramp.
De schroefdraad is op deze manier snel beschadigd met als gevolg dat de schroefdraad in het carter er ook niet beter van wordt.
Zelf gebruik ik het achtereind van een goede kwaliteit Spiraalboor van 5mm.
In het slechtste geval kan deze afbreken crazy .

zorg dat je je carter open hebt dan kun je van boven iets tegen de uitsparing in de krukwang aanzetten en afsteunen tegen je carter in plaats van gokken wat je tegenkomt door dat gat aan de voorkant

er bestaan ook handige "T"stukken die je vast kunt schroeven onder je carter draadeinden en die dan met een lummeltje in het carter hangt tegen de krukwang aan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Je hebt ook blokkeerstiften met M 14 (bougie) draad.
Ik heb eens ergens gelezen dat die ook nadelen hebben, maar ik gebruik hem wel voor bv de koppelingmoer.

Uiteraard alleen voor de cilinderkoppen met de bougie rechtop.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: ghostrider
Nooit doen. Er komen dan echt enorme krachten op de naalden van het big-end. De drijfstang staat dan al bijna recht onder de zuiger.


Bedankt Ghost, gewoon het vliegwiel gebruiken om tegen te houden dus wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Nooit doen. Er komen dan echt enorme krachten op de naalden van het big-end. De drijfstang staat dan al bijna recht onder de zuiger.

helemaal mee eens, als de zuiger bijna bovenin staat met zeg de hoek van de krukas nog net 5 graden voor het bovenste dode punt kun je uitrekenen hoe groot de kracht op de naalden is
moet je de kracht delen door de sinus van de hoek, de sinus van 5 graden is 0.087 delen door de sinus is hetzelfde als vermenigvuldigen met de inverse van 0.087 en dat is ca 11.5
als je dus met 5 kilo de moer aanzet moet dat arme naaldlager ca 57 kilo tegenhouden, niet doen dus


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: ghostrider
Nooit doen. Er komen dan echt enorme krachten op de naalden van het big-end. De drijfstang staat dan al bijna recht onder de zuiger.

helemaal mee eens, als de zuiger bijna bovenin staat met zeg de hoek van de krukas nog net 5 graden voor het bovenste dode punt kun je uitrekenen hoe groot de kracht op de naalden is
moet je de kracht delen door de sinus van de hoek, de sinus van 5 graden is 0.087 delen door de sinus is hetzelfde als vermenigvuldigen met de inverse van 0.087 en dat is ca 11.5
als je dus met 5 kilo de moer aanzet moet dat arme naaldlager ca 57 kilo tegenhouden, niet doen dus


Misschien denk ik verkeerd, maar als we een kleine verbrandingsdruk nemen van 20 bar op de zuiger, druk is natuurlijk nog hoger, dan heb je al een kracht van 215 kg op de zuiger en natuurlijk ook op het lager. Waarom is 57 kg dan een probleem. Of zit ik verkeerd te denken?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Misschien denk ik verkeerd, maar als we een kleine verbrandingsdruk nemen van 20 bar op de zuiger, druk is natuurlijk nog hoger, dan heb je al een kracht van 215 kg op de zuiger en natuurlijk ook op het lager. Waarom is 57 kg dan een probleem. Of zit ik verkeerd te denken?


Haal je dat in de bovenste stand ?
bovendien rollen de lagers met 3000 toeren per minuut in de rondte.

de aanname was 5 graden en misschien gaat het dan ook wel net goed, bij 1 graden is de factor al 57 en dan druk je bij 5 kilo aanhalen al snel met 286 kilo, weet jij waar je zit als je die plug in het bougie gat duwt ?

Last edited by Joan; 20/08/13 03:29 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hierover zullen we niet snel uit de discussie komen.

Wat veel erger is, wanneer de moer te strak wordt aangedraaid dan hebben we kans dat het vliegwiel uit elkaar barst door de wigwerking, zoals jullie weten. Ik denk, en ik doe dat ook jammer genoeg, dat de meesten toch de neiging hebben dat zo strak, te vast, te zetten. Dit zijn zo van die moeren die we eigenlijk met de momentsleutel vast moeten zetten.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik zal eens kijken hoe diep de stift zit. Vlakbij het BDP lopen de krachten inderdaad enorm op, halverwege is dat al veel minder.

Doe ik morgen wel, nu bedje sleep


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Hierover zullen we niet snel uit de discussie komen.

Wat veel erger is, wanneer de moer te strak wordt aangedraaid dan hebben we kans dat het vliegwiel uit elkaar barst door de wigwerking, zoals jullie weten. Ik denk, en ik doe dat ook jammer genoeg, dat de meesten toch de neiging hebben dat zo strak, te vast, te zetten. Dit zijn zo van die moeren die we eigenlijk met de momentsleutel vast moeten zetten.

FF tandje terug Alfons.
Het gaat hier over de koppeling moer en niet over de Vliegwiel moer.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Hierover zullen we niet snel uit de discussie komen.

Wat veel erger is, wanneer de moer te strak wordt aangedraaid dan hebben we kans dat het vliegwiel uit elkaar barst door de wigwerking, zoals jullie weten. Ik denk, en ik doe dat ook jammer genoeg, dat de meesten toch de neiging hebben dat zo strak, te vast, te zetten. Dit zijn zo van die moeren die we eigenlijk met de momentsleutel vast moeten zetten.

FF tandje terug Alfons.
Het gaat hier over de koppeling moer en niet over de Vliegwiel moer.

klopt , maar als je de een op dezelfde manier te lijf gaat als de ander !! Goed dat hij dit ook nog even in de groep gooit. Lekker bezugch


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 117 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.049s Queries: 63 (0.017s) Memory: 1.1403 MB (Peak: 1.4289 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 01:08:06 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS