Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#93941 15/07/13 01:52 AM
Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79
Beste mede forumgebruikers

Mijn Naam is Bert en ik ben nieuw op dit forum

Ik ben al enige jaren in bezit van een solex oto en heb deze ooit gekocht van iemand die hem volledig voor mij gereviseerd heeft.

Dat wil zeggen ik ben zeker niet onhandig maar ik ben van mening dat zo'n grote klus ik beter aan een expert kan overlaten.

Nu is het mooie weer aangebroken en wil ik graag weer van mijn solex genieten.

Een aantal weken geleden heb ik van mijn solex het brandstof systeem gereinigd omdat hij vorige jaar aan het eind van het seizoen niet goed meer liep,

HIerbij heb ik de ook de bougie en het luchtfilter vernieuwd en mijn ontsteking laten afstellen zodat ik er weer fris tegenaan kon,

ook heb ik mij cilinderkop losgemonteerd omdat ik zo de moterbeugel kon poleisten, daarbij heb ik ook de kop van overbodig kool ontdaan.

na deze handelingen wilde mijn solex niet meer starten en na wat hulp in geroepen te hebben bleek mijn decompressie niet goed te staan.

Nu heb ik vanmiddag een uur getourd op de solex en wil mijn solex bij het optrekken inhouden, maar als hij op toeren komt loopt hij als een zonnetje,
Ik dacht eerst dat het lag aan het feit dat hij een poos stil had gestaan en ik het systeem leeggehad heb maar dat is blijkbaar niet zo.

BIj het wegtrekken valt hij af toe weg/uit en daarna pakt hij hem weer op(hij houd in) als hij op toeren is loopt hij goed
uiteraard heb ik het sproeiertje doorgeblazen.

Ik heb een aantal vragen:

heeft er iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

en hoe stel je je decompressie in en daarbij bedoel ik de buitenste moer en het binnenste schroefje

kan de koppakking lek zijn waardoor dit probleem veroorzaakt wordt


graag jullie reactie


Met vriendelijke groet,

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik had laatst met mijn S4800 gelijkaardige problemen. Bleek o.a. te lekken aan de kop.

Kleeft er olie tegen de cilinderribben?

Een nieuwe pakking bij het hermonteren van de cilinderkop is altijd raadzaam.
Als je de kop vast zet, draai dan een bout vast (niet volledig), sla een boutgat over en doe hetzelfde met de volgende bout. Herhaal dit met de overige bouten, en herhaal deze werkwijze om de bouten helemaal vast te zetten. De cilinderkop wordt zo gelijkmatig vast gezet.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen dat het voor een Oto ook geldt, maar op Solex.nl vindt je bij foto's de aanhaalmoment waarden terug van een 3800 motor en frame.

En welkom op het forum Bert, hier zal je zeker geholpen worden. wink

Last edited by AlienSolexfiend; 15/07/13 09:03 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79
Bedankt voor jullie reactie

Ik ga eerst een nieuwe koppakking bestellen en monteren als het probleem
Dan nog niet weg is meld ik mij weer

Kun je precies uitleggen hoe het werkt met het afstellen van decompressie

Gr bert

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Lees dit maar even door dan is het hopelijk wat duidelijker :

En als er wat olie bij het klepsteeltje zit wil dat niet zeggen dat de klep lekt.
Bovenkant klepje staat in verbinding met het uitlaatsysteem dus daar kan ook de vettigheid vandaan komen.

Attached Images
Pagina 025.jpg (105.57 KB, 313 downloads)
Pagina 026.jpg (88.34 KB, 318 downloads)
Pagina 027.jpg (82.21 KB, 294 downloads)
Last edited by FFAnders; 16/07/13 05:15 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79
Dus als ik het goed begrijp:

als ik de koppakking heb vervangen en het probleem er nog steeds is het de decompressie die iets te ver open staat.

klopt het dat als ik hem elke keer een kwartslag naar links draai en vervolgens test ik heb zo kan afstellen
(hierbij bedoel ik het binnenste schroefje.)
of moet ik meer denken aan een aantal slagen per keer testen.


maar waarvoor dient de buitenste moer dan, wat kan ik daar mee afstellen?

en is de theorie van de smoorklep nog steeds recent kan ik zo het stationair afstellen of moet dit door de ouderdom meer op gevoel.

alvast bedankt voor de reacties.

mvg Bert

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Deze moer die op de as van het klepje zit is om een afstelling te kunnen maken om bij minimum gas de klep zo af te stellen dat de motor door het verder gas dichtdoen deze klep iets zal worden ingedrukt via een hevel en deze moer (de veer wordt dan iets meer ingedrukt)
Bij weer gas geven zal deze veer de klep weer dicht trekken
Het kan voorkomen dat de klep niet goed zal afsluiten wanneer de plaats waar de klep moet afdichten kleine kooldelen zitten die een goede afdichting verhinderen of de kop scheef zit of de steel krom is.
Er zal altijd olie langs de klepsteel komen omdat deze veel te los in de pet zit ( speling in de pet ).
En ook de verbinding met de uitlaat zal olie naar boven drukken en via deze speling langs de steel lekken.
Als je de afdichting niet vertrouwt dan moet de pet er af en moet je de klep met een schroevendraaier wat rond draaien zodat de koolresten verdwijnen.
Het verdraaien gaat over meerdere omwentelingen ( fijne schroefdaad ).

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Jan Vennix
Deze moer die op de as van het klepje zit is om een afstelling te kunnen maken om bij minimum gas de klep zo af te stellen dat de motor door het verder gas dichtdoen deze klep iets zal worden ingedrukt via een hevel en deze moer (de veer wordt dan iets meer ingedrukt)
Bij weer gas geven zal deze veer de klep weer dicht trekken
Het kan voorkomen dat de klep niet goed zal afsluiten wanneer de plaats waar de klep moet afdichten kleine kooldelen zitten die een goede afdichting verhinderen of de kop scheef zit of de steel krom is.
Er zal altijd olie langs de klepsteel komen omdat deze veel te los in de pet zit ( speling in de pet ).
En ook de verbinding met de uitlaat zal olie naar boven drukken en via deze speling langs de steel lekken.
Als je de afdichting niet vertrouwt dan moet de pet er af en moet je de klep met een schroevendraaier wat rond draaien zodat de koolresten verdwijnen.
Het verdraaien gaat over meerdere omwentelingen ( fijne schroefdaad ).


Je vergeet iets Jan.
meer weten, meer vragen laugh

Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79
Vandaag koppakking gemonteerd deze is nu 100 procent dicht

Daarna getest hij loopt nog steeds niet goed

Decompressie geprobeerd af te stellen
Hem zo afgesteld dat ik hem nog net uit kan zetten

Ook moer waar veer onder zit zo afgesteld dat er een klein beetje speling/ruimte inzit en deze scharniert ook goed

Hij start goed alleen trekt hij niet lekker door
Als hij toeren komt valt hij uit en dan ff later pakt hij hem weer op en dit herhaalt zich

Ik heb ook een filmpje gemaakt mischien dat iemand een idee heeft

Hoe krijg ik dit filmpje op dit forum

Gr bety

Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79
Bert

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Uploaden naar youtube en dan de link hier plaatsen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79
Ok
Ik krijg het filmpje er niet op omdat deze met iphone is gemaakt( verkeerd bestandtype)
Als iemand het filmpje wil zien dan ff email bestand toevoegen
Dan stuur ik hem door

Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dit is een ontstekingsprobleem zo te horen.
Heb je die al gecontroleerd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79
Heb hem net laten afstellen
Hij stond goed werd mij gezegd

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke dat kan. Maar ik heb het vermoeden dat hij af en toe niet vonkt. Is de vonk krachtig genoeg en heb je geen vonkoverslag ergens. Elektrode afstand?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik gebruik in zo'n geval de mini-stroboscoop.
Valt die uit bij de haperingen, dan is het inderdaad een ontstekingsprobleem.
Maar nu durf ik dat niet glashard te stellen.

Ik heb al gevallen meegemaakt dat de boutjes van het carterdeksel los zaten, de Solex reed nog goed, maar soms leek het wel wat op dit euvel.
Vals lucht kan ook vervelend zijn.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: eversman
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Dit is een ontstekingsprobleem zo te horen.
Heb je die al gecontroleerd.


Helemaal met alfons eens, of veelste grote sproeiert EN verkeerd afgestelde ontsteking.

Niks meer aan doen en die hond die hem heeft afgesteld op z'n kloten geven! mad


Ik vraag me af of ik op zo'n uitspraak zal reageren confused


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79
Sproeier 28

Afstand electroden bougie 4,5

Ik zal het voor de zekerheid checken maar ben bijna zeker

Kan het sproeiertje niet goed zijn
Beschadigd of zo

Ga even kijken of ik het vloeitjes principe met afstellen onsteking kan uivoeren
Hij moet iets vroeger staan toch

Gr bert

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Op tijd staan is ook goed wink .

Als het vloeitje loskomt op de merktekens dan sta je al wat
vroeger ,hoeveel is afhankelijk van de vloeidikte (0,04-0,08mm).

Dus in feite staan de punten dan al 0,04-0,08mm open !!


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Crookwit
Sproeier 28

Afstand electroden bougie 4,5Je zult waarschijnlijk 0,45mm bedoelen en dan is het goed.

Ik zal het voor de zekerheid checken maar ben bijna zeker

Kan het sproeiertje daar gebeurd eigenlijk niets mee, kan alleen verstopt zijn, maar denk het niet want je rijdt.
niet goed zijn
Beschadigd of zo

Ga even kijken of ik het vloeitjes principe met afstellen onsteking kan uivoeren
Hij moet iets vroeger staan toch

Gr bert

Last edited by Alfons_Amuse; 17/07/13 10:29 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79
Hallo

Heb de solex weer goed lopend gekregen

Het volgende was er aan de hand

De onsteking stond te vroeg heb deze weer op tijd gezet
Dit overigens wel vreemd omdat dit de afgelopen maand al de 4e keer is dat dit gedaan wordt alleen kan ik het nu gelukkig zelf

De bougie was smerig, eigenlijk best wel verkoold
Dit in een zeer korte tijd
Deze geschuurd en op 0,45 mm gesteld en gecheckt of hij vonkt


De sproeier voor de zekerheid doorgeblazen

De solex trekt nu weer goed op al heb ik wel het idee dat hij minder hard loopt
Voorheen maakt hij meer snelheid en iets meer toeren
Iemand daar een verklaring voor

In ieder geval bedankt voor het meedenken

Groeten bert

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Goed zo Bart, hij rijd weer zoals je verwacht.
Het zou best kunnen dat hij wat harde liep omdat hij te vroeg stond, maar wil niet zeggen dat het dan goed voor de motor is, namelijk je krijgt toch meer belasting op je lager en het carter kan daar niet zo goed tegen.
Als hij 30 a 33 loopt is het prima.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Wel vreemd dat hij in korte tijd verloopt...
Na lange tijd is dat wel normaal omdat het nokje slijt, maar dan staan ze later.

Zeker eens controleren of alles juist is gemonteerd.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Crookwit
Hallo

Heb de solex weer goed lopend gekregen

Het volgende was er aan de hand

De onsteking stond te vroeg heb deze weer op tijd gezet
Dit overigens wel vreemd omdat dit de afgelopen maand al de 4e keer is dat dit gedaan wordt alleen kan ik het nu gelukkig zelf

De bougie was smerig, eigenlijk best wel verkoold
Dit in een zeer korte tijd
Deze geschuurd en op 0,45 mm gesteld en gecheckt of hij vonkt


De sproeier voor de zekerheid doorgeblazen

De solex trekt nu weer goed op al heb ik wel het idee dat hij minder hard loopt
Voorheen maakt hij meer snelheid en iets meer toeren
Iemand daar een verklaring voor

In ieder geval bedankt voor het meedenken

Groeten bert


Kan zijn dat de vliegwiel nok beschadigingen heeft of roest waardoor de nok snel slijt, heb ook ontdekt dat er nieuwe (imitatie) contactpunten in de handel zijn waar de veerdruk zo hoog is dat het nokje wel met erg veel druk op de vliegwiel nok gedrukt word en erg snel zal slijten....ook altijd een beetje olie aan het viltje doen trouwens.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Had ik ook aan gedacht maar het werkt wel andersom.

Als de "nok" slijt dan wordt het ontsteektijdstip steeds later en niet vroeger.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79
Heb ik laats ook van iemand gehoord

Alleen heb ik geen immitatie in dit geval

Ik zal een kijken of hij nu na verloop van tijd nog staat


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.048s Queries: 69 (0.015s) Memory: 1.1701 MB (Peak: 1.4878 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 13:14:51 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS