Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 2 of 2 1 2
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Is het dan raadzaam halverwege de tank bij te vullen?

Bedoel je NGK die BPR6HS, is die met ontstoorder of lange insulator neus, of beide?
Ik heb ook nog een nieuwe NGK B6HS liggen, zonder lange insulator weliswaar. Ik zal hem vervangen, in de zomer wil je lange ritten maken en dan is een koudere bougie beter geschikt. Ik ben benieuwd.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is het dan raadzaam halverwege de tank bij te vullen?


voor sommige solexen wel ja


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: eversman
[]
Mengsel te rijk kan dus ook te weinig (rem)lucht zijn of teveel olie bijgemengt die slecht verbrand wordt. In beide gevallen wordt je mengsel onvolledig verbrand, dit is een zelfde plofje die je wel eens hebt als je net je solex flink hebt laten verzuipen en de solex moet de olieresten nog kwijt. Is het wat anders dan weet ik niet welk plofje je bedoelt en zal het iets anders zijn. Je hoort dan inderdaad het geluid van de zuiger die door de olieverbranding op het verkeerde moment(niet altijd) naar beneden gedrukt wordt alsof je een metalen fles wijn ontkurkt als het ware.

Als je je remlucht hendeltje net zo zet dat de solex niet meer viertakt rijd je nog te rijk als de motor warm is. Als de solex niet meer reageert op het remluchtheveltje kun je eens een klein stukje proberen zonder het luchtfiltersponsje.

Als er maar benzine door naar de tank loopt bij vol gas, erg veel hoeft niet maar wel een dun stroompje zou ik zeggen. En dan dus wordt het een vuile carb verhaal. Of een kapotte spruitstukpakking, heb ik ook eens gehad, dan zoog de inlaat alle overtollige olie aan de uitlaat kant, door het scheurtje in de pakking, gewoon weer op.... plof!

Maargoed, er zijn teveel dingen die nagelopen moeten worden bij een slecht lopende solex. Maargoed, check even de luchttoevoer, of deze voldoende is en anders houd ik het op een vervuilde carb, die overigens meer benzine naar het blokje stuurt dan een schone!


Nou dit verhaal
ondersteun ik voor geen milimeter


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
De ultieme pomptest dus, ik hou het in de gaten. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is het dan raadzaam halverwege de tank bij te vullen?

Bedoel je NGK die BPR6HS, is die met ontstoorder of lange insulator neus, of beide?
Ik heb ook nog een nieuwe NGK B6HS liggen, zonder lange insulator weliswaar. Ik zal hem vervangen, in de zomer wil je lange ritten maken en dan is een koudere bougie beter geschikt. Ik ben benieuwd.



Jongens, gebruik liever geen ontstoorde bougies (R) zit een koolweerstandje in, naam zegt het al. Weerstand!!.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Zo zag de NGK B5HS eruit na een jaartje. Tijdens de winter heb ik praktisch niet gereden, hooguit 3 à 4 korte ritten. Vorige zomer heb ik lange ritten gereden. Ik zou de datum ff moeten opzoeken ... ik ben er verder mee blijven rijden toen ik overschakelde van half synth op full synth 2takt olie.
Ook informatief om er even bij te vermelden dat ik vooral vorige zomer lange tijd met behulp van tie-wrap de motor hoger van de band lichtte.

Mijn diagnose als ik de bougie (tracht) af te lezen:
>> mogelijk te rijk mengsel
>> mogelijk vervuilde luchtfilter
>> mogelijk verkeerde hittegraad (te warm)

Wat bedoelt men met "koude startinrichting"?



Momenteel zit de zelfde bougie erin, maar dan een nieuwe (sinds een week). Ik ga ze vervangen door een koudere. Ben benieuwd hoe ze eruit zal zien. Kan je na een tiental uren gebruik al nuttige informatie afleiden van de bougie?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is het dan raadzaam halverwege de tank bij te vullen?

Bedoel je NGK die BPR6HS, is die met ontstoorder of lange insulator neus, of beide?
Ik heb ook nog een nieuwe NGK B6HS liggen, zonder lange insulator weliswaar. Ik zal hem vervangen, in de zomer wil je lange ritten maken en dan is een koudere bougie beter geschikt. Ik ben benieuwd.



Jongens, gebruik liever geen ontstoorde bougies (R) zit een koolweerstandje in, naam zegt het al. Weerstand!!.



Klopt Jan, foutje van mij, die R moet eruit.

Eigenlijk is mijn ervaring: gebruik geen NGK, neem liever een Bosch W7AC. Beste bougie tot nu toe. Champion L82C is tweede, maar de bovenkant draait zich daar wel eens van los uit het porcelein.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is het dan raadzaam halverwege de tank bij te vullen?

Bedoel je NGK die BPR6HS, is die met ontstoorder of lange insulator neus, of beide?
Ik heb ook nog een nieuwe NGK B6HS liggen, zonder lange insulator weliswaar. Ik zal hem vervangen, in de zomer wil je lange ritten maken en dan is een koudere bougie beter geschikt. Ik ben benieuwd.



Jongens, gebruik liever geen ontstoorde bougies (R) zit een koolweerstandje in, naam zegt het al. Weerstand!!.


Jan, je bedoelt toch met ontstoorde bougies zulke bougies die de radio en TV ferquenties niet storen?

Ik heb het nog niet kunnen opzoeken. Wat doet zo'n weerstandje nu ook alweer?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Zo zag de NGK B5HS eruit na een jaartje. Tijdens de winter heb ik praktisch niet gereden, hooguit 3 à 4 korte ritten. Vorige zomer heb ik lange ritten gereden. Ik zou de datum ff moeten opzoeken ... ik ben er verder mee blijven rijden toen ik overschakelde van half synth op full synth 2takt olie.
Ook informatief om er even bij te vermelden dat ik vooral vorige zomer lange tijd met behulp van tie-wrap de motor hoger van de band lichtte.

Mijn diagnose als ik de bougie (tracht) af te lezen:
>> mogelijk te rijk mengsel
>> mogelijk vervuilde luchtfilter
>> mogelijk verkeerde hittegraad (te warm)??

Wat bedoelt men met "koude startinrichting"? Choke



Momenteel zit de zelfde bougie erin, maar dan een nieuwe (sinds een week). Ik ga ze vervangen door een koudere. Ben benieuwd hoe ze eruit zal zien. Kan je na een tiental uren gebruik al nuttige informatie afleiden van de bougie?


Kijk even naar dit plaatje en vooral de rechter helft




Jou Bougie is zwart dus een te rijk mengsel of een te koude bougie.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik neem dan aan dat mijn mengsel te rijk is, en eventueel heeft later ook de vervuilde luchtfilter hier mee de hand aan.

De NGK B5HS een te koude bougie? Dat zou me verbazen, Maar toch, stel dat de bougie te koud zou zijn voor mijn Solex vanwege de mindere vermogen prestaties die hij levert, zou dat kunnen?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ze lijkt op de foto vet, in werkelijkheid was ze nat na enkelele te vergeefse startpogingen. Hoewel het best mogelijk is dat ze ook vettig was. Ik kan het moeilijk nagaan, want ondertussen is ze al gekuist en heb ik ze ook al met ontvetter behandeld.

Als ik er zo over nadenk, had ik ze best al moeten vervangen toen ik op full synth overging, of ten minste toen ook moeten evalueren. Men leert met schaad en schand he. wink

Sinds ik volledig synthetische olie gebruik, verbrandt het tweetankt mengsel volgens mij wel goed. Mijn uitlaatpijp blijft droog op 1:33.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: eversman
...
Quote:
wat mij betreft fiets je die 60km

... laugh

Maak er gelijk een bedevaard naar Scherpenheuvel van. laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: eversman
In het principe van het verhaal zou je een warmere bougie moeten hebben aangezien jouw bougie niet alleen zwart is maar ook vet zo te zien.

Als je naar de aanbevolen bougiegraad kijkt voor een solex dan he heb je al een graad warmer, dus zou ik zeggen mengsel te rijk. hetgeen ook zeer goed door een magere compressie veroorzaakt kan worden, het mengsel fakkelt dan niet goed af

Als je dan dus een standaard sproeier heb is (naar mijn idee) je mengsel te vet bij 1:33 zoals gemeld is dat onwaarschijnlijk, je verbranding waarschijnlijk niet goed genoeg om alles aan te steken, kan ook een fout ontstekinstijdstip zijn, misschien zit er zelfs een verkeerd vliegwiel op die een andere timing heeft of je luchttoevoer slecht. Aangezien aan je luchtfilter dingen verandert hebt zou ik daar eerst kijken. Maar een vervuilde carb heb je bijna wel zeker denk ik dat verwacht je niet want deze zijn vrij simpel, alleen als er verkeerd geboord is om hem op te voeren kan je vreemde verschijnselen introduceren , dit hoeft echt maar ietsje te zijn en een solex loopt al minder goed naar mijn idee. Ditzelfde geld voor een smerig/verstopt luchtfilter overigens.

De overstap naar een volsynthetische mengolie kan ook de oorzaak zijn. Er is hier echter duidelijk gezegd dat je je hele systeem dan erg grondig moet reinigen voor je dat doet. Overigens ook de reden dat ik op een halfsynthetische olie ben blijven zitten omdat de eigenschappen van volsyntheten te aggressief zijn voor oldtimers (tractoren en autos) dat geld voor de carterolie van motoren met het viertakt principe, deze waarschuwing niet voor 2 takten, hooguit dat onderdelen van het pompsysteem gevoelig zijn maar daar heeft de kwaliteit van de benzine meer invloed op die ik heb en over het algemeen wordt afgeraden tenzij inderdaad het hele systeem NOTE: voor viertakten dus de oliepomp en het kanalen systeem in het blok die de olie voert naar de te smeren delen, door de bank zijn de delen die gesmeerd moeten worden wel blij met de olie ALS ze het maar krijgen zeer grondig gereinigd is.

Ook, zoals altijd, is dit mijn mening en meer ook niet! meningen verschillen, verschijnselen daarentegen zijn vaak een afgeleide van wetmatigheden, waarnemingen zijn er om verklaard te worden grin



Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
De vraag is inderdaad hoe de problemen allemaal begonnen zijn.
Aangezien Alian nog niet zo veel sleutelervaring heeft kan hij best een ervaren solexist bezoeken (Pierre). Dat is hij ook van plan.

Ik verdenk de luchtfilterolie van het begin van alle ellende. Waarschijnlijk iets te royaal mee omgesprongen, een verslikking tot gevolg, die nu langzaam overgaat.

Ik durf ook niet te veel mogelijkheden te noemen, ik denk steeds erbij "blijf er maar liever van af".

Dus als hij nu rijdt: lekker laten rijden, liefst naar Diest, met mooi weer een heel leuke rit en best te doen. Succes wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ja en als hij dan de 21 ste juli kan komen met de solex tour rit dan is er hier kennis in overvloed en kan hij van harte mee genieten van een geweldige dag met alles er op en eraan je bent van harte welkom alien en je kan dan altijd nog een solex van mij gebruiken om mee te rijden
groetjes pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
De problemen begonnen eigenlijk nadat iemand op het lumineuze idee kwam mijn gasmechaniek van een veer te voorzien afkomstig uit een standaard. sick Die was toen bevestigd tussen het vork en de gasbediening. crazy Dat ging fantastisch goed, helaas was de pret van korte duur, dat kun je wel voorstellen. smirk Al gauw werd het een levens bedreigende onderneming om ermee te rijden. Als je gas wilde minderen bleef hij hangen en als je wilde vertrekken weigerde het systeem. Als ik bij het vertrekken dan toch vooruit ging, liep de rem aan. Vanaf toen heb ik steeds problemen ondervonden.
Nadat ik zelf de gasmechaniek in orde had gebracht, zat er geen vermogen meer in. Ondertussen waren er een paar wintermaanden stilstand aan voorbij. Een nieuwe bougie bracht verbetering, hoewel de originele bougie die erin zat mooi koffiebruin was. wink Ik bleef echter problemen hebben met een aanlopende achterrem, zelfs nadat ik de remschoenen had vervangen. En te zeggen dat mijn Solexje perfect liep, en (op de elektronica en de slechte achterwiel afstandbussen na) perfect in orde was toen ik hem kocht kort voor de gasmechaniek tragedie.

Het incidentje met de luchtfilter olie kwam er nog eens bovenop, toch denk ik niet dat het kwaal hierbij te zoeken is. De eerder genoemde feiten waren er al voor de zogenaamde verstopping. Al kan het geen kwaad alles nog eens grondig uit te kuisen, ik denk (versta 'ik hoop') dat het verstopping probleem is opgelost. Je kan je wel afvragen hoe de bougie eruit zag voor het "luchtfilter - carb" probleem. Allicht heeft het aan de bougie geen goed gedaan, maar ik vrees dat het probleem dieper ligt (zie voorafgaande).
En als je de voorgeschiedenis overloopt krijg ik eerder het vermoeden dat het slechte vermogen te wijten is aan een geringe compressie ... en die zat goed, heel goed zelfs. Ik haalde oorspronkelijk een goede snelheid, trekkracht en klim prestaties. whistle
Te weinig compressie is één van de denkpisten. Als ik mijn zwarte bougie bekijk, is het ook niet onwaarschijnlijk dat de uitlaat verkoold is. Hoewel het probleem er al was voor mijn zwarte bougie.
En hoe zou mijn katalysator er ondertussen aan toe zijn?
Ik las dat veel katalysators doorbranden op vol synthetische olie. eek

En dan misschien nog, heeft iemand nog tips hoe ik eventuele lekken kan opsporen?
De rol is niet vettig, geen schuim of bellen in de retourslang.

Ik wilde ook nog een nieuwe voorband op leggen en soepelere veren op de motorplaten aanbrengen alvorens mijn tocht naar Vlaams Brabant te ondernemen. Het zal wel iets verbetering brengen. Eerst hoopte ik de slechte prestaties ermee op te lossen, waarschijnlijk wishful thinking.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Pierre, een schitterend voorstel!

Ik wilde je nog contacteren om af te spreken en te vragen wanneer het je zou passen om samen aan mijn blackenroll te sleutelen. Als ik er zelf met tot bij jou rijd dat zou het meest praktisch zijn. Dan hoef hem niet te demonteren, en ik droom er al lang van om er een avontuur met te beleven. grin
Ik probeer hem zo vlug mogelijk in orde te maken voor de tocht, en ik stuur je nog een bericht.
Ik ben heel blij met de aangeboden hulp en kijk ernaar uit, ik zal er veel uit opsteken.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
een standaardveer? is dat een veer van de standaard of een veer die uit een doosje met standaard (=universele) veren komt?

mogelijk dat met gebruik van een te zware veer je hele gasmechaniek over de kop is getrokken en je daar geen goed gas meer kan geven, komt hij nog wel open ? en zijn de passingen nog wel goed dat hij geen lucht via de zijkant krijgt ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Universele veer? Misschien dat de klungel dat zo wel zag.
Neen, ik schrok me een hoedje toen die zonder schroom vertelde dat hij een veer uit een afgedankte poot had gebruikt.
Het enige goede dat mijn 50 euro toen heeft opgebracht is de bout die belet dat de gasschuif eruit glijdt. Let niet op de rode pijl.


Tja, je zegt daar wat. Ik heb niet veel nuance als ik gas geef: stationair - halfgas - volgas. Ik heb wel ondertussen een 3800 gashendel van het nieuwe type. Die bedien ik dus andersom (vooruit i.p.v. achteruit), het schuifje van de rem heb ik eruit gelaten (is niet praktisch met trommelrem). Wel vind ik het een te gek systeem met cruise control. Ook een beetje alien style, om vooruit te draaien (helemaal mijn ding). Alleen moet ik de hendel niet te vast schroeven aan het stuur, want dan wordt gas geven stroef en werkt het niet. Dat komt omdat ik hem omgedraaid moet bedienen, een S4800 heeft geen "andersom gas" zoals de klasieke Solex. Maar aan de gashendel ligt het niet, want als ik de de gasbediening aan de carb bedien is er geen verschil. Het zou dus kunnen wat jij me vertelt. Ik heb hier nog een gasschuif van een klassieke Solex liggen. Misschien zou ik die eens kunnen proberen. In de plaat moet dan wel een gat worden geboord. Ik zal me er eens over buigen.
En thanks Joan voor het meedenken. wink Het zou fijn zijn als de oorzaak van de storing aan iets eenvoudig ligt.

Last edited by AlienSolexfiend; 28/06/13 03:08 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja, als ik kijk wat daar gebeurd is met een bout in dat plastic word ik daar niet vrolijk van. Als ik dit systeem ombouw dan ziet het er wel iets anders uit en gebruik ik nog steeds de originele kabeltrommel met vandaaruit een stangetje om de gasgever te activeren, dit is slecht goed te krijgen.
zet de gasgever er eens in met een ijzerdraadje vast in de "vol open" stand dus zonder al die klimbim van gashandvat en dergelijke en kijk dan hoe hij rijd.
"gasgeven" ( eigenlijk langszamer laten lopen) kun je dan doen met je decompressie, een truuk die racers ook gebruiken als ze de carburateur opgeboord hebben zodat er niet eens meer plaats is voor een gasgever en de boel naar buiten toe gewoon is dicht gelijmd.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wel een goed voorstel ware het niet dat, volgens mij, de decompressie ook niet goed functioneerde (theedoekbediening?? )


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Waarschijnlijk had hij die bout op de gasschuif geplaatst omdat de zware veer de schuif er anders uit trok. In dat opzicht is het wel functioneel. De gaschuif komt er niet meer uit (ook nu niet), wat daarvoor toen alles nog origineel was wel eens het geval was. Neemt natuurlijk niet weg dat het niet deugt.

De truc met de decompressie, heeft dat mogelijk geen gevolg dat door de plof het luchtfilter foampje beschadigd raakt? Of moet ik dat zo zien op lange termijn?
En ja, zoals Ronald opmerkte is het momenteel niet erg handig met mijn "theedoek bediening". grin

Hieronder een foto van reserve onderdelen die ik eventueel zou kunnen gebruiken.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: eversman
Sorry dat ik dit moet zeggen, maar.....

Ik zou gewoon een andere carb zoeken, met spaakje! blush

Dat zou fraai zijn op een S4800. whistle

En trouwens, moet ik eerst de oorzaak van mijn vermogenverlies vinden eer ik alles begin te veranderen.

Last edited by AlienSolexfiend; 30/06/13 12:55 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Nee hoor, op zich zal het wel een goed systeem zijn met die spaak. Alleen heb ik er een paar praktische bezwaren bij. Maar goed, de keuze van carb type even ter zijde...

Ik ben er haast van overtuigd dat de problemen veroorzaakt door het overmatige filterolieverbruik momenteel van de baan zijn. Kan natuurlijk dat er nog wat van die troep is achtergebleven, en het is niet uitgesloten dat de verstopping zich weer zal voordoen. Maar het ligt niet aan de basis van mijn zwakke vermogenprestaties die ik al langer heb, hij doet het nu niet beter of slechter dan voor het luchtfilterolie incidentje. Nou ja ... het kwam toch maar eens bovenop de andere problemen...

Wellicht zal bij de grote onderhoudsbeurt het reinigen van alle leidingen, filters, etc. geen overbodige luxe zijn. Omdat ik al tal van trouble shootings meemaakte, en het ene probleem uit het andere voort vloeide, is het voor mij moeilijk te achterhalen waar de oorzaak (oorzaken) zit(ten).

Last edited by AlienSolexfiend; 30/06/13 01:59 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
ja, als ik kijk wat daar gebeurd is met een bout in dat plastic word ik daar niet vrolijk van. Als ik dit systeem ombouw dan ziet het er wel iets anders uit en gebruik ik nog steeds de originele kabeltrommel met vandaaruit een stangetje om de gasgever te activeren, dit is slecht goed te krijgen.
...

Ter verduidelijking:

Aan het systeem is in wezen niets veranderd.

Een ring over de aangebrachte bout (gasschuif) zorgt ervoor dat het ijzer van de gasbediening niet van de gasschuif kan glippen. Stellig overbodig zou je denken ware het niet dat destijds die standaardveer het hele mechanisme onstabiel maakte. Om de gasbediening toch te laten werken had die koekenbakker ook nog een ring tussen de centrale bout en het ijzer geplaatst, waardoor de bout niet vast kon en het ijzer in alle richtingen bewoog. crazy Tja, en dan zat de kabel ook nog eens totaal verkeerd. Ik vraag me soms af wat er toen nog allemaal aan is versakkerd.

Ik ga eerst nog eens proberen de gaskabel terug af te stellen. Als de hendel dicht is gedraaid kan de gasschuif nog een beetje verder dicht. Dus zal ze ook niet helemaal open gaan veronderstel ik.

Vandaag nog een redelijk lange rit gereden met een armer mengsel, de luchtfilter werd minder warm.
Op trekkracht na liep het goed.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
of hij open en dicht gaat is simpel te controleren, er zit een aanslag puntje op de carburateur en daar komt OF het ene pootje van de gasgever tegenaan OF de ander
( zie de zwarte pijlen die bijgvoegd zijn aan jou foto)

Attached Images
Sparepartsgasmechanic-copy.jpg (28.71 KB, 492 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
of hij open en dicht gaat is simpel te controleren, er zit een aanslag puntje op de carburateur en daar komt OF het ene pootje van de gasgever tegenaan OF de ander
( zie de zwarte pijlen die bijgvoegd zijn aan jou foto)

Bedankt joan, dat is duidelijk. Profijt zit er niet in.
Als hij volledig open wordt gedraaid komt hij tegen het aanslagpunt (onder de sproeier), verder open draaien is dus niet mogelijk. Met gashendel dicht gedraaid kan ik aan het ijzer (carb) zelf de gasschuif nog dichter draaien. Tot daar trekt de veer hem niet verder dicht. Naar mijn oordeel is dat dicht genoeg, al scheelt dat soms wel eens naargelang het hoog of laag stationair draaien van de motor.

Last edited by AlienSolexfiend; 02/07/13 02:18 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb een lijst met onderdelen die eventueel nodig zijn voor het "groot onderhoud". Werkt makkelijk als ik de nodige onderdelen op voorhand bestel. Vergeet ik nog wat?

De bedoeling is om de mogelijke oorzaak van het gering vermogen vast te stellen en op te lossen.

Carburateur schoon maken:

spruitstuk
pompmembraam

Tank en leidingen schoon maken:

tankfilter

Cilinder nakijken:

zuigerveren
kopakking
voetpakking

Uitlaat ontkolen:

uitlaatpakking

Is het mogelijk een uitlaat met katalysator te onkolen?

Last edited by AlienSolexfiend; 02/07/13 08:03 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
zet er eerst maar eens een uitlaat zonder katalisator onder


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: Joan
zet er eerst maar eens een uitlaat zonder katalisator onder


ja dat had ik ook meteen gedaan met die black en rol die ik destijds overgenomen had deze uitlaat was nog als nieuw maar toch maar zeker gespeelt
gr pierre

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wel grappig/bijzonder dat na 5 weken meedenken de Kathisator ter sprake komt .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Die is nog niet zo bekend he in de Solexwereld. wink

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Heeft ook geen enkele zin.Als hij 5% van de keren zou werken mag je blij zijn. Weg ermee, kan alleen ellende geven, nl, snel verstoppen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Heeft ook geen enkele zin.Als hij 5% van de keren zou werken mag je blij zijn. Weg ermee, kan alleen ellende geven, nl, snel verstoppen.

hallo zegm de een heeft het over de katalysator en de ander over de inzender van de berichten, OF is het net andersom ??
dan leest het laatste bericht wel eigenaardig.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Over de de katalysator had ik het, om verwarring te voorkomen.





Last edited by solexnl; 03/07/13 12:06 AM.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: eversman
Heb je de uitlaat er al wel afgehad om te kijken of hij dan wel vermogen heeft? Vermogensverlies en een verstopte uitlaat(en/of spruitstuk) zijn ook bekenden van elkaar he!

Het zou goed kunnen dat zo'n uitlaatje zich niet laat schoonmaken op de conventionele manier en dat er dus een nieuwe aangeschaft dient te worden.

Snap niet hoe je het volhoud alien.... zou dat ding allang 10 keer uit elkaar hebben gehad of (waarschijnlijker) die solex verkocht en wat anders aangeschaft hebben blush

Nee, die heb ik er nog niet afgenomen, ik heb geen nieuwe pakking en dan is rijden niet meer aan de orde.

Hoe ik het volhoud Eversman, I guess it's "zen and the art of Solex maintenance". wink

"Wat anders aanschaffen"? Doe ik later nog wel, maar ik blijf erin geloven dat het goed komt. Het is tenslotte maar een Solex hè? grin

Ik heb nog even zitten denken. De katalystator werkt onder een enorme hitte, je zou dus veronderstellen dat koolstof helemaal moet verbranden. Verder staat de katalystator vertikaal, waardoor de olie er niet in blijft.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En daar zit hem soms het probleem :
die enorme hitte is er niet als de motor niet goed loopt en kan dan dus wel dichtkoeken met olie en koolrestjes.
Overigens bestaat het uitlaatsysteem uit 2 delen,

Het Spruitstuk , wat vastgeschroefd zit aan de cilinder en
De Uitlaatpijp met Demper, en in jou geval zit er dan nog wat extra's in de pijp.

Deze uitlaat kan dus wel losgenomen worden zonder dat het spruitstuk los hoeft.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Komt de uitlaat dan los aan de ondrkant van de katalysator?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ja, die kan er zo vanaf. Ik heb de mijne bijna allemaal omgebouwd, met trekveer van een oud zadel (Vennix idee). Dicht prima af en verwisselen duurt 10-15 seconden laugh wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Gemakkelijk zat als je het kent. Daar trek ik op zijn minst een dag voor uit.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: eversman
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
[Hoe ik het volhoud Eversman, I guess it's "zen and the art of Solex maintenance". wink


laugh laugh laugh Dan mag je wel eens stefig aan de bak vrind grin wink

Een beetje meer "zen" zeg maar, maar we blijven handhavig. laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Komt de uitlaat dan los aan de ondrkant van de katalysator?

nee net achter de tank waar het scharnier punt MOET zitten omdat als je motor kantelt er zich op dit punt een draaiing moet kunnen plaats vinden en dat kan niet met een stijve pijp.

Enig extra kennis van de materie kan echt geen kwaad, met ZEN alleen kom je er niet, Solex straalt uit, en laat zich eigenwijs genoeg niet instralen ( Hoewel ik er een paar heb met een speciale band en dan doel ik niet op die zwarte en/of zwart witte)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Joan, voor het steeds kundige advies en tips.

Ik werk vollop aan mijn Ying & Yang. grin


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Bedankt Joan, voor het steeds kundige advies en tips.

Ik werk vollop aan mijn Ying & Yang. grin
en anders misschien je onderschrift even iets anders interpreteren:
dat het een legende is dat er een fiets bestaat die geheel uit zichzelf rijdt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Bedankt Joan, voor het steeds kundige advies en tips.

Ik werk vollop aan mijn Ying & Yang. grin
en anders misschien je onderschrift even iets anders interpreteren:
dat het een legende is dat er een fiets bestaat die geheel uit zichzelf rijdt

Ik dacht dat die slogan was bedacht uit het feit dat een Solex "volgas" staat afgesteld. Eigenlijk is dat bij de S4800 niet het geval. Waarschijnlijk omdat het met de trommelrem vooraan niet erg praktisch werkt, denk ik.

Volgende week kijk ik samen met Pierre even alles na. cool
Ik wil iedereen nog eens mijn dank betuigen voor de fijne medewerking. smile


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, ik had Pierre al eens ontmoet op een beurs, van hem kan je veel leren. Ik kijk er naar uit om samen te sleutelen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik hoop alleen maar dat er geen sheurtje in de carter zit wand dan is die aan een echte solex motor toe
bij die black en brol die ik had overgenomen was die ook helemaaal gebarsten hoe dit kan weet ik ook niet brol waarshujlijk
groetjes pierre

Attached Images
1267190911NIMG_0508.JPG (96.72 KB, 1351 downloads)
IMG_0509_600_450.jpg (66.89 KB, 658 downloads)
Last edited by Pierre; 05/07/13 04:51 AM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja als dat aan de hand is kun je hem alleen nog maar in de voortuin zetten. laugh laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Pierre
ik hoop alleen maar dat er geen sheurtje in de carter zit wand dan is die aan een echte solex motor toe
bij die black en brol die ik had overgenomen was die ook helemaaal gebarsten hoe dit kan weet ik ook niet brol waarshujlijk
groetjes pierre


Dan heb ik er ook een laugh
lang leve zamac cry

Attached Images
IMG-20130704-WA0001.jpg (57.25 KB, 477 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Pierre
ik hoop alleen maar dat er geen sheurtje in de carter zit wand dan is die aan een echte solex motor toe
bij die black en brol die ik had overgenomen was die ook helemaaal gebarsten hoe dit kan weet ik ook niet brol waarshujlijk
groetjes pierre

Lijkt mij toch meer waarschijnlijk dat het ding is afgebeuld, als je bedenkt 'hoe' veel mensen met hun gerief omspringen. sick Of ze zullen het eens gauw zelf fixen alvorens ze vakbekwame hulp opzoeken. laugh Hoeveel blokjes zijn er door onkundigheid al niet naar de eeuwige solexvelden gestuurd? Dan mag het materiaal misschien niet altijd van de beste kwaliteit zijn, een Solex is gemaakt om ermee te doen wat je er 'mag' mee doen. En liefst buiten bereik van hamers en ome Henken houden.


Last edited by AlienSolexfiend; 08/07/13 10:10 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Pierre
ik hoop alleen maar dat er geen sheurtje in de carter zit wand dan is die aan een echte solex motor toe
bij die black en brol die ik had overgenomen was die ook helemaaal gebarsten hoe dit kan weet ik ook niet brol waarshujlijk
groetjes pierre


Dan heb ik er ook een laugh
lang leve zamac cry


Op een bermbom gereden? shocked

Last edited by AlienSolexfiend; 05/07/13 08:46 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vandaag voor de eerste keer sinds de verstopping (begin topic) de tank leeg gereden, een gallon verse brandstof erin gekiept en verder gereden. En dat ging beter dan bij aanvang van de rit met bijna lege tank, toen viel ik steeds stil bij een stoplicht. Geen storingen door verstopping meer ondervonden. Wel een goed idee om het pomp membraam te vervangen, denk ik. Dat is dan o.a. één van de zaken die moeten gebeuren.
Ondertussen heb ik al wat afgereden met de nieuwe bougie. Bougie inspectie is gepland bij de volgende gelegenheid. Dan zou ik ook nog een nieuwe voorband willen opleggen en de stugge motorveren eindelijk vervangen. Ook dat speelt mee een rol in het gehele presteren van mijn Solex. Ik blijf erin geloven dat het goed komt. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Tijdens de verstopping eerder besproken in deze topic constateerde ik dat de bougie NGK B5HS zwart en roetig was, ik verving ze door een nieuwe van hetzelfde type. Vandaag ongeveer 5 liter brandstofverbruik verder heb ik ze even gecheckt, en ze zag er nog goed uit (zie foto's).





De carb filter zat na amper 5 weken al halfvol met zwarte drek, even aangetikt en het was er al uit.
Ik heb ook de stugge motorveren vervangen door soepele veren, en een nieuwe binnen en buitenband opgelegd.
Meteen heb ik van deze gelegenheid gebruik gemaakt om de zandkoek om en rond de rol te verwijderen.
Hoewel het al een paar dagen niet meer heeft geregend, was achter de rol nog vochtig slijk merkbaar. Tijdens het losmaken van het voorwiel merkte ik op dat de laklaag en grondlaag was losgekomen aan de vork, waar de rem ankerplaat in steunt. sick Dat zou nog eens moeten behandeld worden met één of ander roestwerende verf.

Het vervangen en plaatsen van de motorveren ging dit maal heel vlot. Als hulpmiddel gebruikte ik mijn oude gaskabel en werkhandschoenen.


Links de stugge veer, rechts de nieuwe soepele veer


De nieuwe veren en band geven een merkbaar verschil, en het rijdt veel aangenamer. Al zou de motor nog een heel klein beetje meer hoger mogen. Qua vermogen presteert hij nog niet zoals weleer, ik zou zeggen dat het al een stapje de goede weg opgaat. Dit aldus mijn proefritje deze avond.

Op de koop toe heb ik voor en achterlicht beide gelijktijdig laten werken. crazy laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
er is een truk om de motor iets hoger op de band te zetten, zejzeker als je de frictieplaten hebt zoals jij. zet de motor op de juiste hoogte, pak een grote ring M6 ( of maak een eccentrische, houd deze aan de onderkant tegen de uitstekende punt van je frictie plaat vlak tegen je schetsplaat aan teken dan het gat af van de ring en boor daar in de schetsplaat een gat 6 mm, zet de ring als aanslag voor de frictieplaat met een boutje M6 vast op dr schetsplaat, de motor zal nu nooit meer verder zakken of ge moet de ring vervangen door een andere kleinere, of je moet goed begrepen hebben hoe je een eccentrische maakt en hem eccentrisch verstellen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo dus.

Werk zeker maar als je met regen rijd heb je soms iets meer druk nodig anders slip hij door, en dan gaat het natuurlijk niet. Ik had ook een sleuteltje 10 bij om dan de zaak weer wat bij te stellen.


Inmiddels heb ik deze al lang niet meer op de Amuse. Zorg er gewoon voor dat de frictieplaten niet zo soepel glijden. Ringetjes enz.. gebruiken.

Attached Images
DSCN0077.jpg (119.77 KB, 516 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
af en toe een nieuwe rol bestellen bij de een of andere vennix en niet wachten tot hij kapot valt, sommige rollen zijn als een spiegel en werken niet meer bij regen, hoe groot de druk ook is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Op enkele van mijn Solexen heb ik deze truuk ook moeten gebruiken..


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
af en toe een nieuwe rol bestellen bij de een of andere vennix en niet wachten tot hij kapot valt, sommige rollen zijn als een spiegel en werken niet meer bij regen, hoe groot de druk ook is


Vrees niet Joan de rol is nagenoeg nieuw en komt van een hele goede maker. laugh Werkt perfect ook bij regen nooit slippen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Welke electrode afstand is dit? (lijkt wel 3m :D)


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Welke electrode afstand is dit? (lijkt wel 3m :D)

lijkt inderdaad wat groot, afgschaald aan de electrode diameter.
er zou maar 0.4 mm tussen moeten zitten, ofwel een duimnagel dikte.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Voor elektronische ontsteking zet ik ze altijd op 0,7.
meet het Ff na, op het oog lijkt het groter maar schijn kan bedriegen. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: john meisters
Voor elektronische ontsteking zet ik ze altijd op 0,7.
meet het Ff na, op het oog lijkt het groter maar schijn kan bedriegen. wink

We maken er een wedstrijdje John. Ik zeg 0,85 mm.
(inzet is biertje) laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Voor elektronische ontsteking zet ik ze altijd op 0,7.
meet het Ff na, op het oog lijkt het groter maar schijn kan bedriegen. wink

zo electronisch is die solex ontsteking nu ook weer niet. je mist de punten maar dat is dan ook zo een beetje de enige verandering ( en om met sommige verhalen van Jan Vennix mee te praten "wat is er tegen punten "?) dus ik zet hier express "verandering"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Gaat over de 1 mm schat ik.
Ik zet ze bij electronische groter, heb ik destijds uitgeprobeerd met goed resultaat. Puur praktijk.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Een grotere puntafstand geeft allen een grotere belasting op de al toch zo zwakke ontstekingsspoel,.
Bij een grotere afstand zal ( zeker bij meer compressie ) een veel hogere spanning nodig zijn voor her beginnen van een overslag en zo heb je een grote kans dat je heel kort bij de max spanning komt die over de wikkeling mag komen.(zeker wanneer de isolatie niet meer zo jong is (meer dan 5 tot 10 jaar en al voldoende vocht heeft opgegeten )
Nog een verhaaltje door mij vroeger verzonnen ,( beter een kleine vonk dan geen vonk ) of geld dat tegenwoordig niet meer.
Ik kan het weten, want ik heb al bij de vele ritten die we met zijn alle gereden hebben weer veel brommers aan het lopen gekregen door de bougie er uit te halen en een paar maal van de juiste hoogte met de punt naar beneden op een stukje steen ( verharde weg ) laten vallen waarna de bromfiets weer deed waar hij voor ontworpen was tot wel weer 40 k.m. per uur.
Nog meer weten ,vooral nog meer vragen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
helemaal mee eens,als de vonkdoorslag spanning komt boven de isolatie waarde van de constructie in de spoel zal hij daar overspringen waar die spanning bereikt word, als er tenminste een stuk dat aan massa ligt in de buurt is met een mindere isolatie. is er eenmaal een doorslag zal de isolatie daar verkolen want meestal wordt een koolverbinding ( lak,bakelite,papier,karton, pertinax )gebruikt als isolator, heb je kool heb je geleiding en een kapotte spoel ( heel bekend bekend bij de "verdeler" kappen op de oudere auto's OF de kap kapot OF de spinner of beiden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Met de nieuwe veren moet de motor niet meer zo hoog aangetrokken worden om hetzelfde effect te krijgen als met de "stugge" veren, het is een kwestie van milimeters. De nieuwe veren die ik nu heb geplaatst zijn dezelfde type motorveren als de oorspronkelijke van een S4800. Misschien moet ik de frictiebouten wat vaster aanschroeven.

Ik moet zeggen, toen ik de foto zag had ik ook mijn twijfels dat de elektroden afstand niet te wijd leek. Ik dacht dat ik hem op 0.70 mm had gezet. De foto is met zoom genomen, vandaar de optische illusie. Haha Alfons, dat kost je een biertje. laugh

Sinds kort duurt het even bij het starten eer de motor werkelijk aanslaat, bij het contact gaat het dan: TAK...TAK...TAK...taktaktak, ook met warme motor.
Eens gestart draait de motor lekker, viertakt soms wel eens (vooral bij het afdalen). Klimmen doet hij nog steeds ondermaats.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Misschien moet ik de frictiebouten wat vaster aanschroeven.

.

daar is niets te stellen, de frictie bouten moeten volledig vast dat vast wordt bepaald door de hoogte van de hoge moer waartussen de veer zijn speelveld heeft hooguit leg je er een extra ring bij die over de diameter van de hoge moer kan schuiven, zo "verleng" je eigenljk de veer maar maak je montage wel moeilijk sowieso al oppassen met montage dat de moer wel goed door de ringen en de gleuf valt van de frictieplaat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Haha Alfons, dat kost je een biertje.


Dat is prima, maar het moet met een filmpje bewezen worden dat het 0,7mm is. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik kijk het deze week nog na. Spijtig kan ikzelf niet mee wedden, ik zou dan voor een kradje gaan. laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Misschien moet ik de frictiebouten wat vaster aanschroeven.

.

daar is niets te stellen, de frictie bouten moeten volledig vast dat vast wordt bepaald door de hoogte van de hoge moer waartussen de veer zijn speelveld heeft hooguit leg je er een extra ring bij die over de diameter van de hoge moer kan schuiven, zo "verleng" je eigenljk de veer maar maak je montage wel moeilijk sowieso al oppassen met montage dat de moer wel goed door de ringen en de gleuf valt van de frictieplaat

Waarschijnlijk zal er nog één en ander aan het licht komen wanneer ik met Pierre naar eventuele oorzaken zoek. Ik ben echt benieuwd.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik kom donderdag tegen 10uur u ophalen alian
gr pierre

Last edited by Pierre; 10/07/13 01:48 AM.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Super Pierre! Tot morgen. smile smile smile

Moet het tankje leeg zijn om hem te transporteren?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
liefst wel en als ik u kom ophalen moet ik eerst nog even langs hoogstraten om wat onderdelen te gaan halen voor mijn outo die ze in de prak gereden hebben
gr pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Oei, auto in de prak, da's minder. frown
Dan ben je hier wat later?

Last edited by AlienSolexfiend; 11/07/13 04:10 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb vandaag alian gaan ophalen met zijn black en rol en hem hier bij mij samen eens onder handen genomen ten eerste was er een lekage aan de koppakking die ik vervangen heb en ook de uitlaat met katalisator vervangen door een gewone uitlaat waardoor hij toch aan trekkracht gewonnen heeft ook de decompreccie heb ik bijgesteld zodat deze toch terug met het hendeltje kan bediend worden en ook nog een nieuw lichtknopje gemonteert al bij al een mooi dagje gehad met alian en ik heb hem daarna met de auto terug naar huis gebracht omdat de afstand nogal wat ver is na een welgewogen dag
hij zou ook graag meerijden met de solex toertocht den 21 ste hier bij mij maar omdat de afstand nogal ver is en alian geen outo heeft hadden we aan ronald gedacht of hij hem desnoods niet zou kunnen ophalen in wommelgen aan de afrit van de outosnelweg wand daar woond hij dus ge moet er niet voor rond te rijden als je langs antwerpen naar hier komt als die mogelijk er is natuurlijk alian ging dat nog wel vragen aan ronald via pb
hij vond het wel leuk hier en heeft zijn ogen goed te kost gegeven
groetjes pierre

Last edited by Pierre; 12/07/13 06:47 AM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mooi Pierre, weer een probleem opgelost. Dat is het mooie als je het in de praktijk kunt bekijken, via het forum ontdek je zo'n lekke koppakking niet.
En schitterend dat je Alian zo hebt kunnen helpen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Thuis aangekomen ben ik meteen een ritje gaan maken. De veranderingen zijn zeer merkbaar, hij behaalt een naar behoren snelheid, hij komt sneller in vitesse, lichte hellingen neemt hij met gemak, De lange steile helling haalt hij ook, weliswaar vertraagt hij aan het einde van een steile helling . Toch het verschil met voordien is groot. Stationair draaide hij deze avond eerder iets te hoog. De verschillen zijn zelfs zo dat ik de remkabel strakker heb moeten aandraaien. Hij maakt een wat onstuimiger geluid (niet de uitlaat), dat had ik in het verleden ook als hij stationair hoog stond afgesteld. Uitvallen van de motor was aan de stoplichten niet aan de orde, in tegendeel zelfs: "La légende de la bicyclette qui roule toute seule" is terug van weggeweest. grin

Pierre, ik ben je heel dankbaar. Ik heb genoten van de gastvrijheid en ik heb leerzame momenten beleefd, jouw uitleg voorzien van de nodige motor onderdelen was heel verhelderend. smile

Ook heb ik vandaag eindelijk eens op een Hongaar en een Motobecane kunnen rijden. De kwaliteitsverschillen met mijn Solex vielen me meteen op. whistle

Enkele foto's van de cilinder en kop:


Cilinder met oude koppakking


Kop gereed om te hermonteren


Cilinderwand in nog perfecte staat wink

Ook nog een bedankje aan allen, jullie zijn steeds een geweldige steun. smile

Last edited by AlienSolexfiend; 12/07/13 09:14 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
graag gedaan alian we hopen je terugte zien de 21ste
groetjes pierre

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vanmiddag een haperend motortje nagekeken, blijkt het carburateur-filter nagenoeg dicht te zitten.
Verstopt dus , met wat pluizig spul crazy.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Vanmiddag een haperend motortje nagekeken, blijkt het carburateur-filter nagenoeg dicht te zitten.
Verstopt dus , met wat pluizig spul crazy.

heb ik ook al uit veel tankzeefjes gehaald, pluizig spul, dat dan als een bal heen en weer kan wat soms vaak en soms sporadisch tot uitval leidt, geen idee wie er in de productie en het transport en opslag van brandstof met zijn haren knoeit, nooit het dNA van bepaald


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zou het geen bacteriën groei kunnen zijn?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Lijkt me niet, heb nog nooit bacteriegroei gezien in benzines, wel in dieselolie met bio toevoegingen.
Als je dat hebt ben je niet blij een brandstofsysteem vol snotterige vliezen.


Groeten SOLEXRIJEN
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: solexrijen
Lijkt me niet, heb nog nooit bacteriegroei gezien in benzines Ik wel, wel in dieselolie met bio toevoegingen.
Als je dat hebt ben je niet blij een brandstofsysteem vol snotterige vliezen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: solexrijen
Lijkt me niet, heb nog nooit bacteriegroei gezien in benzines, wel in dieselolie met bio toevoegingen.
Als je dat hebt ben je niet blij een brandstofsysteem vol snotterige vliezen.

Dat is een deel van mijn werk, onderzoeken waarom de gaten in metaal vallen onder invloed van de bacterien die aan onze koolwaterstoffen groeien, meestal anaerobe bacterien ( die dus alleen leven in gebieden zonder lucht>>zuurstof)
bacterien heb je echt overal behalve als je een biocide gebruikt en zelfs dan nog houd je er een paar over.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Page 2 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 81 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.119s Queries: 191 (0.047s) Memory: 1.8215 MB (Peak: 2.7096 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 10:47:59 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS