Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 2 of 2 1 2
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
En van die banden waar Peter V over praat heb ik nog de lidtekens na 68 jaar op mijn kin.Mijn vader had van een reep autoband een band gemaakt voor mijn fietsje maar de verbinding was met krammen en ik had een bandrem met het gevolg dat op een verkeerd moment de boel blokkeerde en ik met mijn kin op de stoep ten val kwam ik had wel een oude soldaten helm op mijn hoofd, afgekeken van mijn vader die toen aan motorcross deed maar dat hielp niet veel vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: hanswelp
Alfona met een beetje pech moet je ook je broek laten stomen als die vuile troep er tussen velg en band uit vliegt Vr GR Hans Welp


Geen idee hoe het werkt, maar bedankt voor de tip. Een gewaarschuwd mens telt voor 3. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Een klein stukje film van een van de testritten na het bezoekje aan de "Solexdokter". Hij is helemaal nagekeken en loopt als een zonnetje. smile


Last edited by B___MAN; 06/08/12 05:27 PM.

Groeten,
Jeroen!
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Hij was (helaas) al niet meer standaard.
Ik heb geen snelheidsmeter maar ik heb een "snelheidsmeter" app gedownload voor mijn Iphone. Deze bepaald de snelheid via GPS.
Of dat nauwkeurig is weet ik niet maar hij gaf als topsnelheid rond de 42 km/h.
(gemiddelde snelheid +/- 35 km/h.)
Das iets harder dan de voorgeschreven 25 km/h. cool

In hoever is het frame van de Solex hiertegen bestand?


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Die is niet meer "standaard" wink

Klopt, er had al iemand in de carburateur zitten hakken en een uitlaatpoort als een banaan gemaakt, tevens iets van de zuiger weg bij de inlaat en je aanstroom openingen van de spoelkanalen verbreed.
helaas was vergeten om slotjes in de zuigerveren te maken zodat je de haksporen in de uitlaat al zag en de zuigerveren afgeknaagde hoekjes had.
de drijgstang was een bronzen bus exemplaar die totaal uitgelopen was.
De cylinder was verder "opgevoerd" door de rand bovenop weg te halen ( waarom eigenlijk, dient om de pakking te centreren is daar ooit een supergevlakte kop op geweest ?
het vd heem carter had een franse ontstekingsgrondplaat
Luchfilter aangepast ( de oude die erbij zat was volledige verrabbezakt en er was al een andere aangeschaft, een frans type dat nte helemaal goed pastte.
De motorlift hevel was zwaar gelast geweest en zat er in een toogje op, de afstandbussen te kort en een extra ring op de centrale luchtfilterbout zodat de motorlift helemaal krom gedrukt werd
het inlaat spruitstuk bleek afgezaagd en stond helemaal krom
Benzine leidingen een ramp, vooral van de tank naar de pomp, de leiding ca 3 cm tekort daardoor de aansluiting op de tank scheef gerukt en bij de pomp een knik haaks in de leiding zodat deze strak naar beneden wees
Lijkt een beetje op een onderdelen opmaker

Dat alles verdiende wel de nodige aandacht, onderbouw helemaal opnieuw opgebouwd met nieuw krukaslager, nieuwe drijfstang, carter deksel uitgedraaid om plaats te maken voor grotere bigend, zuiger voorzien van slotjes en zuigerveren aangepast om de ( diepliggende) slotjes te accepteren. Van wege de grotere uitlaatpoort (= compressieverlies) de kop gevlakt ( was ook wel nodig)
inlaat spruitstuk bijgebogen zodat in ieder geval de carb weer recht stond
Brandstofleiding(en) vernieuwd en of aangepast, helicoil in carter voor tankbout
uitlaat potje niets aan gedaan.
Loopt nu inderdaad voor treffelijk, heeft een spaakgas, daarmee kun je inderdaad je snelheid instellen op elke gewenste snelheid .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo zie je maar weer, denk je iets leuks gekocht te hebben , was het helemaal versleuteld. Zonde he. Mooi dat het nu in orde is en hij loopt goed ja.
Ik denk dat die opstaande rond ook wel meewerkt dat de pakking niet snel verbrand en minder leksporen geeft.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Je weet natuurlijk nooit van te voren wat je koopt maar goed...
Het blokje had duidelijk aandacht nodig (zie grondige beschrijving hierboven) en dankzij Joan loopt hij nu weer top.


Groeten,
Jeroen!
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Even een vraagje over de jasbeschermers.

Ik heb deze:

1.


2.

Nu heb ik al wat research gedaan en ik mis dus een aantal onderdelen.

Ik heb deze gezien en kan ik die gebruiken op deze jasbeschermers?
Hoe bevestig je de alu. strips op de voorste beschermers?
Is er een manier om deze beschermers weer een beetje strak te krijgen?

Last edited by B___MAN; 09/08/12 04:49 AM.

Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die alu-strips gaan door de sleufgaatjes en om de vorkpoot.
Ik denk dat de beschermers niet meer glad testrijken zijn,het materiaal is verouderd.
Als je het strak wilt hebben dan moet je nieuwe aanschaffen als het 23 inch wielen heeft .
24 inch zijn niet meer nieuw verkrijgbaar (helaas) .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik gebruik die alu strips (voor) niet, ik gebruik tie wraps.

Voor de achterste beschermers bij elkaar te houden met die rubberen strip met die 2 gaten, gebruik ik ook niet. Veel te stug. Ik bebruik een stukje binnenband, veel soepeler en precies op maat te maken, heel simpel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: B___MAN
Even een vraagje over de jasbeschermers.

Ik heb deze:

1.


2.

Nu heb ik al wat research gedaan en ik mis dus een aantal onderdelen.

Ik heb deze gezien en kan ik die gebruiken op deze jasbeschermers?
Hoe bevestig je de alu. strips op de voorste beschermers?
Is er een manier om deze beschermers weer een beetje strak te krijgen?


Oude jasbeschermers opknappen klik hier.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Peter over die banden ik weet nog dat het velgen waren waar hielbanden op moesten maar hoe Sr die repen rubber aan elkaar gemaakt heeft weet ik niet meer vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Haha... de vrouw voor het eerst op de Solex.
Het was te mooi weer voor de auto & net iets te ver voor de fiets.

Ze vond het best spannend. smile

(ik de telefoon in de aanslag mocht er iets uitvallen onderweg)

Last edited by B___MAN; 10/08/12 09:05 PM.

Groeten,
Jeroen!
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: B___MAN
Haha... de vrouw voor het eerst op de Solex.
Het was te mooi weer voor de auto & net iets te ver voor de fiets.

Ze vond het best spannend. smile

(ik de telefoon in de aanslag mocht er iets uitvallen onderweg)


Of omvallen...

Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Ze is heelhuids terug gekomen en ze vond het nog leuk ook. smile

Iemand nog een Solex te koop? whistle


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Dat moet je koesteren, samen toeren en gezellig maken..dat willen vrouwen vooral.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
De Solex is inmiddels bijna zo goed als klaar.

Hier zijn wat foto's:





Ik weet het sommige dingen zijn niet zoals ze horen maar dat vind ik niet erg.

Last edited by B___MAN; 17/08/12 07:43 PM.

Groeten,
Jeroen!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Net effe anders, maar gewoon leuk om te zien.
Rijden met dat ding, komop.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik zou er toch een kettingkast opzetten, verder goede Solex om te zien smile

Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Ik heb een kettingkast maar die is door de poedercoater aardig vern##kt.

Die moet ik dus nog recht proberen te kloppen/hameren/buigen.
(Of op zoek naar een vervanger maar die dingen zijn best prijzig zag ik.)


Groeten,
Jeroen!
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Even een simpele vraag:

Moet er een reflector achterop de Solex?

Op de meeste foto's op internet zie ik geen reflector.


Groeten,
Jeroen!
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
Origineel bericht van: B___MAN
Ik heb een kettingkast maar die is door de poedercoater aardig vern##kt.

Die moet ik dus nog recht proberen te kloppen/hameren/buigen.
(Of op zoek naar een vervanger maar die dingen zijn best prijzig zag ik.)


een ketingkast moogt je nooit laten zandstralen wand dan trekken ze helemaal krom daarom laat ik die van mij altijd ontlakken en dan poederlakken als ook de spatlappen wand dat matriaal is te dun om te stralen
groetjes pierre

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Dit is het beste bedrijf in de buurt hier.
Een echte oldtimer specialist!!!!!
De ketting kast van de solex komt er perfect uit.

http://www.habrakenstraalbedrijf.nl/


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Ik wil eigenlijk mijn bel vervangen en ik heb de "bel" van het onderste gedeelte afgedraaid. (met enige moeite want hij was dol gedraaid)

Het is een "VDH" bel dus ik wil deze eigenlijk wel terug erop zetten.

Heeft iemand wel eens een andere bel gebruikt en de originele "bel" opgeschroefd?
Of moet ik op zoek naar een "donor" ;-)


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ja hoor, bellen waren niet echt VDH maar gewoon een "kroon" of "klavertje" bel.
zoeken naar een goede onderkant en daar de dop op liegen.
Kom je ook eens in aanraking met de constructie van een bel want je dient wel op te letten hoe deze geconstrueerd zijn om een werkende nieuwe combinatie over te houden, met name de juiste draad van het spindeltje om de bel op te schroeven is FF zoeken ( sommigen hebben een raar soort heel grof draad) en wel of geen contramoer.
ook klepeltjes zijn er in diverse soorten en afmetingen


sommige beldoppen zijn overigens heel goed te gebruiken als luchtfilter dop voor oa Berini Eitje en andere motortjes uitgerust met een (En)Carwi of Bing carburateur

Last edited by Joan; 17/09/12 04:37 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Bedankt! Ik ga op zoek!


Groeten,
Jeroen!
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
De bel is inmiddels gelukt. Nog bedankt voor je antwoord!

Ik heb even een nieuwe vraag.
Ik heb een slot op de kop weten te tikken en nu wil ik deze bevestigen.
Hoe is dit origineel gemonteerd?

Hier een foto van de situatie:


Groeten,
Jeroen!
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Deze zit normaal vast met ijzeren strips die om het frame heen gebogen zitten. Ik heb er bij een gaten geboord in het frame en boutjes en moeren gebruikt. Wel m4.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Sommige rijwielherstellers gebuiken boorparkers maar de originele beugeltjes vind ik beter, je moet zo min mogelijk/helemaal niet in framedelen boren.
Ieder boorgat is weer een verzwakking van het geheel ,de meeste delen zijn maar gebogen plaatwerk.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Deze beugels zaten er niet bij. Heeft er iemand een foto hoe deze er uit zien?

Last edited by B___MAN; 26/10/12 02:50 AM.

Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2012
Posts: 18
C
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Nov 2012
Posts: 18
Hallo Pierre,
Ik merk op dat je van Diest bent.
Daar ik bezig ben met de restauratie van een identieke solex wou ik graag eens een kijkje komen nemen naar jouw project.
Op foto ziet hij er prachtig uit.
Groeten
Cyriel

Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
altijd welkom cyriel kom je ogen maar eens de kost geven
groetjes pierre

Joined: Nov 2012
Posts: 18
C
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Nov 2012
Posts: 18
laugh
Al bedankt bij voorbaat.
Bezorg je mij jou gegevens, dan kunnen we concreet afspreken.
PS; Hoe verstuur ik een persoonlijk bericht?
Groeten
Cyriel

Joined: Nov 2012
Posts: 18
C
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Nov 2012
Posts: 18
Ik heb nog enkele restauratietips nodig;
Hoe bescherm ik de lak van mijn pas gespoten benzinetank tegen het inwerken van benzine? (laklaag?)
Het plastic lichtkapje zit redelijk los door afgebroken plastic hoekjes die normaal in zamac beugeltjes passen.Hierdoor maakt het lichtschakelaartje slecht contact.Hoe los ik dit op?

Groeten
Cyriel.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
voor een pb te sturen ga je gewoon op de naam staan naar wie je een bericht wilt sturen en klikt het aan dan zie je het wel staan stuur een bericht en als je een bericht krijgt van iemand dan flikkert er een rood anvellopje boven aan en dan moet je daar op klikken ik zal je er een sturen
gr pierre

Page 2 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.079s Queries: 91 (0.030s) Memory: 1.3072 MB (Peak: 1.7171 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 22:08:07 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS