Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 3 of 4 1 2 3 4
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Online Happy
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Prima snelheden en trekkracht als ik dit zo lees.
En idd wat Alfons zegt, rij eerst een paar 100 km.
Wordt alleen maar beter.

Peter

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: peter57
Prima snelheden en trekkracht als ik dit zo lees.
En idd wat Alfons zegt, rij eerst een paar 100 km.
Wordt alleen maar beter.

Peter


Afgelopen week 's avonds een tochtje van 15 kilometer gemaakt met een maximale snelheid van 30 kilometer/uur.
Ook moet we het niet verpesten om allemaal 40 km/uur tegaan rijden ( anders hebben we straks allemaal een helm op )

Groetjes Carl

Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Origineel bericht van: carl
Origineel bericht van: peter57
Prima snelheden en trekkracht als ik dit zo lees.
En idd wat Alfons zegt, rij eerst een paar 100 km.
Wordt alleen maar beter.

Peter


Afgelopen week 's avonds een tochtje van 15 kilometer gemaakt met een maximale snelheid van 30 kilometer/uur.
Ook moet we het niet verpesten om allemaal 40 km/uur tegaan rijden ( anders hebben we straks allemaal een helm op )

Jij snapt het Carl , daar was/is het om te doen , geen helm op. wink

Groetjes Carl


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
zeker mensen, zo tegen de 40km/h is op een lange lege weg een mooie snelheid en misschien hard zat!
maar ik vindt het gewoon leuk om bezig te zijn op deze manier, en het is ook niet zo dat je altijd je topsnelheid hoeft te rijden, al zeker niet in de bebouwde kom en druk verkeer.
daar zijn de remmen ook niet op gebouwd en kom je zeker jezelf een keer tegen.

wat betreft de helmplicht denk ik niet dat sommigen onder ons daar direct voor moeten vrezen, het is nog niet aan de orde dat de fietspaden vergeven zijn van solexen die rond de 40km/h hier overheen scheuren.
als je op een mooie zomerdag een toertje doet van tegen de 100 kilometer mag je al blij zijn dat je een andere solexrijder tegenkomt!

de uitlaat is mijn volgende project, als er vorderingen zijn
laat ik het weten.

gr. ronald

Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Nee maar snor scooters wel die verpesten het wel voor ons.
En als de wet veranderd word dan maken ze voor de Solexen echt geen uitzondering.


Met vriendelijke groeten,

Kees.
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: Kemon
Nee maar snor scooters wel die verpesten het wel voor ons.
En als de wet veranderd word dan maken ze voor de Solexen echt geen uitzondering.


Nee inderdaat niet, maar dan wil iedereen weer een geel kenteken want dan mag je wel ongestraft 45 kilometer/uur en dan wordt het gevaarlijker omdat de meeste remmen dat niet aankunnen.

Groetjes carl

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het grootste probleem is handhaven.
Als er regelmatiger op snelheid/vermogen gecontroleerd werd ,dan zouden er veel minder te hard rijden .
In mijn Puber-tijd werd het spul gewoon in beslag genomen en je zag het nooit meer terug. sick
En als klap op de Vuurpijl nog even naar de Kantonrechter crazy
Als je dat een paar keer meegemaakt hebt , wordt je toch voorzichtiger. (een beetje grin )


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Klopt, zag zat Kreidlers en Zundapps die eruit zagen als een motor, klonken als een motor maar een brom plaatje hadden.
Hun soortgenoten als motor waren er ook zal

Mooi ding zo een KS125

Dan ben ik wel heel braaf met mijn C310 kleppenbak, is nog steeds 50 cc en heeft een 8 mm carburateur, alleen de onstekingsverlater is vastgezet. met wind in de rug 70 op de teller ( 60 echt)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
tja mannen, als er dan toch ooit een helmplicht mocht komen houden we dat toch niet tegen.
als ik dan zo links en rechts hier op het forum aan het lezen ben zijn er nogal wat mensen die de solex iets sneller willen maken.
we kunnen toch moeilijk gaan verlangen dat iedereen zijn solex maar braaf orgineel houd?
de jonge generatie op de snorscooters heb je op dit gebied al helemaal niet in de hand.
laten we er allemaal maar op ons eigen manier van genieten zo lang we kunnen, hebben we dat maar gehad!

gr. ronald

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Hoe ze het doen weet ik niet maar bij ons in de buurt rijden er een paar 125CC 4 takt scooters rond ( tenminste dat vermoeden heb ik gezien het geluid en acceleratie vermogen) met een blauw snor plaatje.
vermoed dat het origineel ongebruikt in de schuur staat.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: laveron
tja mannen, als er dan toch ooit een helmplicht mocht komen houden we dat toch niet tegen.
als ik dan zo links en rechts hier op het forum aan het lezen ben zijn er nogal wat mensen die de solex iets sneller willen maken.
we kunnen toch moeilijk gaan verlangen dat iedereen zijn solex maar braaf orgineel houd?
de jonge generatie op de snorscooters heb je op dit gebied al helemaal niet in de hand.
laten we er allemaal maar op ons eigen manier van genieten zo lang we kunnen, hebben we dat maar gehad!

gr. ronald


Als je sneller gaat dan de toegestane 25 km/u (met een tolerantie van + - 10 km, dus 35 km/u) dan is het ook voor je eigen veiligheid aan te raden om een geel kenteken en een helm aan te schaffen.

Er zijn mensen die heel hard gelobby-d hebben om de Solex als snorfiets onder te brengen.
Mede dankzij hun kunnen we nu volop genieten van de wind in onze haren (als we nog haren hebben).

Dus zeker de Solex rijders die vèr boven de 35 km/u gaan zouden ons een dienst bewijzen door een geel kenteken aan te vragen.

Laat de Solex alsjeblieft de uitzondering blijven, daar kunnen we allemaal aan meewerken.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
ik denk dat 80 % van de solex rijders dan aan de helm moet , en een geel kent , deze groep wil je echt niet tussen de auto,s op de rijbaan hebben dan wordt het pas echt gevaarlijk
zelf rij ik ook 35+ en ik moet er niet aan denken dat ik met deze snelhied de rijbaan op moet , en er komt nog altijd bij dat je je gezond verstand moet gebruiken

gr rinus

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Harding
ik denk dat 80 % van de solex rijders dan aan de helm moet , en een geel kent , deze groep wil je echt niet tussen de auto,s op de rijbaan hebben dan wordt het pas echt gevaarlijk
zelf rij ik ook 35+ en ik moet er niet aan denken dat ik met deze snelhied de rijbaan op moet , en er komt nog altijd bij dat je je gezond verstand moet gebruiken

gr rinus

Zondag nog de scooter van de dochter van mijn broer opgevoerd, niet op verzoek van de dochter maar op verzoek van mijn broer.
Die vond niet dat zijn dochter als een rijdende chicane steeds maar weer door de auto's de hoek in gedrukt moest worden, daar zitten meer labiele figuren achter dat ronde stuur dan stabiele figuren aan dat ( bijna rechte ) stuur.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Harding
ik denk dat 80 % van de solex rijders dan aan de helm moet , en een geel kent , deze groep wil je echt niet tussen de auto,s op de rijbaan hebben dan wordt het pas echt gevaarlijk
zelf rij ik ook 35+ en ik moet er niet aan denken dat ik met deze snelhied de rijbaan op moet , en er komt nog altijd bij dat je je gezond verstand moet gebruiken

gr rinus

Zondag nog de scooter van de dochter van mijn broer opgevoerd, niet op verzoek van de dochter maar op verzoek van mijn broer.
Die vond niet dat zijn dochter als een rijdende chicane steeds maar weer door de auto's de hoek in gedrukt moest worden, daar zitten meer labiele figure
n achter dat ronde stuur dan stabiele figuren aan dat ( bijna rechte ) stuur.


Hoe hard loopt hij nu dan ? 200 ofzo .
Als jij met zo'n scooter die mafkezen voor wil blijven móet je wel enige snelheid hebben ,dan word het met de scooter er ook niet veiliger op .
Ik denk dat ze beter haar gezond verstand kan gebruiken en goed opletten wat de automobilist wil gaan doen .Als je wat eerder van huis gaat heb je tijd genoeg lijkt mij .


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Nu 65 in plaats van 45, vroeger van huis gaan helpt niet, dat doe ik al . sta je om 6 uur smorgens op de A1 soms al in de file.
Mafkezen heb je de hele dag door.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Wie is hier de mafkees , met de scooter op de A1 crazy


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: kees33
Wie is hier de mafkees , met de scooter op de A1 crazy


Met een Centurion en Punt 50 zou ik af en toe wel willen, maar dat schijnt niet te mogen.
Van de Winter maar weer met de Transit, voorruit verwarming en Skyradio

Overigens heb ik een andere scooter dan die van de dochter van mmijn broer, de eerste is een Yamaha 400, das best nog te doen op de A1 de tweede een Vespa 50 (4takt) die kan je beter voor het dorp houden ja.

Last edited by Joan; 28/09/11 09:14 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
oké mensen, voor mij weer even naar de orde van de dag.

DE UITLAAT!

ik heb gisteren een oude 3800 uitlaat open geslepen om goed te kunnen zien hoe dit er aan de binnenkant uitziet.
(zie foto)

de grote pijp loopt aan de binnenkant van de demper helemaal door tot de andere kant, en is op het uiteinde hiervan open.

het kleine pijpje loopt ook nog zo'n 2cm door in de demper.

tevens kwam ik nog een metalen pannenspons tegen, voor de demping.
het gehele binnenwerk was behoorlijk vettig, maar minder als dat ik verwacht had.

het lijkt mij dat de uitlaatgassen toch wel wat moeite moeten doen om de uitgang te kunnen vinden via dat kleine pijpje dat ook nog eens 2cm binnenin de demper uitsteekt, dus zit ik er eerst maar eens aan te denken dit pijpje gelijk met de binnenwand van de demper weg te slijpen.
zal de uitstroom van de gassen toch wel wat makkelijker maken?

gr. ronald

Attached Images
IMAGE0001.JPG.JPG (201.9 KB, 80 downloads)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jaha en ik denk dat het pijpje dan waarschijnlijk snel verstopt gaat raken. Nu stroomt het vuil erlangs. Dan niet meer.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Origineel bericht van: Alfons1959
Jaha en ik denk dat het pijpje dan waarschijnlijk snel verstopt gaat raken. Nu stroomt het vuil erlangs. Dan niet meer.

Welk vuil , oh ja mengsmering natuurlijk. grin


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat de uitlaat niet goed werkt komt door de aangroei van verbrandingsproducten die niet heet genoeg geworden zijn in de verder deel van de pijp,
Een kleine aangroei van een m.m. maakt het afvoer al heel wat moeilijker en is op een makele mannier er niet uit te halen en zeker niet met een of ander slap draadje of een bosje staaldraden.
Blaas met een lucht pistool lucht door de inlaatpijp(hoeft niet heel sterk te zijn ) en stook de buitenkant van de pijpdonkerrood heet op een kleine plaats ,een 3 c.m.
als je de pijp nu langzaam verder richting uitlaatpot (langzaam) gaat verwarmen zal je zien dat het warmtefront vanzelf verder gaat lopen richting uitlaatpot en verder in de demper naar het potje
Door nu ook het potje te verwarmen zal de gehele uitlaat geheel zuiver branden en ook de stalen spons is er dan ook uit en kan de uitlaat er weer een tijd tegen.

Last edited by Jan Vennix; 29/09/11 04:18 AM.
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Jan Vennix
Dat de uitlaat niet goed werkt komt door de aangroei van verbrandingsproducten die niet heet genoeg geworden zijn in de verder deel van de pijp,
Een kleine aangroei van een m.m. maakt het afvoer al heel wat moeilijker en is op een makele mannier er niet uit te halen en zeker niet met een of ander slap draadje of een bosje staaldraden.
Blaas met een lucht pistool lucht door de inlaatpijp(hoeft niet heel sterk te zijn ) en stook de buitenkant van de pijpdonkerrood heet op een kleine plaats ,een 3 c.m.
als je de pijp nu langzaam verder richting uitlaatpot (langzaam) gaat verwarmen zal je zien dat het warmtefront vanzelf verder gaat lopen richting uitlaatpot en verder in de demper naar het potje
Door nu ook het potje te verwarmen zal de gehele uitlaat geheel zuiver branden en ook de stalen spons is er dan ook uit en kan de uitlaat er weer een tijd tegen.

Dat moet je even uitleggen Jan


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Ja Peter zo`n spons is van heel dun materiaal gemaakt en zal door erg heet te stoken verpulveren.Of het dan een weg naar buiten weet te vinden..


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: ghostrider
Ja, dat weet zich een weg naar buiten te vinden.

Dat is weleen zware bevalling crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ijzer kan ook branden, waarschijnlijk merk je er weinig van, hij komt er echt niet uit als spons.
Als je dat "smidsvuur" overdrijft vallen de gaten in je pot, gebruik dus niet teveel lucht en al helemaal geen pure zuurstof, daar is het snijbrander effect op gebaseerd, het verbranden van ijzer, het gevormde oxide heeft een lager smeltpunt dan ijzer en vloeit als slak weg VOORDAT het ijzer zelf begint te smelten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Daarom schreef Jan Vennix ook "zachtjes" blazen.
Bovendien is het zo dat als je hard blaast in de uitlaat datje dan het vuurtje uitblaast.


Dat weet Jan, dat weet Jij en ik weet het ook, je kan dat echter niet vaak genoeg benadrukken, zeker als men denkt dat die pannenspons ooit door dat gaatje naar buiten kan komen als pannenspons.

Ik heb wel met afbranden vaak dat er een harde wit grijze dikke droge laag achterblijft ( AS) die alsnog met een draad verwijderd moet worden wat dan wel makkelijk gaat want de kleefpasta is wel weg.
Voor mensen die van hamers houden, voorzichtig kloppen met een hamer met sterk afgeronde kanten will ook de as laag wel breken en kan je zzo wegkloppen, pech heb je wel als een brokje blijft en precies in je uitlaatpijpje blijft sukkelen dan is het bij je hebben van een juist kruiskopschroevedraaijer een uitkomst.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
Origineel bericht van: Alfons1959
Jaha en ik denk dat het pijpje dan waarschijnlijk snel verstopt gaat raken. Nu stroomt het vuil erlangs. Dan niet meer.



zou kunnen Alfons, maar dat is dan ook weer makkelijk en snel door te prikken.

het gaat mij er meer om wat het resultaat zou zijn als ik dit pijpje aan de binnenzijde van de demper weg slijp, het lijkt mij dat de doorstroom van de uitlaatgassen makkelijker naar buiten kunnen.

ik ga dit gewoon eens proberen en zien wat het resultaat is!

eerst nog even bekijken hoe ik het open geslepen gat in de demper weer ga dichten, zit te denken aan
een rvs deksel van een kookpan op de juiste maat te maken (iets groter dan het gat) en deze met een bout in het midden te bevestigen, natuurlijk een afstand busje ertussen, anders duw je bij het aandraaien van de bout je demper of pannendeksel in elkaar.

tussen deksel en demper iets van siliconen pakkingkit (bleu RTV).

ook makkelijk om later je uitlaat goed schoon te kunnen maken zo'n kijkgaatje/dekseltje.

gr. ronald

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan

Dat weet Jan, dat weet Jij en ik weet het ook, je kan dat echter niet vaak genoeg benadrukken, zeker als men denkt dat die pannenspons ooit door dat gaatje naar buiten kan komen als pannenspons.

Ik denk dat jij denkt dat ik dat denk , ik dacht het niet grin

Ik heb wel met afbranden vaak dat er een harde wit grijze dikke droge laag achterblijft ( AS) die alsnog met een draad verwijderd moet worden wat dan wel makkelijk gaat want de kleefpasta is wel weg.
Voor mensen die van hamers houden, voorzichtig kloppen met een hamer met sterk afgeronde kanten will ook de as laag wel breken en kan je zzo wegkloppen, pech heb je wel als een brokje blijft en precies in je uitlaatpijpje blijft sukkelen dan is het bij je hebben van een juist kruiskopschroevedraaijer een uitkomst.


Een stuk hout , b.v. een ½ meter bezemsteel werkt ook goed.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
een ½ meter bezemsteel werkt ook goed.

Oppassen voor de boze heks wink

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Joan

Dat weet Jan, dat weet Jij en ik weet het ook, je kan dat echter niet vaak genoeg benadrukken, zeker als men denkt dat die pannenspons ooit door dat gaatje naar buiten kan komen als pannenspons.

Ik denk dat jij denkt dat ik dat denk , ik dacht het niet , een bewijs dat je toch denkt al stel je dat je niet dacht :grin
Ik heb wel met afbranden vaak dat er een harde wit grijze dikke droge laag achterblijft ( AS) die alsnog met een draad verwijderd moet worden wat dan wel makkelijk gaat want de kleefpasta is wel weg.
Voor mensen die van hamers houden, voorzichtig kloppen met een hamer met sterk afgeronde kanten will ook de as laag wel breken en kan je zzo wegkloppen, pech heb je wel als een brokje blijft en precies in je uitlaatpijpje blijft sukkelen dan is het bij je hebben van een juist kruiskopschroevedraaijer een uitkomst. Een stuk hout , b.v. een ½ meter bezemsteel werkt ook goed.

Last edited by Joan; 30/09/11 01:24 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zou je denken ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Zou je denken ??

voor het spreuken topic:
met denken,passen en meten word de meeste tijd versleten.

De grootste oen kent alleen maar het doen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
Origineel bericht van: Willem61
Dan word de weerstand ook minder als de uitlaat gassen makkelijker weg kunnen, wat vermogens verlies kan opleveren.
Zoek maar eens op het forum, Jan Venix is hier al eens uitvoerig op in gegaan.
Het uitlaatje is niet voor niets zo gebouwd, en een belangrijk onderdeel van je solexmotortje, en niet zomaar een pijpje die de gassen bij je gezicht weg houden.




dit ben ik enigzins wel met je eens, maar er zijn ook mensen die goede ervaringen met een uitlaat met dikkere pijp hebben of zelf een gaatje in de demper boren.
hier kunnen de uitlaat gassen voor mijn gevoel ook makkelijker naar buiten.

ik denk dat dit per solex kan verschillen en het gewoon een kwestie is van uitproberen.

misschien is het wel beter om de gassen nog meer tegen te houden via tussenschotjes in de demper, ik weet het niet. (ga ik misschien ook nog wel eens uitproberen).

wordt vervolgd.......

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat zwart had eigenlijk de hele omtrek moeten hebben dat is een teken dat het zand hier geen kans heeft gehad tegelijk de cilinder en de zuiger te raken en heeft toen maar genoegen genomen met het afschuiren van de andere kant van de zuiger.
Dat zwart of liever donkerbruin ontstaat na een bepaalde tijd als de motor heeft gelopen zonder zand en ander ongerechtigheden die kans hebben gezien de afstand tussen de zuiger en de cilinder
te overbruggen,ik bedoel ongerechtigheden die groter zijn dan de dikte van de dunsteplaats van de oliefilm

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Als je van 3000 toeren naar 6000 toeren gaat dien je minimaal 2 keer zoveel gas weg te sturen.
Bovendien heb je extra gas nodig om bij die 6000 toeren te komen want de weerstand die overwonnen moet worden is kwadratisch dus voor 2 keer zoveel output heb je door de bank 4 keer zoveel input nodig.
probeer dat maar eens weg te sturen door hetzelfde pijpje.

Een kreidler of een zundapp met 12000 toeren gebruiken 32 mm uitlaatpijpen dat is bijna een rioolbuis

Tegendruk is leuk voor trekkracht en tot op zekere hoogte brengt meer trekkracht je iets meer snelheid maar dat is al heeeeeeel gauw op.
Om bovenin meer te winnen dien je onderin op te offeren, het is maar wat je wil.

Jan Vennix heeft denk ik wel het optimum na al die jaren experimenteren maar dat hoeft geen blauwdruk te zijn voor iets wat je zelf anders zou willen.

voor het spreuken topic: verandering van spijs doet eten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Wat de uitlaat betreft alle snelle motoren halen de snelheid voor meer als 70 procent ui een juist passende uitlaat,als alle mensen en alle fabrieken van snelle motoren een passende uitlaat monteren en voor het geluid een passende nademper waarom zullen wij dan een beter pijpje ontwikkelen voor een prutsmotortje als van een solex.
Als je een iets grotere snelheid uit je motor kan halen met zo een prutspijpje dan is er iets mis met je( pruts) motor .
Een pijpje kan alleen maar gas uit het cilindertje laten weglopen en tegelijk ook nog wat gas wat er in had moeten blijven
Bedednk altijd wat er uit is gegaan daar zal de motor niet goed op lopen (tenminste bij ons).
Als dat wel zo is dan zou ik overwegen om het uitlaat gas een twede leven te geven en weer terug voeren naar de carburator.

Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
Origineel bericht van: Jan Vennix
Wat de uitlaat betreft alle snelle motoren halen de snelheid voor meer als 70 procent ui een juist passende uitlaat,als alle mensen en alle fabrieken van snelle motoren een passende uitlaat monteren en voor het geluid een passende nademper waarom zullen wij dan een beter pijpje ontwikkelen voor een prutsmotortje als van een solex.
Als je een iets grotere snelheid uit je motor kan halen met zo een prutspijpje dan is er iets mis met je( pruts) motor .
Een pijpje kan alleen maar gas uit het cilindertje laten weglopen en tegelijk ook nog wat gas wat er in had moeten blijven
Bedednk altijd wat er uit is gegaan daar zal de motor niet goed op lopen (tenminste bij ons).
Als dat wel zo is dan zou ik overwegen om het uitlaat gas een twede leven te geven en weer terug voeren naar de carburator.







Jan, als ik je goed begrijp zeg jij niets aan de uitlaat doen en gewoon orgineel houden voor het beste resultaat omdat de fabriek al de beste uitvoering heeft geleverd/geproduceerd?

zou kunnen, maar waarom werden dan vroeger al door vele mensen waaronder ikzelf bij brommers de orginele dempers vervangen door niet goed gekeurde dempers, uitlaatbochten ingekort, bredere bochten gemonteerd.

toch meestal om iets meer snelheid uit het rijwiel te krijgen, en mijn ervaringen zijn dat dat ook vaak zo is.
dus waarom bij de solex ook niet gewoon proberen! (leverd het niets op is er ook niets verloren, hooguit wat vrije tijd, maar een ervaring rijker).

gr. ronald

Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
oké, gistermiddag kookpan uit het keukenkastje gepakt en gescalpeerd.
daarna snel naar de schuur om met de uitlaat aan de slag te gaan.
allereerst de demper aan de binnenzijde maar eens goed vetvrij gemaakt, en de uitlaatpijp ook met een staalkabel in de boormachine.(als je het met beleid doet werkt dit perfekt en is daarna ook zeker 100% schoon tot op het kale metaal, gaat je met uitbranden of een brander aan de buitenkant er op nooit zo snel en goed lukken).

deksel van de pan op maat geslepen en binnenin de demper rond de pijp een metalen klemmetje met daarover een plaatje met 2 bouten vast gezet, zodat hier weer het deksel op gemonteerd kan worden met vloeibare siliconen pakking er tussen.

de pannenspons die bij het openslijpen van de demper tevoorschijn is gekomen heb ik niet terug geplaatst.

de siliconenpakkig moest natuurlijk nog drogen dus heb vandaag pas kunnen rijden met deze superschone uitlaat die nu dus nog orgineel is op de pannenspons en het deksel na.

toertje van 80 kilometer, dus ik heb een goed beeld gekregen van de prestaties met deze uitlaat zoals hij nu is voor ik er verder iets aan ga veranderen.

wordt vervolgd.......

gr. ronald

Attached Images
IMAGE0001.JPG.JPG (156.4 KB, 123 downloads)
IMAGE0003.JPG.JPG (208.01 KB, 122 downloads)
IMAGE0004.JPG.JPG (111.54 KB, 119 downloads)
IMAGE0005.JPG.JPG (215.53 KB, 119 downloads)
IMAGE0006.JPG.JPG (200.42 KB, 120 downloads)
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
ziet er goed uit Ronald

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja mooi, je hebt DaVinci uitlaten maar nu ook Tomado's laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
En wat was nu het verschil tussen de vuile en de schone uitlaat of was dat niet merkbaar.

Groetjes carl

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Leuk gedaan hoor. Meteen RVS dus blijft goed.
Heb je er ook dempingmateriaal in gedaan ??


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
het verschil tussen schoon en vuil was wel merkbaar, maar heel gering.
iets meer snelheid met hele lichte tegenwind, denk 1km/h.

er is geen dempingsmateriaal in gegaan en bleek ook niet echt nodig, het geluid viel me veel mee.
iets blikkerig geluid bij stationair draaien (door het dunwandige deksel waarschijnlijk), maar bij voluit rijden viel het mij niet echt op.
overigens geen lekkage met de siliconenpakking!

ik ga nu het pijpje aan de binnenzijde amputeren.

gr. ronald

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ben benieuwd na de amputasie.

Last edited by Alfons1959; 03/10/11 02:08 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
pijpje weggeslepen en vanmiddag 20 kilometer gereden bij dezelfde weersomstadigheden als gisteren, geen enkel verschil gemerkt, maar ook niet in de negatieve zin.

moet nog eens bedenken wat ik nu ga proberen te veranderen in de demper.

gr. ronald

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: laveron
pijpje weggeslepen en vanmiddag 20 kilometer gereden bij dezelfde weersomstadigheden als gisteren, geen enkel verschil gemerkt, maar ook niet in de negatieve zin.

moet nog eens bedenken wat ik nu ga proberen te veranderen in de demper.

gr. ronald


Durf het haast niet te vragen, maar als je nu eens heel dat pijpje weg haalt.
Dit zou ons weer een stap verdere inzichten geven.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Boor in ieder geval een paar gaten ( door en door) in de lange pijp die in je potje steekt zodat hij voor het gas wat korter lijkt omdat een gedeelte dan al eerder uit kan stromen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Boor in ieder geval een paar gaten ( door en door) in de lange pijp die in je potje steekt zodat hij voor het gas wat korter lijkt omdat een gedeelte dan al eerder uit kan stromen.


Wat wil je hier mee bereiken Joan. Ikke nie snappe. HAHhAAaa


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
Origineel bericht van: Joan
Boor in ieder geval een paar gaten ( door en door) in de lange pijp die in je potje steekt zodat hij voor het gas wat korter lijkt omdat een gedeelte dan al eerder uit kan stromen.


ik had me al voorgenomen heel deze pijp weg te halen en dan eens zien wat het doet, en dan daarna eventueel met tegendruk schotjes wat proberen.
maar zoals jij voorsteld Joan met die gaten kan ik eerst eens proberen, dan kan mijn idee daarna altijd nog!
denk dat ik vanaf nu dan weer wel een pannenspons ga monteren, anders wordt het geluid wat teveel van het goede.
we gaan aan het werk en laten het weer weten..............

gr. ronald

gr. ronald

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Spannend allemaal. smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
Origineel bericht van: Alfons1959
Spannend allemaal. smile




zeker Alfons, misschien ook wel allemaal een hoop werk voor niets, maar dan weten we dat ook weer.
overigens je voorstel om het gehele pijpje weg te halen vindt ik in deze fase wat drastisch, komt eventueel op het laatst en dan ga ik eerst nog met langere pijpjes aan de slag.
(vanaf 10cm lengte en dan iedre keer 1`cm inkorten, neem ik gewoon een ijzerzaag mee op de proefrit).

vanavond de wens van Joan vervult en de twee gaten in de pijp binnenin de demper geboord, door de pijp heen, dus eigenlijk 4 gaten van 5mm.
(de foto is helaas wat donker)!

ook nog demping aangebracht, heb hiervoor een grof scotchbrite
lapje gebruikt, worden ook als schuurmiddel voor verflagen gebruikt.
deze wil niet branden als ik er een aansteker bij houd , dus zal het wel overleven in de demper.
de uitgang naar het pijpje heb ik natuurlijk ruimschoots vrij gelaten van dempingsmateriaal ;-)

de zaak weer afgesloten met de bekende blauwe siliconenpakking,
kan het tot morgen weer goed drogen.

ben benieuwd of het wat heeft opgeleverd, wordt vervolgd........

gr. ronald

Attached Images
IMAGE0002.JPG.JPG (187.42 KB, 83 downloads)
IMAGE0004.JPG.JPG (198.18 KB, 69 downloads)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik vermoed dat het cm voor cm niet zo veel invloed heeft op de snelheid.
De demper is bedacht om de Solex een bepaalde eindsnelheid te geven.(25à30km/uur ??)
Het pijpje wat de demper uitkomt is bepalend voor de druk in de demper.
Hoe hoger het toerental , hoe hoger de druk in de demper.
Op een gegeven moment is er een balans tussen toerental en tegedruk , de motor kan niet sneller draaien.
Door het uitgaande pijpje in diameter te vergroten wordt de druk in de demper lager en zou het toerental hoger kunnen worden totdat er weer een balans is tussen toeren en druk.
Kortom : probeer een groter uitgaand pijpje op de demper.
sommigen boren een gaatje onderin de demper heeft hetzelfde effect , in beide gevallen krijg je wel wat meer geluid/ herrie uit de uitlaat.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Joan bedoelt het eigenlijk anders, denk ik. Kijk hier eens:

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...oeren#Post59114


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nee niet anders , door een uitgaand pijpje met een grotere diameter bereik je hetzelfde : minder (tegen)druk in de demper.
Een gaatje boren is gemakkelijker.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja WEL anders, door een gat op die plek te boren kort je ook de te lange pijp in want je creeert een zij uitstroom, het is namelijk niet alleen een gat in het deksel, maar op die specifieke plek ook twee gaten in het onderliggende pijpstuk.

Wat er nu gebeurd is dat er een deksel is gemaakt op de pot, via dit deksel kun je inwendig dus de (TE) lange pijp ook inboren en zo voor het gas korter maken.
Weghalen zoals voorgesteld moet je NIET doen want dan hangt het potje alleen nog maar aan de voorste soldering van de pijp en niet meer ook achteraan, het potje trilt dan los van zijn soldering daar


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
oké Joan grote pijp laten zitten dus, en als ik het goed begrijp heeft het geen zin om met verschillende lengte's van het uitgaande pijpje te gaan testen nu ik de 2 gaten in de pijp binnenin de demper geboord heb?

ik ben nog niet aan een testrit toegekomen, te vroeg donker!

denk dat ik hierna de uitlaatbocht naar het spruitstuk maar eens wat korter ga maken, banaan vormig i.p.v. die rare grote kromming.

gr. ronald

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dan moet je maar net de juiste lengte te pakken hebben. Te kort of te lang en je bent je vermogen kwijt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Dan moet je maar net de juiste lengte te pakken hebben. Te kort of te lang en je bent je vermogen kwijt.

Het is geen orgelpijp die zijn toonhoogte kan verliezen als hij niet op lengte is gestemd.
Maar verwacht er ook geen tientallen kilomers winst mee, hier is het "alle beetjes" helpen maar in combinatie met wat er al gebeurd is kan het schelen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Weet ik Joan, we hebben er al over gahad. En we zijn het erover eens dat de uitlaat een heel heel heel belangrijk ding is voor de 2 takt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
Origineel bericht van: Alfons1959
Dan moet je maar net de juiste lengte te pakken hebben. Te kort of te lang en je bent je vermogen kwijt.


ik vindt het niet erg als ik iets probeer en het werkt niet, kost alleen wat tijd verder niets.
(materiaalkosten zijn bij deze werkjes nihil).

overigens Joan. weet jij of er al eens iets geprobeerd is met tegendruk schotten binnenin de demper,
of zou dat niet werken?

gr. ronald

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, ik zou zeggen haal de demper eens helemaal weg. Dus alleen de lange bocht. Ik ben benieuwd. Oke misschien wat herrie, maar dan weten we wat meer. Wie weet maakt het niets uit.
Meer gaten boren, pijpje eruit, langer pijpje eraan. enz...
Vind het hartstikke mooi dat je dat doet. Leren we allemaal wat van. Teminste ik wel iig.
Succes en ik blijf benieuwd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die mensen in Goes worden helemaal gek van Ronald met z'n afgezaagde uitlaatje. eek sick en hij blijft maar heen en weer rijden crazy
Probeer anders eens een oud type uitlaat met de demper boven ,daar kan je meer mee expirimenteren.
Er staat er nog een op MP : http://link.marktplaats.nl/489780230

Last edited by FFAnders; 06/10/11 04:51 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jaha en het houd hem niet van de straat af. HAHhAaa


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: laveron
overigens Joan. weet jij of er al eens iets geprobeerd is met tegendruk schotten binnenin de demper,
of zou dat niet werken?

gr. ronald

Geen idee ( dat proberen dan) Oude potjes boven hadden wel schotjes, maar door de bank genomen is het totale volume van het potje te klein om dat nog eens op te gaan delen, dat dunne eindpijpje bepaald al goeddeels de overdruk.
Je zou een manometer dienen te monteren om te zien hoe hoog de druk nu al oploopt en dat gaan vergelijken met de diverse drukken in kamers van "echte" uitlaten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: laveron
overigens Joan. weet jij of er al eens iets geprobeerd is met tegendruk schotten binnenin de demper,
of zou dat niet werken?

gr. ronald

Geen idee ( dat proberen dan) Oude potjes boven hadden wel schotjes, maar door de bank genomen is het totale volume van het potje te klein om dat nog eens op te gaan delen, dat dunne eindpijpje bepaald al goeddeels de overdruk.
Je zou een manometer dienen te monteren om te zien hoe hoog de druk nu al oploopt en dat gaan vergelijken met de diverse drukken in kamers van "echte" uitlaten.




dat is ook weer waar, als ik het dunne pijpje zou vernauwen wordt de tegendruk natuurlijk ook al groter.

scheelt ook een hoop werk.
als het weer het dit weekend toelaat kan ik proefrijden met de geboorde gaten in de pijp binnenin de demper.

gr. ronald

Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Ik heb half voor de grap maar ook uit nieuwgierigheid van het voorjaar het effect van simpele uitlaat modificaties getest. Het resultaat van die tests heb ik hier gemeld. De reactie was op 9 mei van dit jaar. Via de zoekfunctie krijg je deze link:
http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...rzoek#Post56452
Omslachtig maar het is me even niet duidelijk hoe je het subtieler kunt doen. Het is al laat. Het filmpje is te zien onder
http://www.youtube.com/watch?v=yu9P2H5mMNo

Groet,

Huub Haaker

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
De voorgestelde wijzigingen zijn nu toch weer anders dan jij indertijd gestest hebt, overigens rijden JRT cylinders veel beter als je de spoelpoorten en de uitlaatpoort bijwerkt.
Heeft veel meer effect dan aan de itlaat sleutelen.
het is altijd een combinatie van factoren.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
nou ,nou, nou, vanavond dan endelijk even kunnen rijden
(er viel even geen water uit den hemel;-) met de laatste aanpassing, de geboorde gaten zoals Joan voorstelde.

ik kan eigenlijk nog niet vertellen of er veel verschil is gezien ik te maken had met een andere weerfactor, namelijk zo'n windkracht 6 á 7 tegen m'n kop aan.

maar ik heb het idee dat de trekkracht bij optrekken uit stilstand wel iets is toegenomen en het blikkerige geluid
is weg nu ik weer dempingsmateriaal heb aangebracht.

de cijfers van vanavond 24km/h tegen de wind in en 42km/h met wind mee (zonder te gaan viertakten, dat dan weer wel)!

deze snelheden zeggen me niet zoveel, a.s.zaterdag voorspellen de profeten mooi weer, dus krijg ik dan een beter beeld van de huidige prestatie's.

gr. ronald

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Je kan veel beter een andere wielmaat ingeven in je teller,werkt veiliger en je motor heeft het dan niet zo moeilijk .
En voor de wind tegen kan je een teller afstellen op een kleine wielmaat en een andere teller op een iets grotere wielmaat.Nu hoef je voor wind mee of tegen alleen de teller te wisselen om weer dezelfde aflezing te zien op je tellertje.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi , Patent op aanvragen Jan grin


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Je kan veel beter een andere wielmaat ingeven in je teller,werkt veiliger en je motor heeft het dan niet zo moeilijk .
En voor de wind tegen kan je een teller afstellen op een kleine wielmaat en een andere teller op een iets grotere wielmaat.Nu hoef je voor wind mee of tegen alleen de teller te wisselen om weer dezelfde aflezing te zien op je tellertje.

Ik heb ook tellers daar kun je tegelijk meerdere wielmaten in programmeren, dat is voor als je meer fietesen hebt bijv een ATB met 26" en een racefiets met 28" kun je met 1 teller alles bijhouden.
Hoef je alleen maar te switchen van setting.

Het kan nog beter, een oude lucia teller nemen en daar de naald vastzetten op 45, doen ze vaak zelf al.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
Origineel bericht van: Jan Vennix
Je kan veel beter een andere wielmaat ingeven in je teller,werkt veiliger en je motor heeft het dan niet zo moeilijk .
En voor de wind tegen kan je een teller afstellen op een kleine wielmaat en een andere teller op een iets grotere wielmaat.Nu hoef je voor wind mee of tegen alleen de teller te wisselen om weer dezelfde aflezing te zien op je tellertje.



hoe bedoel je dat precies Jan?

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Eigenlijk precies zoals ik het heb voor u had opgeschreven.
Je kan een solex heel gemakkelijk harder laten lopen door een kleinere wielmaat in te geven in je teller.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
laugh laugh

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
correct

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Origineel bericht van: Jan Vennix
Eigenlijk precies zoals ik het heb voor u had opgeschreven.
Je kan een solex heel gemakkelijk harder laten lopen door een kleinere wielmaat in te geven in je teller.


Volgens mij moet je dan juist een grotere wielmaat ingeven.


Klopt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
Origineel bericht van: ghostrider
Origineel bericht van: Jan Vennix
Eigenlijk precies zoals ik het heb voor u had opgeschreven.
Je kan een solex heel gemakkelijk harder laten lopen door een kleinere wielmaat in te geven in je teller.


Volgens mij moet je dan juist een grotere wielmaat ingeven.



helemaal correct, als je een grotere wielmaat insteld gaat de af te lezen snelheid die zichtbaar is op je teller omhoog.
durf het bijna niet te zeggen, maar ga nu toch wel wat twijfelen aan je deskundigheid Jan ;-)

maar de teller staat zoals altijd gewoon op 24 inch ingesteld, ga natuurlijk niet mezelf voor de gek houden, daar worden we niet wijzer van, toch!

a.s. weekend wordt er mooi weer voorspeld mannen, kunnen we er allemaal weer op uit met onze scheurijzers en kan ik mijn uitlaatje goed gaan testen.

gr. ronald

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: laveron
Origineel bericht van: ghostrider
Origineel bericht van: Jan Vennix
Eigenlijk precies zoals ik het heb voor u had opgeschreven.
Je kan een solex heel gemakkelijk harder laten lopen door een kleinere wielmaat in te geven in je teller.


Volgens mij moet je dan juist een grotere wielmaat ingeven.



helemaal correct, als je een grotere wielmaat insteld gaat de af te lezen snelheid die zichtbaar is op je teller omhoog.
durf het bijna niet te zeggen, maar ga nu toch wel wat twijfelen aan je deskundigheid Jan ;-)

maar de teller staat zoals altijd gewoon op 24 inch ingesteld, ga natuurlijk niet mezelf voor de gek houden, daar worden we niet wijzer van, toch!

a.s. weekend wordt er mooi weer voorspeld mannen, kunnen we er allemaal weer op uit met onze scheurijzers en kan ik mijn uitlaatje goed gaan testen.

gr. ronald



Iedereen kan zich wel eens vergissen he. Jan is uitermate deskundig, zoals velen hier.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
zeker Alfons, lachebekkie met knipoog achter de tekst niet opgevallen?

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: laveron
zeker Alfons, lachebekkie met knipoog achter de tekst niet opgevallen?


Ja nu zie ik het, oke.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Volgens mij is een twijfellaar een bed uit twee delen ,en dan komt het wel eens voor dat je je eens kan vergissen.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Hans
Een twijfelaar is een bed van 120cm met een gedeeld spiraal.Lidtekens op mijn knie zijn het bewijs blush cool


Waar zat het spiraal bij jou dan ? In je knieën ???

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: ghostrider
Moet je ook maar gewoon gaan slapen wink


En niet op de knieën maar netjes op de rug en handjes boven de deken.

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Hans
Een twijfelaar is een bed van 120cm met een gedeeld spiraal.
Lidtekens op mijn knie zijn het bewijs blush cool

Jij moet toch wel een enorm lid hebben Hans als er littekens van op je knieën komen.... grin


Groet, Tim
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
vandaag ritje gemaakt van zo'n 70 kilometer, was mooi weer en weinig tot geen wind.
voor de wind 39 á 40 km/h, tegenin de wind rond de 35 km/h.

dus zonder twijfel(aar) toch wel wat voordeel met de laatste aanpassing!

het volgende is het inkorten van de uitlaatbocht, kijken wat dat voor invloed heeft op het rijgedrag.

gr. ronald

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Ik zou het lekker zo laten Ronald, de solex rijdt naar mijn idee super gezien de resultaten ben je al strafbaar hahaha, maar je moet het natuurlijk zelf weten hé.

Groetjes carl

Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
Origineel bericht van: carl
Ik zou het lekker zo laten Ronald, de solex rijdt naar mijn idee super gezien de resultaten ben je al strafbaar hahaha, maar je moet het natuurlijk zelf weten hé.

Groetjes carl




is ook zo, hij rijdt nu heel goed.
maar ik wil toch nog zien of er meer (of minder) uit te halen is met andere aanpassingen aan de uitlaat.

dat is de hobby hé, deze aanpassingen gebeuren toch met een oude gedeukte en voor mij afgeschreven uitlaat, dus is er niets verloren.

later neem ik mijn goede uitlaat onder handen met de aanpassingen die het beste resultaat hebben opgeleverd!

gr. ronald

Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
vandaag met de inmiddels ingekorte uitlaat gereden.

de uitlaatbocht is in totaal 12 cm korter gemaakt, maar ik kan niet echt zeggen dat ik veel verschil gemerkt heb met de orginele lengte.
vandaag tegen de wind in 32km/h, met wind mee 40,8km/h.

ben nu wel een beetje klaar met de uitlaat, of zijn er nog mensen met een idee?

gr. ronald

gr. ronald

Attached Images
IMAGE0004.JPG.JPG (136.85 KB, 80 downloads)
IMAGE0005.JPG.JPG (145.81 KB, 73 downloads)
IMAGE0006.JPG.JPG (141.21 KB, 73 downloads)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik ben benieuwd wat je dan gaat veranderen aan de nieuwe uitlaat.
Leuk dat je dot allemaal gedaan hebt. Ik denk dat we inzichten hebben gekregen. Bedankt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik mis nog iets is het verhaal n.l. deze :
Origineel bericht van: john meisters
Joan bedoelt het eigenlijk anders, denk ik. Kijk hier eens:

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...oeren#Post59114


Of het veranderen van het uitgaande pijpje aan de demper door een pijpje met een grotere diameter , om de demperdruk te verlagen bij "hoog "toeren.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
tde vraag is natuurlijk of dat bij zo'n ingekort geheel de prestaties wel ten goede komt.

Je moet voldoende tegendruk overhouden...
dus voordat je de gaatjes gaat boren eerst goed de huidige prestaties meten. ik ben benieuwd. leuk zo'n experimenten.

Last edited by john meisters; 23/10/11 06:29 AM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
oké, die grotere diameter van het uitgaande pijpje kan ik nog eens proberen, maar dat gat boren zoals Ronald voorstelt heeft volgens mij weinig zin (gezien ik al 4 gaten in de pijp binnenin de demper heb geboord!

het inkorten van de bocht heeft weinig resultaat opgeleverd, dus dat ga ik niet met de goede te bewerken uitlaat toepassen.
wat ik zeker wel ga doen zijn de volgende punten:
- afneembaar deksel op de demper maken(ideaal om het binnenwerk te reinigen).
- pannenspons uit de demper verwijderen en eerder genoemde scotsch brite schuurlap als dempingsmateriaal gebruiken.
(als deze vuil is kan je hem makkelijk vernieuwen).
- gaten boren in de pijp binnenin de demper.
- het kleine uitgaande pijpje binnenin de demper tot tegen de binnenwand verwijderen.

deze genoemde punten hebben bij mij een positief resultaat opgeleverd.

ik ga aan de slag het uitgaande pijpje in diameter te vergroten
en laat het resultaat weer weten.

gr. ronald

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zoals eerder omschreven bouw je een tegendruk op in de demper.
Een gaatje boren in het binnenpijpje heeft weinig effect als de druk in de demper niet (snel genoeg) weg kan .
Daarom heeft Joan een gaatje in het potje en het pijpje voorgesteld.
En ook ,als ik het me goed herinner, m.b.v. een drukmeter kan zien wat er gebeurt als de uitgang van het potje groter of kleiner is,in verhouding met toerental/snelheid .
FF gek , maar als een uitgaand pijpje 15 met een kogelafsluiter eraan maakt, dan kan je de tegendruk instellen wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en die lopen wel hard en trekken goed, hebben wel een grotere carburateur * spiegelbeeld ten opzichte van de rol aangedreven motortjes, alleen de hele eerste types hadden een zelfde ( maar dan groter) alleen door het optrekken of remmen verzoop de motor want de carburateur zit dwars en dan klotste de benzine in de carburateur
Tenminste dat is me ooit als reden voor de verandering aangedragen daarom hebben ze hem andersom gemaakt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
ik heb helaas geen solex 6000 staan ,dus vergelijken zit er voor mij even niet in ;-)

maar FFAnders (ronald), dat van die kogelafsluiter is nog niet zo'n gek idee!
een drukmeter heb ik niet en lijkt me ook niet te doen onder het rijden, en in stilstand meten geeft toch een heel ander beeld dan dat het onder belasting gemeten wordt.

hoe had je dat ongeveer in gedachten, een uitgaand pijpje van 15mm diameter?
en zo'n afsluiter hoe ziet dat er uit, of bedoel je zelf iets met een stalen kogel fabriceren die verstelbaar is bij de opening van het pijpje?

gr. ronald

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Waar nu het pijpje van 8-10 mm zit , eruit halen gat opboren/vijlen naar 15mm .
Stukje cv-pijp (3cm) in het gat solderen.
Evtentueel ,T-stuk 15x3/8x15 ertussen ,drukmeter indraaien,een klein stukje 15 (3cm) kogelkraan.
Bij iedere CV- installateur hebben ze een afvalcontainer waar de oude CV's ingekieperd worden ,misschien mag je er een oude drukmeter vanaf draaien.
een kogelafsluiter heb je al vanaf €5,- ,neem er een met knelfittingen.

PS. t-stuk 15-3/8-15 is er niet.
Neem er een van 15-½"-15 en draai er een verloop in van ½" - 3/8".

Attached Images
Kogelkraan.png (160.72 KB, 80 downloads)
Last edited by FFAnders; 25/10/11 02:15 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ik monteer pijpjes 15 mm al jaren op de plaats van dat dunne pijpje, heb er nooit een kogelkraan aan gemaakt, vind het wel best zo.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Ik monteer pijpjes 15 mm al jaren op de plaats van dat dunne pijpje, heb er nooit een kogelkraan aan gemaakt, vind het wel best zo.


En is jouw ervaring, hogere snelheid maar minder trekkracht ??


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
In combinatie met een grotere carburateur, een verbeterde kop ( niet alleen maar afgevlakt) en een bewerkte cylinder
goed voor meer trekkracht en hogere snelheid, geluid valt zat mee.
Om het geluid op te voeren heb ik andere truken en aangezien dat omgevingsonvriendelijk is blijft dat achter gesloten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
Ik monteer pijpjes 15 mm al jaren op de plaats van dat dunne pijpje, heb er nooit een kogelkraan aan gemaakt, vind het wel best zo.

De kraan is er om te testen of een kleinere of grotere doorlaat effekt heeft en de drukmeter is ook een hulpmiddel.
Je moet niet een halve CV-installatie aan het potje hangen grin ,alleen om te testen .

En daar was het hele verhaal (Vergelijkend onderzoek) mee begonnen , toch ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Page 3 of 4 1 2 3 4

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 23 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.124s Queries: 221 (0.052s) Memory: 1.9572 MB (Peak: 2.9651 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 13:17:33 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS