Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Trommel Offline OP
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Hoi hoi,
Gisteren een carb/benz. probleem gehad bij m`n oto
Heb het idee dat hij teveel benzine krijgt ,motor dreigt af te slaan en wanneer ik dan weer gas geef spuit de benz. uit de carborateur,heb zonder luchtfilter gereden.zie foto (is niet mijn huidige maar het gaat om het plaatje)Heb benz.pomp nagezien mooi gevlakt is trouwens een nieuwe nieuw model,carborateur gereinigd met perslucht zuivergemaakt.de benz.leiding in de carborateur iets minder diep in de carb. gedaan(blijft altijd een gok) en een kleinere sproeier 27 gemonteerd.Misschien nog een optie om de luchtfiltergaten op te boren naar 8 mm ? Net nog een stukje gereden ,rijdt goed dan pats begint te 4-takten en stopt ermee,carborateur is dan weer helemaal nat.
Tankdop die te goed afsluit ?
Nog meer tips ?

Attached Images
kopie van carb 3-2.jpg (116.65 KB, 2084 downloads)
Last edited by trommel; 29/03/11 01:55 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat probleem komt zeer waarscheinlijk doordat de koperenleiding niet goed gemonteerd is n.l. niet ver genoeg naar boven in de carburator of boven aan het pijpje ontbreekt de afdichting waar onder een klein gaatje dwars door de leiding geboord is .
De leiding moet ongeveer zo ver in de carburator gemonteerd worden dat de dwarsgaatjes van de leiding iets onder de afvoer of gelijk met de afvoer komen.
Deze gaatjes mogen niet groter geboord worden omdat dan de benzine in een te sterke werveling kan komen.
Hierdoor ontstaan dampbellen naar de sproeier en loopt de motor onregelmatig.
Ook als het dopje boven op niet goed open is dan kan de ontluchting niet goed zijn.
Soms zit er in de tankdop de ontluchting een verstopping en wil de benzine niet goed terug stromen.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
retourslangetje misschien te lang/geknikt?
kan zijn dat hij dan niet alle retour meteen de tank in slikt waardoor je hem als het ware verzuipt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat John al zei, hoe zit het met de retour. Als ik rij dan zie ik een dun straaltje de tank in terug lopen.
En als je nu eens ging rijden zonder filter erop. Ik zit zomaar te denken dat de bovenkant van de beluchting wordt afgesloten door het filter, door wat dan ook.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
bij sommige 3800's heb ik dat filter eruit gehaald, inderdaad hielp dat.

en pas geleden heb ik er eentje in gezet waar er geen inzat, en dat hielp ook.

rare jongens die solexen... laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja het blijven bijzondere machines die Solexen, ik heb al lang door dat je de gekste dingen met ze mee kunt maken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Trommel Offline OP
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: john meisters
bij sommige 3800's heb ik dat filter eruit gehaald, inderdaad hielp dat.

en pas geleden heb ik er eentje in gezet waar er geen inzat, en dat hielp ook.

rare jongens die solexen... laugh

Goede morgen grin
In deze carb. zit geen filter wel zo`n messing gevalletje (ontluchting) zie pijl op de foto.die ik vanmorgen met perslucht heb doorgeblazen.
In de tankdop waarin een gaatje zit zat een metalen plaatje ,tussen het bekertje en het gaatje zeg maar en dat heb ik er tussen uit gehaald .Ooit door iemand erin gezet.
De koperen leiding in de carb.heb ik al op verschillende standen gehad.
Ja de gaatjes in de koperen leiding moet denk ik tussen het retourkanaal en het kanaaltje naar de sproeier komen.
Het benzineniveau kan dan nooit hoger komen dan het retourkanaal naar de tank.Morgen gaan we verder.

Last edited by trommel; 29/03/11 07:32 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Het komt bij dit type voor dat de benzine niet goed terug de tank in kan ( later hebben ze dan ook de overloop van de carburateurs groter gemaakt).
Zeker als de pomp te goed is geeft dat problemen.
wat helpt is om in de leiding naar de carburateur toe ( vanaf de pomp)een stukje (schone) binnenkabel te steken zodat de stromingsweerstand iets toeneemt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
J
JeanSolex
Unregistered
JeanSolex
Unregistered
J
Hallo Allemaal,

Ik heb een OTO uit 1965 met zo ongeveer hetzelfde probleem. Starten gaat goed. Na ca. 800 meter valt de motor stil en is de carburateur nat. Bij halve stand van de choke gaat de motor snel viertakten (knetteren). Ik kan nooit met de choke helemaal open rijden. Na het stilvallen doet alles het weer na een paar minuten wachten (verzopen??) Na het aantrekken van alle bouten loopt de motor iets mooier maar het probleem blijft. Ik gebruik een 28 sproeier. Alles is schoon!
HELP...Ik weet niet waar ik het probleem moet zoeken

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: JeanSolex
Hallo Allemaal,

. Na ca. 800 meter valt de motor stil en is de carburateur nat.


Dat de carburateur nat is zegt op zichzelf niet zoveel, ook zonder nat te worden kan hij een fout mengsel maken maar dan blijft alle benzine onzichtbaar binnen.
Ook met nat worden kan hij WEL een goed mengsel maken maar dan is bijvoorbeeld het sproeierhuis/pasvlak door een onverlaat kapot gedraaid.

Heel veel carburateurs zijn verpest doordat de sproeier te hard word aangedraait omdat de constructie verkeerd is, met een schuin pasvlak, druk je de carburateur steeds verder open.
Daarbij gaat de sproeier er dieper in, ik heb ze gehad waar de sproeier zo diep zat dat de brandstof er aan de achterkant niet meer uit kon.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
J
JeanSolex
Unregistered
JeanSolex
Unregistered
J
Hallo Joan,

De sproeier is in orde. vast is vast gedraaid en niet teveel doorgedraaid. De benzine komt hoger naar buiten dan de sproeier. Ik ga eens kijken of de benzineleiding naar de carburateur er niet te diep inzit en of de benzine wel voldoende kan terugstromen naar de tank. Ik heb een kunststof tank waarvan de dop erg vast zit, misschien wel te vast want er zit af entoe geen beweging in. Of de dop ontlucht weet ik ook niet zeker.

Heb je verdr nog suggesties??
groeten, JeanSolex

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Trommel Offline OP
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Vanmorgen de aanvoerleiding naar de carborateur op een andere positie in de carb. gezet.Nu is het zo dat de gaatjes in de leiding net boven het toevoerkanaaltje naar de sproeier zit.
Afkloppen , hij rijdt nu goed zonder problemen grin
Wat ik dan niet snap dat hij de eerste 80 km in zijn "nieuwe leven" wel goed gereden heeft.
Nu nog 20 km naar huis tuffen,hopelijk blijft hij het goed doen.


Last edited by trommel; 30/03/11 02:02 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Trommel Offline OP
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Vervolg ,
Vandaag dus 40 km gereden en hij blijft het goed doen,rijdt weer perfect.
Toen ik met de carb. bezig was heb ik ook het "shokeklep met inbusboutje en hendeltje" weer gemonteerd.Is gemakkelijk onder het rijden .Bij een goede afstelling shokehendel helemaal naar rechts.Hoef je niet meer te zoeken naar de juiste stand van je shoke hendeltje.
Wordt door velen hier al gebruikt.

Zo,nu gaan we kijken hoe "onze Jongens" Hongarije weer gaan inpakken.

Attached Images
shoke-luchtregelaar (2).JPG (34.84 KB, 855 downloads)

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Deze regel schroeven hebben alle solexsen die bij ons geweest zijn (al zeer vele jaren).
Een keer afstellen en er nooit meer naar omkijken.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Jan Vennix
Deze regel schroeven hebben alle solexsen die bij ons geweest zijn (al zeer vele jaren).
Een keer afstellen en er nooit meer naar omkijken.


Behalve als je overschakeld op bijv Aspen!!!


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Jan Vennix
Deze regel schroeven hebben alle solexsen die bij ons geweest zijn (al zeer vele jaren).
Een keer afstellen en er nooit meer naar omkijken.


Behalve als je overschakeld op bijv Aspen!!!


Klopt Jan, bij sommige Solexen gebeurt dat steeds meer.
zou dat komen doordat alle smurrie die op de biinenwanden van de leidingen sproeiers en venturibuisjes zit, opgelost worden door Aspen?
een andere verklaring heb ik niet, het gaat geleidelijk en is ook niet bij alle Solexen.

Last edited by john meisters; 02/04/11 06:59 AM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Geen idee John, mijn ervaring is dat aspen niet zo agressief is als de moderne brandstof.

Mijn tankcoating blijft nu wel zitten, kuntsof blijft zoals het is, het vergumd niet. lang houdbaar enz. het "koolt" veel minder.

Hij loopt erop als een tierelier, alleen de prijs is minder.

Tja, die lekkages snap ik niet, zou aan de viscositeit moeten liggen denk ik. Ach we blijven een tijdje proberen, veel meer keus hebben we niet.
Als er mensen zijn die het uit kunnen leggen dan graag.

Wat ik wel weet is dat Stihl (o.a van kettingzagen)niet zomaar een merk is, maar een begrip.
Zij hebben de motomix, ook een alkylaatbenzine. En die komen niet zomaar met een brandstof, is wel over nagedacht.



Last edited by Jan; 02/04/11 07:26 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Deze afstelschroef in de regelklep heeft niets met de soort brandstof te maken,wel met de vloeibaarheid van de vloeistof,is deze n.l.dikker of dunner dan zal er minder of meer benzine door de sproeier kunnen bij dezelfde gasklepopening .
Door nu bij overgang op een andere futuurristise brandstof moet je soms deze regelschroef iets verstellen en werkt dan weer goed op die nu in de tank zittende muggenpis.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Jan Vennix
Deze afstelschroef in de regelklep heeft niets met de soort brandstof te maken,wel met de vloeibaarheid van de vloeistof,is deze n.l.dikker of dunner dan zal er minder of meer benzine door de sproeier kunnen bij dezelfde gasklepopening .
Door nu bij overgang op een andere futuurristise brandstof moet je soms deze regelschroef iets verstellen en werkt dan weer goed op die nu in de tank zittende muggenpis.


Dat verklaart een hoop, want ik meng voor de 3800 niet meer bij.
minder olie = dunner vloeibaar, dus schuifje meer naar rechts.
Bedankt Jan voor het meedenken.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
even iedereen terug fluiten ( ook Jan vennix dus) Het gaat hier om de regeling van de bypass lucht om de sproeierinstelling juist te maken, de luchtregeling
heeft niet met de "vloebaarheid" ( dikheid) van de brandstof te maken maar alles met de calorische waarde. dat is dus de energie die je per brandstof terug krijgt bij volledige verbranding aan zuurstof.
Bij een andere calorische waarde heb je dus meer of minder zuurstof nodig en aangezien er maar 20% zuurstof in lucht zit heb je dus qua lucht 5 keer zoveel of minder nodig dan feitelijk aan zuurstof vandaar dat je de regeling anders in moet stellen.

De calorische waarde word bepaald door de onderlinge verhoudingen in koolwaterstoffen

de meeste koolwaterstoffen bestaan uit C(x)H(2x+2)
voor elke C zitten er dus twee keer zoveel "H" s aan de keten, plus nog twee extra "H"s voor kop en kont

Voor elke C heb je twee "O" s nodig om te verbranden ( vandaar die CO2 als uitstoot) en voor elke H maar een halve "O"
Zitten er dus relatief zwaardere componenten in ( meer "C"s) dan heb je al gauw meer lucht nodig.
Vandaar dat diesel ook zuiniger rijdt dan benzine, je krijgt meer calorien voor je liter

Lukt het met de bijregeling niet meer dan dien je over te gaan op een andere sproeier ( en daar kom je wel met weg met de argumentatie over "dikkere "vloeistof want de viscositeit bepaald mede hoeveel er per tijdseenheid door een sproeier heen kan maar daar is ook de delta P , de drukval over de sproeier weer een variabele die meegenomen moet worden, boor je bijvoorbeeld de carburateur van onder uit tot aan je venturibuis maar niet net erboven dan kun je met een veel kleinere sproeier toe dan dat je een carburateur van boven uitboort naar de venturibuis toe en niet eronder. De plaats waar een venturi buis zit ten opzichte van de meest dunne plek in de venturi zelf is dus ook maatgevend voor je sproeierbezetting.

Last edited by Joan; 04/04/11 01:50 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt Joan, als we de soortelijke massa nemen wint diesel +- 12% nemen we de verbrandingswaarde dan wint benzine +- 2%. Kortom diesel wint met +- 10%. Niet alleen dat zorgt ervoor dat een dieselmotor zuiniger is. De constructie is dusdanig dat het thermisch rendement een stuk beter is van een dieselmotor. Nog eens 20%. Kortom met een beetje geluk kunnen we ongeveer 30% beter uitkomen met de dieselmotor.

Het onderste verhaal met de carburateur.
Natuurlijk als je de drukval verhoogt over de sproeier dat we meer benzine gaan aanzuigen, maar (daar is tie dan)krijgen we ook dan meer door de carburateur heen?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Trommel Offline OP
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Joan
even iedereen terug fluiten ( ook Jan vennix dus) Het gaat hier om de regeling van de bypass lucht om de sproeierinstelling juist te maken, de luchtregeling
heeft niet met de "vloebaarheid" ( dikheid) van de brandstof te maken maar alles met de calorische waarde. dat is dus de energie die je per brandstof terug krijgt bij volledige verbranding aan zuurstof.
Bij een andere calorische waarde heb je dus meer of minder zuurstof nodig en aangezien er maar 20% zuurstof in lucht zit heb je dus qua lucht 5 keer zoveel of minder nodig dan feitelijk aan zuurstof vandaar dat je de regeling anders in moet stellen.

De calorische waarde word bepaald door de onderlinge verhoudingen in koolwaterstoffen

de meeste koolwaterstoffen bestaan uit C(x)H(2x+2)
voor elke C zitten er dus twee keer zoveel "H" s aan de keten, plus nog twee extra "H"s voor kop en kont

Voor elke C heb je twee "O" s nodig om te verbranden ( vandaar die CO2 als uitstoot) en voor elke H maar een halve "O"
Zitten er dus relatief zwaardere componenten in ( meer "C"s) dan heb je al gauw meer lucht nodig.
Vandaar dat diesel ook zuiniger rijdt dan benzine, je krijgt meer calorien voor je liter

Lukt het met de bijregeling niet meer dan dien je over te gaan op een andere sproeier ( en daar kom je wel met weg met de argumentatie over "dikkere "vloeistof want de viscositeit bepaald mede hoeveel er per tijdseenheid door een sproeier heen kan maar daar is ook de delta P , de drukval over de sproeier weer een variabele die meegenomen moet worden, boor je bijvoorbeeld de carburateur van onder uit tot aan je venturibuis maar niet net erboven dan kun je met een veel kleinere sproeier toe dan dat je een carburateur van boven uitboort naar de venturibuis toe en niet eronder. De plaats waar een venturi buis zit ten opzichte van de meest dunne plek in de venturi zelf is dus ook maatgevend voor je sproeierbezetting.

Jaaa ja... crazy Pfff


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
daar drink ik er eentje op. pak je zelf ook wat laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
daar drink ik er eentje op. pak je zelf ook wat laugh


Ja straks , een C2H5OH ,40% met wat extra H2O in vloeibare en bevroren toestand grin


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: john meisters
daar drink ik er eentje op. pak je zelf ook wat laugh


Ja straks , een C2H5OH ,40% met wat extra H2O in vloeibare en bevroren toestand grin

Dat klinkt als een goeie whisky grin
Malt, 12 years old? cool


Groet, Tim
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ricard met ijs en water wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Ook niet verkeerd.
Proost smile
Ik zit binnenkort 2 weken op Corsica. Of ze daar Ricard of Pernod hebben weet ik niet, maar ik ga er ook van genieten.


Groet, Tim
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Joan
even iedereen terug fluiten ( ook Jan vennix dus) Het gaat hier om de regeling van de bypass lucht om de sproeierinstelling juist te maken, de luchtregeling
heeft niet met de "vloebaarheid" ( dikheid) van de brandstof te maken maar alles met de calorische waarde. dat is dus de energie die je per brandstof terug krijgt bij volledige verbranding aan zuurstof.
Bij een andere calorische waarde heb je dus meer of minder zuurstof nodig en aangezien er maar 20% zuurstof in lucht zit heb je dus qua lucht 5 keer zoveel of minder nodig dan feitelijk aan zuurstof vandaar dat je de regeling anders in moet stellen.

De calorische waarde word bepaald door de onderlinge verhoudingen in koolwaterstoffen

de meeste koolwaterstoffen bestaan uit C(x)H(2x+2)
voor elke C zitten er dus twee keer zoveel "H" s aan de keten, plus nog twee extra "H"s voor kop en kont

Voor elke C heb je twee "O" s nodig om te verbranden ( vandaar die CO2 als uitstoot) en voor elke H maar een halve "O"
Zitten er dus relatief zwaardere componenten in ( meer "C"s) dan heb je al gauw meer lucht nodig.
Vandaar dat diesel ook zuiniger rijdt dan benzine, je krijgt meer calorien voor je liter

Lukt het met de bijregeling niet meer dan dien je over te gaan op een andere sproeier ( en daar kom je wel met weg met de argumentatie over "dikkere "vloeistof want de viscositeit bepaald mede hoeveel er per tijdseenheid door een sproeier heen kan maar daar is ook de delta P , de drukval over de sproeier weer een variabele die meegenomen moet worden, boor je bijvoorbeeld de carburateur van onder uit tot aan je venturibuis maar niet net erboven dan kun je met een veel kleinere sproeier toe dan dat je een carburateur van boven uitboort naar de venturibuis toe en niet eronder. De plaats waar een venturi buis zit ten opzichte van de meest dunne plek in de venturi zelf is dus ook maatgevend voor je sproeierbezetting.



Joan, je hebt op een andere school gezeten dan ik smile

Maar het klinkt goed, nu een andere vraag op dit gebied.

Vroeger moesten we allemaal aan het aardgas, kosten geen drol. Als ik nu kijk, is dat anders.

Als ik mijn verwarmingsketel op LPG zou willen laten branden, andere sproeiers en afstelling dat weet ik.
Maar niemand die ik ken krijgt dat uitgerekend, vloeibaar LPG, betaal ik voor een liter....zoveel, daar komt een xxx antal liters gas vanaf, ook de calorische waarde is hooger als bij aardgas.

Maar, waar ben ik nou het goedkoopste mee uit??????


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jan ik begrijp de vraag niet helemaal. Wat bedoel je precies.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Ik heb het idee dat we deze jongens niet moeten gaan uitdagen want dan draaien ze helemaal door crazy crazy

Last edited by kees33; 05/04/11 04:29 AM.

Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Alfons Hoi.

Er zijn tegenwoordig van die lpg tanks die je legaal kan vullen bij een pompstation, nu zat ik te denken om mijn verwarmingsketel op lpg te laten branden.
maar dat doe je alleen als het interessant is met de prijs.

Is zomaar een gedachten, zal er toch niet van komen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Beetje moderne zonneboiler erbij , nog minder gas nodig wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Krijg binnenkort de afrekening, ben nu al ziek.
Klote winter.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan
Alfons Hoi.

Er zijn tegenwoordig van die lpg tanks die je legaal kan vullen bij een pompstation, nu zat ik te denken om mijn verwarmingsketel op lpg te laten branden.
maar dat doe je alleen als het interessant is met de prijs.

Is zomaar een gedachten, zal er toch niet van komen.


Ja dat is effe uitzoeken.
Misschien is een olie kachel nog beter.
Wat de prijs van LPG betreft is deze gigantisch veel te hoog. Eigenlijk zouden we dat gratis moeten krijgen, omdat ze in Arabie grote hoeveelheden gas zomaar affakkelen, want ze kunne het niet kwijt. Enorme milieu vervuiling daar.
En wij ons blauw betalen voor het milieu.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ook even iemand even een beetje vooruit fluiten.
In de meeste solexen wordt als standaard brandstof benzine met een standaard calorische waarde gebruikt .
De grootste onbekende factor is nu de olie die in verschillende verhouding en met verschillende dikte bijgemeng zal worden wat ook nog een veschillende dikte heeft bij verschillende temperatuur.
Om nu het gefrummel met het bewuste ijzertje wat makkelijker te maken voeren wij al heel lang het systeem met het bewuste stelschroefje uit ,wat tot nu toe het makkelijkste is on er mee te rijden en je niet elke keer aan moet zitten friemelen .
Dus naar links starten en naar rechts als de motor weer op temperatuur is gekomen.
Dit geld ook wanneer er een paar solexrijders denken dat ze er een andere muggenpis in moeten gooien om een beter resultaat te verkrijgen. wat voor een motor met een zo klein specifiek vermogen per cilinderinhoed nagenoeg(ik ben nu een beetje voorzichtig) geen invloed van betekenis is.
Je hoeft aan dit verhaal van mij geen enkele waarde te hechten maar als je het systeem eenmaal op je solex is gemonteert wil je niks anders meer dat dit eenvoudige schroefje.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Lpg, is .080 eurocent per liter, maar hoeveel gas komt daar vanaf. Wat kost aardgas eigelijk???

hier staat wat,
http://www.golantec.be/kostprijs%20diverse%20vormen%20van%20energie.htm


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Jan Vennix
Ook even iemand even een beetje vooruit fluiten.
In de meeste solexen wordt als standaard brandstof benzine met een standaard calorische waarde gebruikt .
De grootste onbekende factor is nu de olie die in verschillende verhouding en met verschillende dikte bijgemeng zal worden wat ook nog een veschillende dikte heeft bij verschillende temperatuur.
Om nu het gefrummel met het bewuste ijzertje wat makkelijker te maken voeren wij al heel lang het systeem met het bewuste stelschroefje uit ,wat tot nu toe het makkelijkste is on er mee te rijden en je niet elke keer aan moet zitten friemelen .
Dus naar links starten en naar rechts als de motor weer op temperatuur is gekomen.
Dit geld ook wanneer er een paar solexrijders denken dat ze er een andere muggenpis in moeten gooien om een beter resultaat te verkrijgen. wat voor een motor met een zo klein specifiek vermogen per cilinderinhoed nagenoeg(ik ben nu een beetje voorzichtig) geen invloed van betekenis is.
Je hoeft aan dit verhaal van mij geen enkele waarde te hechten maar als je het systeem eenmaal op je solex is gemonteert wil je niks anders meer dat dit eenvoudige schroefje.


Dat schroefje Jan is perfect, daar gaat het niet om.
En we rijden niet met die "muggenpies" voor het vermogen, maar om andere dingen.
ook voor het milieu doe ik het niet, die paar liter die ik per jaar rijd.

Houdbaarheid, koolaanslag, het oplossen van coating en kunstof zijn de balangrijkste.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jan je bedoelt van vloeibaar naar gasvormig.
Wel nu: propaan 260 keer en butaan 220 keer.
Dus gemiddeld, 1 liter vloeibaar gas worft 240 liter gasvormig gas.
Wat aardgas kost moet je effe op je jaarafrekening kijken toch?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
en geen spetters meer op witte schoenen en broeken.
en nooit meer onder het afdak slapen omdat ik naar solex ruik.
hoera. laugh

Last edited by john meisters; 05/04/11 05:13 AM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons1959
Jan je bedoelt van vloeibaar naar gasvormig.
Wel nu: propaan 260 keer en butaan 220 keer.
Dus gemiddeld, 1 liter vloeibaar gas worft 240 liter gasvormig gas.
Wat aardgas kost moet je effe op je jaarafrekening kijken toch?


Mooi Alfons, ik had geen idee.
vandaar dat ik Joan aan het werk wou zetten laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Alfons1959
Jan je bedoelt van vloeibaar naar gasvormig.
Wel nu: propaan 260 keer en butaan 220 keer.
Dus gemiddeld, 1 liter vloeibaar gas worft 240 liter gasvormig gas.
Wat aardgas kost moet je effe op je jaarafrekening kijken toch?


Mooi Alfons, ik had geen idee.
vandaar dat ik Joan aan het werk wou zetten laugh

HAHhaAaa, nee die heeft het te druk met z'n opvoer poging.
laugh crazy



Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
en geen spetters meer op witte schoenen en broeken.
en nooit meer onder het afdak slapen omdat ik naar solex ruik.
hoera. laugh


Doet me even denken aan Fred Flintstone die voor het slapen gaan Dyno 2x buitenzet .
De derde keer staat hij zelf voor een gesloten deur crazy

Wilmaaaa...


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Dit geld ook wanneer er een paar solexrijders denken dat ze er een andere muggenpis in moeten gooien om een beter resultaat te verkrijgen. wat voor een motor met een zo klein specifiek vermogen per cilinderinhoed nagenoeg(ik ben nu een beetje voorzichtig) geen invloed van betekenis is.
Je hoeft aan dit verhaal van mij geen enkele waarde te hechten maar als je het systeem eenmaal op je solex is gemonteert wil je niks anders meer dat dit eenvoudige schroefje.

Jan, ik ben het helemaal met je eens,
misschien voor het spreuken forum:
Al draagt een aap een gouden ring het is en blijft een lelijk ding.
Dat is te vertalen naar solex en brandstof.
Overigens is de originel discussie over aspen begonnen naar aanleiding van het vergummen van originele pompbrandstof en vanwege aantasting van oa het membraan.
Ik zie nu discussies over lekkende tanks, vastlopende tankdoppen en doorgeslagen bougies naar boven komen
De een heeft ervaringsfeiten VOOR het spul en de ander juist weer TEGEN, ik mis twee dingen bij mezelf, A) de ervaring met dat spul B) een goede uitleg van een ander waarom het een gebeurd en het ander niet

en wat dat schroefje betreft, bij sommige "probleem"solexen heb ik dat anders opgelost , een speciale kleine remlucht sproeier bovenop de carburateur in plaats van dat grote open gat daarmee druk ik de aanvoer van lucht ook al iets waardoor de hevel helemaal naar rechts gaat, even experimenteren met de grootte.
Sproeiers maak ik zelf en soms leen ik ze uit een Solex PICT carburateur ( VW kever en bus)

Last edited by Joan; 05/04/11 01:42 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Alfons1959
Jan je bedoelt van vloeibaar naar gasvormig.
Wel nu: propaan 260 keer en butaan 220 keer.
Dus gemiddeld, 1 liter vloeibaar gas worft 240 liter gasvormig gas.
Wat aardgas kost moet je effe op je jaarafrekening kijken toch?


Mooi Alfons, ik had geen idee.
vandaar dat ik Joan aan het werk wou zetten laugh



ach als je mij aan het werk wilt zetten geen enkel probleem,'
dan moet je terug naar de basis van de chemie en dan kan je het zelf ook.
Bij gas werk je in mol(en).
afgesproken is dat 1 mol gas bij kamertemperatuur 22,4 liter is
je kunt uitrekenen wat een mol gas is met behulp van het molgewicht en dat is de optelsom van de afzonderlijke componenten, afgesproken is dat waterstof 1 weegt uit de tabel zie je dan dat koolstof (C) 12 is, 1 mol aardgas ( CH4) weegt dus 16 (12+4) als je dan 16 gram aardgas in een fles hebt heb je daar 1 mol van inzitten en bij vrij expanderen naar de ruimte zal dat 22,4 liter innemen.
dan dien je nog de verbrandingswaarde te weten, CH4 heeft een eigen enthalpie en een eigen entropie.
CO2, O2 hebben dat ook en H2O heeft dat ook
je dient de reactie vergelijking op te stellen
CH4 + 2O2 = CO2 +2H2O ( links en rechts moeten er van elk beestje even veel zijn) in dit geval 1C, 4 O's en 4H's
dan zet je links bij elk van de verbindingen zijn enthalpie
dat tel je links en rechts bij elkaar op, is rechts groter dan komt er energie vrij is rechts kleiner dan dien je er energie bij te stopen om de reactie te krijgen.

Overigens is de prijs van LPG, LNG en dat gas wat uit je kraan stroomt afhankelijk van vele factoren.
Het zit voor niets in de grond en om het bij jou te laten landen zitten er verschillende factoren tussen die allemaal hun hand ophouden om geld aan je te verdienen


Last edited by Joan; 05/04/11 01:38 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959.

Wat de prijs van LPG betreft is deze gigantisch veel te hoog. Eigenlijk zouden we dat gratis moeten krijgen, omdat ze in Arabie grote hoeveelheden gas zomaar affakkelen, want ze kunne het niet kwijt. Enorme milieu vervuiling daar.
En wij ons blauw betalen voor het milieu.



Hangt helemaal van de bron af wat er afgefakkelt wordt
vaak is het ook condensaat , een soort van benzine wat mee komt met gas en wat je niet in je gastransport leiding wil hebben, daar worden nu parallelle leidingen voor gebruikt om dat weg te transporteren, maar die zijn weer heel geliefd bij mensen met een accuboormachine die ook iets aan hun stook kosten willen gaan doen.

Verder wordt er afgefakkeld als de installatie de toevoer niet aankan of om andere veiligheidsredenen dat je even de druk moet aflaten.
Tot het minimum te beperken want het is niet leuk, maakt herrie, stinkt, schrikt af en het is zonde van de energie.

Last edited by Joan; 05/04/11 01:36 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Joan, dat er om veiligheidredenen afgefakkeld wordt, oke. Maar ik denk dat we er toch iets mee kunnen. Affakkelen is de goedkope manier, maar als je de link aan klikt dan zul je begrijpen wat ik bedoel.


http://www.hier.nu/klimaatnieuws/aardgas...erspilling.html

Dat chemie gebeuren das iets te lang geleden voor mij. Heb na de schooltijd er niets meer mee gedaan. Wel interssant. Heb nog even gekeken op www en begrijp meteen dat het niet mijn ding was.

Last edited by Joan; 05/04/11 06:37 PM. Reason: link werkend gemaakt

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Joan, dat er om veiligheidredenen afgefakkeld wordt, oke. Maar ik denk dat we er toch iets mee kunnen. Affakkelen is de goedkope manier, maar als je de link aan klikt dan zul je begrijpen wat ik bedoel.


http://www.hier.nu/klimaatnieuws/aardgas...erspilling.html

Dat chemie gebeuren das iets te lang geleden voor mij. Heb na de schooltijd er niets meer mee gedaan. Wel interssant. Heb nog even gekeken op www en begrijp meteen dat het niet mijn ding was.


Methaan wordt genoemd als schadelijk gas voor het opwarmen van de aarde, het broeikas effect is inderdaad veel groter, voordeel is dat het op natuurlijk wijze afbreekt en uiteindelijk vanzelf verdwijnt wat niet het geval is met CO2, dat blijft en heeft ook andere negatieve effecten zoals het verzuren van de zee ( CO2 heet ook vaak koolzuurgas)
Ik heb een andere url:

Flaring


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
Joan, dat er om veiligheidredenen afgefakkeld wordt, oke. Maar ik denk dat we er toch iets mee kunnen. Affakkelen is de goedkope manier, maar als je de link aan klikt dan zul je begrijpen wat ik bedoel.


http://www.hier.nu/klimaatnieuws/aardgas...erspilling.html

Dat chemie gebeuren das iets te lang geleden voor mij. Heb na de schooltijd er niets meer mee gedaan. Wel interssant. Heb nog even gekeken op www en begrijp meteen dat het niet mijn ding was.


Methaan wordt genoemd als schadelijk gas voor het opwarmen van de aarde, het broeikas effect is inderdaad veel groter, voordeel is dat het op natuurlijk wijze afbreekt en uiteindelijk vanzelf verdwijnt wat niet het geval is met CO2, dat blijft en heeft ook andere negatieve effecten zoals het verzuren van de zee ( CO2 heet ook vaak koolzuurgas)
Ik heb een andere url:

Flaring


En meer bomen planten helpt blijkbaar ook niet om CO2 terug te dringen want als de boom omvalt komt de CO2 voor het merendeel weer terug blijkt.
Oplossing: meer Solex rijden en zuinig met benzine omgaan. smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een beetje boom valt niet zomaar om toch ??
Ook niet in Brazilië ,daar staan hele grote en oude bomen.
Die worden om zeep geholpen voor een beetje landbouwgrond en wat Palmolie ( "BIOBRANDSTOF" confused ).

Misschien een idee om de Solex om te bouwen naar LPG ,alleen dan moet het smeerprobleem eerst opgelost worden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: ghostrider
Olie-injectie.....

Vroeger reden in België de Oost-Duitse Wartburg auto's, dat waren 3 cilinder tweetakters ook op LPG.

Ik heb zelf jaren in zo'n Wartburg gereden, maar dan op benzine. Ik heb er wel ooit een gehad waar LPG in zat.


Ja , .... maar het Milieu hè ...

De Trabant is niet van de weg af omdat die van Plastic was.
Dat ding waar ik mee rijdt is ook van Plastic,maar legt geen rookgordijn


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: FFAnders

Misschien een idee om de Solex om te bouwen naar LPG ,alleen dan moet het smeerprobleem eerst opgelost worden.

Ach alles is zo relatief.
Een Boeing 777-200 gebruikt op een afstand van 6000 kilometer ongeveer 2000 liter kerosine per 100 km, oftewel 120.000 liter totaal crazy
Dat zijn dus 100.000 Solex tankjes van 1,2 liter!
Er zijn hier 1800 forum leden. Als ze allemaal één Solex hebben (ja, ik weet het, er zijn er die er tientallen hebben grin) dan zijn dat ruim 55 volle tankjes per persoon. En dat voor één Boeing op weg naar een all inclusive.. crazy
Ik voel me niet bezwaard met mijn oude 2-takje wink


Groet, Tim
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Een beetje boom valt niet zomaar om toch ??
Ook niet in Brazilië ,daar staan hele grote en oude bomen.
Die worden om zeep geholpen voor een beetje landbouwgrond en wat Palmolie ( "BIOBRANDSTOF" confused ).

Misschien een idee om de Solex om te bouwen naar LPG ,alleen dan moet het smeerprobleem eerst opgelost worden.


Daihatsu, had een tijd geleden een reclame, dat wanneer je een auto kocht er een boompje werd geplant. Achteraf na onderzoek blijkt het niet te werken. Dat de CO2 die de auto uitproest word verwerkt door de boom. Een gedeelte daarvan dan. Nee het word tijdelijk opgeslagen in de boom maar als hij omgaat dan komt de CO2 weer vrij. Ze hebben toen de reclame moeten schrappen. Dus helpt niet.

Ik zat zo te denken om toch mengsmering te maken met LPG. In een airco wordt PAG olie toegevoegd aan het koudemiddel om de zaak te smeren. Volgens mij moet er ook iets te vinden zijn om bij LPG toe te voegen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
als er een boom omvalt wil dat nog niet zeggen dat dan zijn CO2 weer vrijkomt hangt ervan af waar hij valt
heel vroeger vielen ze met zijn allen en dat is uiteindelijk steenkool geworden, wij zijn zo eigenwijs om daar nu alsnog CO2 van te maken.
allemaal onze eigen schuld, de aarde zelf vind niets erg die draait wel door ( wij kennelijk ook maar dan anders)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
als er een boom omvalt wil dat nog niet zeggen dat dan zijn CO2 weer vrijkomt hangt ervan af waar hij valt
heel vroeger vielen ze met zijn allen en dat is uiteindelijk steenkool geworden, wij zijn zo eigenwijs om daar nu alsnog CO2 van te maken.
allemaal onze eigen schuld, de aarde zelf vind niets erg die draait wel door ( wij kennelijk ook maar dan anders)


Ja zo bedoel ik het ook, als we hem gaan verstoken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons1959
Ik zat zo te denken om toch mengsmering te maken met LPG. In een airco wordt PAG olie toegevoegd aan het koudemiddel om de zaak te smeren. Volgens mij moet er ook iets te vinden zijn om bij LPG toe te voegen.


Een airco heeft een gesloten systeem , het koudemiddel zit ook in de olie en daarbij zorgt de compressor ervoor dat deze olie als damp in het systeem meecirculeert.
Deze olie is om de compressor te smeren en bij grote koel instalaties moet je zelfs olie toevoegen omdat er zoveel in het systeem (leidingen, verdamper , condensor , enzv.) blijft hangen dat de compressor te weinig heeft.

Last edited by FFAnders; 06/04/11 06:41 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Ja zo bedoel ik het ook, als we hem gaan verstoken.


Begin dan maar vast het vuurkorven liberation front.
Als er iets CO2 onvriendelijk is zijn het deze dingen wel, helemaal "om niet" een beetje hout gaan zitten verstoken in meestal je achtertuin.

weghalen die dingen en omsmelten tot peperbus frames


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
Ja zo bedoel ik het ook, als we hem gaan verstoken.


Begin dan maar vast het vuurkorven liberation front.
Als er iets CO2 onvriendelijk is zijn het deze dingen wel, helemaal "om niet" een beetje hout gaan zitten verstoken in meestal je achtertuin.

weghalen die dingen en omsmelten tot peperbus frames


HHhahaaa Joan, ik heb een grote gietijzeren openhaard voor buiten. Als je die omsmelt en er een peperbus frame van maakt mag jij er op rijden want hij is een beetje bros. HHahaAaaa.

Ik blijf lekker stoken. laugh

Last edited by Alfons1959; 06/04/11 03:16 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
Ja zo bedoel ik het ook, als we hem gaan verstoken.


Begin dan maar vast het vuurkorven liberation front.
Als er iets CO2 onvriendelijk is zijn het deze dingen wel, helemaal "om niet" een beetje hout gaan zitten verstoken in meestal je achtertuin.

weghalen die dingen en omsmelten tot peperbus frames


HHhahaaa Joan, ik heb een grote gietijzeren openhaard voor buiten. Als je die omsmelt en er een peperbus frame van maakt mag jij er op rijden want hij is een beetje bros. HHahaAaaa.

Ik blijf lekker stoken. laugh


Middelburg=zeeland >> lekker stoken >> meer zee dan land


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Als het bovenste eentje van de benzine leiding er niet meer is zou ik dan de leiding dicht kunnen maken en dan een klein gaatje boren hoe groot mag dat dan zijn

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
gaatje 1.5 mm, aan beide zijden graag ( dus doorboren)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Oke bedankt

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Nog vraagje had gisteren een Solex 1700 blokje dat piepte bleek het de oorzaak te liggen aan de drijfstang deze is uitgevoerd met bronzen bus maar hoe komt het dat hij zo
Piepte benzine smering is 1 op 40

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by theohendriks
Nog vraagje had gisteren een Solex 1700 blokje dat piepte bleek het de oorzaak te liggen aan de drijfstang deze is uitgevoerd met bronzen bus maar hoe komt het dat hij zo
Piepte benzine smering is 1 op 40
ja hij piept want de smering is 1 op 40 . fabrieks voorschrift is 1 op 25 met 1 op 33 gaat het nog net goed afhankelijk van hoe de staat is want vaak is er met montage iets krom gegaan ( meestal zuigerpen niet deskundig verwijderen) dan loopt 1 zijkant aan en dat is zacht op zacht daarmee wordt de boel net iets heter en dan verkookt de olie ( je ziet vaak ook zwarting op het aluminium ) en als hij piept is het over, controleer ook of de gaatjes in de drijfstang nog overeenkomen met de gaatjes in het bronzen busje, vaak piept het extra omdat busje in aluminium gaat draaien en dan komt de olie ook niet meer waar het wezen moet

Last edited by Joan; 24/02/22 08:53 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Oke de oorzaak weet ik niet moet nog even verder demonteren maar ik weet wel dat het op de krukas pen is niet bij de zuiger

Last edited by theohendriks; 25/02/22 10:40 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ik heb er genoeg in handen gehad waar een complete voliere aan gekwetter uit kwam en inderdaad altijd het bigendlager . de krukpen zal het niet doen want die draait niet echt maar "zwik-zwakt" ( die drijfstang maakt voor dat pistonpen lager dezelfde beweging als de pendule van een klok) terwijl het bigend lager wel in de rondte giert met het toerental van de motor


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Vandaag verder gekeken inderdaad de gaatjes in drijfstang en bronze bus staan niet gelijk
Zou ik de bus kunnen draaien of zou ik er een nieuw gaatje in boren zodat ze wel gelijk staan
Gr Theo

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nieuwe gaatjes boren en beter borgen dan gedaan was: er zitten links en rechts twee deukjes ( 4 totaal dus) op het schijvlak van de twee metalen dit is bedoeld als borging van het busje, nu even niet te zuinig zijn en met een hardstalen spijker waarvan de punt bot is gemaakt en met een hamer op twee plaatsen tegenover elkaar de rand van het busje het aluminium in rammen terwijl je het aluminium laat steunen op de kopse kant van bijvoorbeeld een panlat ( zacht hout moet iets in kunne deuken om vervorming van alu tegen te gaan ) busje vanuit het centrum naar buiten slaan zodat hij lokaal iets weider wordt ( lokaal iets uitvouwen dus) . NIET vanaf de zijkant slaan want dan wordt het busje juist kleiner en gaat klemmen op de 15 mm hardstalen bigend bus


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Oke bedankt zal morgen eens proberen
M.v.g

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Halo vandaag bronze busje vast gezet en weer gemonteerd loopt perfect
Is bronze bus net zo duurzaam als de lagers dus ik bedoel als drijfstangen met lagers wat zou het beste zijn
M.v.g

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Als je weet wat de leeftijd is van je blokje weet je ook hoelang de bussen het al hebben volgehouden. Lagers zijn vermoedelijk wel beter maar die slijten ook we zullen nog 50 jaar moeten wachten op het antwoord of gelagerde drijfstangen dezelfde levensduur hebben.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
auto's en vrachtwagens doen het al eeuwen met glijlagers WEL met olie die onder druk wordt toegevoerd. dit soort lagers staat of valt met voldoende smering. Ik had een racer met een peugeot cilinder van Autisa ( is merk dat denk ik niet meer bestaat) 50 Cc en een "6poort" cilinder op een DO blokje staan, ook met glijlager drijfstang ( ik had niet anders toen ) bij ca 95 km/hr op de provinciale weg van bussum naar weesp ( en die is Heeeel lang ) kwam hij er uiteindelijk wel uit zetten door heet lopen en dus geen smering meer . andere details: carter met zijdeksel met FS1 membraan en 18 mm membraan carburateur, 22 mm uitlaat bocht en expansie uitlaat naar onderen, standaard rol


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2016
Posts: 44
Aan het inrijden
****
Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2016
Posts: 44
Wat erg belangrijk is voor een goede smering van een glijlager is het afbramen van het smeergat aan de binnezijde, wanneer dit scherp is komt de olie niet op de plaats waar die komen moet.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.100s Queries: 161 (0.039s) Memory: 1.6506 MB (Peak: 2.4077 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 12:43:36 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS