Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Door Jan Vennix

Een beter systeen van ombouwen van een 6 volt naar een 12 volt systeem .
Dit is een zeer eenvoudig systeem voor een solex met een rechthoekig koplamp .
Hiervoor heb je alleen een stukje draad nodig met aan een zijde een amp. schuifklemmetje en aan de andere kant een stukje blanke draad .
Haal het massakabeltje los aan de lamp houder en steek nu het amp. stekkertje van het draadje aan de lamphouder en het andere blanke deel vast maken aan de draad van het achterlicht .
Schroef nu twee lampen van 6 volt 6 watt in de voor en achterlicht .
Start de moter en zet het licht aan, als nu de bijde lampen (gloeien) heeft u een perfect werkende 12 volt 12 watt verlichting dat het altijd zal doen.
Als nu door wat voor oorzaak even ergens geen goed contact ontstaat gaat het licht wat minder gloeien of bij geen contact gaat het licht gewoon uit.
Hierdoor gaan geen lampen stuk voordat ze gewoon versleten zijn,voorwaarde is wel dat de lampen van hetzelfde vermogen moeten zijn.
Er zijn spoelen die zoveel vermogen geven dat het soms beter is om 7,5 watt lampen te gebruiken, dit naar eigen inzicht.
Ik heb hier nu een licht spoel liggen van 18 watt van een van de laatste Franse solexen en deze hebben voor 15 watt en achter 3 watt , daarom de keuze van twee maal 7,5 watt.
Voor de ronde koplamp kom ik eerdaags met een makkelijke oplossing voor dit probleem.
Tot de volgende keer.j.vennix22@chello.nl


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als het licht voor nu niet fel genoeg is met een lamp keuze van twee maal 7,5 watt dan is een lampkeuze van voorin 6 watt en achter een lampkeuze van 7,5 watt een betere keuze ,want de spanning over de lampen is dan niet 6 volt en 6 volt ,maar b.v. 6 volt en 5 volt .
Dus als de spoel niet in staat is om 12 volt te leveren maar
11 volt dan heeft u toch noch een goede licht sterkte.
Ik hoop dat u hier mee verder kan
Dit gebruiken wij al meer dan 2o jaar en gaf nooit problemen.
j.vennix22@chello.nl

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als het een paralel schakeling is blijft altijd het doorbranden van het lampjes bestaan.
b,v,twee maal 12 volt bij 6 watt,als even een slecht contact is in de stroomkring van een van de twee lampjes dan gaan ze allebij branden inplaats van gloeien.
Bij een serie schakeling twee maal 6 v en 6 watt gaat bij een slecht contact het licht even uit of uit maar gaat het lampje niet stuk.
Bovendien kan men met verschillende wattages van de lampen de lichtsterkte voor en achter regelen wanneer de magneten wat te zwak geworden zijn.
B,v, bij een goede spoel ,magneet tweemaal 6v 7,5 w.
Bij een minder goede spoel,magneet tweemaal 6 v .6 w.
Bij een nog mindere spoel, magneet eenmaal voor 6 v. 6 w. en achter eenmaal 6 v. 7,5 w.
Bij een lichtspoel en een magneet met een lang magneetweg is de spanning afhankelijk van de afgenomen stroomsterkte.
Dus bij een juiste belasting van tweemaal 6v 7,5w(15 w.) is de spanning dus goed , gaat een van de lampen minder of geen stroom gebruiken dan gaat de spanning hoog oplopen en gaat er een hart branden en gaat ophouden met gloeien en even later gaat ook het anderelampje weer eens branden en houd dan ook op met gloeien.
Dat is dus tweelampen die wel even branden maar daarna niet meer willen gloeien.

Joined: Dec 2016
Posts: 30
L
Luc Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Dec 2016
Posts: 30
Bij mijn Oto met ronde koplamp uit 1965 bleven de lampen doorbranden. Ik heb na de nodige experimenten er voor een 12v 10w lamp in waarvoor ik een fitting heb moeten modificeren en achter een 12v 2w peertje. Alle lichte spul bleef na enige tijd de geest geven. Dit gaat goed en ik heb een bak licht. De spoel geeft ook meer dan 12 volt af. Snap het niet, maar nu werkt het tenminste.

Joined: Dec 2016
Posts: 30
L
Luc Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Dec 2016
Posts: 30
Bij mijn Oto met ronde koplamp uit 1965 bleven de lampen doorbranden. Ik heb na de nodige experimenten er voor een 12v 10w lamp in waarvoor ik een fitting heb moeten modificeren en achter een 12v 2w peertje. Alle lichte spul bleef na enige tijd de geest geven. Dit gaat goed en ik heb een bak licht. De spoel geeft ook meer dan 12 volt af. Snap het niet, maar nu werkt het tenminste.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Heb je ook de spanning gemeten wanneer het licht aanstaat?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Luc
Bij mijn Oto met ronde koplamp uit 1965 bleven de lampen doorbranden. Ik heb na de nodige experimenten er voor een 12v 10w lamp in waarvoor ik een fitting heb moeten modificeren en achter een 12v 2w peertje. Alle lichte spul bleef na enige tijd de geest geven. Dit gaat goed en ik heb een bak licht. De spoel geeft ook meer dan 12 volt af. Snap het niet, maar nu werkt het tenminste.
ik heb daar zo wel redelijk gesmolten reflectoren van terug gevonden, het kan daar erg heet worden met dat hoge wattage ( eigenlijk een fout woord maar ja word meestal beter begrepen dan "vermogen")


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Dec 2016
Posts: 30
L
Luc Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Dec 2016
Posts: 30
Ja, eigenlijk wel logisch. De ledtechniek is uiteindelijk beter en betrouwbaarder.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik zal u proberen uit de droom te helpen.
Een wisselstroom dynamo bestaat uit diverse delen waar het magneet veld doorheen moet.
Ten eerste de twee (of als je wil vier stuks)stukken pakketten ijzerplaat waar tussen een sterke magneet is geplaatst. Hierbinnen in is weer een pakket ijzerplaatjes geplaatst met een groot aantal wikkelingen.
Het magneetveld van de sterke magneet wil via twee plaatpakketten en dan via twee luchtspleten en door een te dunne plaat pakket met daarom nog een afremmende stroomspoel zo snel mogelijk naar de overkant van de magneet.
Daar nog maar net of net niet aangekomen te zijn al meteen weer terug te moeten rennen van de min naar de plus.
De magneet is meestal wel goed maar het begint al fout te gaan door de twee stukken ijzer die hieraan zitten dan nu nog twee grote openingen en hierna nog door een lang stuk ijzer met daarom nog die vervelende koperdraad.
Dus er komt niet veel goeds van terecht.
Dus hoe minder je deze rot combinatie belast zo veel hoger zal de spanning zijn die er over zal blijven voor je dunne draadje warm te krijgen en nu is het de grote kunst om het dunne draadje niet te laten branden (gebeurd meestal ).
De constructie is nu zo slecht gemaakt dat wanneer de spoel wordt belast met twee lampjes van 6 volt en ieder 6 watt de spanning 6 volt zal zijn .
Als nu hoe korte tijd ook even een van de twee lampjes geen stroom krijgt dan zal het andere lampje meteen gaan branden wat dus niet de bedoeling is en nu gaat ook meteen het andere lampje even branden en je hebt nu twee lampjes die niet meer willen branden.
De oplossing met een lamp van 12 volt en 10 watt en een lamp van 12 volt en 2 watt heeft eigenlijk hetzelfde probleem.
Ook al is dat nog niet voorgevallen.
Stel de voorlamp krijgt even geen stroom dan gaat onmiddellijk het achterlampje even branden en daarna niet meer (nooit meer ).
Als je het voorlampje weer aan de gang hebt gekregen dan zal het voorlampje ook bij een wat hoger toerental ophouden met branden.
Omdat 12 volt en 12 watt ook een beetje te veel is voor een lampje van 12 volt en 10 watt zal dat lampje na een bepaalde tijd zo ondoorzichtig worden dat je nog maar amper zal kunnen zien of het al gebrand heeft.
Er is maar een goede manier neem twee lampjes van 6 volt en zet tussen elk lampje een diode van 4 amp (om en om ).
Dus nu gaat altijd de helft van het vermogen door elke lamp ook al doet een van de lampen niet mee.
Dan wil ik nog even op wijzen dat alle spoelen niet even veel vermogen hebben er zijn er van 8 watt 10 watt 12 watt de meeste en van 18 watt .
Dus tot 15 watt voor en 3watt achter .
De spanning van de spoel is dus zeer afhankelijk van de belasting.
Deze spanning is niet met een electro meter te meten omdat de vorm van de stroompuls te sterk afwijkt van de spanning die een electro meter kan meten.
De lampen gloeien alleen op de effective waarde van de stroom en deze kan zo veel afwijken dat deze met een electro meter niet goed te meten is.
Nog meer weten nog meer vragen

Joined: Jan 2017
Posts: 26
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2017
Posts: 26
Nu heb ik(nog) niet veel ervaring met het geweldige verlichtingssysteem van de solex. wel zie ik hier steeds voorbijkomen dat het vooral komt doordat de koplamp even geen contact meer maakt (met massa) waardoor de achter lamp doorbrand en daarna de koplamp. ik zat er zelf aan te denken om gewoon een draadje aan de lamp te solderen en deze met een amp oogje aan de brandstofpomp vast te maken. kan natuurlijk ook met een schuifje of een koppelbusje ertussen zodat hij ook makkelijk los te halen is. zijn er mensen die dit ook al eens geprobeerd hebben? en zo ja wat zijn de ervaringen hiermee.


Gr Roelof

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Jan Vennix had in het verleden ook nog een andere oplossing, de lampjes in serie zetten dien je wel een extra draadje te gebruiken en van een van de lampjes te voorkomen dat deze aarde maakt maar zijn gebruikte stroom door geeft aan dat andere lampje


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
ik ben benieuwd wat een amp stekkertje is. \ik heb hierop gegoogled maar krijg verschillende afbeeldingen.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Deze wordt bedoeld in de eerste post.

[Linked Image]


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by bij
ik ben benieuwd wat een amp stekkertje is. \ik heb hierop gegoogled maar krijg verschillende afbeeldingen.


ja "AMP" is een begrip oa in de auto wereld vanwege de "AMP" tang die veel verschillende secties heeft oa om draad te strippen en een bek met verschillende "wurg"plekjes, ze wurgen namelijk de stekkertjes ( en dat zijn heel veel soorten) vast aan de draad door de einden van de stekkertjes ovaal te drukken.
nadeel 1, er zijn heel veel stekkertjes die op "AMP"lijken maar het niet zijn en feitelijk niet geschikt om te wurgen. nadeel 2 als je niet weet waarmee je bezig bent en de verkeerde wurgplek van de tang gebruikt of een verkeerde draaddiameter versus stekkervorm dan knijp je het koperdraad kapot en trilt de stekker van de draad ( ) >>uitvallen. Ik gebruik uitsluitend soldeer verbindingen veelal de draad helpen te ondersteunen met een stukje krimpkous of dubbelop klemmen zoals de japanners die hebben, een stuk die de draad klemt en iets verder een stuk dat ook de isolatie pakt

stekkertjes van amp hebben een kleurcode en de tang heeft voor de diverse wurgplekken ook een kleurcode en zoals je op de foto van de stekkertjes ziet, allemaal andere kleuren bij imitatie heb je verschillende kleuren voor toch dezelfde stekkertjes

Attached Images
amp tang.jpg (20.32 KB, 440 downloads)
Last edited by Joan; 28/02/18 10:57 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Dank je wel voor de uitleg, nu weet ik wat onder amp-stekkertjes bedoeld wordt.

joan zo'n tang had ik ook. Nadeel van deze tangen is dat na verloop van tijd de bek de amp-stekkertjes niet goed meer klemt. heb nu een bij ali gekocht deze werkt tot op heden goed.

Joined: May 2018
Posts: 11
T
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
T
Joined: May 2018
Posts: 11
Hallo, ik heb het al 3 keer doorgelezen maar krijg er geen beeld bij zijn er misschien foto.s van
BVD

Gr toontje,

Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Originally Posted by Toontje
Hallo, ik heb het al 3 keer doorgelezen maar krijg er geen beeld bij zijn er misschien foto.s van
BVD

Gr toontje,



Waarvan ?

Joined: May 2018
Posts: 11
T
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
T
Joined: May 2018
Posts: 11
O ja sorry eigenlijk van de eerste post van Roelof door vennix ,

Joined: May 2018
Posts: 11
T
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
T
Joined: May 2018
Posts: 11
niemand een fotootje


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.049s Queries: 54 (0.018s) Memory: 1.0995 MB (Peak: 1.3522 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 15:34:46 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS