Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
S
sambuls Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Om wat context te geven, ik tracht een solex 2200 die volledig uit elkaar is gehaald en in een doos zat (15 jaar lang) terug werkende te krijgen.
Echter merk ik dat ik te weinig informatie heb om de rol, inclusief bussen en ringen juist te monteren.

In bijlage heb ik een foto met de onderdelen die ik heb en waarvan ik denk hoe ze moeten komen.
Verder het enige duidelijke tekening die ik terugvind dat fel overeenkomt met de rol van de 2200.

Ik merk op dat:
### 1 ###
De rol heeft 2 lagers waar een bus tussen zit. Deze bus is origineel 20.5mm lang. Echter blijkt deze bus niet geborgd te zijn tussen de lagers waardoor deze zal rammelen (axiaal tussen de lagers).
Merk op dat deze originele bus een niet volledig omsloten is maar een (zaag)sleuf heeft.

Ik heb een nieuwe lagerset aangekocht waarbij ook deze bus meegeleverd zat. Deze is exact 20mm lang.

Ik zie ook geen reden op daar een bus te plaatsen gezien dit geen functie heeft?

### 2 ###
Ik heb een andere bus met een lengte van 23.5mm en vermoed dat dit de 'afstandsbus' is op de tekening.
Merk op dat deze originele bus een niet volledig omsloten is maar een (zaag)sleuf heeft.

### 3 ###
Origineel heb ik een rubberdichting met een metalen ring rond. Ter referentie: https://www.solex-onderdelen-limburg.nl/nl/keerring-voor-solex-2200-oto.html

Ik vermoed dat dit de 'afdichtring' is op de tekening?
Merk op dat dit niet helemaal is zoals op de tekening, waarschijnlijk omdat mijn solex 2200 niet overeenkomt met het type op de tekening?

### 4 ###
Ik heb een bus van 16,7mm waarvan ik denk dat ze de 'carter bus' is. Deze is origineel en is wel een volledig omsloten en geslepen bus. Deze pas ook mooi in de 'afdichtring'

### 5 ###
Verder heb ik nog 3 ringen teruggevonden aangeduid met een vraagteken. Deze ringen zijn niet vlak maar hebben een omgeplooide rand. Ik heb geen idee waar deze een plaat kunnen hebben...

Kunnen jullie mij helpen door me te vertellen in welke volgorde deze componenten geassembleerd moeten worden?
Alsook, heb ik alle componenten en waarvoor dienen de ringen met het vraagteken?

Alvast hartelijk dank!

Attached Images
schema rol.png (121.86 KB, 60 downloads)
solex 2200 rol.jpg (722.25 KB, 58 downloads)
S
sambuls Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Na wat zoekwerk heb ik deze man gevonden die het laat zien.
https://www.youtube.com/watch?v=lN35xkqvN1I&t=1023s&ab_channel=l%27AtelierdelaVigne

Waar ik nog geen vraag over heb is waarom ik ik 3 rondellen heb (met het vraagteken) waarbij in het filmpje slechts 1 van die kleine wordt gebruikt...

20000km gereden
*
20000km gereden
*
Ik denk dat Joan de antwoorden heeft op de meeste vragen. In tussentijd kan je dit filmpje bekijken waarin Joan ook al verschillende dingen uitlegde. Let wel op.. deze motor is geen 2200 dus iets anders.

solexliefhebbers.nl
Solex meester monteur
Solex meester monteur
Originally Posted by sambuls
Om wat context te geven, ik tracht een solex 2200 die volledig uit elkaar is gehaald en in een doos zat (15 jaar lang) terug werkende te krijgen.
Echter merk ik dat ik te weinig informatie heb om de rol, inclusief bussen en ringen juist te monteren.

In bijlage heb ik een foto met de onderdelen die ik heb en waarvan ik denk hoe ze moeten komen.
Verder het enige duidelijke tekening die ik terugvind dat fel overeenkomt met de rol van de 2200.

Ik merk op dat:
### 1 ###
De rol heeft 2 lagers waar een bus tussen zit. Deze bus is origineel 20.5mm lang. Echter blijkt deze bus niet geborgd te zijn tussen de lagers waardoor deze zal rammelen (axiaal tussen de lagers).

Ik heb een nieuwe lagerset aangekocht waarbij ook deze bus meegeleverd zat. Deze is exact 20mm lang.

Ik zie ook geen reden op daar een bus te plaatsen gezien dit geen functie heeft? omdat je alle onderdelen zwaar tegen elkaar aan gaat drukken om de koppeling "op slip"vast te krijgen aan de krukas zonder bus tussen de twee lagers in druk je de binnenringen van de lagers naar elkaar toe en dus ploffen de lagers. de bus heeft geen zaag gleuf is ook geen bus maar een gerolde plaat met de vorm van een bus goedkoper dan goedkoop plaats wel de originele bus die gaat echt niet klapperen want wordt aangedrukt tussen de lagers die andere bus hoort mogelijk IN de rol

### 2 ###
Ik heb een andere bus met een lengte van 23.5mm en vermoed dat dit de 'afstandsbus' is op de tekening.
Merk op dat deze originele bus een niet volledig omsloten is maar een (zaag)sleuf heeft. Ook hier geldt weer het is geen zaag gleuf

### 3 ###
Origineel heb ik een rubberdichting met een metalen ring rond. Ter referentie: https://www.solex-onderdelen-limburg.nl/nl/keerring-voor-solex-2200-oto.html geen idee een 2200 hoort af te dichten als een OTO gebruik een lager met brede loopbanen en een bloem ring en hardstalen sleepring die beide lagerschalen moet overbruggen zonder een spleet over te laten

Ik vermoed dat dit de 'afdichtring' is op de tekening?
Merk op dat dit niet helemaal is zoals op de tekening, waarschijnlijk omdat mijn solex 2200 niet overeenkomt met het type op de tekening? er zijn rubberen stofhoezen bij sommige types maar dit is geen afdichting

### 4 ###
Ik heb een bus van 16,7mm waarvan ik denk dat ze de 'carter bus' is. Deze is origineel en is wel een volledig omsloten en geslepen bus. Deze pas ook mooi in de 'afdichtring' Ik neem aan dat je de lengte bedoeld dit zou wel een echte bus moeten zijn met een gat van 17 en buitendiameter 21

### 5 ###
Verder heb ik nog 3 ringen teruggevonden aangeduid met een vraagteken. Deze ringen zijn niet vlak maar hebben een omgeplooide rand. Ik heb geen idee waar deze een plaat kunnen hebben... kan ze zo niet zien als ik deze tekst open heb komt dus apart antwoord maar 1 vlakke ring dient sowieso ONDER de koppeling te liggen om te zorgen dat de plaat waar de armpjes aan zitten niet EN op de binnnering van het lager leunt EN op de buitenring met deze ring ertussen leunt hij alleen op de binnen ring van het lager

Kunnen jullie mij helpen door me te vertellen in welke volgorde deze componenten geassembleerd moeten worden?
Alsook, heb ik alle componenten en waarvoor dienen de ringen met het vraagteken?

Alvast hartelijk dank!

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Solex meester monteur
Solex meester monteur
ja net even naar de ringen gekeken ( andere commentaar staat tussen je originele tekst ergens hierboven) foto van carter lijkt alsof de stomp die omhoog steekt te kort is voor de rubber bus controleer nog wel even of de oude stalen steunring van een mogelijke voorganger nog in het carter steekt zo ja gaatje 3 mm in boren en parkerschroef in dat gaatje druk je hem zo uit je carter de ring is geklonken MAAR ik denk niet dat je dat gaat vinden, kan het rubber ding op de plank blijven liggen WANT dan dien je dat flubber ringetje met randje op je carterbus te leggen met het flubber randje om de carterstomp heen als stof vanger de andere ringen eentje onder de koppeling zoals hierboven beschreven en de andere onder de moer GEEN dikke veerring dan

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 25 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13