|
Joined: Sep 2024
Posts: 3
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Sep 2024
Posts: 3 |
Hallo allemaal , ik ben mij aan het oriënteren wat ik het beste kan kopen, een 2200 , 3800 of zwanehals , of misschien wel een ander type, het is best lastig om een keuze te maken, ik ben best wel een leek met solexen, maar ik heb wel wat verstand van de techniek. Zouden jullie mij adviesen kunnen geven over welke wel en welke niet te kopen, en wat jullie ervaringen zijn. Graag zie ik jullie reacties tegemoet. Vr gr Jelle van Harskamp
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,420 Likes: 52
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,420 Likes: 52 |
Wat ik al schreef op facebook:
Moeilijke vraag. Wat is je lengte ongeveer? Mijn eerste Solex was een S3800, dit omdat ik dacht dat hiervoor de meeste onderdelen te vinden was. Daarbij kwam ik er achter dat een 3800 kleiner werd naarmate je het zadel hoger zette. Voor mijn project heb ik een 1010 gebruikt, dit omdat het frame mij beter pastte bij het doel. Hierna had ik een Solex 330 aangeschaft omdat ik dit de mooiste Solex vind (blijkbaar rijdt deze ook het fijnste ondanks de lagere topsnelheid). Gisteren heb ik weer een 3800 gekocht, maar hiervan ga ik een replica racer bouwen. Als ik je een tip mag geven.. zoek een OTO of zoals je aangeeft een 2200. Beide hebben hetzelfde frame. Als ik het goed heb is 2200 frans en heeft deze 2 velgremmen, een OTO Nederlands een velgrem en achter een trommelrem. Mocht je een echte liefhebber zijn dan kan je nog altijd kiezen voor een bv 330.
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Sep 2024
Posts: 3
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Sep 2024
Posts: 3 |
Tja ik probeer alle kanalen wat langs te gaan, maar iedereen zit natuurlijk ook op die kanalen te kijken, maar wie weet zit er iets bruikbaars tussen, mijn lengte is 1,78 ik denk dat ik dan maar even een afspraak ga maken bij de 2200, in iedergeval bedankt voor je reactie en wie weet tot ziens .
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,187 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,187 Likes: 6 |
Ik zou voor een OTO of koffertje gaan, ik ben 1,85 en het zit prima. Een zwanehals stuurt een beetje zenuwachtiger, een beetje zoekend.
|
|
|
|
Joined: Sep 2024
Posts: 3
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Sep 2024
Posts: 3 |
Mijn oog is al een beetje gevallen op een 2200 dat is een otto
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,420 Likes: 52
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,420 Likes: 52 |
Tip voor tijdens de proefrit of eigenlijk na.
Verwijder de vliegwielkap en kijk of er speling zit op het vliegwiel. Zit er speling op, laat maar staan en ga opzoek naar een andere.
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,196 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,196 Likes: 82 |
Mijn oog is al een beetje gevallen op een 2200 dat is een otto nee dat is hij niet. hij lijkt er veel op maar een oto heeft een blok met een door schroefjes geborgd lager en een 2200 is ook al met geklonken lager carters van 2200 zijn sterker maar revisie is lastiger
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,918 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,918 Likes: 14 |
Absoluut waar wat Joan zegt, en dat is niet het enige verschil. Het lager in de spoelenplaat is bij de Oto met een borgveer vastgezet. Bij de 2200 zit dat zodanig gelijmd dat het altijd loskomt. Tevens heeft de Oto trommelrem of terugtraprem, en de 2200 knijpremmen (velgremmen) achter. Het gasgeefsysteem van de 2200 is vaak aan de voorrem gekoppeld, wat ik persoonlijk een vreselijk systeem vind.
Maar uiteraard is de keuze aan jou, succes 😉 (Ps, ik heb van alle soorten nog wel wat staan)
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
0 members (),
90
guests, and
3
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
|
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|
|
|
|