Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#142085 19/05/22 07:04 PM
Joined: May 2022
Posts: 7
D
Dinkys Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: May 2022
Posts: 7
Goedenavond,

Mijn naam is Martin, 33 en woon in de provincie Groningen.
Vorige week zaterdag heb ik een Solex S4800 Black & Roll gekocht.
Er moet nog het 1 en ander aan gebeuren.

Het idee is om hem opnieuw op te bouwen met nieuwe onderdelen.
Op de Solex Liefhebbers Facebook groep en hier op het forum zal ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen als jullie dat leuk lijkt.

Als hij klaar is lijkt het mij erg leuk om met andere Solex rijders in de buurt af te spreken.
Ook ben ik altijd bereid mede Solex rijders in de omgeving te helpen met reparaties en onderhoud (gratis) 😇


PS. Weet iemand toevallig ook of een nieuw carter een motornummer heeft?
En moet ik dit doorgeven aan de RDW?
Bij mijn weten hoeft dat enkel als ik bijvoorbeeld een wijziging aanbreng anders dan af-fabriek. Bijvoorbeeld in cc's en vermogen.

Attached Images
Screenshot_20220519-201430_Gallery.jpg (488.19 KB, 182 downloads)
Dinkys #142086 19/05/22 09:30 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
diverse stalen onderdelen zijn OF te dun uitgevoerd, OF van te slap ijzer gemaakt OF een combinatie van beiden een steviger voorvork is sowieso aan te raden en controleer de binnen bussen tussen de lagers van de wielen, deze zijn meestal te kort en van te zacht materiaal ( zie mijn andere opmerking ) bij aandraaien van de asmoeren druk je dan de lager schalen naar elkaar toe omdat er geen steun is gevolg levensgevaarlijk want tijdens rijden kan de hele boel imploderen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
1 member likes this: Dinkys
Joan #142087 19/05/22 09:42 PM
Joined: May 2022
Posts: 7
D
Dinkys Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: May 2022
Posts: 7
Klinkt niet echt als topkwaliteit.
Zaterdag ga ik nieuwe onderdelen halen van betere kwaliteit.
Waaronder frame delen en motor delen.
Achterspatbord kan ik helaas nergens nieuw vinden.


Weet je ook zo of een nieuwe carter (zonder nummer) problemen geeft bij een eventuele politiecontrole? Uiteraard komt het frame nummer wel overeen met het kenteken en kentekencard. Daar gaat het volgens mij om. Het lijkt mij dat men bijvoorbeeld een defecte carter met daarop het motornummer gewoon zonder het te melden bij de RDW mag wisselen voor een identieke nieuwe. Ik hoop dat je mij kunt helpen met de vraag.

Dinkys #142088 20/05/22 05:31 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Welkom Martin op ons mooie forum. Op het kenteken staat nergens een motornummer beschreven. Er zijn genoeg Solexen die of met een ander motor of met een ander carter rond rijden.

Barry en Nico kunnen je goede delen leveren om je frame en motor opnieuw op te bouwen, succes zaterdag.

Natuurlijk vinden we het fijn wanneer je je project op dit forum up to date houdt. Denk niet , er reageerd maar weinig mensen.. er zijn genoeg mensen die alles lezen.


solexliefhebbers.nl
Dinkys #142090 20/05/22 06:51 AM
Joined: May 2022
Posts: 7
D
Dinkys Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: May 2022
Posts: 7
Dankjewel.
Vanmiddag bel ik Nico nog even om te vragen of er nog bijzonderheden zijn en waar ik het beste kan parkeren.
Ik kom met een goed gevulde auto terug uit Heeze.
Het enige onderdeel wat ik nergens kan vinden is een nieuwe achterspatbord.

Als alles meezit kan ik donderdag beginnen met het project met de camera in aanslag uiteraard. Ik zit er aan te denken om na die tijd alle foto's samen te voegen in een foto boek.

De oude Solex houdt ik waarschijnlijk voor onderdelen.

Dinkys #142092 20/05/22 08:32 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Als je op het adres hebt afgesproken wat vermeld staat op de website, dan kan je tegenover parkeren, bij het gemeentehuis.


solexliefhebbers.nl
1 member likes this: Dinkys
Dinkys #142096 25/05/22 07:21 PM
Joined: May 2022
Posts: 7
D
Dinkys Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: May 2022
Posts: 7
Even een update na een aantal dagen sleutelen tussen het werk door.

- De Solex compleet gedemonteerd
- Nieuwe onderdelen gekocht bij de sponsors van het forum.
- Frame deels gebouwd
- Carter deels opgebouwd

De komende dagen wil ik het frame in elkaar hebben en verder met het blok (m.u.v. de ontstekingsplaat).

Zaterdag of begin volgende week komen de laatste dingetjes binnen en kan ik verder met mijn project.


Het enige 'probleem' waar ik tegen aan liep is dat de drijfstang niet bewoog bij het draaien van de nieuwe rol. Nieuwe rolunit in oude carter gaat goed, maar oude rolunit in nieuwe carter niet.
Het lag uiteindelijk aan de rubberenring met veer. De bus van de rol viel niet tussen de krukas en de rubberenring. De ring verwijderd en andersom geplaatst maar zonder resultaat en de veer ging er uit. Nu eerst de oude ring uit de oude carter gehaald en in de nieuwe gedrukt. Probleem opgelost.
Volgens diverse websites had ik wel de juiste ring. Misschien weten jullie waar het aan ligt want ooit moet er natuurlijk weer een nieuwe in. De binnenmaat is wel ietsjes kleiner bij de oude ring.
Hij zou moeten passen.


https://solexdeal.com/solex-onderdelen-online/42-keerring-olie-krukas-koppeling/

Dinkys #142097 25/05/22 07:34 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Best toevallig, gisteren hetzelfde probleem gehad. Vandaag opgelost. Zie mij rapportage (van iedere Solex houd ik een logboek bij. Beetje werk maar zo weet ik wat er ooit geweest is):

25-5-2022
Lager is uit carter gekropen. Oorzaak: te losse lagerpassing bij spoelenplaat.
Nieuw carter genomen wegens tijdgebrek. Veel pas problemen, rol draaide niet meer. Bleek de keerring te zijn, rol ging er niet doorheen.
Keerring sc11 21 31 3.5/4.5
Is niet goed, rol gaat niet erdoor maar erop waardoor alles gaat klemmen. Vervangen door
De linker uitvoering. Alles goed. Loopt weer prima.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

1 member likes this: Dinkys
Joined: May 2022
Posts: 7
D
Dinkys Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: May 2022
Posts: 7
Exact hetzelfde probleem inderdaad.
Op de oude ring staat bij mij 109114 21 31 5 1 SOG.
Dit is wat ik er van kon lezen.
Die is goed.
Waar haal ik die vandaan en wat bedoelje met linkeruitvoering?

Dinkys #142099 26/05/22 07:01 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Bij mijn rapportage heb ik een foto gemaakt.

https://share.icloud.com/photos/0d3Lg9vNabd-jqh06ojXIhCpA


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Dinkys #142100 26/05/22 09:44 AM
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Resumerend:

Ik ben inmiddels 5 verschillende merken Krukas keerringen (3800 nieuwe type) tegengekomen.
Degene die er het meest degelijk uitziet (en al jaren geleverd wordt door een Solex Producent) is volgens John te dik. Hij heeft films gestuurd en inderdaad loopt de rol te stroef en is er geen speling op de rol. Kortom: Roermond heeft weer eens gelijk. De (op het oog) meest ingewikkelde keerring past bij hem weer prima. Wij hebben die ring nu als standaard ring in het assortiment, de rest mag onderin "de laai" (Brabants). Onze nieuwe Rolunit past met die ring dus mooi.

Los daarvan had Antoine gisteren die goede keerring bij (ook 3800 nieuwe type) en liep de gereviseerde originele 3800 Rolunit ook niet lekker. We hebben het weer gedemonteerd, en ik had een heel dun ringetje tussen de koppeling en de laatste koppelingsmoer gelegd. Die is tussen de 0,1mm en 0,2mm en voorkomt dat die moer invreet op de koppeling. Maar zonder die ring loopt het ineens prima.

Kortom: een verschil van 0,1mm in de montage van de 15 onderdelen tussen krukaslager en vliegwielplaat (afstand circa 15 cm) maakt het verschil tussen lekker lopen of helemaal niet lopen.

Blijft boeiend, zo'n 70 jaar oude fiets.


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Dinkys #142101 26/05/22 04:32 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
een van de redenen dat ik de 3800 ( en zijn clonen) niet erg leuk vind i monteer de keerringen altijd met de veer naar binnen ( origineel met de veer naar buiten) maar als ik dat doe weet ik zeer dat na montage van de rol het veertje is los gesprongen. dan schuin ik altijd het messing van het lager aan de buitendiameter heel erg puntig af ( dus niet kort en stijl) maar langer en vlak. dan heb ik een type siliconen vet ( oa voor vacuum toepassingen) waar ik de hele boel mee volstouw en dan monteer ik de rol al draaiend ten opzicht van de keerring. je bent even bezig dat wel, maar bij onmiddellijke demontage na de montage ter controle of alles klopt blijkt in de meeste gevallen dat de keerring nog heel is, zo niet de schuining nog aanpassen Je kunt ook voor montage controleren of de keerring over de rol glij bus gaat als alles nog los ligt maar dat is geen garantie omdat je stiekem weg bij het proberen toch iets staat te "wakkelen" bij montage uit de hand. Zit de krukas er eenmaal in is die vrijheid er niet meer


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja blijft boeiend solex sleutelen 😍

Het probleem dat de rol vastloopt bij montage komt soms weleens voor. Het hoeft niet altijd aan de keerring te liggen. Blijft zoekwerk, terug naar de basis en stapsgewijs weer opbouwen, ondertussen blijven controleren op lichte zijwaartse speling.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Ja blijft boeiend solex sleutelen 😍

Het probleem dat de rol vastloopt bij montage komt soms weleens voor. Het hoeft niet altijd aan de keerring te liggen. Blijft zoekwerk, terug naar de basis en stapsgewijs weer opbouwen, ondertussen blijven controleren op lichte zijwaartse speling.
ja daar gaat het ook vaak fout: de gedachte dat de eerste moer al heel stevig vast moet zitten, DAT is niet zo !! die zit er alleen op om de rest af te kunnen monteren wat na die moer komt er dient nogal wat ruimte over te blijven om de rol op en neer te bewegen anders druk je de zijkant van de rol ( spatplaat) klem tegen het carter ( de bult waar de keerring in zit ) en dan wil het vanaf seconde 1 al niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Dinkys #142117 31/05/22 04:41 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ga je hem alweer verkopen? Dat is jammer na alle moeite die je hebt gedaan.


solexliefhebbers.nl

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 28 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.048s Queries: 49 (0.018s) Memory: 1.0636 MB (Peak: 1.2869 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 08:07:46 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS