Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#141981 09/04/22 08:42 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
deze week een solex van een kennis zijn vriendin opgeleukt. Kennis wilde graag een solex om samen met vriendin te toeren. Dus eentje gevonden en gekocht. reed enigszins, maar elke keer grote plas benzine in de schuur. Heb ik naar gekeken. Hij rijdt nu beter en de lekkage is weg. Wat je allemaal toch tegenkomt . Dit stukje over de benzinepomp, daar kwam de lekkage vandaan als de solex met volle tank werd weg gezet. Blijkt echt alles van de pomp volkomen gaar gedraaid. de wartels van de leidingen volkomen tegen de zijwand van de pomp aan, zo vaak en zo vaak "te vast" aangedraaid ook de boutjes niet goed dus eveneens lekkage achterlangs het membraan.

Voor dit soort pompjes is de spreuk, "vast zetten met mate" TE licht is niet goed, dan lekt het. Met Mate is goed dan lekt het net niet. TE vast is niet goed, dan gaat het weer lekken want alles gaat krom. zie de "vieze" plaatjes . Nieuwe wartels, nieuwe ferrules ( er zijn iets langere uitvoeringen) en deze op de juiste plaats helaas moeten solderen, want ook de leidingen bleken door te zwaar aandraaien in elkaar gedrukt en de nieuwe wilden niet afdichten bij "met mate" aandraaien. Alles werkt weer, hij loopt beter ( ook wat andere dingen aan gedaan) en lekt niet meer

Attached Images
lekkage 1.jpg (141.38 KB, 118 downloads)
lekkage 2.jpg (91.7 KB, 118 downloads)
Last edited by Joan; 09/04/22 08:44 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
1 member likes this: John Meisters
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Herkenbaar…. Hier zie ik dit soort gevallen ook wel eens binnenkomen. Niet zo extreem maar evengoed zo jammer.

Ook jammer dat alle nieuwe leidingen sleutelmaat 10 hebben, erg onhandig. Heb een remleiding sleutel voor de helft weg moeten slijpen om het een beetje werkbaar te maken ☹️


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Misschien denkt men dat de wartel helemaal in het pompje gedraaid dient te worden om geen lekkage te krijgen?!


solexliefhebbers.nl
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Nu zijn er meerdere uitvoeringen van leidingen.
Staal met stalen wartel, Koper met Stalen wartel en Koper met aluminium Wartel.

Mijn idee zou zijn: Koper met aluminium wartel. Beiden zacht, net zo zacht als de pomp(draad) dan gaat er minder kapot daar.
Anderzijds hor ik uit races dat leidingen scheuren.

Meningen?


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Koppeling bij de pomp heeft het meeste te verduren want die gaat het vaakst los. Bij de tank krijgt de leiding en koppeling echter vaak de klappen (door iets loszittende tank) dus daar heb je weleens lekkage. Ook kan je leiding tegen het carter doorschuren.

Veel racers vervangen de leiding door een slang, dat is minder gevoelig voor trillingen

Last edited by John Meisters; 16/04/22 07:57 AM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
het is niet de wartel en het is niet de leiding ( hoewel ik al meerdere koperen heb gehad die kapot trilden, koper heeft rare fysieke eigenschappen) maar de manier waarop het uiteinde is gevormd om voor de afdichting te zorgen ik heb aluminium leidingen gezien die waren aan het uiteinde "gewoon" dicht gedrukt bij het vormen van het uitstulpende afdicht flensje. en bij andere ( zowel koper als aluminium) dat het flensje rondom zo misvormd was dat de dikte van het flensje over de omtrek niet gelijk was, dan "pakt" hij bij vastdraaien al op het dikke stuk maar het dunne stuk is nog niet aan afdichten toe en dan zijn er ook nog pompjes daar zit de draad scheef in getapt helpt ook al niet dan "pakt" de wartel aan 1 kant eerder dan aan de andere kant krijg je ook niet dicht met het eerste systeem met losse ferrules over de leiding heen had je dit probleem veel minder die konden zich op de ronde uiteinden van de ferrules centreren ( al was de kwaliteit zo veel beter dat dat eigenlijk niet eens hoefde)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 25 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.025s Queries: 29 (0.008s) Memory: 0.9712 MB (Peak: 1.1255 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 15:45:57 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS