Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ik heb wat 3800's waar ik de wegligging niet heel erg best vind. Nogal wiebelig. Black &rolls heben daar nog meer last van. Oorzaak weinig spaken in de wielen en nogal onder bemeten staaldikte van de frame delen OTO's hadden bv 2.5 mm staal dikte de 3800 maar 2 mm. De black&roll daarbovenop nog eens staal met een zeer geringe sterkte . Ga de wegligging verbeteren door in ieder geval andere vorkpoten te monteren er zijn nu verbeterde poten in de handel die weer van 2.5 mm staal zijn gemaakt. ga er daar eens wat 3800's mee opleuken. zitten ze meteen ook weer vers in de verf . Er is zelfs een 3800 bij waar de rechter poot onderaan nogal ingesleten is door een klepperende uitlaatbocht, zo aangekocht is nu als eerste aan de beurt

Attached Images
vorkpoten 1.jpg (223.45 KB, 119 downloads)
voorvorkpoot materiaal.jpg (111.18 KB, 119 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik had van Barry al begrepen dat deze delen een stuk steviger zijn dan de originele wat ik heb gezien is dat het u profiel uit elkaar wordt gedrukt waardoor er een (overdreven) w ontstaat.

Wat je schrijft over de beschadiging van de uitlaat, daar had ik ook last van. Ik heb een dikke ring tussen het uitlaatophangpunt en motorschetsplaat gemonteerd. Ik heb eerlijk gezegd ook helemaal geen last van olie op kleding of delen van de Solex.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja ik heb ook veel solexen waar de ophangbeugel van de uitlaatbocht die aan de schetsplaat moet komen met 1, 2 of zelfs 3 ringen uitgevuld moet worden ( tussen beugel en plaat dus) om te zorgen dat het uitlaatbochtje vanaf de cilinder en de pijp van de uitlaat spanningsvrij en in 1 lijn staan. je kunt de hele boel wel zonder ringen aantrekken en dat lijkt goed te gaan maar uiteindelijk maken de daarmee ingebouwde spanningen ergens iets kapot


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Nu begrijp ik wat je met "W" bedoeld. Voor Solex geldt altijd ..... "meten is weten" ...... Als je onderdelen onderling gaat uitwisselen dien je altijd te meten of de maatvoering zodanig is dat de onderdelen elkaar wel verdragen. Als je het nu over "W" hebt neem ik aan dat de breedte van het platte stuk van het balhoofd groter is dan de binnenkant van de "U" van de poten. Bij montage trek je dan de "U" over het te dikke deel en zullen de poten van de "U" gaan wijken. Dit kan alleen als er iets vervormt en het zwakste stuk is dan het lichaam van de "U" want daar zitten twee gaten 8 mm in. zo krijg je dan je " W" want dat lichaam gaat hol staan................ Ik ben niet specifiek geweest welke poten waar vandaan kwamen want er zijn meerdere "aftermarket" onderdelen beschikbaar en wil je dikkere poten dien je wel even na te vragen wat de maatvoering is per leverancier ( ook hier weer "meten is weten ") , meten moet je altijd want zelfs bij de vroegere "af fabriek" gemonteerde onderdelen kwam ik vaak maatvoering tegen die niet tot het beste resultaat leidt. vooral "zwabberpoten" kwamen voor, veel te ruime "U" of te smalle platte stukken aan het balhoofd. Bij de vd HEEM modellen viel het nogal mee die hadden een simpeler plat stuk , stevig materiaal en goed "plat" in vorm te stampen. Maar met de komst van de 3800 werd dat stuk plat aan het balhoofdveel ingewikkelder met al die extra oren om het blok aan te hangen mee gevormd. dat leverde vaak combinaties op waar de poten te ruim om het platte stuk zaten , gesteld moesten worden bij montage omdat anders de enen poot aan de onder kant VOOR de andere kon komen te staan en dan gaat het wiel diagonaal door de voorvork heen. Stellen dus en de bouten aandraaien. MAAR dan worden alle krachten door de bouten opgevangen en niet geholpen doordat de platte vlakken strak tegen elkaar zitten . gevolge dat vaak na tijd de bouten zichzelf los werken, nog weer gezwabber. Voor dit soort "losse" combinaties heb ik een plet gereedschap twee stukken dik plat ijzer 1 met draad M8x1 en de andere met gaten 8.5 mm. Die met draad vallen IN het platte stuk van het balhoofd die met de gaten 8.5 buiten op het platte stuk. door met bouten de twee stukken plat aan de draaien plet je iets de bolling tussen de boutgaten van het balhoofd en wordt het platte stuk breder. Andersom dien je (in jouw "W" geval dus) het platte stuk van het balhoofd iets verder te "platten" zodat jouw (nieuwe) poten strak over het balhoofd passen. mogelijk dien je de gaten met een boor 8 iets na te boren want door "platten" in bijvoorbeeld een bankschroef kunnen de gaten iets ovaal worden.

Last edited by Joan; 02/01/22 10:08 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Hopleijk kan ik het op deze foto duidelijk laten zien. Het lijkt net dat de motor het u profiel uit elkaar trekt waardoor de 'w' ontstaat. Dit probleem zal je niet hebben wanneer de profielen gemaakt waren van een koker bv.

Attached Images
20181215_152357.jpg (872.14 KB, 96 downloads)

solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Antoine
Hopleijk kan ik het op deze foto duidelijk laten zien. Het lijkt net dat de motor het u profiel uit elkaar trekt waardoor de 'w' ontstaat. Dit probleem zal je niet hebben wanneer de profielen gemaakt waren van een koker bv.
ik zie in het midden inderdaad iets een holling, ongeveer daar waar ook de deuk van de puntlas zit waarmee er een merkwaardig plaatje aan de binnenkant van de poot is gezet ( houd spatbordstangetje ongeveer op zijn plek maar is mijns inziens een relikwie van vroeger) deze W kan best een resultaat zijn van het stampen van het U profiel dat de motor de U open zou trekken geloof ik niet in, rukt hij eerder die dunne plaatjes op de vork eraf want echt vast zitten die niet . deze poten zijn voor een balhoofd T stuk in de smalle uitvoering want de ophang"oren" zitten OP de vork


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dat klopt deze zijn voor de Antex , origineel vermoedelijk een 1010 en 24 inch wielen/frame


solexliefhebbers.nl

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 25 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.027s Queries: 31 (0.009s) Memory: 0.9810 MB (Peak: 1.1422 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 14:33:28 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS