Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#138686 02/01/21 06:55 PM
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Ik wil beginnen met iedereen een mooi jaar toe te wensen. Met veel veilige Solex kilometers.


Tijdens een onderhoudsbeurtje aan mijn Koffertje ('61) viel het mij op dat de moer van de bout die de motor glijstuk (en spatbord neusje) vastzet aan het carter ontbrak. Vreemd want niets van gemerkt tijdens het rijden. Maar toen ik een andere moer wilde monteren zag ik dat er veel meer loos is. Het gat waar de bout in gaat is helemaal uitgesleten en uitgescheurd (zie foto's). Ik snap niet hoe dit kan. En nog belangrijker; ik heb geen idee hoe ik dit kan repareren. Wie heeft een goede tip voor mij?

Attached Images
moer1.JPG (64.77 KB, 307 downloads)
moer2.JPG (124.78 KB, 305 downloads)

Groet, Koos
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Bij mijn laadste solex aankoop zitten 2 van die blokjes met gescheurde oogjes. Even over nagedacht, en kwam tot de conclusie dat de banaantjes als deze zijn gemonteerd niet meer hoeven te scharnieren. Dus kan er gerust een ander boutgat worden bij gemaakt. Tenminste zo had ik het me dat bedacht. Heb het nog niet in praktijk gedaan.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb bij een paar Solexen een stripje dat lijkt op de glijbanaan met verzonken M4 boutjes vastgezet, dat werkt goed. De eerste was te lang en moest ik inkorten, wat er in de weg zat weet ik niet meer.
Er staan hier ergens foto’s.

Ik ben niet de enige die op dit idee is gekomen want ik ben al enkele Solexen tegengekomen met een dergelijke constructie, meestal met maar 2 boutjes vastgezet en een heel kort stripje.

Voorkomen is beter dan genezen: controleren of de bouten goed vastzitten want anders krijgt dat gat continu klappen en is dit open gat het resultaat.

Ik heb heel vroeger bredere schijfringen geplaatst maar dat hield niet lang.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Johnnie
Bij mijn laadste solex aankoop zitten 2 van die blokjes met gescheurde oogjes. Even over nagedacht, en kwam tot de conclusie dat de banaantjes als deze zijn gemonteerd niet meer hoeven te scharnieren. Dus kan er gerust een ander boutgat worden bij gemaakt. Tenminste zo had ik het me dat bedacht. Heb het nog niet in praktijk gedaan.
je kunt NIET zo maar gaten "ergens" bijboren want de gaten zitten precies op de plek waar de cirkelboog van het motorblokscharnierpunt doorheen loopt. Alleen op deze plek hoeven de glijplaten niet te scharnieren ( hebben ze trouwens ook nooit hoeven doen ) het feit dat ze vaal WEL scharnieren komt door gebrek aan onderhoud waardoor de moeren en bouten loslopen met als gevolg inderdaad continu "klapperen" waardoor het cartermetaal wegslaat. Als je ergens extra gaten wil boren dienen de glijplaten wel te scharnieren want voor elke positie van de motorophangplaten dienen de glijplaten zich dan in te stellen op de goede positie ( je hebt dan een zgn "stangenstelsel" aangemaakt) Het maken van een spalkje ( zeker aan de kant van het carterdeksel) is makkelijker. het is me wel eens gelukt om carters te lassen maar daar maak je voor jezelf geen hobby van dat materiaal protesteert nogal . Er is wel materiaal in de handel dat bijna zo goed is als lassen , je zag daar steeds op beurzen voorbeelden van, met een vlam en dan "strijken" met een staafje. nogal kostbaar


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Er is wel materiaal in de handel dat bijna zo goed is als lassen , je zag daar steeds op beurzen voorbeelden van, met een vlam en dan "strijken" met een staafje. nogal kostbaar

Ja dat spul heb ik hier, er werd aluminium mee gesoldeerd maar mij is het nog niet gelukt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Dank voor jullie reacties!!

Als ik jullie goed begrijp is dit probleem lastig om goed te repareren. Een strip monteren zou een oplossing kunnen zijn. Van welk materiaal zou deze strip gemaakt moeten worden? En kan ik deze dan ook vastpoppen in het carter? Ik ben opgegroeid met hout (vader was timmerman) en niet met metaal. Dus daar liggen niet mijn sterkste kanten.

Aan de andere kant heb ik dit koffertje afgelopen jaar met veel plezier, zorg en allemaal originele onderdelen gerestaureerd (zie andere topics over dit restauratie avondtuur) tot een mooi Solexje waar ik deze zomer toch z'n 700 (bijna) probleemloze kilometers mee gereden heb. Tot op het laatste heb ik niets gemerkt van klapperen van de motor. De afgelopen moer kwam ik bij toeval tegen tijdens de winterbeurt. Het fietske weer klaar maken voor de komende zomer. Dan vind ik het jammer om met lapwerk het carter te repareren. Daar is de motor (en hele Solex) te goed voor. Zou het een idee zijn om op zoek te gaan naar een identiek (goed) carter en dan alles over te bouwen? Of haal ik mij daarmee te veel problemen op de hals? Bij mijn motor is het draaiwerk in een heel goede staat. Geen axiale speling op de krukas of ander onheil die een revisie van de motor aankondigen.

Wat is wijsheid?? Slimme ideeën en tips zijn meer dan welkom.

Attached Images
Koffertje.JPG (517.03 KB, 217 downloads)

Groet, Koos
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Als dit uitgelodderd gat het enige probleem is dan zou ik voor het stripje gaan. Kijk even goed hoever je motor kantelt als je hem op de band zet en eraf haalt zodat je kunt meten hoelang de strip maximaal kan zijn. Ik heb de reparatie jaren geleden gedaan en het houdt nog steeds. Een goed oto carter van de eerste generatie vinden is ook mogelijk maar vind er maar een....


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
in principe kun je een reparatie/verstevigings plaat maken met de dikte van de onderlegring, deze onderlegring is zo dik om ruimte te maken voor de motorschetsplaat EN de frictie ring ( die met het 6 mm gat) die achterlangs de frictieplaat moeten lopen Gebruik je een verstevigingsplaat dien je de motor eerst voorover te kantelen om te zien hoever de motorschetsplaat de zijkant van het carter overlapt, dat stukje dien je van de motorschetsplaat te verwijderen want die plek is nodig voor de reparatieplaat . Ik heb ze vastgezet met gebruik van stalen popnagels drie stuks is genoeg. Voor het maken van de reparatieplaat: ik heb van dun cartoon eerst een sjabloon gemaakt van de vorm van de reparatie plaat

Last edited by Joan; 04/01/21 09:49 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Dank voor jullie input.

Ik ga dit carter eerst proberen te repareren op de door jullie genoemde methode. Ondertussen uitkijken naar een mooi carter voor de toekomst.

Nog een vraagje voor een leek in de metaalbewerking; kan ik als materiaal voor de bypass een stukje aluminium gebruiken uit de bouwmarkt? Of hebben julie een beter idee?

@ Joan: Jij hebt het specifiek over stalen popnagels. Volgens mij zijn mijn popnagels van aluminium. Heb ik eigenlijk nooit naar gekeken. Maakt dat echt nog wat uit?


Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
bouwmarkt alu is meestal van een zeer zachte kwaliteit ( extrusie aluminium, John meisters weet daar vast meer van) gebruik een stukje plat staal hebben ze ook in de bouwmarkt ( helaas zijn er geen bouwmarkten meer ) aluminium popnagels zijn boterzacht en leuk om plaatdelen aan elkaar te maken, voor constructie zie ik er geen heil in of je moet heel dikwandige gebruiken zo maar een voorbeeld, even Google gebruiken op "stalen"popnagels

of deze kun je ca 150 carters mee doen

Last edited by Joan; 04/01/21 05:51 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ik zou er een ander banaanplaatje er aan de binnenkant tegen aanschroeven. Dan heb je gelijk de goede vorm. Klinknagels vind ik te geweldadig.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Johnnie
Ik zou er een ander banaanplaatje er aan de binnenkant tegen aanschroeven. Dan heb je gelijk de goede vorm. Klinknagels vind ik te geweldadig.
POP nagels ( GEEN KLINKnagels) werken geweldig, mooie vlakke kop en ze zetten uit zodat ze strak in de boorgaten vallen . geen gezeur met moertjes die loslopen of draad tappen in een plaatje dat net eigenlijk te dun is . Verder zit alles feitelijk achter de tank en dan zie je er niets van. Mocht je hetzelfde probleem hebben aan de ontstekingskant dan heb je zelfs nauwelijks ruimte om met boutjes te werken dan zijn popnagels een stuk makkelijker: andere naam is "blind"klinknagel en dat is niet voor niets zo gaan heten, omdat je met deze jongens vanaf 1 kant kunt werken en niet aan twee kanten tegelijk moet pielen)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Vandaag de moed verzameld om het carter te repareren. Eerst het motortje van het frame gehaald. Tot mijn schrik zag ik dat aan de linker zijde de dunne moer, van de as waaromheen het motortje scharniert, verdwenen was. Het borgplaatje was nog wel aanwezig. Ik weet zeker dat ik bij de montage de moer goed met het borgplaatje heb gefixeerd. Het borgplaatje was wel iets verbogen zodat die niet meer vlak tegen de schetsplaat aanlag. Maar wat mij nog het meeste frustreert is dat ik niet gemerkt heb dat de motorbevestiging op op 2 punten losgelopen is. Het laatste ritje, een maand geleden, was een waar genoegen. Niets gemerkt dat het motortje redelijk los op de band heeft gehangen. En ik ben best kritisch op elk bijgeluid. Blijft voor mij een raadsel.

Tevens zag ik dat de voorste 2 bouten waarmee de bananen aan het carter gemonteerd zit (en die dus het uitgelubberde gat veroorzaakt heeft) verschiilende waren. Het gedeelte waar geen draad getapt zit is bij de ene bout langer dan bij de andere bout. Welke van deze 2 bouten is de juiste? En waar hoort die andere bout te zitten? Zie bijgevoegde foto van de 2 bouten.

Attached Images
bout.JPG (499.66 KB, 199 downloads)

Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
er zijn veel verschillende bouten in omloop en daardoor worden er veel onterecht uitgewisseld. Ik maak ze zelf van bouten die bedoeld zijn om de cranken van trappers aan de trapas ( die met de conische vierkante uiteinden) vast te maken, Ook die hebben de draad M8x1 mm EN een mooie vlakke kop.
Waarom de verschillen? nou de enen solex heeft een spatbord met boutgaten anderen weer een spatbord met U vormige smalle gaten en anderen weer U vormige gaten die breder zijn . EN dan is er de opvatting dat spatborden vast moeten zitten OF dat spatborden onder de kop van de boute moeten kunnen draaien EN daar zijn dan weer verschillende veren bij die met uiteinden wel of niet moeten voorkomen dat het spatbord wel of niet ( te ) ver kan kantelen.


Ben je er nog ?

Ik ga maar voor 1 constructie: het moet vast !! en dat is ingegeven doordat alles wat ooit bedoeld was om min of meer los te zitten na 40 jaar door vuil en gebrek aan onderhoud echt niet meer past, uitgelubberd is of volkomen verrot ( kijk maar eens naar je eigen bouten ) .
Heb ik nog originele bouten die enigszins mee kunnen gaan ze ALTIJD in de draaibank, opgespannen in een blinde moer met draad M8x1 en dan draai ik de schacht net onder de kop glad tot aan de kop, geen huppeltje erin, nee niks meer glad dus. en dan stel ik de gleuf of het gat van het spatbord zodanig dat hij op het oog recht uit het motor blok komt en dan gaat hij VAST, ( de rest die het anders wil: ze bekijken het maar )

met jouw bouten: let wel op dat de dikte van het spatbord, de dikte van het carter plus de dikke onderleg ring plus het banaan vormige glijstuk tesamen wel meer zijn dan het gladde stuk van de bout, er mag dus alleen maar draad te zien zijn, desnoods leg je er nog een extra sluitring 8 mm bij om uit te vullen, anders loopt je moer vast op de uitloop van het draad terwijl de bout niet echt vast zit, gevolg je carter kleppert uit

Last edited by Joan; 16/01/21 10:54 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik ga maar voor 1 constructie: het moet vast !!

100% mee eens, het boeit mij niks of het spatbordneusje wel of niet scharniert (waarom zou het eigenlijk, sowieso), als de boutgaten maar niet gaan uitlodderen want losse bouten werken als hamertjes en vroeg of laat scheurt je boutgat uit.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
En daar is het bij mij mis gegaan. Ik had het spatbordje verend bevestigd. En zo weer door schade (letterlijk) en schande (op dit forum) wijzer geworden in de wondere Solex wereld. Maar afgelopen jaar wel heerlijk getoerd op het Koffertje 😍.


Groet, Koos
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ik zet de bout ook altijd vast, er hoeft niks de scharnieren. Gewoon vastzetten en dan vloeibaar borgmiddel ertussen. Toevallig ben ik ook met een kapot carter-oogje bezig (zie Face-book). Bij mij is het oogje aan de uitlaatkant kapot/weg. Ga toch met popnagels werken en een stripje naar het boutje van het inspectie gaatje. Maar dan moet wel het blokje los, anders kan ik er nier goed met de tang bij. Nu nog ff geen tijd voor, gaat goedkomen.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Het gat in het carter van mijn Koffertje heb ik op jullie aanraden gerepareerd door er een RVS plaatje langs te bevestigen. Daarna de bouten flink aangedraaid en met loctite gefixeerd. Hopelijk gaat deze reparatie het houden.

Ik wilde dit probleem bij mijn 'nieuwe' Oto '66 voor zijn en de spatbordboutjes preventief goed vastzetten. Maar ik zie dat de boutjes met een borgplaatje gefixeerd zijn (is moeilijk te zien op de foto daarom heb ik er een pijl bij gezet). Een prima oplossing om loslopen te voorkomen. Is dit origineel of een aanpassing gemaakt door een vorige bezitter van het rijwiel?

Attached Images
borgplaatje.JPG (183.02 KB, 81 downloads)

Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
is origineel en ondanks dat werken ze zich toch los. ook zie je vaak 3 centerpunten op het draaduiteinde of nog erger een overdwarse klap die het uiteinde splijt. alles om te voorkomen dat je de onderdelen niet verliest maar welk van deze 3 methodes ook gebruikt los lopen doen ze


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Met een goed borg middel op de schroefdraad gaat er niks meer los. Moet bij mij nog de eerste worden...


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.044s Queries: 60 (0.016s) Memory: 1.1164 MB (Peak: 1.3806 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 11:23:22 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS