Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Sep 2020
Posts: 4
C
Carlo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Sep 2020
Posts: 4
Beste,

Sinds kort heb ik een Solex project. Alles is eigenlijk zo goed als in orde alleen wat problemen met de bedrading van alle lichten. Het systeem is van een solex 3800 oud model. Voorlicht heb ik werkend gekregen door nieuw veertje en lampje er in te doen. hier moest er naar achter een nieuw draad getrokken worden. Hiervoor heb ik 2 draden gekozen 1 voor de massa en 1 naar de verlichting. Nou is voor mij alleen de vraag waar deze twee draden vast gemaakt moeten worden bij het motortje. Vraag nummer twee is wat een goede plek voor de massa draad is die naar het achterlicht loopt. Mochten hier foto's voor zijn graag en zal vandaag zelf ook nog wat foto's er van posten

De solex zelf is in een kruiwagen aangekomen en was compleet. Maar als je het nog nooit gedaan hebt blijft het moeilijk. Plus zijn er tips om het standaard systeem wat betrouwbaarder te maken? want merkte al dat het niet allemaal super stevig is.

gr Carlo

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
de massa draad kun je goed met een oogje 6 mm uitrusten en dan vastmaken onder de bout waar het plaatje mee vastzit dat de bougiekabel borgt. draadje dat de electriciteit aanvoert wordt bij een 3800 op verschillende manieren gedaan hangt beetje van het type kap af maar met een oogje 4 mm is hij vaak goed te bevestigen aan een klein boutje dat een ingelegde koperen strip borgt.

standaard is inderdaad kouwgom, nooit iemand op de solex laten zitten als hij op zijn standaard staat, vervang de geklonken scharnierpunten door borstbouten en boor twee gaten m6 links en rechts in het plat van de voorkant dat tegen het frame aankomt als "aanlegpunt" monteer in de gaten boutjes M6 met moeren aan de buitenkant en de kop aan de binnenkant en experimenteer dan met onderlegringen onder de kop de hoogte van de boutjes die nu als aanleg punt gaan dienen zodanig dat de steilte van de standaard zo word dat het achterwiel ca 2 cm van de grond blijft


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2020
Posts: 4
C
Carlo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Sep 2020
Posts: 4
Met de kleine boutjes worden bedoelt waar een koperen ringetje bij zit? of echt specifiek de koperen strip.

vooet het boren van de gaatjes, hiermee worden de twee bouten/gaten bedoelt waarmee de koperen plaatje vast zit (orginele massa systeem)? en voor de onder legering zeker goed om koper te gebruiken dan?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Carlo
Met de kleine boutjes worden bedoelt waar een koperen ringetje bij zit? of echt specifiek de koperen strip.dit gaat over het licht

vooet het boren van de gaatjes, hiermee worden de twee bouten/gaten bedoelt waarmee de koperen plaatje vast zit (orginele massa systeem)? en voor de onder legering zeker goed om koper te gebruiken dan?dit gaat over je vraag met betrekking tot de standaard , dus helemaal niet met koperen BLA BLA of waar dat ook vandaan komt


of bedoel je met "standaard systeem" de methode waarmee het licht nu aan zijn voeding moet komen, zo ja was mij de vraagstelling onduidelijk en ben ik op het verkeerde ( stand) been gezet

. wil je het licht systeem echt verbeteren dan moet je maar eens naar de diverse adviezen van Jan Vennix zoeken, die heeft diverse methodes aangereikt oa met diodes om de lampjes apar van elkaar te kunnen laten werken

Last edited by Joan; 28/09/20 06:29 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2020
Posts: 4
C
Carlo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Sep 2020
Posts: 4
ja dank u! dan ga ik eens rondsnuvelen. En met de vraag stelling was de orginele manier om het vast te zetten. en wat eventueel goede verbeteringen waren

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Carlo
ja dank u! dan ga ik eens rondsnuvelen. En met de vraag stelling was de orginele manier om het vast te zetten. en wat eventueel goede verbeteringen waren
oa deze heeft veel info over verlichting OTO

Last edited by Joan; 29/09/20 09:06 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2020
Posts: 4
C
Carlo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Sep 2020
Posts: 4
oke kleine update, hoor voorlicht is werkende gemaakt en heb hier een koper plaatje achter de lamp gezet. Dit zodat het beter blijft zitte en beter aarding


Nou heb ik de massa draad een ringetje aan vast gemaakt. Deze zit aan de zelfde schroef vast als het plaatje dat de boegie kabel op zijn plaats houdt. En achterkant van de massa loopt naar het gleufje dat bij het achterspatbord zit(net achter het zadel)
De draad voor de stroom ook een ringetje aanvast gemaakt en zit bij de shroef aan het vliegwiel vast (schroef achter de contactbout). Stroom draad loopt verder naar het achterlichtje.
Draden zelf zijn in orde allebei nieuw getrokken en fatsoenlijk weg gewerkt.
vraag 1
Heb ik de draden die naar achter moeten goed geplaatst?

vraag 2
draden van het achterlicht van achteren goed geplaatst?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Carlo
oke kleine update, hoor voorlicht is werkende gemaakt en heb hier een koper plaatje achter de lamp gezet. Dit zodat het beter blijft zitte en beter aarding


Nou heb ik de massa draad een ringetje aan vast gemaakt. Deze zit aan de zelfde schroef vast als het plaatje dat de boegie kabel op zijn plaats houdt. En achterkant van de massa loopt naar het gleufje deze snap ik niet helemaal "gleufje" dat bij het achterspatbord zit(net achter het zadel)
De draad voor de stroom ook een ringetje aanvast gemaakt en zit bij de shroef aan het vliegwiel vast (schroef achter de contactbouthoe ga je hem dan aan en uit zetten want op de schroef van het vliegwiel staat constant spanning
en dan werkt het lampje in zijn eentje als de koplamp nog niet aan is gaat dan zeker kapot
). Stroom draad loopt verder naar het achterlichtje.
Draden zelf zijn in orde allebei nieuw getrokken en fatsoenlijk weg gewerkt.
vraag 1
Heb ik de draden die naar achter moeten goed geplaatst?

vraag 2
draden van het achterlicht van achteren goed geplaatst?
zie mijn opmerkingen hoe schakel je het achterlicht nu aan/uit ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 23 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.031s Queries: 31 (0.010s) Memory: 0.9878 MB (Peak: 1.1507 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 09:19:57 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS