Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Hey vrienden> met enige schaamte geeft ik toe dat ik van plan ben het originele concept wat te moderniseren om voor eens en altijd van het afstellen van de ontsteking af te zijn. Nu kwam ik deze ontsteking tegen van Van Lieshout.
Klik
Wie heeft hiermee inmiddels ervaring opgedaan en kan dus zeggen of dit werkelijk nut heeft tov de andere electronische ontstekingen??
verder: Welke bobine kan ik het beste steken om toch een wat hogere vonkspanning te krijgen??


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik ben bij de demonstratie geweest. Zag er goed uit maar verder geen ervaring mee. Tip: ben de eerste en deel je ervaring hier. Slecht zal het niet zijn.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
65 jaar solex krijgen we weer een demo.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
65 jaar solex krijgen we weer een demo.


Ben benieuwd, het ding schijnt meer te kunnen dan wij denken.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
65 jaar solex krijgen we weer een demo.


Ben benieuwd, het ding schijnt meer te kunnen dan wij denken.


We laten ons verrassen
smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Hoezo andere bobine steken ? dat ding komt kant en klaar.
wil je een andere bobine kun je net zo goed meteen de hele ontsteking van een ander nemen.
Ik kom ook naar het evenement met een rood blauwe solex, zonder trappers ( vaste voetsteunen) en met een ontsteking vanuit een 4takt pit bike blok


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Er zijn een paar regels waar ik niets aan kan veranderen
De bougie weet er niets van waarvan deze zijn stroom kan krijgen .
het gas in de cilinderkop weet niet van wie de vonk komt of wie hem heeft geleverd.
De spoel weet ook niet hoe hij iets moet vonken , maar hij verzet zich wel tegen een zeer snelle verandering van een sterk magneetveld.
Een magneetveld weet niet hoe hij dat moet klaren.
hiervoor is een sterk magneetveld voor aangelegt die telkens het magneetveld door de spoel zal dwingen.
het magneetveld is wel instaat om optijd door de spoel te gaan, ook al is deze heel kort ,maar de konstruktie van de magneet is zo dat het veld niet snel genoeg zal afvallen want de volgende pool die tegengesteld is komt daarvoor veel te laat ( misschien wel 45 graden),
Er zal nu gewoon een wisselstroom worden opgewekt dat wel geschikt is voor een lampje of iets dergelijks.
Als we nu het stijgen van de stroom op de max waarde en op de juiste tijd kunnen stopzetten zal het magneetveld zeer vlug veranderen en zal er een zeer hoge spanning het gevolg zijn in de bijde wikkelingen die op deze spoelkonstruktie zitten.
De ene wikkeling zal niet veel hoger komen dan 300 tot 500 volt.
De andere met meer wikkelingen komt veel hoger , van 5000 tot wel 15000 volt.
Dat is afhankelijk van de belasting (kool en olie op de bougie )
Het vocht in de spoel en of de capacitijd tussen de wikkelingen.
En vooral de afstand tussen de bougie punten maakt uit hoe hoog de brandspanning zal zijn tijdens de vonk.
Nu zijn er meer mogenlijkheden om de stroom te onderbreken ,waarvan de contactpunten de beste zijn (kent alleen in principe open en dicht ).Maar er zijn ook nadelen.
Dus geen verlies aan spanning of stroom.
Dan met een condensater die een lange tijd wordt opgeladen en in een zeer korte tijd met een electronice schakelijn over de spoel word gezet (zeer hoge stroom en een korte tijd) .Nadeel hiervan is de zeer korte tijdsduur van de vonk (brandtijd )
IS de ontstektijd van het brandmengsel niet goed dan zal niet altijd een verbranding tot stand komen.
De inductie ontsteking geeft altijd een lange brandtijd van de vonk ,en ook hoe hoger het toerental ,hoe groter de vonk.
Dat heeft tot gevolg dat Alle maar ook alle motoren die in alle vliegtuigen met zuigermotoren zitten magneet ontsteking hebben.
Er zijn natuurlijk ook nadelen ,een hiervan is het verlopen van het ontstekingstijdstip en een regelsysteem voor de voorontsteking te regelen bij verschillende toerentallen en verschillende vermogens.
Het verlopen van de ontsteking door de contactpunten ligt voor 80 tot 90 procent aan het niet goed kunnen omgaan met de contactpunten door diegenen die deze proberen af te sellen .
Ik heb hiervoor al eens een hele pagina aan volgemaakt.
Bij een electronis systeem ,als die als vervanger van contactpunten gebruikt wordt dan is er geen grote verschuiving van de vonk mogenlijk ondat je dan buiten het goede magneetveld komt waar een goede vonk mogenlijk is,
Dat licht vast in het systeem van magneetontsteking ( geen grote verandering in magneetserkte ,ook geen grote vonk ).
Hier kan een electro systeem niets aan veranderen.
Bij een electro systeem kan de vonk wel sneller stijgen omdat een deel van de capaciteid over de primaire wikkeling niet nodig is (deze moet n.l. ook geladen worden).
De vol-electro systeem kent deze nadelen niet ondat deze heel anders werken.
Een spoel voor een hoge spanning ( 300-400 volt) wekt gedurende de hele omwenteling een stroom op die in een condensater wordt opgeslagen en in een regelbare tijds gebied op de ontstekingsspoel kan worden over gebracht in een zeer korte regelbare tijd over de ontstekingsspoel.
Dus de vonk kan altijd gemaakt worden zonder dat er een tekort aan stroom is.
Dus regelbaar en geschikt voor alle snelheden.
Meer wewtn ,meer vragen.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jan V, een hele goede uitleg waar ik helemaal mee eens ben.
Dus ik ben ook benieuwd of die elektronische ontsteking genoeg energie zal geven bij die vervroegingen die het apparaat heeft. Misschien toch wel want hij draait met die ontsteking, maar wil natuurlijk niet zeggen dat de verbranding goed is. We moeten afwachten van die jongens die naar die demonstratie gaan, die dat eventueel kunnen vragen of iets....
Succes morgens jongens.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2010
Posts: 36
Tom Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2010
Posts: 36
Ben gisteren bij de demo geweest. Goed verhaal. Zijn er inmiddels al mensen die er ervaring mee hebben?


Kennis is het enige wat zich vermeerdert, als je het deelt.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jazeker. Jan de Laat heeft zelfs filmpjes hier op het form geplaatst. Voorlopig heeft naar mijn weten niet meer deze in gebruik. Draaide te heftig. Misschien op een gewone standard Solex dat het beter werkt. Ik had begrepen dat er later op terug gekomen wordt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het enig voordeel dat ik zie met elektronisch mét een opnemer is dat het tijdstip nooit meer verloopt .

Vroeger wel eens een "Transistor ontsteking" op de Renault 4 gemaakt dan had je minder last van ingebrande contaktpunten ,
als je daar al last van had.

Was leuk om te maken, staat interessant, maar nooit een voor of nadeel kunnen ontdekken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ghost, wat ik met te heftig bedoelde, was dat de motor nogal een grommend/rauw of zoiets aan geluid maakte. En misschien niet zo goed voor het carter.

Ohja, ik blijf ook gewoon bij puntjes hoor.

Last edited by Alfons_Amuse; 21/05/13 04:47 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik heb de hele "65 jaar" solex gereden met een electronische ontsteking, overgehouden uit mijn 4-takt minibike experimenten, geen klap gemist ook bij nul toeren de berg op ( kon niet meetrappen)
mijn solex staat regelmatig op een foto, die met rood.blauw frame en wit zadel, zonder trappers maar met 2 parallele voetsteunen.

ook even de "rol met bandschuurlinnen grit 80" getest, geen spoortje aan te zien, alleen begon mijn motorblok op de lange afdalingen zwarte brokken rubber te spugen die hij van de band had opgespaard, leuk om te zien.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik wil op twee dingen reageren ,zijn niet helemaal goed begrepen
Ten eerste bij het veranderen van het tijdstip bij een zo een electro onsteking draait het veld niet mee met de onstekings verlating of vervroeging, maar is gewoon vast met de krukas,en heeft dus dezelfde nadelen als de kontactpunt ontsteking.
Dus buiten het stekste veld wisseling geen vonk mogenlijk.
Dat is dus hetzelfde als bij contactpunten.
He enige voordeel zou kunnen zijn ( de condensater belasting over de dikke wikkeling, maar dat is als de condensater goed is geen grote belasing ondat het maar een kleine belasting is over maar een paar lagen wikkeling van dikke draad ).
De contactpunten zijn zelf een betere schakelaar dan de electronica .
Contactpunten ( aan -uit ) zonder spanningsverlies.
Electro ( altijd nog spanningsverlies in de electrinica ,al is het zeer weinig )
Dus blijft alleen over dat de punten en condensater kwijt bent.
En dat eigenlijk alleen de vol electro systeem kan doen wat het moet doen (condensater onsteking )

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het volgende wat er over blijft is het rammelen van het blokje ,dat kan zijn dat het tijdstip te ver fout staat.
Of wat ook dikwijls voor komt is dat het lager bij warme moter (krukas )los zit.
Dat is goed te controleren door op halve snelheid te rijden en dan de moter vaster op de band te drukken en daarna de moter wat op te lichten tot hij bijna van de band komt.
Gaat het rammelen weg of wordt het erger dan zit het lager te los in het carter bij warme moter.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Joan
ik heb de hele "65 jaar" solex gereden met een electronische ontsteking, overgehouden uit mijn 4-takt minibike experimenten, geen klap gemist ook bij nul toeren de berg op ( kon niet meetrappen)
mijn solex staat regelmatig op een foto, die met rood.blauw frame en wit zadel, zonder trappers maar met 2 parallele voetsteunen.

ook even de "rol met bandschuurlinnen grit 80" getest, geen spoortje aan te zien, alleen begon mijn motorblok op de lange afdalingen zwarte brokken rubber te spugen die hij van de band had opgespaard, leuk om te zien.



Zoals Jan Vennix terecht opmerkt niet elke electronische ontsteking reageert overal even goed, daarom ter aanvulling op mijn bovenstaande verhaaal, mijn electronische ontsteking is een CDI ( Capacitive Discharge Ignition) ofwel eentje die met een condensator ( Capaciteit)werkt die voor de "energie op tijd" zorgt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Het volgende wat er over blijft is het rammelen van het blokje ,dat kan zijn dat het tijdstip te ver fout staat.
Of wat ook dikwijls voor komt is dat het lager bij warme moter (krukas )los zit.
Dat is goed te controleren door op halve snelheid te rijden en dan de moter vaster op de band te drukken en daarna de moter wat op te lichten tot hij bijna van de band komt.
Gaat het rammelen weg of wordt het erger dan zit het lager te los in het carter bij warme moter.


Jan, volgende keer ook lekker meedoen met de solex, neem ik er wel eentje voor je mee. Ik heb je gemist. Had vooral zondag leuk geweest.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Al mensen met praktijkervaring?? Wat bedoel je met "Te heftig" Alfons? Levert het dus echt winst op??


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: 49cc
Al mensen met praktijkervaring?? Wat bedoel je met "Te heftig" Alfons? Levert het dus echt winst op??

ik gebruik al jaren CDI ontstekingen en omdat ze "over"waren heb ze ook op solex gebouwd, enige nadeel: het andere vliegwiel dat erbij komt moet pas gemaakt worden en het magnetisch veld van de moderne magneten is zo veel beter dat continue alle lampjes doorbranden vanwege het grote vermogen dat uit de lichtspoel aanwezig is, zal wel met een accu werken worden.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by 49cc
Hey vrienden> met enige schaamte geeft ik toe dat ik van plan ben het originele concept wat te moderniseren om voor eens en altijd van het afstellen van de ontsteking af te zijn. Nu kwam ik deze ontsteking tegen van Van Lieshout.
Klik
Wie heeft hiermee inmiddels ervaring opgedaan en kan dus zeggen of dit werkelijk nut heeft tov de andere electronische ontstekingen??
verder: Welke bobine kan ik het beste steken om toch een wat hogere vonkspanning te krijgen??


nu we toch weer bezig zijn over ontstekingen; deze zie ik nergens meer. Wel zie ik op de website dat de verhuur per 1 Juni van dit jaar (2020) gestopt is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja, Piet liep al enige tijd met het plan om te stoppen.
De Corona crisis en een fikse verhoging van de verzekeringspremie voor verhuur hebben het laatste zetje gegeven denk ik.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Ik ben 1 keer bij Piet geweest en denk ook dat er een andere oorzaak kan zijn.


solexliefhebbers.nl

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
2 members (jaap, Hay), 22 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.043s Queries: 60 (0.015s) Memory: 1.1375 MB (Peak: 1.4117 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-24 15:24:25 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS