Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#137809 24/08/20 10:09 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
kreeg net bericht dat electronische ontstekingen voor Solex weer leverbaar zijn Zelf bouw ik ze zo op, dat de extra bobine buiten geplaatst wordt, scheelt ruimte en zo kun je je punten ontsteking verbeteren zonder een andere grondplaat te moeten plaatsen . Geen idee of deze versie het beter doet dan de chineesche van vooreer. ga er zeker eentje testen, heb nog een 5000'tje dat af en toe wat ploft en dat ben ik zat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Heb er vanmiddag 5 besteld. Ze zouden beter zijn dan de chinese.... regelmatig heb ik de tijd niet om lang te zoeken naar oorzaken en dan gaat er zo’n electronische in.
Ik zal mijn ervaring hier delen. Had met de Chinese niet zo’n slechte ervaring als sommigen van hier, als deze daadwerkelijk beter zijn dan ben ik dik tevreden.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ze zijn binnen.
Ziet er beter afgewerkt uit dan de chinees, er zit een bougiekabel met koperen kern op.
Het oogje voor de bougie aansluiting is wel een beetje groot.... beetje knijpen of een kleinere erop wink

Zodra ik de eerste getest heb kom ik er op terug.


[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
inderdaad ze zijn binnen. TIP, er zit (nog) geen aansluitschema bij. Ik gok dat de zwarte draden aan het blok mogen als massa en de rode aan elkaar als "stuurdraad"
Nog een TIP: gebruik nu twee boutjes om het kleine spoeltje vast te zetten ( dus eentje extra tappen daar waar op de grondplaten een centreerpennetje zit. EN gebruik bij voorkeur te lange boutjes zodat je ze aandraait tegen de bodem van het draad gat en NIET gebruikt om het plastic van de oogjes op spanning te zetten. de Oogjes zijn veel beter dan van die Chinese, daar zat vaak al een scheur in, maar het blijft plastic en dat verliest het altijd van metaal, de Japanners deden in alles wat plastic was een stalen busje met de lengte identiek aan de dikte van het plastic EN boutjes met 'flaporen" om de spanning op het vlakke plastic minimaal te laten zijn, dat zit veelal na zestig jaar nog.

Maar zoals in een eerder bericht van mij: het kleintje gaat toch naar buiten EN ze worden gebruikt om een punten ontsteking te vervangen dus sowieso een ophanging voor dat kleine spoeltje te maken

de bobinespoel is netjes van een koperkabel voorzien dus een andere opmerking over het grote oogje: er is simpel en zonder schade een andere in te schroeven of de oude eruit en iets bijwerken en dan weer erin

Attached Images
solex cdi 1.jpg (155.08 KB, 517 downloads)
solex cdi 2.jpg (173.06 KB, 507 downloads)
Last edited by Joan; 26/08/20 07:10 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Ik heb dit forum redelijk afgezocht maar ik kan 1 antwoord nog niet vinden.
Op foto's zie ik de elektrische ontsteking met een vervroegingsnok.

Is dat gewoon een magneet om even een extra piek naar de spoel te sturen zodat de cdi deze herkent als ontstekingstijdstip?
Of is het echt een soort sensor?


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Verbal
Ik heb dit forum redelijk afgezocht maar ik kan 1 antwoord nog niet vinden.
Op foto's zie ik de elektrische ontsteking met een vervroegingsnok.

Is dat gewoon een magneet om even een extra piek naar de spoel te sturen zodat de cdi deze herkent als ontstekingstijdstip?
Of is het echt een soort sensor?
er zijn inderdaad ontstekingen met een vervroegingsnok maar deze hebben een heel klein extern spoeltje dat boven deze nok hangt en dat spoeltje geeft een pulsje wanneer de CDI mag vonken. andere CDI's werken op verzadiging, bij een bepaald opgebouwde inwendige spanning mag de vonk over slaan die hebben geen nok nodig "gewoon" een zooitje vliegwielmagneten die langs gieren en de vereiste spanning opbouwen, datzelfde gebeur ook bij dat externe spoeltje en het opbouwen van de vereiste spanning EN de hoeveelheid vervroeging hangt af van de lengte van de nok en de luchtspleet tussen nok en spoeltje. om dit beter te laten werken zal je zien dat het spoeltje ook altijd om een MAGNEET heen is gewikkeld want de nok is gewoon een stukje van het vliegwiel staal dat iets uitsteekt en NIET magnetisch is ( ABS systemen hebben ook van die spoeltjes en daarbij draait een tandrad die aan de wielen is gemonteerd langs heen)

Last edited by Joan; 13/01/21 08:55 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
hoe test ik een elektronische ontsteking van Black en roller krijg geen vonk meer

Last edited by theohendriks; 16/06/21 09:35 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik wissel eerst de spoel en probeer dan nog eens. Meestal heb ik dan bingo. Deze spoelen kan ik op mijn testkast niet testen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
meestal ligt het aan de ronde CDI unit, ik hang ze graag extern om ze in koele lucht te hangen . Ik ga nog proberen of een ander type bobine zich ook aan laat sturen door de hoofdspoel ALS dat werkt zal waarschijnlijk wel het vliegwiel versteld moeten worden op de krukas om op de juiste plek te laten vonken want elke combinatie ( hoofdspoel/CDI unit) reageert anders ( vonk tijdstip) op elkaar. Waarom ander type bobine ? Ik vind de ophanging van de ronde CDI units meer dan knullig en wens iets beters . Had laatst nog een solex ter repartie en daar stuiterde de CDI unit lustig los binnen het vliegwiel, veel plastic al weg gevreten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Inderdaad ik kan hem ook niet testen of op mijn test kast daarom mijn vraag
Hij liep perfect na het inkorten van de zuiger 35 km per uur maar nu stopte hij er plots met geen vonk meer bougie vernieuwd geen respons

Last edited by theohendriks; 17/06/21 07:09 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Dan de spoel of de cdi eerst wisselen, als dat niet helpt dan de andere helft wisselen.

Wil je er snel van af zijn: bestel een nieuwe set en vervang alles. Voor ca 4 tientjes ben je klaar.

Ik heb er nog een paar uit 2012, doen het nog steeds, dus mag niet klagen. Er zijn er ook al een paar doorgefikt, nou ja de prijs is niet de drempel.

Ik ben bezig met andere modules, heb er al 6 gemonteerd met heel goede resultaten. Nog even de duurtest afwachten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
En die modules kosten helemaal geen drol na wat zoekwerk haha


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik ben bezig met modules van mokix, oude vliegwielen waar de spie uit is zijn dan prima want die kun je stellen waar je wilt om de boel op het juiste ogenblik af te laten gaan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Waar wij het over hebben is leverbaar voor minder dan 20 euro. Bij deze module vervalt de condensator en het contactpuntje. Dus nooit meer afstellen.

Ik ben wel benieuwd naar de duur test. Vooral bij solex verhuur moet je er snel achter kunnen komen of deze module goed blijft werken.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Hoe zit het dan met die complete electronische ontsteking die op Solex Noord worden aangeboden? Heeft iemand hier ervaring mee?

Last edited by ovee; 21/06/21 05:19 PM.

Met vr. gr.
Onne
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Antoine
Waar wij het over hebben is leverbaar voor minder dan 20 euro. Bij deze module vervalt de condensator en het contactpuntje. Dus nooit meer afstellen.

Ik ben wel benieuwd naar de duur test. Vooral bij solex verhuur moet je er snel achter kunnen komen of deze module goed blijft werken.

Ik ben ook benieuwd naar mijn eigen duurtest, ik ga ondertussen verder met inbouwen dus loop wel een beetje risico maar de eerste heeft er al zo’n 750 km op zitten


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo John welke modules heeft u gebruikt heb er zelf ook paar geprobeerd
maar die hielden het nog geen 200 km vol
M.v.g

Last edited by theohendriks; 26/06/21 09:03 PM.
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Originally Posted by ovee
Hoe zit het dan met die complete electronische ontsteking die op Solex Noord worden aangeboden? Heeft iemand hier ervaring mee?


Niemand hier ervaring mee?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ovee
Originally Posted by ovee
Hoe zit het dan met die complete electronische ontsteking die op Solex Noord worden aangeboden? Heeft iemand hier ervaring mee?


Niemand hier ervaring mee?
als ik naar deze ontstekingen kijk is het de complete grondplaat die van een black en roll is gedemonteerd, heel erg chineesch dus kan vriezen en kan dooien met deze ontstekingen ik heb er een paar die blijven gaan, weliswaar enkele waar ik dat ronde zwarte blokje (CDI gedeelte) naar buiten het vliegwiel heb gebracht in een spanhuls in plaats van met het originele boutje met dat plastic lipje want dat systeem is R#ck en knapt onder je ogen weg onder het boutje


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Originally Posted by Joan
Originally Posted by ovee
Originally Posted by ovee
Hoe zit het dan met die complete electronische ontsteking die op Solex Noord worden aangeboden? Heeft iemand hier ervaring mee?


Niemand hier ervaring mee?
als ik naar deze ontstekingen kijk is het de complete grondplaat die van een black en roll is gedemonteerd, heel erg chineesch dus kan vriezen en kan dooien met deze ontstekingen ik heb er een paar die blijven gaan, weliswaar enkele waar ik dat ronde zwarte blokje (CDI gedeelte) naar buiten het vliegwiel heb gebracht in een spanhuls in plaats van met het originele boutje met dat plastic lipje want dat systeem is R#ck en knapt onder je ogen weg onder het boutje

Oke. Ook niet veel soeps,dus


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ovee
Originally Posted by Joan
Originally Posted by ovee
Originally Posted by ovee
Hoe zit het dan met die complete electronische ontsteking die op Solex Noord worden aangeboden? Heeft iemand hier ervaring mee?


Niemand hier ervaring mee?
als ik naar deze ontstekingen kijk is het de complete grondplaat die van een black en roll is gedemonteerd, heel erg chineesch dus kan vriezen en kan dooien met deze ontstekingen ik heb er een paar die blijven gaan, weliswaar enkele waar ik dat ronde zwarte blokje (CDI gedeelte) naar buiten het vliegwiel heb gebracht in een spanhuls in plaats van met het originele boutje met dat plastic lipje want dat systeem is R#ck en knapt onder je ogen weg onder het boutje

Oke. Ook niet veel soeps,dus
Hangt ervan af wat je verwachtingen zijn en waar je het voor wilt gebruiken en wat de kwaliteit is van wat je huidige ontsteking voorstelt Bosch is beter, maar dat heeft solex nooit gemonteerd


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Hangt ervan af wat je verwachtingen zijn en waar je het voor wilt gebruiken en wat de kwaliteit is van wat je huidige ontsteking voorstelt Bosch is beter, maar dat heeft solex nooit gemonteerd


Tja, wat verwacht je van een solex. Gewoon je tochtjes er mee te gaan toeren.


Met vr. gr.
Onne
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by theohendriks
Hallo John welke modules heeft u gebruikt heb er zelf ook paar geprobeerd
maar die hielden het nog geen 200 km vol
M.v.g

NOVA modules, inmiddels 7 stuks ingebouwd en geen enkel probleem ondervonden. De eerste hebben er nu 1000+ km op zitten.

Ik wacht nog even met het van de daken schreeuwen, zekerheid voor alles, maar ik krijg hier een steeds beter gevoel bij.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Als ze blijven werken zijn ze zijn geld meer dan waard. Schild je afstellen, een vervelende condensator die de geest laat ed


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
waar zijn deze NOVA modules te koop

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Deze modules zijn oa Tekoop bij Rinus in Mariaheide


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Oke bedankt
Nog even vraagje als ik de solex uit zet klapt hij en komt er een vonk in of uit de carburateur
Wijst dit er op dat de ontsteking niet goed staat

Last edited by theohendriks; 02/07/21 07:48 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
hoe zet je hem uit ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Gas dicht en met de decompressie klep te openen en dan hoor ik een knal l
uchtfilter er af gehaald en dan zie ik duidelijk een vlam in de carburateur

Last edited by theohendriks; 02/07/21 10:50 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja daar moet ik eens heel hard over nadenken, slecht te beoordelen op afstand als ik de staat waarin de solex verkeert niet ken ( origineel/aangepast/staat van de onderdelen). het gebeurd wel vaker dat ze petsen, vooral mensen met een twin air filter vinden daar de nare gevolgen van ( ik zeg NIET dat het door het filter komt) want dan brand er een gat in de kunststof. remedie is daar om minimaal een gaasje onder het filter te monteren als vlamdover.
Ik zou inderdaad eerst eens de timing van de ontsteking nakijken, PLUS de electrode afstand van de bougie. misschien moet hij ook wel ontkoolt worden want de vlam van de verbrandingskamer komt bij gebruik deco buitenlangs weer terug in de uitlaat, mogelijk dat een blokkade de vlam terug stuurt de cilinder in


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Motor is geheel uit elkaar geweest nieuwe lagers keering nieuwe jrt cilinder met zuiger
Ontsteking opend bij 1.8 voor bdp
Condensator geeft op testkas geen defect zegt natuurlijk niets .????
Nieuwe bougie

Last edited by theohendriks; 03/07/21 08:24 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
duidelijke bechrijving. Begin ik heel langszaam de spruitstuk pakking te verdenken. JRT cilinder hebben nogal een groot inlaat gat dat ook dichtbij het uitlaatgat zit. Mogelijk een lek tussen beide kanalen. welk type pakking is er gemonteerd ? daar zitten namelijk tussen de diverse leveranciers nogal behoorlijke verschillen tussen. Veel passen net niet, sommige passen geheel niet en voor niet solex cilinders moet ik ze altijd pas maken. de "draadjes"pakkingen van vroeger waren het best, tegenwoordig zijn get allemaal "plaatjes"pakkingen die nogal snel doorblazen ( regelmatig foute koppakkingen ) ik olie alle pakkingen VOOR montage in , laat de olie intrekken tot ze weer dof zijn en monteer ze dan pas lijkt tegenstrijdig maar ik houdt ze wel heel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Pakkingen komen van de ven Sevenum
Allemaal met draad behalve carterpakking is van ander materiaal zijn

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Nog even terugkomen op de NOVA ontstekingen:

Ik heb er inmiddels zo'n 15 geplaatst.
Er zijn er al 4 kapot, maar de rest doet het nog goed (Heel goed zelfs, deze Solexen lopen echt perfect)

Het lijkt dus veel op het condensatorverhaal.... you win some, you lose some.

De laatste Solexen hebben de module buiten de motor gemonteerd. Misschien worden ze daar minder warm en trilt het ook minder.

Nog geen reden om de grote vlag uit te hangen dus, maar je kunt de gok best eens wagen. 50% garantie wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik ken goede franse ontstekingen zoals op oa mobylette en dat zijn NOVI ontstekingen. maar ook daar vindt je positieve en negatieve verhalen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
De modules van John zijn goed betaalbaar met als voordeel dat je geen ontsteking meer hoeft af te stellen.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Barry van Solex Nederland heeft een kapotte module van mij opengemaakt en constateerde dat er onderdelen geplakt zijn waardoor ze niet zo goed tegen hitte en trillingen kunnen.

Mijn theorie is dat enkele Solexen net iets meer trillen dan andere, net iets warmer worden, of iets meer door de kuilen rijden bij zandpaden waardoor ze het niet redden. Vandaar de keuze om ze vanaf nu buiten het vliegwiel aan het frame te monteren.

De modules die het nog steeds volhouden zitten er toch al een paar maanden op. Het was een druk seizoen dus er zijn echt veeeeul kilometers mee geknetterd.

Ook nog leuk om te weten: een en dezelfde Solex heeft al de derde module, lijkt er dus op dat het inderdaad met de Solex te maken heeft. Sinds de module buiten hangt is er geen probleem meer…


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Klopt. Ik heb me er ook in vastgebeten.

Die nova opzet werkt prima, echter de componenten zijn nog niet 100% op elkaar afgestemd. Het werkt en het is echt gaaf dat je dit gevonden hebt dit gaat ook op lange termijn werken.

De ontstekingsspoel levert 10.000V? (is bedoelt als bobine/vonk/secundaire spoel). Terwijl de novo ontstekinsunit een signaal wil van rond de 200V. Omdat het vermogen gelijk blijft, gaat het lang goed, echter devspanning is te hoog, ik zoek de oplossing erin dat de unit gevoed wordt met een verstelbare timingspoel die 200V levert.

Klopt mijn aanname?
Ik hoor graag andere meningen!


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
1 member likes this: John Meisters
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Originally Posted by John Meisters
Barry van Solex Nederland heeft een kapotte module van mij opengemaakt en constateerde dat er onderdelen geplakt zijn waardoor ze niet zo goed tegen hitte en trillingen kunnen.

De componenten zijn niet geplakt maar op een speciale manier 'gesoldeerd'

Quote
Bij SMT worden de printplaten eerst voorzien van soldeer pasta, waarna assemblage de printplaat door een reflow oven gaat en de componenten elektronisch verbonden worden met de soldeer pads.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Even een update over de NOVA modules:

Inmiddels ben ik er achter dat een slecht contact bij bv de bougiekabel resulteert in een zeer onregelmatig ontstekingstijdstip.
Dit is heel anders dan bij contactpunt ontsteking. Daar slaat de motor mogelijk soms over maar vaak rijdt het nog redelijk. Met de Nova module loopt je Solex dan zo belabberd dat er niet meer mee te rijden is. Ik heb steeds de NOVA module verdacht maar dat bleek onterecht.

Inmiddels heb ik de modules die verdacht werden van onregelmatige ontstekingstijdstippen met succes opnieuw ingezet.
Ik durf ze nu ook gerust aan te bevelen.

Ik ben benieuwd of er Solex fans zijn die de gok durven te wagen.
(Geen grote gok meer want bij mij blijft nu alles goed lopen).


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Goed nieuws John. Ik wil er 1 bij de step motor gaan gebruiken.
Voor de liefhebbers.. een module heb je al voor 20 euro incl verzending.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Wie heeft adres van Rinus waarcik eventueel de modulen te bestellen
M.v.g

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Stuur eens een berichtje naar John Meisters, misschien heeft hij er nog. Anders even op mp zoeken naar Rinus, heeft nu solex velgen te koop


solexliefhebbers.nl
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Ik heb ze op voorraad, zal ze dit weekend op de site zetten.


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Oke bedankt zal even site in de gate houden


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 23 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.088s Queries: 108 (0.029s) Memory: 1.3609 MB (Peak: 1.8526 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 17:53:41 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS